Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad hände med skidorna idag?


Hannapanna

Recommended Posts

Hej

 

Tänkte höra om någon har en idè om vad som hände med mina skidor idag...

 

Efter att inte ha rört en skida på 20 år, inköptes för två veckor sedan ett par vallningsfria skidor (jag vet att många ryser vid ordet "vallningsfria" ;-) ) med fiskfjälls räfflor mitt under, i ett paket på InterSport.

Har åkt på dessa i varje dag sedan dess, med helt ok glid och varit en alldeles nöjd och glad amatör.

 

Så idag... åkte ut och skulle åka samma skidspår som igår... (det gick utmärkt att åka igår) Minus 1-2 grader, har kommit lite snö under natten...(var minus 1-2 grader i går med)

Ställer mig och ska åka, och det glider urdåligt! Inte bara det, rätt som det är tar det tvärstopp också, och jag flyger framåt och håller på att ramla. Irriterad skrapar jag skidan fram och tillbaka några gånger i spåret, så att hindret försvinner...fortsätter försöka ta mig framåt på urkasst glid några meter, tills det tar stopp igen... så där håller jag på i 4,7 km. Jag var gråtfärdig när jag kom till "mål". Många har kört om mig under tiden, så uppenbarligen GICK det att åka skidor.

 

Vad hände just idag? Det var ju lika kallt igår, enda skillnaden var att det snöat lite under natten... spåren var lika uppkörda som igår...

 

Varför fastnade spannet så totalt just idag?

Varför var det helt plötsligt urkasst glid?

Vad gör man åt detta?

 

Skidorna ska ta 58-70 kilo, jag väger 64,5 kilo.

 

Hoppas någon med mer erfarenhet kan komma med något förslag...

 

/Ledsen Hanna :-(

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Tänkte höra om någon har en idè om vad som hände med mina skidor idag...

 

Efter att inte ha rört en skida på 20 år, inköptes för två veckor sedan ett par vallningsfria skidor (jag vet att många ryser vid ordet "vallningsfria" ;-) ) med fiskfjälls räfflor mitt under, i ett paket på InterSport.

Har åkt på dessa i varje dag sedan dess, med helt ok glid och varit en alldeles nöjd och glad amatör.

 

Så idag... åkte ut och skulle åka samma skidspår som igår... (det gick utmärkt att åka igår) Minus 1-2 grader, har kommit lite snö under natten...(var minus 1-2 grader i går med)

Ställer mig och ska åka, och det glider urdåligt! Inte bara det, rätt som det är tar det tvärstopp också, och jag flyger framåt och håller på att ramla. Irriterad skrapar jag skidan fram och tillbaka några gånger i spåret, så att hindret försvinner...fortsätter försöka ta mig framåt på urkasst glid några meter, tills det tar stopp igen... så där håller jag på i 4,7 km. Jag var gråtfärdig när jag kom till "mål". Många har kört om mig under tiden, så uppenbarligen GICK det att åka skidor.

 

Vad hände just idag? Det var ju lika kallt igår, enda skillnaden var att det snöat lite under natten... spåren var lika uppkörda som igår...

 

Varför fastnade spannet så totalt just idag?

Varför var det helt plötsligt urkasst glid?

Vad gör man åt detta?

 

Skidorna ska ta 58-70 kilo, jag väger 64,5 kilo.

 

Hoppas någon med mer erfarenhet kan komma med något förslag...

 

/Ledsen Hanna :-(

drog du bara skidan fram och tillbaka i spåret när det tog stopp eller tog du av den och kollade hur det såg ut under?

 

det låter som du fått fastfrysningar under den, kanske fick du inte bort allt genom att dra den fram och tillbaka i spåret, varpå det snabbt byggde på igen.

 

kanske förvarade du skidorna annorlunda, före åkningen, dom kanske hade stått ute under natten eller tvärtom kom direkt inifrån?

Link to comment
Share on other sites

Tack snälla Jesper för svar!

 

Skidorna har legat inomhus, i hallen sedan jag köpte dom... med andra ord har dom förvarats i värme hela tiden...

 

Jag försökte kika under, såg inget speciellt. Det kändes som om snö fastnat i räfflorna under, i spannet... fattar bara inte varför just idag?!

Gick ju att få bort det som blev "tvärstopp", även om det kom tillbaka hela tiden...

 

Ett problem antar jag var "nysnön" som fallit under natten...tydligen gör det extrem skillnad, även fast spåret är upp-åkt.

Nysnö ger tydligen sämre gild... men jag har inte hittat något som tyder på att nysnö skulle fastna som kockor i räfflorna...?!

Link to comment
Share on other sites

Nysnö och temperaturer runt nollan är alltid lite luriga. Extra lurigt är att det inte nödvändigtvis behöver vara samma temperatur i luften som i snön. Nu vet jag ju inte hur förhållandena var hos just dig, men solen kanske låg på lite under dan, så att snön blev en aning fuktig. Nysnö är lite mer aggressiv, dvs. "taggig", än gammal snö, vilket gör att den kan klumpa ihop sig.

 

Nu kanske jag är ute och cyklar, men du skulle kunna prova att ta en burkvalla med fluor i, och bara lägga på ett tunt, tunt lager under räfflorna? Fluoret förhindrar infrysning, men är å andra sidan rätt dyr (200 kr/burken). Jag har ingen aning om hur detta fungerar på ett par vallningsfria skidor, men själv har jag goda erfarenheter av just denna typ av valla!

Link to comment
Share on other sites

Nysnö och temperaturer runt nollan är alltid lite luriga. Extra lurigt är att det inte nödvändigtvis behöver vara samma temperatur i luften som i snön. Nu vet jag ju inte hur förhållandena var hos just dig, men solen kanske låg på lite under dan, så att snön blev en aning fuktig. Nysnö är lite mer aggressiv, dvs. "taggig", än gammal snö, vilket gör att den kan klumpa ihop sig.

 

Nu kanske jag är ute och cyklar, men du skulle kunna prova att ta en burkvalla med fluor i, och bara lägga på ett tunt, tunt lager under räfflorna? Fluoret förhindrar infrysning, men är å andra sidan rätt dyr (200 kr/burken). Jag har ingen aning om hur detta fungerar på ett par vallningsfria skidor, men själv har jag goda erfarenheter av just denna typ av valla!

Nej Nej, valla inte fjällen med burkvalla... köp vallaväck och håll fjällstrukturen ren, förmodligen så var det bara väderomslaget den dagen som ställde till det.

Kör hårt :-)

Link to comment
Share on other sites

nej inte vallaväck! kör nåt flytande glid typ start.. bara gnida över hela skidan o köra.. så slipper du ifrysning

Frugan min har vallafria skidor som jag lägger glidvalla på glidzoner och håller ren fjällstrukturen med vallaväck, detta eftersom det händer att gammal valla från skidspåret ibland vill fastna i strukturen..

Men om det funkar bra med glidvalla över hela skidan så ska jag testa det på frugans skidor.

Link to comment
Share on other sites

Vad gulliga ni är med alla svar!

 

Tack snälla, är lite klokare nu!

 

Köpte nån Easy on valla på Intersport för 150:-, luktar skumt.... man blir hög av det om man sniffar för länge på det... (tror jag) :-D

 

Funderar på om jag ska skicka på lite, lite på fiskräfflorna under också... hmmm, kanske är bäst att prova först innan... så att det inte blir "bambi på hal is"...

Link to comment
Share on other sites

Men vänta nu...

 

Vallaväck... vad är det? Något medel man tar bort valla med?

Borde inte det, rent teoretiskt bara göra "rent" räfflorna...eller lägger det sig som en hinna över räfflorna?

 

Om jag lägger det på fiskräfflorna, kommer det inte att bli extremt bakhalt då? Man vill ju ha balans... :-)

Link to comment
Share on other sites

Men vänta nu...

 

Vallaväck... vad är det? Något medel man tar bort valla med?

Borde inte det, rent teoretiskt bara göra "rent" räfflorna...eller lägger det sig som en hinna över räfflorna?

 

Om jag lägger det på fiskräfflorna, kommer det inte att bli extremt bakhalt då? Man vill ju ha balans... :-)

Vallväck är någonting som förmodligen består av ren lacknafta men eftersom det är vi dumma skidåkare som köper så betalar vi 5 gånger så mycket för flaskan det står vallaväck på istället :D.

 

Det är alltså inget man lägger på utan en vätska de anväder för att tvätta rent med tillsammans med papper, fiberduk eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Vad gulliga ni är med alla svar!

 

Tack snälla, är lite klokare nu!

 

Köpte nån Easy on valla på Intersport för 150:-, luktar skumt.... man blir hög av det om man sniffar för länge på det... (tror jag) :-D

 

Funderar på om jag ska skicka på lite, lite på fiskräfflorna under också... hmmm, kanske är bäst att prova först innan... så att det inte blir "bambi på hal is"...

bara köra på hela skidan! ingen riks att de e vallan som gör att de blir bakhalt iaf..

 

om man kör vallaväck så blir de lättare ifrysning.. men silicone skulle nog oxå funka.

Link to comment
Share on other sites

Silikon borde funka. Om det blev tvärstopp måste det bero på ifrysning. Hade det problemet med ett par vallningsfria och jag tror det berodde på att belaget mellan fiskfjällen torkat ur och inte hade någon glidvalla och att det därför frös i mikrohåren. Svårt att få dit någon glidvalla utan att fylla igen fiskfjällen så därför borde silikon eller någon sprayglidvalla vara bäst eller kanske några drag med en rejält snedställd stålsicklel (snedställd för att inte skära av fästkanterna på fiskfjällen).
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...