Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tid på ÖS vasloppet


daggmasken

Recommended Posts

Ska åka ÖS för första gången. Tävlade framgångsrikt i min ungdom (25 år-sedan).

Tränar nu rätt intensivt, körde långpass på rullisar i helgen 4mil på 2h 18min utan att bli utmattad. Undrar nu om någon har en känsla på en sluttid, är 6:30 realistiskt? Självklart har föret stor betydelse

Link to comment
Share on other sites

Ja det borde inte vara några problem tycker jag.

Se bara till att komma iväg bland de första = var i god tid på plats i startfållan, annars får du kö i första backen och tusentals "blåbär" före dig i spåret till Smågan/Mångsbodarna.

Är ju bättre att få häng på någon bra rygg och hålla jämnt tempo!

Link to comment
Share on other sites

Vad är tidigt ?

Tycker du jag behöver jag köra ett pass på ca 6h för att känna att jag kan hålla farten så länge?

Det är nog inte många som gör det, sex timmar ensam är jobbigt inte minst för huvudet. Jag själv hade kört som längst 3:45 (rullskidor) och 3:15 (snö) innan och det gick det med (6:26 i sluttid = ditt mål).

En tanke är ju att köra långpass på kanske 3,5-4 timmar och avsluta med lite slitigare terräng för det är ju lite så det ser ut med Lundbäcksbackarna efter ungefär 4 timmar, sedan blir det lättare terräng med mest stakning.

Men det finns bättre expertis att svara på sådana frågor här. :)

 

Åtminstone en timme innan första start fick jag rekommenderat.

I början på denna film syns att det blir en del folk även i Öppet Spår-starten:

http://svtplay.se/v/1455092/vasaloppet/oppet_spar_mandag

Link to comment
Share on other sites

Lite svårt utan att veta vad motståndet på rullskidorna var, men jag tycker det snarare luktar under 6 timmar!

 

Sen är det inte alls samma sak att köra en egen träning och loppet. Med alla laddning, både av käk och atmosfär runt omkring, formtoppning samt draghjälp håller man mycket längre på loppet.

Link to comment
Share on other sites

Ska åka ÖS för första gången. Tävlade framgångsrikt i min ungdom (25 år-sedan).

Tränar nu rätt intensivt, körde långpass på rullisar i helgen 4mil på 2h 18min utan att bli utmattad. Undrar nu om någon har en känsla på en sluttid, är 6:30 realistiskt? Självklart har föret stor betydelse

Det fixar du ledigt om föret är snabbt. Har själv åkt på 5:51 (riktigt snabbt före) och då var jag inte ens nära din tid på rullisar (proski c2). Iofs är jag en hare utför men med din bakgrund borde du absolut sikta under 6 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Det du bör veta är att ska du åka fort, dvs snabbare än 6.30 ca, så räkna med att göra mycket av dragjobbet själv.

Jag åkte på 6.14 på ÖS 2010. Var väl topp 50 kanske när första backen var slut, efter det åkte jag tillsammans med någon ungefär halva loppet, resten låt jag själv. Det var väldigt jobbigt att gneta på själv. Med min tid kom jag 37a totalt, vilket förvånade mig mycket. Trodde det var högre klass på ÖS.

Ska du åka under 6h så handlar det alltså om ca 30 pers att hålla utkik efter, om du vill ha draghjälp vill säga.

Min slutsats: Åker adrig ÖS igen om jag vill jaga tider...

Link to comment
Share on other sites

He he, först och främst så får du nog byta nick! ;-) Min träningsfilosofi är ju att separera passen och på långpassen så handlar det bara om att vara ute och gneta och jag tror absolut att några pass över förslagsvis 3 h är av godo och då är tiden viktigare än längden. Sen verkar du ju ha fart under skidorna så tips på snabbhetsträning verkar onödigt, det har du nog bra koll på själv! :-)

Jag har själv inte kört så seriöst på Vasan/Öppet Spår och har som bäst 5.57 med max 20 mil i benen. (hyfsat bra kondition då iofs.)

 

Jag tror på ett enormt jämnt tempo och är du uthållighetstränad så borde du nog satsa på en bättre tid med tanke på din fart på rullisarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...