Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

UtSKÄLLD under Rullskidstur


JakobMinell

Recommended Posts

Jag åker ju rullskidor både i Uppsala och Luleå och har noterat en STOR skillnad. I Luleå har jag hittills inte en varit nära att haft problem med hundar även om de skällt lite lätt på mig vid några tillfällen. Jag äker ju Uppsala mest på cykelvägarna nära Gränbyhallen och gamla Uppsala. Där får man verkligen se upp och i höst lyckades faktiskt en mycket ilsken hund (jag är inte speciellt hundrädd men deta så faktiskt ut at varaett exemplar av kamphundstyp) slita sig från sin ägare och rusade rakt mot mig. JAG gjorde precis det någon föreslog: stannade, vände mig rakt mot hunden och höll blicken stadigt mot hunden och stavarna i ett stadigt grepp framför mig (givetvis inte med vassa delen mot hunden) för att kraftfullt mota den i språnget. I varje fall hjälpe detta mig, hunden ångrade sig i språnget när han mötte en sådan "orädd tuffing". Det kanske kan vara ett tips om ni verkligen blir anfallna, i varje fall kommer jag att försöka med detta om jag råkar ut för något så extremt igen.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
I sakfrågan så är det odiskutabelt så att du har rätt' date=' att försvara aggressiva hundar och oansvariga hundägare är idiotiskt och jag förstår om du kände dig provocerad. Det är hundägarens ansvar att hålla ordning på sitt djur, klarar men inte av det skall man göra sig av med hunden.[/quote']

Jag kan bara instämma!

Mycket bra sammanfattning!

Link to comment
Share on other sites

I sakfrågan så är det odiskutabelt så att du har rätt' date=' att försvara aggressiva hundar och oansvariga hundägare är idiotiskt och jag förstår om du kände dig provocerad. Det är hundägarens ansvar att hålla ordning på sitt djur, klarar men inte av det skall man göra sig av med hunden.[/quote']

Jag kan bara instämma!

Så vitt jag vet har jag INTE "försvarat aggressiva hundar och oansvariga hundägare". Kommer det en kamphund lär jag inte vända på stavarna som Lars-Erik. Synd bara om jag knäcker ett par ct1-or för en kamphunds skull. Sen hatar jag kamphundar och puckade hundägare - så ev. kan jag innefatta mig själv i forumdeltagare med hundfobier. Dock tycker jag hela diskussionen är en storm i ett vattenglas. Tycker inte det är oviktigt att vända på problemet och fundera på hur andra ser på rullskidåkare. Därför länkade jag till expressen och aftonbladet där folk kommenterade rullskidåkare med citaten:

"Är så trött på idioter på rullskidor på vägarna. Har några där ja bor o de är riktigt farliga i trafiken o kan inte stanna !

Så förbjud dessa dårar att åka på vägarna .. De kan åka på cyckelbanan."

eller

"Jag har själv varit mycket nära att krocka med en galning på rullskidor, helt livsfarligt och inga bromsar alls.

Vilket fordon tillåts att framföras utan bromsar på detta sätt?. "

eller

"Förstår inte att träning och tävling får förekomma på allmän väg överhuvudtaget "

eller

"Har faktisk sett samma problem i Älta utanför Stocholm: rullskidåkare som ser gång-/cykelvägen som en motionsanläggning, och blir oerhört upprörda om en sexåring på väg hem från skolan kommer i vägen."

 

Man kan självklart vända på citat för att provocera. vi kan ta exemplet om historien om föräldern som i en park går fram till en hundägare och säger "-Ursäkta, jag har barn här - kan inte du koppla din hund". Och hundägaren svarar "-Ursäkta, jag har en hund här - kan inte du koppla dina barn". Men samtidigt tycker jag inte det måste vara en provokation. Vad är det som säger att hunden inte kan uppföra sig utan att störa andra. Det kanske är barnen som är problemet, eller föräldern som har hundfobi!

 

På samma sätt är det väl med den "nya" debatten i Lund om cyklisten i Lund som fick böter när den blev (medvetet?) påkörd bakifrån av en provocerad bilist (som klarade sig utan påföljd), bara för att det fanns en cykelväg bredvid. Enligt mig en helt sjuk dom, men folk tycker olika. På samma sätt med citaten ovan efter Södergrens vurpa.

 

Med andra ord är det väl smart att sätta sig in i hur en hund/djur i allmänhet uppfattar en rullskidåkare. Självklart ovanligt och lite hotfullt. Allra värst ljuden från stavarna. Sen är det en lägre vargs skyldighet att "varna" sin alfaledare för faran. Men för varje alfaledare (hundägare) som har någorlunda sunda vätskor, tar då självklart över problemet. D.v.s. lugnar hunden. Antingen genom att prata lugnt med den eller lugn hålla i den.

 

Självklart finns det puckade hundägare som inte vet hur de ska bete sig. Då får man självklart vara beredd på detta som rullskidåkare. Blir man ändå drabbad får man väl bara ta nya tag. Ungefär som någon skrev i expressen. "det var väl bara att resa sig upp och forsätta att åka...... Gnällspikar ". Eller som min kompis Mattias - som baddade såren med lite whisky och körde ett nytt rullskidpass dagen därpå.

 

Alltså - jag vänder inte på stavarna om det kommer en galen hund, men jag tycker hela diskussionen är som en storm i ett vattenglas!

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag vet har jag INTE "försvarat aggressiva hundar och oansvariga hundägare". Kommer det en kamphund lär jag inte vända på stavarna som Lars-Erik. Synd bara om jag knäcker ett par ct1-or för en kamphunds skull. Sen hatar jag kamphundar och puckade hundägare - så ev. kan jag innefatta mig själv i forumdeltagare med hundfobier.

Du har skrivit att ett av dina favoritcitat är "Alltid retar det nå´n!" och det är kanske för det som du upprepade gånger hänvisar till ”forumdeltagare med hundfobier”.

 

I Wikipedia förklaras fobi enligt följande:

Fobi: en irrationell, ihållande rädsla för särskilda situationer, objekt, aktiviteter, eller personer. Det vanligaste symptomet för denna rubbning är den orimliga viljan att undvika fruktade saker. När rädslan är bortom ens kontroll, eller om rädslan inkräktar på det dagliga livet, kan en diagnos under en av ångeststörningarna göras.

 

Jag har nog svårt att se att något av det som är skrivet i denna tråd tyder på hundfobi, i alla fall om man utgår från Wikipedias beskrivning. En person med hundfobi skulle nog inte ens utsätta sig för den risk som en rullskidåkare löper att träffa på lösa hundar, eller hundar vars ägare inte kan hålla fast dem.

Link to comment
Share on other sites

hur orkar ni

Hur många mil kör du på ett år?

Hur många gånger har du blivit jagad av en hund?

(allvarliga frågor)

 

(snön är för långt borta helt enkelt när vi orkar hålla på så här)

(men när snön kommer kan vi ju klaga på hundägare som rastar hudnarna i skidspåren, brukar vara en klassiker liksom hästar i spåren på landet)

Link to comment
Share on other sites

Nu tappar jag tråden men jag tänker ändå svara CXhase på hans inlägg.

 

Jag förstår att du känner dig förbannad och inte vill delta längre, själv hamnade jag i en liknande situation i somras när jag stack ut hakan och utmanade en av de gamla alfahannarna på forumet. Blev jag också förbannad när jag fick drevet efter mig och svor på att aldrig sätta min fot på skidforumet igen…..det höll en vecka!

 

I sakfrågan så är det odiskutabelt så att du har rätt, att försvara aggressiva hundar och oansvariga hundägare är idiotiskt och jag förstår om du kände dig provocerad. Det är hundägarens ansvar att hålla ordning på sitt djur, klarar men inte av det skall man göra sig av med hunden.

 

Bryt ihop och kom igen!

Tack MrT med flera, som visar sitt stöd för att jag inte är ute och cyklar!!!

Inser att man stuckit ut hakan och får sota för detta, men för att hjälpa andra och sakfrågan så hjälper det inte att ge upp.

 

Kommer dock inte orka vara lika seriös i fortsättningen...

Link to comment
Share on other sites

Alltså - jag vänder inte på stavarna om det kommer en galen hund, men jag tycker hela diskussionen är som en storm i ett vattenglas!

Problemet sitter i att antalet hundägare som saknar insikt om sina egna tillkortakommanden är för många. De har sina hundar lösa trots att de helt saknar dialog eller alltför långt koppel trots en aggressiv hund. Jag tar personligen all hänsyn jag kan när jag möter hundar jag ser inte är helt trygga med situationen. Slutar åka/springa/cykla om det behövs men ändå så inträffar det incidenter lite nu och då som jag tycker är helt onödigt. Inte alls någon storm i ett vattenglas utan ett reellt problem med alltför många personer som har hund som inte borde!

Link to comment
Share on other sites

hur orkar ni

Hur många mil kör du på ett år?

Hur många gånger har du blivit jagad av en hund?

(allvarliga frågor)

 

(snön är för långt borta helt enkelt när vi orkar hålla på så här)

(men när snön kommer kan vi ju klaga på hundägare som rastar hudnarna i skidspåren' date=' brukar vara en klassiker liksom hästar i spåren på landet)[/quote']

kör oftast ca 250 mil om året....har haft hundar efter mig

 

undrade bara hur ni orkar anklaga varandra fram och tillbaka om vad den ena sagt eller inte istället för att diskutera sakfrågan.

Link to comment
Share on other sites

I sakfrågan så är det odiskutabelt så att du har rätt' date=' att försvara aggressiva hundar och oansvariga hundägare är idiotiskt och jag förstår om du kände dig provocerad. Det är hundägarens ansvar att hålla ordning på sitt djur, klarar men inte av det skall man göra sig av med hunden.[/quote']

Jag kan bara instämma!

Så vitt jag vet har jag INTE "försvarat aggressiva hundar och oansvariga hundägare". Kommer det en kamphund lär jag inte vända på stavarna som Lars-Erik. Synd bara om jag knäcker ett par ct1-or för en kamphunds skull. Sen hatar jag kamphundar och puckade hundägare - så ev. kan jag innefatta mig själv i forumdeltagare med hundfobier. Dock tycker jag hela diskussionen är en storm i ett vattenglas. Tycker inte det är oviktigt att vända på problemet och fundera på hur andra ser på rullskidåkare. Därför länkade jag till expressen och aftonbladet där folk kommenterade rullskidåkare med citaten:

"Är så trött på idioter på rullskidor på vägarna. Har några där ja bor o de är riktigt farliga i trafiken o kan inte stanna !

Så förbjud dessa dårar att åka på vägarna .. De kan åka på cyckelbanan."

eller

"Jag har själv varit mycket nära att krocka med en galning på rullskidor, helt livsfarligt och inga bromsar alls.

Vilket fordon tillåts att framföras utan bromsar på detta sätt?. "

eller

"Förstår inte att träning och tävling får förekomma på allmän väg överhuvudtaget "

eller

"Har faktisk sett samma problem i Älta utanför Stocholm: rullskidåkare som ser gång-/cykelvägen som en motionsanläggning, och blir oerhört upprörda om en sexåring på väg hem från skolan kommer i vägen."

 

Man kan självklart vända på citat för att provocera. vi kan ta exemplet om historien om föräldern som i en park går fram till en hundägare och säger "-Ursäkta, jag har barn här - kan inte du koppla din hund". Och hundägaren svarar "-Ursäkta, jag har en hund här - kan inte du koppla dina barn". Men samtidigt tycker jag inte det måste vara en provokation. Vad är det som säger att hunden inte kan uppföra sig utan att störa andra. Det kanske är barnen som är problemet, eller föräldern som har hundfobi!

 

På samma sätt är det väl med den "nya" debatten i Lund om cyklisten i Lund som fick böter när den blev (medvetet?) påkörd bakifrån av en provocerad bilist (som klarade sig utan påföljd), bara för att det fanns en cykelväg bredvid. Enligt mig en helt sjuk dom, men folk tycker olika. På samma sätt med citaten ovan efter Södergrens vurpa.

 

Med andra ord är det väl smart att sätta sig in i hur en hund/djur i allmänhet uppfattar en rullskidåkare. Självklart ovanligt och lite hotfullt. Allra värst ljuden från stavarna. Sen är det en lägre vargs skyldighet att "varna" sin alfaledare för faran. Men för varje alfaledare (hundägare) som har någorlunda sunda vätskor, tar då självklart över problemet. D.v.s. lugnar hunden. Antingen genom att prata lugnt med den eller lugn hålla i den.

 

Självklart finns det puckade hundägare som inte vet hur de ska bete sig. Då får man självklart vara beredd på detta som rullskidåkare. Blir man ändå drabbad får man väl bara ta nya tag. Ungefär som någon skrev i expressen. "det var väl bara att resa sig upp och forsätta att åka...... Gnällspikar ". Eller som min kompis Mattias - som baddade såren med lite whisky och körde ett nytt rullskidpass dagen därpå.

 

Alltså - jag vänder inte på stavarna om det kommer en galen hund, men jag tycker hela diskussionen är som en storm i ett vattenglas!

Jag har ju liksom de flesta andra här fascinerats av många hundägares koll på sina hundar. Förut hade jag ett elljusspår där jag brukade löpträna i Tumba (Brosjön). Där var det många hundägare som gick promenader med sina hundar. Jag fick det till att ungefär 25% av alla gånger jag sprang förbi någon med hund så hoppas hunden mot mig med visade tänder, i de flesta fall lyckas ju ägaren hålla emot (plus att jag alltid springer ut mot kanten). Sen om hunden bara vill hälsa eller om den vill äta upp mig har jag ingen aning om men det tycker jag inte spelar någon roll. Oftast lyckas ju ägaren hålla emot i kopplet men jag har även fått min jacka sönderbiten tex.

 

Jag tycker det är förvånande hur så många hundägare kan bli så förvånade över att det kommer löpare på ett motionsspår.

 

Det är sällan jag åkt ett rullskidpass hemma på cykelbanor utan att få någon hund som hoppar och skäller efter mig med ägaren hängades i kopplet för att försöka hålla emot, det har dock som tur är aldrig hänt något hittills, jag brukar också sluta staka och bara åka med benen när jag närmar mig en hund.

Ofta märker man att hundägare blir skärrad och stressad när man närmar sig och det känns inte som något vidare bra tecken.

 

Lösa hundar på gårdar ute på landsbygden har man ju också råkat ut för vid några tillfällen men klarat mig utan incidenter (om inte en något spetsig pulskurva räknas dit).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...