Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

WC-premiären


Volevodin

Recommended Posts

Ganska överraskande blev Maria Rydqvist uttagen till WC-premiären i Gällivare efter ett starkt testlopp i Bruksvallarna, där hon slutade tvåa. Förra säsongen hade hon uppehåll pga barnafödande och jag trodde hon lagt skidorna på hyllan.

 

Såg ni inslaget i Sportnytt, där hon stakade fram med sonen efter sig i en barnvagn på medar. Det måste vara mycket effektiv träning och ge bra styrka i stakningen, vilket hon visade i testloppet. Kanske är en träningsform, som fler borde ta efter, är ju inte nödvändigt att ha en levande tyngd i kälken. (tanken går till Gunde Svan och hans alternativa träningsform, då han drog något efter sig) Karriären behöver inte vara slut för att man får barn, vilket Maria och många andra visat.

Link to comment
Share on other sites

Jag mötte en riktigt bra åkare (kom i väldigt bra fart) som tränade skate så i Grönklitt runt nyår med en chariot (utan barn i). Dessutom mötte jag Anna Haag nån minut senare (utan vagn :)) så gissningsvis var väl det Orsa SK som var där och körde.

Vad skulle det vara för åkare i orsa sk som åkte fort? Bengt Hassis eller, han var nog den sista som åkte i den klubben?

Link to comment
Share on other sites

Jag mötte en riktigt bra åkare (kom i väldigt bra fart) som tränade skate så i Grönklitt runt nyår med en chariot (utan barn i). Dessutom mötte jag Anna Haag nån minut senare (utan vagn :)) så gissningsvis var väl det Orsa SK som var där och körde.

Vad skulle det vara för åkare i orsa sk som åkte fort? Bengt Hassis eller' date=' han var nog den sista som åkte i den klubben?[/quote']

Okej jag ändrar "denklubbensomAnnaHaagsgamlaklubbkomisarkörföriorsatrakten" verkar köra med släde för att öka motståndet. Bättre så?

Link to comment
Share on other sites

Det kanske borde dopingklassas att vara gravid. Det finns väl dessutom förenat med vissa fysiska risker. :)

En fördel är att hjärtat kan växa under en graviditet, vilket inte går annars efter ca 20 år ålder, så hård konditions/hjärt-träning kan definitiv gör att du är bättre efter än innan.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske borde dopingklassas att vara gravid. Det finns väl dessutom förenat med vissa fysiska risker. :)

En fördel är att hjärtat kan växa under en graviditet' date=' vilket inte går annars efter ca 20 år ålder, så hård konditions/hjärt-träning kan definitiv gör att du är bättre efter än innan.[/quote']

Ja, och det är väl allmänt lättare att lägga på sig muskler under graviditeten. Man har väl hört rykten om ryska gymnastertjejer vars tränare såg till att de alltid var gravida...kanske bara en bortförklaring från tränarnas sida..

Link to comment
Share on other sites

Det kanske borde dopingklassas att vara gravid. Det finns väl dessutom förenat med vissa fysiska risker. :)

En fördel är att hjärtat kan växa under en graviditet' date=' vilket inte går annars efter ca 20 år ålder, så hård konditions/hjärt-träning kan definitiv gör att du är bättre efter än innan.[/quote']

Ja, och det är väl allmänt lättare att lägga på sig muskler under graviditeten. Man har väl hört rykten om ryska gymnastertjejer vars tränare såg till att de alltid var gravida...kanske bara en bortförklaring från tränarnas sida..

Inte bara rykten, det avr ett sätt att dopa sig. Sen utnyttjade en del tränare det genom att själva göra dom gravida.

 

Jag har läst om detta på olika ställen, så jag är ganska övertygad om dett det är sant. men för säkerhets skull lägegr jag till att jag inte var med påd en tiden så jag är inte 100%

Link to comment
Share on other sites

När en kvinna får första barnet har naturen det så väl uträknat att axelpartiet stärks och blir kraftigare, troligen för att underlätta för mamman att bära barnet. Om nu denna naturliga förändring sker på en vältränad skidåkerska vet jag inte, men det torde inte vara någon nackdel att föda barn i detta avseende.

 

Jag har också hört berättas att elitidrottskvinnor i DDR gjordes gravida och sen aborterades fostret sedan tillväxten i axelpartiet skett, tror det rörde som om kraftsporter i friidrott. Dessbättre finns det idag andra motiv än att bli bättre i idrott, när ett par skaffar barn tillsammans och tur är väl det.:)

 

För att växla över till ett annat ämne inför WC-premiären. Undrar om det är en medveten strategi av Petter Northug att vara så nertränad att han inte ställer upp i Gällivare. Han sa ju efter det norska testloppet att "idag hade jag fått stryk av Kalla". Han kanske vill fördröja formen, så att han kan behålla den över VM på hemmaplan eller har inte träningen fungerat som planerat. Lite längre fram får vi nog svar på om det är "den gamle Northug"

Link to comment
Share on other sites

När en kvinna får första barnet har naturen det så väl uträknat att axelpartiet stärks och blir kraftigare, troligen för att underlätta för mamman att bära barnet. Om nu denna naturliga förändring sker på en vältränad skidåkerska vet jag inte, men det torde inte vara någon nackdel att föda barn i detta avseende.

 

Jag har också hört berättas att elitidrottskvinnor i DDR gjordes gravida och sen aborterades fostret sedan tillväxten i axelpartiet skett, tror det rörde som om kraftsporter i friidrott. Dessbättre finns det idag andra motiv än att bli bättre i idrott, när ett par skaffar barn tillsammans och tur är väl det.:)

 

För att växla över till ett annat ämne inför WC-premiären. Undrar om det är en medveten strategi av Petter Northug att vara så nertränad att han inte ställer upp i Gällivare. Han sa ju efter det norska testloppet att "idag hade jag fått stryk av Kalla". Han kanske vill fördröja formen, så att han kan behålla den över VM på hemmaplan eller har inte träningen fungerat som planerat. Lite längre fram får vi nog svar på om det är "den gamle Northug"

Nja, han sa det om Kalla som en diss mot svensk herråkare och inte som en metafor för sin egen dåliga form.

 

Synd att han inte kommer i alla fall, hade varit fint att se Hellner knäppa ner honom på upploppet i morgon. Men vi får ta det på vm istället :D

Link to comment
Share on other sites

När en kvinna får första barnet har naturen det så väl uträknat att axelpartiet stärks och blir kraftigare' date=' troligen för att underlätta för mamman att bära barnet. Om nu denna naturliga förändring sker på en vältränad skidåkerska vet jag inte, men det torde inte vara någon nackdel att föda barn i detta avseende.

 

Jag har också hört berättas att elitidrottskvinnor i DDR gjordes gravida och sen aborterades fostret sedan tillväxten i axelpartiet skett, tror det rörde som om kraftsporter i friidrott. Dessbättre finns det idag andra motiv än att bli bättre i idrott, när ett par skaffar barn tillsammans och tur är väl det.:)

 

För att växla över till ett annat ämne inför WC-premiären. Undrar om det är en medveten strategi av Petter Northug att vara så nertränad att han inte ställer upp i Gällivare. Han sa ju efter det norska testloppet att "idag hade jag fått stryk av Kalla". Han kanske vill fördröja formen, så att han kan behålla den över VM på hemmaplan eller har inte träningen fungerat som planerat. Lite längre fram får vi nog svar på om det är "den gamle Northug"[/quote']

Nja, han sa det om Kalla som en diss mot svensk herråkare och inte som en metafor för sin egen dåliga form.

 

Synd att han inte kommer i alla fall, hade varit fint att se Hellner knäppa ner honom på upploppet i morgon. Men vi får ta det på vm istället :D

Ja det hade vart fint om Hellner fått slå en Northug i halvtaskig form, det hade kunnat förändra den psykologiska balansen något kring Northugs spurt.

 

De flesta åkare brukar ju få svackor i karriären, Northug har egentligen inte haft någon dålig säsong kanske är magin borta i år? Nu har han gjort riktigt usla lopp med individuellt start tidigare, men att han gjorde så dåligt sprintlopp i Beito är väl det mest överraskande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...