Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare köpa utrustning


davidska

Recommended Posts

Hej!

jag skulle vilja börja köra längdskidor.

Vet egentligen inget alls om det och behöver hjälp att köpa utrustning med mera.

 

Väger ca 100 kg och då passar inte alla skidor?

 

Aja som sagt, behöver hjälp att hitta utrustning som passar för mig

Längd 193

Vikt 100 kg

Link to comment
Share on other sites

får gratta till ett klokt beslut och önska dig välkommen till en otroligt trevlig sport.

 

om det är som du skriver att du verkligen inte vet någonting, så blir det första basic tipset att du ska vara noga med att dina nya skidor får rätt "spann".

 

mitten sektionen av skidan vallar man med fäst-valla, när du står med lika mycket tyngd på båda skidorna ska den sektionen "hänga i luften" alltså inte ta i underlaget och bromsa glidet och när du lägger all tyngd på en skida ska tvärtom fästvallan gå ner mot underlaget och "sätta" sig mot snön så du får fäste att skjuta ifrån.

 

är du för tung för dina skidor ligger fästvallan i hela tiden och är du för lätt orkar du aldrig trycka ner den.

 

för att detta ska funka är det alltså det absolut viktigaste att tänka på att spannet funkar för dina 100kg och din åkteknik.

 

personligen har jag åkt på allt från gammla containerfynd till 3000-kronors-skidor och enligt mitt tycke, på amatör nivå, är det knappt märkbart mycket bättre glid i värstingarna.

 

köp inte det dyraste, lägg hellre dom pengarna på bra kläder och annat runt omkring som gör upplevelsen märkbart trevlig.

 

är det nåt mer du undrar är det bara att fråga på, men du får nog mer svar om du spetsar till frågorna lite.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med. Ett väl utprovat spann och ett bra belag är en förutsättning för att fullt ut kunna njuta av längdåkning, dvs de billigaste skidorna faller tyvärr bort. Jag och min fru har bara åkt ett par säsonger, men hon vara nära att kasta in handuken förra året pga dåligt glid som krävde diagonalåkning hela tiden. Det resulterade i hög puls och sviktande motivation (trots samma valla gled jag konstant förbi i alla utförslöpor). Hon köpte ett par nya skidor i slutet av förra säsongen (fischer rcs) och i jämförelse med sina gamla salomon med enklare belag kom åkglädjen. Lycka till! Nu skall jag ut och pröva spåren i Ågesta (utanför stockholm).
Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med. Ett väl utprovat spann och ett bra belag är en förutsättning för att fullt ut kunna njuta av längdåkning, dvs de billigaste skidorna faller tyvärr bort. Jag och min fru har bara åkt ett par säsonger, men hon vara nära att kasta in handuken förra året pga dåligt glid som krävde diagonalåkning hela tiden. Det resulterade i hög puls och sviktande motivation (trots samma valla gled jag konstant förbi i alla utförslöpor). Hon köpte ett par nya skidor i slutet av förra säsongen (fischer rcs) och i jämförelse med sina gamla salomon med enklare belag kom åkglädjen. Lycka till! Nu skall jag ut och pröva spåren i Ågesta (utanför stockholm).

Det kan ju knappast vara priset på belaget (skidan) som gör att hon inte fick glid. du kan ju köpa en pulka på OK för 29:- som glider bättre än vad du beskrev. Det måste ju vara spannet som var för mjukt i hennes skidor och om du läser mitt inlägg igen så ser du att det var just det jag rekommenderade att man skulle vara noga med.

 

Sen skrev jag inte att man ska köpa dom absolut billigaste skidorna, jag skrev att man som motionär med en förmodat begränsad budget får ett bättre total-upplevelse om man köper ett par hyfsade skidor och sedan lägger en slant på kläder och annat runt omkring, som gör total upplevelsen rolig. i stället för att bränna hela budgeten på 5-tusen-kronors-skidor. vilket jag med 100%-ighet står fats vid.

 

jag är fullständigt övertygad om att en motionär som aldrig tagit ett stavtag i hela sitt liv, vid ett blind test, skulle ha oerhört svårt att pricka in vilka skidor som kostar 2, 3, 4 eller 5 -tusen. däremot tror jag samma motionär märker en klar skillnad på att tex vara klädd i ett craft underställ med lämplig jacka och byxa i stället för att hasa omkring med sina 5-tusen-kronors skidor i bomulls långkalsonger och joggingbyxor.

Link to comment
Share on other sites

Tjena och tack för en massa bra svar, även om jag inte är trådskaparen! Har ytterligare några frågor, då jag själv är otroligt sugen på att börja med längdskidor efter va 10 år (tack svt).

Jag har inte råd med skate, och förstår att klawsisk åkning säkert är bättre för nybörjare, men är det helt uteslutet att skata lite med klassiska skidor emellanåt under rundan?

Hittade även det bra lämpat paket med Fiachers SC skida. Är det en ok skida att börja med? Eller måste man lägga ut mer pengar på dyrare skidor om man som jag väger 115?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med. Ett väl utprovat spann och ett bra belag är en förutsättning för att fullt ut kunna njuta av längdåkning, dvs de billigaste skidorna faller tyvärr bort. Jag och min fru har bara åkt ett par säsonger, men hon vara nära att kasta in handuken förra året pga dåligt glid som krävde diagonalåkning hela tiden. Det resulterade i hög puls och sviktande motivation (trots samma valla gled jag konstant förbi i alla utförslöpor). Hon köpte ett par nya skidor i slutet av förra säsongen (fischer rcs) och i jämförelse med sina gamla salomon med enklare belag kom åkglädjen. Lycka till! Nu skall jag ut och pröva spåren i Ågesta (utanför stockholm).

GAAAH! Håll dig undan från Ågesta spåren, dom var helt värdelösa!

Ge Lida en chans istället, betydligt trevligare upplevelse!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar den här tråden... trots att jag redan köpt mig ett paket med skidor...

 

Hur kan man lita på dom försäljare som finns på tex Stadium och InterSport? Dom verkar inte ha mycket koll kan jag säga... det är ju omöjligt att veta att man får rätt spann om man inte är expert själv... :-(

Link to comment
Share on other sites

Föreslår att du söker på "hur viktigt är belaget" på google och kollar vad tony pölder skriver under första länken som kommer upp. De enklaste skidorna med plastbelag går inte få glid med. Oavsett valla eller att det är ett bra uppmätt spann. Sedan tycker jag att man för all del kan fördela sin budget på ett klokt sätt. Men många delar av sin utrustning kan man komplettera. Skidorna är det inget kul att behöva byta efter 1-2.
Link to comment
Share on other sites

Föreslår att du söker på "hur viktigt är belaget" på google och kollar vad tony pölder skriver under första länken som kommer upp. De enklaste skidorna med plastbelag går inte få glid med. Oavsett valla eller att det är ett bra uppmätt spann. Sedan tycker jag att man för all del kan fördela sin budget på ett klokt sätt. Men många delar av sin utrustning kan man komplettera. Skidorna är det inget kul att behöva byta efter 1-2.

varför ska jag googla när jag har 36år, 1000+ skidmils och runt 50-100par skidors erafarenheter att grunda mina egna idéer på?

 

btw "tony pölder"...? var det han som var med i let´s dance?

 

sen, en liten detalj, men som du bygger hela din argumentation på; jag har alltså aldrig rekomenderat dom billigaste skidorna med plastbelag. jag skrev att man inte behövde gå i väg och köpa dom dyraste..

Link to comment
Share on other sites

Tjena och tack för en massa bra svar, även om jag inte är trådskaparen! Har ytterligare några frågor, då jag själv är otroligt sugen på att börja med längdskidor efter va 10 år (tack svt).

Jag har inte råd med skate, och förstår att klawsisk åkning säkert är bättre för nybörjare, men är det helt uteslutet att skata lite med klassiska skidor emellanåt under rundan?

Hittade även det bra lämpat paket med Fiachers SC skida. Är det en ok skida att börja med? Eller måste man lägga ut mer pengar på dyrare skidor om man som jag väger 115?

Vad då inte råd med skejt? Utrustningen är marginellt dyrare (skorna) och det är, enligt min mening, inte svårare för en nybörjare att börja med skejt än med klassiskt. Det är väl vår Vasaloppstradition som gör att vi börjar med klassiskt samtidigt som det inte är alla anläggningar som erbjuder möjligheten till att åka fristil. Å andra sidan kan du ge dig ut på en golfbana eller sjö för att njuta av skidåkning utan fästvalla.

Tror att Fischer SC är en OK nybörjarskida.

Link to comment
Share on other sites

Min fru åkte öppet spår i vintras på ett par Atomic i 1500-kronersklassen och trots hennes 55kg så var det inte många personer som gled ifrån henne (trots en hel del värstingskidor och 30+ mer kg att få upp farten med).

 

Visserligen köpta av en handlaren som kan sina saker (Skinnskatteberg) och med stålsikling men att det räcker med 1500 för att det ska vara väldigt bra kvaliteét på belaget tycker jag att det visar

 

Det är lite lätt att lura sig av "köp inte det billigaste" och sen kollar man på t ex Pölder eller Skistart. Då får man inte glömma bort att "de billigaste" som man pratar om ens ens finns på dessa ställen så att det inte är vasamodellerna runt 1500 som man menar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...