Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

UtSKÄLLD under Rullskidstur


JakobMinell

Recommended Posts

Annars tycker jag hundfobierna verkar utbredda på detta forum. Självklart ska både hundar och hundägare bete sig på vettiga sätt, men som sagt behöver nog skidåkare göra detsamma. Men någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren...

Vore tacksam om du Dunderklumpen ville utveckla vad du menar med att det finns knäppisar på detta forum, för att undvika eventuella missförstånd!

 

I min värld så anser jag inte att man tillhör skaran av "knäppisar" om man vill träna/motionera utan risk för att bli hundbiten alt. vurpa pga. ansvarslös hundägare!!! Dessutom så hittar jag ingen med hundfobi i denna tråd heller!

 

Du verkar tillhöra denna skara som i alla väder försvarar dessa ledarlösa gläfsande hundar som verkar må psykiskt dåligt pga. ansvarslösa ägare, och ju fler de blir ju värre blir det på våra gator och allmänna platser. Inte skall någon behöva förhindras att komma ut i motionsspår och vägar p.g.a. att vissa inte kan hantera det ansvar som djur innebär!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Annars tycker jag hundfobierna verkar utbredda på detta forum. Självklart ska både hundar och hundägare bete sig på vettiga sätt' date=' men som sagt behöver nog skidåkare göra detsamma. Men någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren...[/quote']

Vore tacksam om du Dunderklumpen ville utveckla vad du menar med att det finns knäppisar på detta forum, för att undvika eventuella missförstånd!

 

I min värld så anser jag inte att man tillhör skaran av "knäppisar" om man vill träna/motionera utan risk för att bli hundbiten alt. vurpa pga. ansvarslös hundägare!!! Dessutom så hittar jag ingen med hundfobi i denna tråd heller!

 

Du verkar tillhöra denna skara som i alla väder försvarar dessa ledarlösa gläfsande hundar som verkar må psykiskt dåligt pga. ansvarslösa ägare, och ju fler de blir ju värre blir det på våra gator och allmänna platser. Inte skall någon behöva förhindras att komma ut i motionsspår och vägar p.g.a. att vissa inte kan hantera det ansvar som djur innebär!

Självklart ska man få träna utan att få vara rädd för hundarna men ömsesidig respekt måste ändå vara det bästa, precis som samspelet mellan övriga trafikanter - > rullskidåkare.

Det känns som att vissa som åker rullskidor gör sig till några slags offer och direkt tar inställningen att det är "vi mot dom". Jag tycker inte man ska åka ut på vägarna med denna inställning :

 

"Skulle den tyvärr gå till angrepp har vi då tid att använda två spjut och stöta in mot hunden. Med en eller två stavar i kroppen gör hunden inte många knop. Se bara till att inte fega du kanske inte får en andra chans."

Link to comment
Share on other sites

Jakob Minell: De där sista tre raderna får stå för dig, ingen har uttryckt sig så här på forumet.

 

Men det hindrar inte att vi utreder vad som skulle hända ifall någon mot förmodan skulle bli anfallen av en hund och försvarade sig med stavarna och tillfogade hunden skador. Har jag rätt att försvara mig i det läget eller måste jag låta hunden fortsätta att attackera. Kan hundägaren begära skadestånd för hundens skador likaväl som jag för mina skador ?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så konstigt att hundarna skäller på en rullskidåkare. Inte direkt någon vanlig företelse och blir hunden orolig så kommer den att skälla. Inga problem så länge alla är uppmärksamma och hundägaren har hunden kopplad alternativt har fullständig koll på hunden. Tyvärr så upplever jag det som att runt hälften av alla hundägare jag möter överskattar sin egen förmåga att kontrollera hunden. Här skiljer sig egentligen inte löpning och rullskidåkning åt annat än att hundägaren får mer tid på sig när de möter någon som springer än på rullskidor.

Av självbevarelsedrift så tar jag det alltid lugnt när jag möter hundar. Dels för respekt för hunden men mest pga kraftig hundägarefobi ....

Link to comment
Share on other sites

Ömsesidig respekt och kommunikation tycks funka för mig både som hundägare och rullskidåkare. Är jag ute med hunden så håller jag alltid in honom vid möte/omkörningar oavsett om det är en joggare, promenerande familj, cyklist eller rullskidåkare. Vår hund är lugn som en filbunke och oerhört snäll men det kan ju inte andra veta så därför är det bara onödigt att stressa upp medtrafikanterna.

 

Som rullskidåkare vet jag att en del hundar (och hästar) stressas av bl.a. stavarna. Därför ser jag till att göra mig hörd på lite avstånd så att hundägaren hinner få ordning på hunden så att inga "situationer" uppstår. Att släpa lite med stavspetsen i marken brukar funka även på joggare med iPOD. Får man kontakt en stund innan mötet så brukar det inte bli några konstigheter. En överraskad hund/hundägare kan däremot bete sig lite irrationellt.

 

Tycker f.ö. att småbarn är en större källa till oro där jag oftast åker. Betydligt mer irrationella än hundar och väldigt sällan kopplade;) Rejäl marginal till allt som passeras brukar funka bra.

 

Sen tycker jag att det är rätt ointressant att veta vad man har rätt till i händelse av en olycka. Kan man undvika den är det bättre för alla parter. Våra vägar och motionsspår är ju till för oss alla och kan vi inte samsas utan bara håller på vår rätt så kommer det att smälla rätt ofta. Är väl inte riktigt värt att lägga fin träningstid på att göra upp i rätten om vem som ska ersätta kolfiberstavarna eller veterinärräkningen...

Link to comment
Share on other sites

Ömsesidig respekt och kommunikation tycks funka för mig både som hundägare och rullskidåkare. Är jag ute med hunden så håller jag alltid in honom vid möte/omkörningar oavsett om det är en joggare, promenerande familj, cyklist eller rullskidåkare. Vår hund är lugn som en filbunke och oerhört snäll men det kan ju inte andra veta så därför är det bara onödigt att stressa upp medtrafikanterna.

 

....

 

Sen tycker jag att det är rätt ointressant att veta vad man har rätt till i händelse av en olycka. Kan man undvika den är det bättre för alla parter. Våra vägar och motionsspår är ju till för oss alla och kan vi inte samsas utan bara håller på vår rätt så kommer det att smälla rätt ofta. Är väl inte riktigt värt att lägga fin träningstid på att göra upp i rätten om vem som ska ersätta kolfiberstavarna eller veterinärräkningen...

Hilding, du verkar tillhöra skaran av hundägarna som man utan komplikationer kan möta på sin motionsrunda.

 

Då det insinuerats en del får jag bli lite övertydlig, samma förfarande man får använda till barn, ber om ursäkt till de som redan förstår problematiken:

 

TROTS att man visar respekt och försöker kommunicera på sin motionstur, oavsett om den görs promenerande eller med stavar i händerna, får man räkna med att möta en del hundar med aggresiv inställning som hänger i kopplet (OM hundägaren kopplat hunden och orkar hålla emot) och skäller. Så mycket hundpsykologi har jag lärt mig (rekommenderar de som inte förstår att titta på t.ex. Mannen som kan prata med hundar) att många hundar är ute och går med den som råkar hålla i kopplet, hunden är dominant mot sin omgivning och gör som den vill alt. att den är störd på annat sätt. Det krävs ansvar att äga en hund och detta ansvar är det inte alla hundägare som tagit.

 

OM det nu fortfarande finns de som tror att det handlar om hundfobi har fel, det handlar om sin rätt att fritt röra sig ute på allmänna vägar. Den som tror att man genom kommunikation alltid klarar sig har FEL!

OM det fortfarande finns de som inte tror att det är några problem får jag ta och länka till verkliga händelser:

 

Motion UTAN skrapande stavar:

 

"Joggade – då kom den galna hunden"

 

Även de som TROR sig ha koll kan få problem:

 

"Här bet rottweilern sin ägare svårt"

 

För att försöka få de hundägarna som inte vill förstå eller har förmågan att förstå så finns det som i många andra sammanhang ett medel som brukar ha viss effekt: det skall KOSTA PENGAR att vara ansvarslös. Därför är det viktigt att påpeka att hundägaren är ANSVARIG för en eventuell olycka och kostnaden skulle kunna bli ganska hög. För den som inte förstår vad det handlar om får jag göra en liten överslagsberäkning:

 

Vid en omkullkörning skulle det inte vara osannolikt att följande utrustning bör ersättas:

Hjälm, rullskidor, stavar, skor, handskar, overall, funktionskläder, glasögon osv. Vi pratar kosnader runt 10.000 kr. Till detta kommer kostnader för sjukvård, förlorad arbetsinkomst osv. Detta förutsatt att det inte blir bestående men, då kan det bli ytterligare kostnader. Detta är det som hundägaren riskerar genom att inte ta ansvar för sin hund!

 

Hade jag varit hundägare hade jag sett till att ha kontroll på min hund, både med tanke på hänsyn till min omgivning men också med risk för dyra kostnader som oaktsamhet kan innebära!

 

Vill inte ha mer insinuering att det är brist på hänsyn från den som vill motionera som är orsak till konfrontationer med hundar.

 

De som FORTFARANDE inte förstår kan skapa en egen tråd och diskutera sin problematik där!

Link to comment
Share on other sites

Det är enorm skillnad på olika bemötanden m a p hussar&mattar.

 

Själv så går alltid pulsen upp när jag möter djur eftersom jag inte litar på deras uppförande, därför lugnar jag ner tempot rejält uppför mig "hyggligt" altså.

Lösspringande hundar är jobbigt... inget konstigt med det på landet kanske men när jag kommer förbi på vägen så har hunden mycket svårt att tygla sin jakt/revirinstinkt.

 

För någon vecka sedan blev jag jagad av en hund från en tomt ca 150 m från vägen, en Jack Russel terrier som uppenbarligen insåg storleksskillnaden när den kom ikapp 100 m hemifrån :) lite slokörad återvända han efter ett kommando från mig.

Övriga hundar som jag mötte på den turen var kopplade, som tur var. Många visade sin upphetsning men alla hölls föredömligt av ägaren.

 

Jag mötte även en häst, vid varje möte tar jag det lugnt och alla ägare gör detsamma så inga incidenter.

 

Men allmän känsla är alltid obehag av att bli jagad av en hund, ju större desto värre.

Jag känner sällan att jag gör annat fel än att röra på mig på "allmän" plats.

 

Så hoppas att alla tar det på rätt sätt, visa hänsyn!

 

Jag gilar hundar men mest att klappa dem och inte att mata dem med mina ben :(

Link to comment
Share on other sites

Ödets ironi ... Tog en löptur på lunchen idag och i en uppförsbacke möts jag av en hund som kommer mot mig i 100 knyck. Hunden skäller och när han kommer 10 meter ifrån mig börjar den morra. Man behöver inte vara hundfobiker för att tycka den situationen är obehaglig. Någon sekund senare kommer det ytterligare en hund med den är mer nyfiken. Ytterligare några sekunder senare kommer hundarnas ägare och lyckas kalla in sina hundar. De bad så mycket om ursäkt och jag påpekade vänligt med bestämt att det där inte var ok varpå de lovade att hålla hundarna kopplade i fortsättningen... Vad de löftet nu är värt ...

Det ska sägas att det här är det mest otäcka mötet jag haft med hundar på ett träningspass men det kommer säkert att hända igen. Löppasset gick dock grymt bra efter den händelsen och all trötthet var som bortblåst :)

Link to comment
Share on other sites

Annars tycker jag hundfobierna verkar utbredda på detta forum. Självklart ska både hundar och hundägare bete sig på vettiga sätt' date=' men som sagt behöver nog skidåkare göra detsamma. Men någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren...[/quote']

Vore tacksam om du Dunderklumpen ville utveckla vad du menar med att det finns knäppisar på detta forum, för att undvika eventuella missförstånd!

 

I min värld så anser jag inte att man tillhör skaran av "knäppisar" om man vill träna/motionera utan risk för att bli hundbiten alt. vurpa pga. ansvarslös hundägare!!! Dessutom så hittar jag ingen med hundfobi i denna tråd heller!

 

Du verkar tillhöra denna skara som i alla väder försvarar dessa ledarlösa gläfsande hundar som verkar må psykiskt dåligt pga. ansvarslösa ägare, och ju fler de blir ju värre blir det på våra gator och allmänna platser. Inte skall någon behöva förhindras att komma ut i motionsspår och vägar p.g.a. att vissa inte kan hantera det ansvar som djur innebär!

Gillar inte när jag blir felciterad. Jag har inte pratat om knäppisar på detta forum. Om du vill tolka det så, är det upp till dig. Jag försvarar självklart inte heller alla knäppa hundägare eller farliga hundar. Tycker dock att du snöat in. Har man inställningen att det just är jag som ska få ta min plats i samhället, blir det lätt konflikter. Det kanske är nyttigt att läsa vad lite "vanligt folk" skrev i dagsblaskorna efter att en polis knuffade Södergren på rullskidor. Många tyckte ju att rullskidåkare i allmänhet var knäppskallar som inte borde få vara på allmäna vägar. http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2176122/sodergren-foll-svart-i-krasch-pa-rullskidor

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article7966259.ab

Link to comment
Share on other sites

Annars tycker jag hundfobierna verkar utbredda på detta forum. Självklart ska både hundar och hundägare bete sig på vettiga sätt' date=' men som sagt behöver nog skidåkare göra detsamma. Men någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren...[/quote']

Vore tacksam om du Dunderklumpen ville utveckla vad du menar med att det finns knäppisar på detta forum, för att undvika eventuella missförstånd!

 

I min värld så anser jag inte att man tillhör skaran av "knäppisar" om man vill träna/motionera utan risk för att bli hundbiten alt. vurpa pga. ansvarslös hundägare!!! Dessutom så hittar jag ingen med hundfobi i denna tråd heller!

 

Du verkar tillhöra denna skara som i alla väder försvarar dessa ledarlösa gläfsande hundar som verkar må psykiskt dåligt pga. ansvarslösa ägare, och ju fler de blir ju värre blir det på våra gator och allmänna platser. Inte skall någon behöva förhindras att komma ut i motionsspår och vägar p.g.a. att vissa inte kan hantera det ansvar som djur innebär!

Gillar inte när jag blir felciterad. Jag har inte pratat om knäppisar på detta forum. Om du vill tolka det så, är det upp till dig. Jag försvarar självklart inte heller alla knäppa hundägare eller farliga hundar. Tycker dock att du snöat in. Har man inställningen att det just är jag som ska få ta min plats i samhället, blir det lätt konflikter. Det kanske är nyttigt att läsa vad lite "vanligt folk" skrev i dagsblaskorna efter att en polis knuffade Södergren på rullskidor. Många tyckte ju att rullskidåkare i allmänhet var knäppskallar som inte borde få vara på allmäna vägar. http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2176122/sodergren-foll-svart-i-krasch-pa-rullskidor

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article7966259.ab

Dunderklumpen, nu får du chansen att förtydliga dig, men det blir mitt sista försök jag gör med dig:

 

I inlägget från 2010-10-31 06:39:11: "Lite hundfobier på detta forum märker jag."

 

FRÅGA: Vem menar du har hundfobi och vad grundar du det på?

 

I inlägget från 2010-10-31 22:11:43 "Annars tycker jag hundfobierna verkar utbredda på detta forum. Självklart ska både hundar och hundägare bete sig på vettiga sätt, men som sagt behöver nog skidåkare göra detsamma. Men någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren..."

 

FRÅGA Igen: Vem menar du har hundfobi och vad grundar du det på?

 

FRÅGA: Du pratar om deltagare på detta forum, hundägare och skidåkare och vill att "någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren..."

Ser knappast ut som ett syftningsfel du gör här?

 

I inlägget från idag 13:56:34: "Gillar inte när jag blir felciterad. Jag har inte pratat om knäppisar på detta forum. Om du vill tolka det så, är det upp till dig. "

 

"Tycker dock att du snöat in. Har man inställningen att det just är jag som ska få ta min plats i samhället, blir det lätt konflikter."

 

FRÅGA: Du anklagar mig för att misstolka dig. Vad har jag misstolkat?

FRÅGA: Har jag redovisat en inställning som att "det just är jag som ska få ta min plats i samhället"? Det är ju den inställningen jag argumenterar EMOT!

 

Vill du inte förstå så kan jag inte göra mycket mer åt det. För en del gäller att man skall bli drabbad av det själv innan poletten ramlar ner....

Link to comment
Share on other sites

FRÅGA: Vem menar du har hundfobi och vad grundar du det på?

Får folk tolka som de vill. Det är väl bara att läsa tråden och analysera!

 

FRÅGA Igen: Vem menar du har hundfobi och vad grundar du det på?

Lite tjatig upprepning, men svaret blir som ovan!

 

FRÅGA: Du pratar om deltagare på detta forum, hundägare och skidåkare och vill att "någon forskare får gärna lista ut % knäppisar i de olika lägren..."

Ser knappast ut som ett syftningsfel du gör här?

Återigen ditt sätt att felcitera. Vet man hur man syftar så borde det vara helt uppenbart att det var på hunägare och skidåkare. Jag har inte ens nämnt "deltagare på detta forum".

 

FRÅGA: Du anklagar mig för att misstolka dig. Vad har jag misstolkat?

Vad sägs om citatet "Du verkar tillhöra denna skara som i alla väder försvarar dessa ledarlösa gläfsande hundar som verkar må psykiskt dåligt pga. ansvarslösa ägare, och ju fler de blir ju värre blir det på våra gator och allmänna platser."

 

FRÅGA: Har jag redovisat en inställning som att "det just är jag som ska få ta min plats i samhället"? Det är ju den inställningen jag argumenterar EMOT!

OK! Bra - bra! Visa de stackars hundarna lite hänsyn då... (Hundägarna skiter jag i!)

 

 

Vill du inte förstå så kan jag inte göra mycket mer åt det. För en del gäller att man skall bli drabbad av det själv innan poletten ramlar ner....

Själv blev jag hundbiten så illa när jag var 7 år, att jag var tvungen att ta 3 olika stelkrampsprutor. Hundägarens kommentar var "Han hälsar lite bara - det gör han alltid!" Jag har dock åkt mycket rullskidor i massor av år utan att bli insnodd i flexikoppel eller biten. Ser det alltså inte som ett problem.

 

Jag har dock inte riktigt förstått hur du blivit drabbad. Har du ramlat eller blivit biten? Eller är det bara en oro för att det varit nära?

Link to comment
Share on other sites

...

Får folk tolka som de vill. Det är väl bara att läsa tråden och analysera!

...

Håller med dig i ovanstående: Hoppas att övriga forummedlemmar har energi att läsa igenom detta och bilda sig sina egna uppfattningar.

Enligt mig så trollar du och hädanefter så kommer du att från min sida att bli bemött som ett Internettroll.

Link to comment
Share on other sites

...

Får folk tolka som de vill. Det är väl bara att läsa tråden och analysera!

...

Håller med dig i ovanstående: Hoppas att övriga forummedlemmar har energi att läsa igenom detta och bilda sig sina egna uppfattningar.

Enligt mig så trollar du och hädanefter så kommer du att från min sida att bli bemött som ett Internettroll.

Upp till dig! Ett av mina favoritcitat är "Alltid retar det nå´n!" En bra livsfilosofi att ha med sig i livet!

Link to comment
Share on other sites

...

Får folk tolka som de vill. Det är väl bara att läsa tråden och analysera!

...

Håller med dig i ovanstående: Hoppas att övriga forummedlemmar har energi att läsa igenom detta och bilda sig sina egna uppfattningar.

Enligt mig så trollar du och hädanefter så kommer du att från min sida att bli bemött som ett Internettroll.

Har du bara läst första raderna ur wikipedia artikeln du hänvisar till, inte andra halvan?

 

"Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för "trollande", trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken. Användare kan exempelvis anklagas för att vara "troll" antingen som ett uppsåtligt retoriskt knep, eller som en följd av missförstånd. En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett "troll", trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet. En annan orsak till att en person felaktigt upplevs som "troll" kan vara att personens meddebattörer har en annan uppfattning om vart forumets debatt bör leda. Om någon part uppfattar att socialt umgänge är forumets huvudsakliga syfte, och en annan part istället ser exempelvis analytiskt resonemang för att nå logiska slutsatser som det primära syftet, kan de två parterna uppfatta varandra som troll utan att någon av dem egentligen alls bär internettrollets attribut."

Link to comment
Share on other sites

Här måste jag gå ut och försvara Dunderklumpen, han är absolut inget "internettroll", har aldrig tänkt en tanke åt det hållet. Han brukar ha trevliga och tänkvärda inlägg och även roliga ibland:), fast denna tråd blev ju lite"ställningskrig". Xchasa; "Som man bemöter andra, blir man själv bemött", tycker faktiskt du skall ta tillbaka det där sista.

 

Hallå, Dunderklumpen, fortsätt som tidigare, jag vill gärna ha dig kvar! Minns att första gången jag besökte detta forum, så var ditt inlägg det första jag läste......

Link to comment
Share on other sites

...

Får folk tolka som de vill. Det är väl bara att läsa tråden och analysera!

...

Håller med dig i ovanstående: Hoppas att övriga forummedlemmar har energi att läsa igenom detta och bilda sig sina egna uppfattningar.

Enligt mig så trollar du och hädanefter så kommer du att från min sida att bli bemött som ett Internettroll.

Tror du har rätt dålig koll på innebörden av troll om du kallar Dunderklumpen för detta, snudd på oförskämt!

Link to comment
Share on other sites

Har hört många som haft problem med hundar nu men jag undrar om det är någon som tränar med hund när de kör rullskidor? Det är ju rätt vanligt vid skidor på snö, är det någon som tar med sig hunden på rullskidpasset? :)

Försökte lite skämtsamt tidigare i denna tråd skriva om mitt idiotförsök att göra detta.

Enda gången jag haft problem, var när jag själv spände en draghund i lina, framför mig på skaterullskidor... (Mina vänner tycker det platsar i Jackass...)

D.v.s. inte att rekommendera. Eftersom jag själv bara haft enstaka hundar, så har jag mest cyklat med dem under barmarkstid. Jag ville få mina hundar snabba och att de tyckte det var kul att springa fort. Alltså fick de springa före mig medan jag cyklade. Helst utan för mycket belastning. Jag fick alltså bra träning genom att cykla lika fort som hunden på grusvägar med lite gummilina fäst i flexikoppel samt nomesele på hunden. Jag hade i stort sett samma filosofi vad gällde skidåkning. Alltså mest snabb träning i lina med liten belastning. Detta går väl att tillämpa på långsamma hundar som husky m.fl. som jag har mest erfarenhet av. Åkt en del med Vorsth också, då går en skidmil i lina på ca 20 min, så då blir man själv en belastning för hunden vare sig man vill eller inte.

 

Har en del gamla vänner som fortfarande har hundar, dock lite fler än vad jag haft. Jag har lovat dottern en/två hundar när hon blir lite äldre och kan hjälpa till med ansvaret. Petar in några bilder från i somras. Dessa hundar tränas mest för medeldistans och kanske springer/tränas 10 mil om dagen.

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel40%5C20101101162648052.jpg

Dottern med en av hennes favoriter - Ask

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel40%5C20101101162711240.jpg

Dottern i hundgården...

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel40%5C20101101162735224.jpg

Dottern utskälld...

 

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel40%5C20101101162844271.jpg

Ask - en mysig hund!

Link to comment
Share on other sites

Efter de hetsiga inläggen i slutet försökte jag läsa igenom tråden, förstår dock inte vad det hela handlade om.

 

Hundar som attackerar folk skall tillrättavisas, det är väl inget att diskutera?

Självklart inte! Går det så långt är det dock rätt illa. En hund som är otrygg och inte litar på att sin alfa-ledare, dvs husse eller matte, ordnar de problem som uppstår utan själva måste agera, är det lite synd om. Men felet är inte hundens utan hundägarens. Och det är oerhört illa om det är en annan person än hundägaren som behöver tillrättavisa hunden.

Link to comment
Share on other sites

Har hört många som haft problem med hundar nu men jag undrar om det är någon som tränar med hund när de kör rullskidor? Det är ju rätt vanligt vid skidor på snö' date=' är det någon som tar med sig hunden på rullskidpasset? :)[/quote']

Försökte lite skämtsamt tidigare i denna tråd skriva om mitt idiotförsök att göra detta.

Enda gången jag haft problem, var när jag själv spände en draghund i lina, framför mig på skaterullskidor... (Mina vänner tycker det platsar i Jackass...)

D.v.s. inte att rekommendera. Eftersom jag själv bara haft enstaka hundar, så har jag mest cyklat med dem under barmarkstid. Jag ville få mina hundar snabba och att de tyckte det var kul att springa fort. Alltså fick de springa före mig medan jag cyklade. Helst utan för mycket belastning. Jag fick alltså bra träning genom att cykla lika fort som hunden på grusvägar med lite gummilina fäst i flexikoppel samt nomesele på hunden. Jag hade i stort sett samma filosofi vad gällde skidåkning. Alltså mest snabb träning i lina med liten belastning. Detta går väl att tillämpa på långsamma hundar som husky m.fl. som jag har mest erfarenhet av. Åkt en del med Vorsth också, då går en skidmil i lina på ca 20 min, så då blir man själv en belastning för hunden vare sig man vill eller inte.

Hund och rullskidor på asfaltsvägar är nog ingen bra kombination. Har iof kört på en bilfri väg upp till ett vattentorn en gång. Möjligen skulle man kunna köra på en bra grusväg utan trafik med klassiska breda hjul.

Funderar däremot på att köpa Skike och köra bakom hunden på skogstigar/grusvägar med pannlampa. Då lär man ju i alla fall inte störa någon rullskidskollega:)

 

Upplever för övrigt sällan ngn konflikt med hundar när jag kör rullskidor och heller inte med rullskidåkare när jag är ute med hunden, bilar känns farligare. De flesta hundägare har hundarna kopplade och kontroll på dem åtminstone på det sättet av ren självbevarelsedrift. Rullskidåkare är en väldigt liten del av trafiken på cykelbanor och närliggande vägar och ytterst få hundägare skulle nog härda ut med att gå ut med en hund som hoppar på allt som rör sig. "Farligast" är väl i så fall de eländiga flexikopplen och enstaka lösa hundar vid gårdar. Sen blir jag alltid utskälld på vissa ställen av hundar som springer bakom ett staket men det gäller nog alla som passerar. Det absolut lugnaste djuret att passera är annars kossorna de tar det verkligen kolugnt.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar alltid försöka göra hunden uppmärksam ved en liten vissling på att jag kommer upp bakifrån så slipper den bli överraskad och skrämd när man glider upp jämsides. Om man gör det så ser man ju hur hunden reagerar i god tid.

Funkar bra för mig men man måste kunna låsa av hundens reaktion.

Link to comment
Share on other sites

...

Har du bara läst första raderna ur wikipedia artikeln du hänvisar till, inte andra halvan?

...

Svar ja, jag har läst den. Har även läst den engelska:

"In Internet slang, a troll is someone who posts inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking other users into a desired emotional response or of otherwise disrupting normal on-topic discussion."

 

Här måste jag gå ut och försvara Dunderklumpen, han är absolut inget "internettroll", har aldrig tänkt en tanke åt det hållet. Xchasa; "Som man bemöter andra, blir man själv bemött", tycker faktiskt du skall ta tillbaka det där sista.

....

Svar nej! Tycker jag försökt över gränserna att förtydliga min inställning och bemöts med insinuationer som jag försöker att få svar på men ännu ej lyckats! Kan inte annat än att känna mig medveten provocerad!

Tror du har rätt dålig koll på innebörden av troll om du kallar Dunderklumpen för detta, snudd på oförskämt!

Svaret till dig kustlöparen, som inte tidigare deltagit i själva diskussionen: Du tillförde heller inget nytt till diskussionen men du tog ställning i personfrågan.

 

Om min inställning och agerande på detta forum utlöser sådana reaktioner hos så många "rävar" så inser jag att då finns det inte så stora framtidsutsikter här. Viker inte ner mig i sakfrågan men får böja mig för att mina åsikter här hamnar helt fel. Mina intentioner var att försöka lösa/ventilera/beskriva problemet som trådägaren startade "UtSKÄLLD under Rullskidstur". Förlåt JakobMinell om jag tagit för mycket plats i din tråd, men detta är inget självvalt.

 

Detta att hundägarna inte vill ta i sina problem stöter man på på flera håll i samhället. Det finns också en hel del andra i tråden som försökt att beskriva en del ganska besvärliga träningsupplevelser, men det verkar inte vara det viktiga. De blev istället en personomröstning, och jag inser att denna förlorar jag.

 

Fortsätt Ni som vanligt så skall jag inte störa mer!

Over and out!

Link to comment
Share on other sites

Nu tappar jag tråden men jag tänker ändå svara CXhase på hans inlägg.

 

Jag förstår att du känner dig förbannad och inte vill delta längre, själv hamnade jag i en liknande situation i somras när jag stack ut hakan och utmanade en av de gamla alfahannarna på forumet. Blev jag också förbannad när jag fick drevet efter mig och svor på att aldrig sätta min fot på skidforumet igen…..det höll en vecka!

 

I sakfrågan så är det odiskutabelt så att du har rätt, att försvara aggressiva hundar och oansvariga hundägare är idiotiskt och jag förstår om du kände dig provocerad. Det är hundägarens ansvar att hålla ordning på sitt djur, klarar men inte av det skall man göra sig av med hunden.

 

Bryt ihop och kom igen!

Link to comment
Share on other sites

I sakfrågan så är det odiskutabelt så att du har rätt, att försvara aggressiva hundar och oansvariga hundägare är idiotiskt och jag förstår om du kände dig provocerad. Det är hundägarens ansvar att hålla ordning på sitt djur, klarar men inte av det skall man göra sig av med hunden.

Jag kan bara instämma!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...