Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dåliga spann enligt Tony Pölder


TonyPölder

Recommended Posts

Så svårt det är att vara härifrån ;-)

Lunchtime nu o kalle hämtar mat så jag tänkte besvara Glattnos angående detta som hon skriver:

"Men nog måste det väll vara tillräckligt enkelt för tillverkarna att i alla fall testa hur hård en skida är och märka den efter resultatet? Istället för att som i ditt exempel, tillverka 1 000 skidor en dag och märka alla med 75-80 kg även om dom varierar mellan 65-95 kg. Alla tillverkare kan väll inte bara märka skidan för att det ska se bra ut? Påstår dom att den är för 80 kg så ska den väll vara för ca 80 kg, inte 65 eller liknande. Och jag fick ju fram att ca 10 % av skidorna inte är bra, detta borde ju sjunka till kanske 1-2 % om efterkontroller gjordes på fabriken.

Jag förstår att det inte går att göra 100% bra skidor jämt, men det handlar inte om det, utan detta verkar ju vara rent slarv!

 

Jag ska i alla fall ha bevis på att tillverkarna är så slarvig innan jag tror på det! Sen är tydligen vissa märken bättre än andra på den punkten så ALLA är kanske inte så slarviga heller."

MITT SVAR:

problemet för tillfället är att vi använder våra mätutrustningar på olika sätt, det har inte varit så innan.

Jag vet att vi mäter rätt för vi kontrollerar fysiskt via platta, skiselector o våra händer.

De flesta skidtillverkare mäter bara ett spann och då får de en siffra som iår ger oss handlare "en vikt" som förra året gick att lita på....går man på den viktangivelsen iår så blir skidan ca 15 kg för mjuk...mmm så crazy är det. För oss är det inga problem genom att vi har koll o vet detta och har oxå fått det bekräftat från leverantörerna.

Problem blir det för de som bara läser på lapparna o som inte kan testa skidor på rätt sätt

Att testa en skida på platta med papper går alltså inte i dagens läge....så är det bara!!!!

EXEMPEL DÅ....

man ser på lappen att skidan skall vara för 90kg....när kunden står på den så klarar kunden 90kg dvs man kan dra lappen under, men på andra spannet så ...finns det inget andra spann (ni som kan skiselectorn så pratar jag om den blå kurvan..den röda ser jättebra ut som oftast)

den röda kurvan ser nice ut = livsfarligt i detta läget då ej blåa kurvan hänger med!

slutsats av detta är att om du vinglar o lägger över lite vikt så kör du ner spannet direkt vilket betyder kanondåligt glid....o efter ett tag oxå dåligt fäste pga att du slitit av vallan oxå.

Skidtillverkarna....jag dömmer således ut de stora skidtillverkarnas experter dvs de som ställer in spannen på skidfabriken denna hösten...de har misslyckats kapitalt detta året...vi som lever i verkligheten mot slutkonsument vet detta och jobbar utefter detta fenomen...inga problem för er kunder egentligen för se till att köpa rätt skida bara till er rätt ordentligt utprovad så fixar sig allt!!!....Det finns skidor i massor som är kanonbra som alltid, det är bara det att de är mjuka överlag...för er som väger 80+ så kommer det att bli kris snart för alla hårda skidor kommer att bli en bristvara.

Nu kom Kalle....en Bella blev det idag....

Link to comment
Share on other sites

Bellapizzan var god ;-)

FÖRTYDLIGANDE:

skidfabrikant X tillverkade förra året...tex skidor där det stod att skidan var för 90kg ( vi som kan o vet har siffror på skidorna som ni kunder ej vet o kan tyda ;-) ).

90 kg betydde då för oss att vi sålde den för kunder mellan 81-85kg, pga konstig mätmetod via fabrik, ett visst spill som är ok o som man kan leva med.

Iår ...samma skida "för 90kg" funkar knappt för 70kg åkare

Link to comment
Share on other sites

Hej Tony !

handlade ett par Fischer skidor från er förra året. Och då skrev jag in att jag vägde 80 kg. fick hem skidorna snabbt och allting var perfekt. Ut i spåret dagarna efter så märker jag att jag måste ha liiite mer fäste på dessa än mina äldre mjukare skidor, ( såklart) men det jag reagerade på när jag var upp i somras till skidtunneln var att han som vallade mina skidor där sa att jag har för hårda skidor!? På Vasaloppet hade jag skitbra fäste och ett kanonglid... Och här säger han att jag skulle ha vägt 110 kg + egentligen om jag skulle få ett bra fäste..

Själv är jag nöjd med skidorna och brukar alltid ha ett bra fäste när jag tränar och tävlar.. Men som sagt enligt han i skidtunneln så hade jag för hårda skidor..

Själv vill jag hellre ha ett par skidor med något sämre fäste fast som glider bättre som jag tycker dom här gör! Fast det kanske blir slitigt på Vasaloppet å ha det så ? jag är ju ingen kanonåkare direkt.. körde vasan på 6:49 ifjol från 5e ledet..

Lite roligt å höra vad du säger om detta :) . tar ni hårdare skidor överlag när ni väljer ut till personer som köper via nätet?

Missförstå inte detta, jag är själv nöjd med skidorna :) .

ha de gött!

//Andreas

Link to comment
Share on other sites

Men Andreas vad skriver du?.... citat " På Vasaloppet hade jag skitbra fäste och ett kanonglid... "

du kan nog sluta tänka på detta...du har ju skrivit att du får fäste p de så då kan de ju inte vara för hårda.

Fischer kan kännas hårda när man trycker med de med bara händerna.

Link to comment
Share on other sites

Men Andreas vad skriver du?.... citat " På Vasaloppet hade jag skitbra fäste och ett kanonglid... "

du kan nog sluta tänka på detta...du har ju skrivit att du får fäste p de så då kan de ju inte vara för hårda.

Fischer kan kännas hårda när man trycker med de med bara händerna.

Trots att jag strax har ett par Featherlite och ett par salomon eq 10 i mina händer köpta ifrån dig tony kan jag inte släppa fischers carbonlite ! Är klassiska skidor alltihop. ! Saken är den att jag tycktes ha riktigt dåligt glid på mina nanosonic ifjol under flertalet tävlingar och allra helst under vasaloppet. och det vill jag inte uppleva igen. så jag söker en skida som hellre ger glid än fäste eftersom jag har rätt bra teknik och behärskar att "trycka" ner skidan. är det fischer skidan som då står i ensam klass för sig ?

Link to comment
Share on other sites

Tony Pölder: Kan du förklara hur skiselector fungerar och vad det är för blåa och röda kurvor som visas. Kan man prova varje skida var för sig för att se om skidorna är lika. Det enda jag hört om skiselector är att den pekar ut tryckpunkter vad det nu menas med det.:/

 

Tror vi är många som skulle behöva lite info om skiselector.

Link to comment
Share on other sites

Men Andreas vad skriver du?.... citat " På Vasaloppet hade jag skitbra fäste och ett kanonglid... "

du kan nog sluta tänka på detta...du har ju skrivit att du får fäste p de så då kan de ju inte vara för hårda.

Fischer kan kännas hårda när man trycker med de med bara händerna.

Jo men det jag undrar är varför det kan vara så olika från person till person som sysslar med skidor hela dagarna. tex Mattias Svahn vallade mina skidor och han sa också att dom var jäääkligt hårda för mig,

Link to comment
Share on other sites

Andreas: Skit i vad andra säger, har du bra skidor så har du!

 

Jag tycker att det överlag rekomenderas mjukare skidor framför hårda. "Better safe then sorry" är vad som gäller och ju sämmre skidbutik dessto mjukare skidor. Är det sedan "Vasaloppskväll" med 20% rabatt så är det ännu värre. Man tycks tro att fästet är viktigast och det får man enklast med en mjuk skida.

 

Tony har ett sätt att i alla fall försöka få fram en bra skida, där en parameter är vilket typ av åkare du är. Det finns givetvis fler butiker som kan mäta spann på ett bra sätt men det gäller att du själv som kund lär dig vad det är du efterfrågar. Lita på ditt eget omdömme och välj utifrån vad du själv tror på. I princip alla Fischer jag köpt har jag valt en skida som sagts vara för hård. Jag vet att jag vill ha ett högt spann och en rejäl "Fischer ficka" vid belastning och har inga problem med fäste och får också ett bra glid (stålsicklat givetivs ;) )

 

Har du ett par du gillar så se till att mäta upp den. Då har du en referens att falla tillbaka till och Skiselector är vad jag förstått ett utmärkt verktyg att göra just detta. Kan med andra ord vara väl invetsterade pengar att mäta upp sina gamla trotjänare.

 

Att sedan skidfabrikerna lyckas med konstycket att strula till det som Tony beskriver är inte helt förvånande. Har länge påstått att utvecklingen och produktionskontrollen är under all kritik, detta bekräftar återigen detta. Nu verkar det ha falerat på en sådan enkel sak som uppmärkningen och då undrar man ju hur de det kommer sig att flera fabrikat gör samma fel samma år. Det vore väl inte för mycket begärt att kräva att Fischer tex vore experter på spann på just en Fischerskida. Att Fischer väljer en mätmetod som är den samma år efter år för att erbjuda en hög och jämn kvalitet. Enstaka "blunders" råkar alla ut för men här verkar det vara ett generellt problem. Mycket märkligt och nästan en nonchalant inställning till sin egen produkt är vad fabrikanterna uppvisar.

Link to comment
Share on other sites

Men Andreas vad skriver du?.... citat " På Vasaloppet hade jag skitbra fäste och ett kanonglid... "

du kan nog sluta tänka på detta...du har ju skrivit att du får fäste p de så då kan de ju inte vara för hårda.

Fischer kan kännas hårda när man trycker med de med bara händerna.

Jo men det jag undrar är varför det kan vara så olika från person till person som sysslar med skidor hela dagarna. tex Mattias Svahn vallade mina skidor och han sa också att dom var jäääkligt hårda för mig' date='[/quote']

Jo, rätt intressant, eller snarare skrämmande, att det kan skilja så mkt mellan olika "experter". Mina bästa skidor hittills är ett par Fischer RCS köpta av Tony för ca 5 år sedan. Tyvärr gick en skida av vid närkontakt med en gran i Norge några år senare. Kanske skall köpa ett par nya av Tony igen.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin o Sunlake...

Skiselectorn visar spannlängden vid kallföre, 0- -5 och klister...ganska statiskt och utifrån detta så kan man justera lite beroende på kapacitet på åkare. Man kan gå in och titta på kurvorna o se och justera liksom om en skida har 35 cm framspann o den andra skidan 37 cm så kan man se det och valla efter det.

Detta ovan är det "vardagliga tänket" som vi tycker är viktigt men som vi har märkt "att de flesta skidtillverkare" inte bryr sig om, de skickar sina skidor "på den andra metoden" dvs de tittar på spannhöjden som vi oxå kan göra men vi tittar bara på den utifrån vilken typ av åkare vi plockar skidor åt.

En motionär får inte ha en spannhöjd på mer än max 1 mm, elitåkare kan åka på 1,5-2mm eller en kaxig elitmotionär.

Skidorna från fabrik är som oftast har vi märkt utmärkta kilovikt för åkare på spannhöjden för elit och det blir helt crazy. Det är därför iår det är lite kaos för nu stämmer inte det heller från fabrik för nu står det att de är hårda "i siffror" men sen är de svinmjuka ..."ler" (lars-erik...förstärkning där ;-).

VI ser oxå på datan kurvan när ni står o stakar och kurvan där ni åker med frånskjut och utifrån detta så ser man för skidåkaren om han fixar detta spannet.

När dessa mätningar är klars så flyttar vi skidan o sätter "en annorlunda press" på den för att checka om skidan går att trycka ner dvs att skidåkaren med sin kapacitet kan få fäste på skidan oxå, det är ju tämligen viktigt. Detta får man då ha i åtanke oxå att man måste komma ihåg spannhöjden från förra höjden kontra detta dvs om man spannhöjden är för hög så hinner inte en dålig skidåkare ner o få fäste innan han är på väg över till andra benet eller tvärtom om spannhöjden är för låg så finns det risk att en bra skidåkare "åker på sin fästvalla" onödigt mycket och får dåligt glid och sen sliter av fästvallan o senare då sämre fäste oxå...

ujujujuj det blev mycket text detta, egentligen inget ni behöver kunna o fundera så mycket över för vi kan detta och vet hur man hanterar den nu.

Skiselectorn i "fel händer" är en katastrof och ett livsfarligt vapen till dåliga skidor.

Konstigt nog så skulle faktiskt "en del av de stora" skidtillverkarna behöva gå en kurs på Pölder Sport...mmm och då är jag faktiskt inte kaxig när jag säger detta. Varje enskild skidtillverkare lever sitt eget liv och spannmäter sina skidor bara, de skulle behöva ut i verkligheten o se alla spannkurvor från alla tillverkare för att kunna få till det 100% på sin egen fabrik.

Sorry, nu blir väl en del av mina favvohatare glada över dessa sista meningar men jag står för det jag skriver nu.

"Min Kalle" på firman tror/vet jag är Sveriges bästa "spannkunskapare" för Skiselector. Skiselectors uppfinnare o tillverkare "brukar få lektioner av Kalle varje år".

Såååååååååååå Volevodin...varje skida kan givetvis mätas för sig, så i princip kan du hitta 2 ganska exakta skidor om du letar länge o väl.

Givetvis så kan man se fram- och bakspann oxå på kurvorna, mjuka eller hårda där fram.

Link to comment
Share on other sites

En sak till:

Innan har man som oftast "sålt 2 olika skidor"...ett spann som passar elit och ett som passar motionärer.

Elitbiten är väl ok för de vet som oftast vad de ger sig in på.

Men motionärsspannet kan verkligen vara annorlunda, det finns motionärer som vill o kan åka riktigt o sen finns det motionärer som vill åka skidor men som inte kan det tekniskt.

Det blir 2 olika kategorier av dessa och 2 helt olika tänk när man plockar ett par till de.

Fördel för de som kan åka är att de har chans att få kanonglid, det kan som oftast inte de som inte kan åka tekniskt bra...få....för deras spannhöjd måste vara lägre än en bra tekniskt åkare och då kommer vallan alltsom oftast att nöta lite i snön för att de överhuvudtaget skall ha en chans att få fäste.

Finns vissa undantag att kunna rädda detta fenomen på, ibland dyker det upp en skidmodell som fixar detta. Iår har vi en modell....förra året 2....året innan dess så var det katastrof för då fanns det ingen skida för sådana.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu skulle ge sig på att mäta upp spannet själv då, funkar det med bladmått, eller är det bara skiselector som gäller?

Eller KallePs egenhändigt tillverkade spannmätare. Otroligt fin.

Den finns omnämnd tidigare på forum.

 

Det finns ett till: Trial & error : valla långt, gärna rilla fästvallan och se var den nöts av. Då får man ut fästzonen (men inget om spannkurvan/höjden).

Link to comment
Share on other sites

Tony Pölder:

Trots att jag strax har ett par Featherlite och ett par salomon eq 10 i mina händer köpta ifrån dig tony kan jag inte släppa fischers carbonlite ! Är klassiska skidor alltihop. ! Saken är den att jag tycktes ha riktigt dåligt glid på mina nanosonic ifjol under flertalet tävlingar och allra helst under vasaloppet. och det vill jag inte uppleva igen. så jag söker en skida som hellre ger glid än fäste eftersom jag har rätt bra teknik och behärskar att "trycka" ner skidan. är det fischer skidan som då står i ensam klass för sig ?

Link to comment
Share on other sites

En sak till:

Innan har man som oftast "sålt 2 olika skidor"...ett spann som passar elit och ett som passar motionärer.

Elitbiten är väl ok för de vet som oftast vad de ger sig in på.

Men motionärsspannet kan verkligen vara annorlunda, det finns motionärer som vill o kan åka riktigt o sen finns det motionärer som vill åka skidor men som inte kan det tekniskt.

Det blir 2 olika kategorier av dessa och 2 helt olika tänk när man plockar ett par till de.

Fördel för de som kan åka är att de har chans att få kanonglid, det kan som oftast inte de som inte kan åka tekniskt bra...få....för deras spannhöjd måste vara lägre än en bra tekniskt åkare och då kommer vallan alltsom oftast att nöta lite i snön för att de överhuvudtaget skall ha en chans att få fäste.

Finns vissa undantag att kunna rädda detta fenomen på, ibland dyker det upp en skidmodell som fixar detta. Iår har vi en modell....förra året 2....året innan dess så var det katastrof för då fanns det ingen skida för sådana.

Tjena Tony du har inte nått par kvar av dom skidorna som skulle "rädda fenomenet" från förra året vikt 68.5 kg.

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

En sak till, som är viktig om man skall få en passande skida är att ge en ärlig beskrivning av sin åkkapacitet, varken höja upp eller sänka sin åkskicklighet.

 

Men alla handlar inte hos TP eller annan kunnig försäljare. Är man nybörjare kan det bli problem, men annars tycker jag att man skall följa Stefan Sands råd att lita på sitt eget omdöme. Har man som jag åkt skidor i många år och köpt både bra och mindre bra och dåliga skidor, så lär man sig vad som fungerar för en själv. Man blir mao sin egen expert. Jag vill ha ett högt spann, men ej för hårt slutspann.

 

Jag tillhör de kunderna, som vill kolla själv först, känna och klämma på skidorna (klassiska) och hittar jag då ett eller flera par som verkar intressanta vill jag testa dem på en bräda utan dubbel spannprovare (=båda skidorna samtidigt med en spak). Sen gör jag trestegstestet och i det läget är det bra att ha hjälp (gärna en kompis, då slipper man förklara för en okunnig försäljare) Jag brukar ha med mig 5-6 färdigutklippta pappremsor ung 1mm tjocka.

Läge 1: då testar jag med tyngden på båda skidorna och för pappbitarna tills de stannar där fram och bak. Sen skiftar jag skidorna och gör om samma sak, då jag inte står exakt lika på skidorna pga ojämna ben. Skillnaden i spannlängd mellan höger och vänster skida bör ej överstiga 5 cm, börjar det komma upp mot 1 dm är skillnaden för stor.

Läge 2: Sen testar jag diagonalspannet genom att lägga tyngden på hela foten på en skida och då skall det givetvis bli ett kortare spann, ca 30 cm, men likaväl ett spann annars är de för mjuka.

Läge 3: Går upp på tå och kollar att de nyper, skiftar skidorna och gör om samma sak.

 

När det gäller skejtskidor gör jag förstavalet efter låg spannhöjd och balanspunkten ej för långt fram. Sen måste jag ha hjälp av kunnig försäljare, som kan göra resterande tester med bladmåttet. (som killen på Interport, Falun gjorde i vintras) Vet inte riktigt vad testerna gick ut på, men tror att det hade att göra med hur skidan låg an mot snön. ("extraspann" har vi avhandlat i en annan tråd)

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt ett par Peltonen InfraX. Väger 80 kg och är god motionär, 500-800-på dom senaste vasaloppen. Hur är spannen på Peltonen? På lappen från Skiselectorn står det Height Bal 1,39. Är deras spann lägre eller är skidorna för mjuka tro. Det är 40cm från balanspunkt till 0,1 märket. Vad säger Pölder som har klämt på Peltonen och talar gott om dom?
Link to comment
Share on other sites

jomael....känns lite svårt att ta det såhär..känns kanske något tunna i höjd för din kapacitet + att spannlängd på vid 0,1 känns onaturligt långt....det vrukar 0,3 vid ca 40....så de känns väldigt långa i spann men samtidgt mjuka i spannhöjd

Peter N...jag har många för under 70kg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha ett högt spann, men ej för hårt slutspann.

 

Jag tillhör de kunderna, som vill kolla själv först, känna och klämma på skidorna (klassiska) och hittar jag då ett eller flera par som verkar intressanta vill jag testa dem på en bräda utan dubbel spannprovare (=båda skidorna samtidigt med en spak). Sen gör jag trestegstestet och i det läget är det bra att ha hjälp (gärna en kompis, då slipper man förklara för en okunnig försäljare) Jag brukar ha med mig 5-6 färdigutklippta pappremsor ung 1mm tjocka.

Läge 1: då testar jag med tyngden på båda skidorna och för pappbitarna tills de stannar där fram och bak. Sen skiftar jag skidorna och gör om samma sak, då jag inte står exakt lika på skidorna pga ojämna ben. Skillnaden i spannlängd mellan höger och vänster skida bör ej överstiga 5 cm, börjar det komma upp mot 1 dm är skillnaden för stor.

Läge 2: Sen testar jag diagonalspannet genom att lägga tyngden på hela foten på en skida och då skall det givetvis bli ett kortare spann, ca 30 cm, men likaväl ett spann annars är de för mjuka.

Läge 3: Går upp på tå och kollar att de nyper, skiftar skidorna och gör om samma sak.

Vad har du för erfarenhet av vilka skidor som har de egenskaperna? Är sugen på nya skidor tex ross.delta, peltonen.zenit, eller RCR. Alltså just under toppskidorna. Frågan är fungerar de enligt din beskrivning eller måste man upp till toppskidorna??

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Ross X-ium, alltså toppskidan, har ingen erfarenhet av Delta. Men läser man lite mellan raderna på Pölders bokstavsbeskrivning, så anar man vilken bokstav, som står för rossignol. I så fall ger han bra betyg åt x-ium, men sämre åt Delta.

 

Peltonen har jag ingen aktuell erfarenhet av(hade ett par för 25 år sen, gula men "döda"i spannet.) Men de är populära i Majbäcks hemland, där det är kallföre stora delar av säsongen.

 

Fischer har jag testat toppskidan, lugn och trygg utan direkta överraskningar, lätt att få fäste på liksom rossen, dock inte samma kick som i rossen.

 

Madshus tyvärr dålig erfarenhet. Köpte andraskidan, men den hade ojämna spann och reklamerade den, bytte till förstaskidan. Den gick bra, men var svår att få fäste på, sålde den.

 

Atomic, Salomon och Kahru - ingen erfarenhet.

 

Men det är lite svårt att rekommendera, då jag inte vet din åkkapacitet o teknik. Det kanske fungerar jättebra med andraskidan. En gång hjälpte jag en kompis, som var en 10- tim-åkare i VL. Han var stark som en björn, men med bedrövlig skidteknik. Han hade ett par Fisher RCR, skidan under toppskidan, men svårt att få fäste på dem. Jag provade ut Fischerskidor i Vasaloppssegmentet åt honom och då funkade fästet bättre i VL. Med det vill jag säga att man skall ha skidor i överensstämmelse till ens skidteknik.

 

Summa summarum: Rossignol och Fischer på toppskidan och Peltonen och Fischer på andraskidan och tummen ner för Madshus. Övriga ingen åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret.

Har tidigare åkt på ett par RCS ca 10år gamla som jag fick begagnade så jag har ingen erfarenhet av att köpa skidor, inte mer än vad jag har läst här då.

 

Anser väl själv att jag skulle kunna ha toppskidorna. Bor i Storuman så det blir ju inte bara rullskidstakning på vintern, jag har bra teknik, skulle startat i led 4 i mars om det inte hade varit för den försenade busstrafiken (startfållorna var tomma när vi komme fram!) Siktar på led 3 till våren

 

Men det är ju så lätt att bli snål då det skiljer 1500-2000 mellan skidorna och det står att det är samma belag och så!!!

Men man får väl vad man betalar för i det här fallet. Å andra sidan håller de i 10 år så....

 

I alla fall tack för svaret, måste kanske krossa spargrisen!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...