Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på bra ort för längdskidresa som kan kan ta sig till från Skåne


altren

Recommended Posts

Jag har flyttat till Skåne och ser därför framför mig klart begränsade möjligheter till längdskidåkning ens på vettigt bilavstånd. Därför tänkte jag höra om ni har några tips på vilka orter man enklast kan ta sig till (och hur) för en, säg, 4-7-dagarsresa.

 

Önskemål är:

- rimlig restid (antar att det blir flyg + buss/hyrbil)

- bra längdspår med nog variation för ett par dagar

- naturskön omgivning

- boende annat än vandrarhem

 

Stort tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Om vintern blir som förra året funkar Skövde bra för iaf 4 dagar. Iofs ganska platt på 5km o 10 km men ok kuperat på kortare sträckorna. Fint hotell vid spåren, vallabod, bra pistat och vacker skogsnatur. Ingen fjällnatur men å andra sidan 6 h korta bilfärd...
Link to comment
Share on other sites

Självklart Orsa Grönklitt!

Hur tar man sig bäst dit från Skåne? Flyg? Med bil hela vägen måste det ta 9-10 timmar.

det är inte så långt, ca 75-80 mil beroende på var du bor i skåne såklart

Men det tar itne mer än 7-8 timmar i bil

på 10-11 timmar är du i längdskidmeckat Bruksvallarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ytterligare input!

 

Jag hade hoppats på att hitta någon smart kombination med flyg till svenska fjällen, men det verkar svårt ... Finns inga mysiga skidområden liknande Bruksvallarna som ligger rimligt nära (max 2-3 timmars bildfärd) en någorlunda stor flygplats i stil med Östersund, Umeå, Luleå etc.?

Link to comment
Share on other sites

Tack för ytterligare input!

 

Jag hade hoppats på att hitta någon smart kombination med flyg till svenska fjällen, men det verkar svårt ... Finns inga mysiga skidområden liknande Bruksvallarna som ligger rimligt nära (max 2-3 timmars bildfärd) en någorlunda stor flygplats i stil med Östersund, Umeå, Luleå etc.?

Som någon sagt redan, finns flera inte alls långt från Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ytterligare input!

 

Jag hade hoppats på att hitta någon smart kombination med flyg till svenska fjällen' date=' men det verkar svårt ... Finns inga mysiga skidområden liknande Bruksvallarna som ligger rimligt nära (max 2-3 timmars bildfärd) en någorlunda stor flygplats i stil med Östersund, Umeå, Luleå etc.?[/quote']

Som någon sagt redan, finns flera inte alls långt från Oslo.

Sant, det är nog närmast tidsmässigt. Men då misstänker jag att kostnaderna för transfer, boende, mat, spåravgifter etc. är betydligt högre än i svenska fjällen?

Link to comment
Share on other sites

Sant, det är nog närmast tidsmässigt. Men då misstänker jag att kostnaderna för transfer, boende, mat, spåravgifter etc. är betydligt högre än i svenska fjällen?

Mat är dyrare. Framförallt om man äter ute. Spåravgifter tror jag är förbjudet men det finns en del ställen där man måste betala för parkering.

 

Transfer och boende tror jag inte är någon stor skillnad men det beror ju självklart på var man bor.

 

Tycker egentligen att det är konstigt att många svenskar som geografiskt sett bor närmare Norge verkar åka långt inom Sverige för att åka skidor.

 

Enlig google maps tar det 9.5 timmer mellan lund och Orsa och 6.25 timmer mellan lund och Oslo. Om man då också tänker på att jag tror att det finns hundratals mil med spår runt Oslo och att det är snösäkert så borde ialla fall Oslo och andra ställen i Norge vara ett alternativt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...