Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny i vasaloppet.. hjälp!


Wahlgren

Recommended Posts

Hej alla skidfantaster!

Nu hoppas jag lite på er hjälp att få svar på några frågor. Jag skall åka Vasaloppet öppetspår för första gången. Då jag fått min uppbyggnadsträning förstörd av en allvarlig ryggskada i januari 2010, (kraschat 2 kotor och en disk). Läkarna sa att jag kunde glömma allt vad idrott hette.. Nu har jag gett mig fan på att bevisa att dom hade fel.. Började löpträna i September.. Lite försiktigt Gym i slutet av september.

 

Nu undrar jag givetvis följande..

 

jag har grundkonditionen (Fd elitidrottare friidrott) vad behöver jag tänka på nu i träningsväg för att ta mig runt? Jag har inga krav på tid. Jag vill bara ta mig igenom utan att fastna i repen.

 

Finns det några hålltider på repen? Så man vet om man måste öka farten?

 

hur många rep är det?

 

Finns det någon max tid?

 

jag är tacksam för alla svar och tips jag kan få.

Vänliga hälsningar skadeskjuten skåning..

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du dels är i bra form i botten och dels är skada så tycker jag du ska fokusera på teknik istället för att ut och nöta stakning. Pass på nu när det finns snö och kör teknikpass, gärna med en klubb om det finns möjlighet. Hitta den teknik som passar bäst för dig (dvs skonar ryggen mest).

 

Om du ser till att komma iväg vid 7 så tror jag inte repen är problemet utan så länge som du orkar åka skidor i någotlunda fart över promenadtempo så borde du klara det. Kan tyvärr inte tiderna.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Thorrez, själv är jag steloperard L5-S1, och diskproteser L3-L4 och L4-L5. Ländryggen funkar hur bra som helst, begränsar mig inte nu, innan jag opererade mig i mars i år, så körde jag med väldigt långa stavar, då går man inte ner lika mycket och skonar ryggen, armarna nära kroppen och tryck med magen, rena sjukgymnastiken, du stärker mage rygg, själv blev jag bättre ju mer jag tränade. Sedan trodde jag på att det var effektivt också, tror iofs det nu också men tyvärr blir maxfarten lidande, vilket inte är bra för rullskidor som jag tävlade på i sommras.

 

Kan vara värt att testa om du får ont av att staka. Tekniken i diagonalen blir lite lidande.

Link to comment
Share on other sites

Spärrtider

 

För att du skall få fortsätta loppet ska du ha anlänt till

kontrollen:

Smågan             före kl 10.30
Mångsbodarna       före kl 12.15
Risberg            före kl 13.45
Evertsberg         före kl 14.30
Oxberg             före kl 16.05
Hökberg            före kl 17.15
Eldris             före kl 18.45

Respektive kontroll måste lämnas inom 10 min efter

att spärrtiden har passerats. Dessa spärrtider är satta

av säkerhetsskäl. Vid extrema väderförhållanden har

tävlingsledningen rätt att ändra tiderna. Om du kommer

för sent till någon av kontrollerna, tas ditt chip om hand

av sjukvårdspersonal. Transport ordnas till mål.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...