Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Löparskor vintertid?


Jockefjb

Recommended Posts

Jag är egentligen helt novis på frågan, men har fått för mig att nedan sko som även finns i annan färg för damer är populär. Annars är det en sko som har snarlikt utseende i alla fall...

 

http://www.sportamore.se/produkt/6845-salomon-xa-pro-3d-ultra-gtx-m-gron

 

http://www.sportamore.se/static/uploads/products/108407-29-go_salomon_080694273201_001_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag slår ett slag för broddar. Jag har aldrig testat Icebug eller Salomons dubbade skor. Men har läst att båda dessa är rejält hårda i sina sulor.

 

Marathon.se hade förra eller förrförra vintern ett test där broddar som du trär på skorna slogs med en liten marginal av de dubbade skorna, då sprang löparen på ren is.

 

Jag själv löpte förra vintern och hitintills alla lite snabbare pass denna vinter med broddar och har aldrig varit nära att halka.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Den som en gång testat riktiga dubbade skor går inte tillbaka till något annat. Själv har jag bara använt IceBug. (jag är definitivt ingen storlöpare) Den modell som jag har är ordentligt rejäl vilket av vissa säkert kan uppfattas som klumpig. Några stötdämpningsfenomen är de inte.

 

För att översätta till ett språk som är mer lättbegripligt så är broddar som vallatejp. Oftast säkert väldigt bra men aldrig bäst. Dubbade skor är som en perfekt uppbyggd fästvallning. Superbett men ändå inget avkall på glidet.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag använder samma skor året runt. Jag har bara 2,5 km till Lugnets skidstadion så jag tar skidorna under armen och springer till skidspåret varje pass. Har aldrig haft problem med halkan på vintern, tar bara på mig en varmare strumpa. Däremot halkade jag i brant nedförsbacke i skogen på blöta löv och gegga förra hösten med en rejäl stukning som resultat när jag satte mig på foten, kunde inte börja springa igen förrän i februari i år.

 

Har du provat att använda de springskor du har nu på vintern?

Link to comment
Share on other sites

Billig och fullt funktionell lösning:

Uttjänta dojor. Drog in 10 skruv i vardera skosula. Ca 2.5mm långa, 1mm diameter med kullrig torx-skalle.

Skruvarna är tillräckligt korta för att inte gå in i innersula. Skallen tillräckligt låg för att inte ge tillräcklig hävarm för att rycka ut skruven

Det blir inget spik-grepp men fullt tillräckligt för att inte halka omkull bara för att det kommer lite isfläckar här och där. Känner mej helt trygg i dem

Bättre och skönare än de där gummiattiraljerna man drar på över sulan.

Definitivt skönare än att springa i min dubbade orienteringsdojor.

Skitmycket billigare än IceBug och liknande

 

/Snåljåpen

Link to comment
Share on other sites

Här har Ni facit! ;-)

 

Ens vanliga skor med broddar slår Icebug (andra liknande modeller vågar jag inte uttala mig om) på ren is. De greppar mycket bättre än man tror och man får samma sköna löpkänsla. Det är en mer distinkt greppkänsla.

Dock så är det lite obehagligare på ren asfalt med broddar utan då vinner Icebug.

 

På snöiga moddiga vägar så är nog Icebug ett bättre val då broddarna inte får fäste utan då får den bättre sulan på Icebug bättre tag än broddarna som dessutom skymmer de vanliga löparskorna sula.

 

Men på ren is som sagt var - underskatta in broddar! :-)

 

Icebugs är dock inte ett dumt val.

Link to comment
Share on other sites

Kör inovate xtalon212 inge dobb i men ett grymt bra grep så länge de inte är blåis, körde med dem hela föra vintern 2-3 löp-pass i veckan och ett av dessa intervaller.

Är de absolute bästa jag har kört med.

Om de är nån som testat asics nya lätta grovmönstrade så tror jag att de kan funka bra så länge de är snö som inte är stenhård. http://www.runnersstore.se/Main/Articles.asp?ArtGrp=205&ArticleId=5808&hgid=2&articlename=Asics+Gel+Fuji+ES+Herr&Page=1&SortFilter=&PriceType=

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ledsen att jag avslutar diskussionen så här men HÄR ÄR DE AVGÖRANDE ARGUMENTEN!!!

 

http://www.youtube.com/watch?v=VNHzLF15pII&feature=BF&playnext=1&list=QL

 

Så vare med det!

 

/TV-åkaren :)

 

Ps Om någon representant för det nämnda företaget önskar betala mig (vilken vore väldigt rimligt) för den marknadsföring jag gör så är ni välkomna att skicka ett mail

Link to comment
Share on other sites

Jag blir ibland beskylld att vara mer löpare än skidåkare (vågar man berätta det här på forumet?) så jag skriver ett inlägg :)

 

Jag har inga speciella skor på vintern men det är för att jag inte tävlar eller kör speciellt snabba intervaller vintertid.

Så beroende på om du gärna vill ha extra skor så finns det givetvis bättre skor än vanliga löparskor eller om du villt ävla då det också minskar skaderisk med dubbade skor.

 

Men om du är vanlig motionär som mer bygger löpförmåga på vintern och tänker tävling och intervallssatssningen i första hand på barmarkssäsong så är det helt OK att spara pengarna och köra i vanliga skor.

Spring bara i snösträngen på sidan av vägen eller i mittspåret och du springer på mindre grusvägar.

Motionsslingor brukar sällan vara något problem om det inte frusit i töade spår, men då gäller kanten igen.

Snöpuls har inga beroende på skor, kan vara bättre med tyngre stövlar i bland :)

Pröva till exempel en stock på axeln och huggarstävlar! Maxpulsträning, benstyrka samt mjölksyra....

Link to comment
Share on other sites

Jag blir ibland beskylld att vara mer löpare än skidåkare (vågar man berätta det här på forumet?) så jag skriver ett inlägg :)

 

Jag har inga speciella skor på vintern men det är för att jag inte tävlar eller kör speciellt snabba intervaller vintertid.

Så beroende på om du gärna vill ha extra skor så finns det givetvis bättre skor än vanliga löparskor eller om du villt ävla då det också minskar skaderisk med dubbade skor.

 

Men om du är vanlig motionär som mer bygger löpförmåga på vintern och tänker tävling och intervallssatssningen i första hand på barmarkssäsong så är det helt OK att spara pengarna och köra i vanliga skor.

Spring bara i snösträngen på sidan av vägen eller i mittspåret och du springer på mindre grusvägar.

Motionsslingor brukar sällan vara något problem om det inte frusit i töade spår, men då gäller kanten igen.

Snöpuls har inga beroende på skor, kan vara bättre med tyngre stövlar i bland :)

Pröva till exempel en stock på axeln och huggarstävlar! Maxpulsträning, benstyrka samt mjölksyra....

Jag håller med! Att springa i snön med löparskor gör också att man tränar sitt löpsteg. Bra kroppshållning och rätt timing i frånskjutet är A och O när fästet är lite sämre.

Link to comment
Share on other sites

Är inte ute efter tävlingar eller hårda intervaller utan bara att det skall vara lite bättre grepp. Det blev ett par Salomon Speedcross 2. Mycket bättre mönstrad sula men inga dubbar. Dom passar ju också utmärkt på på stigar och grusvägar när det inte är snö;-)
Link to comment
Share on other sites

Motionsslingor brukar sällan vara något problem om det inte frusit i töade spår, men då gäller kanten igen.

Duger inte, man ska inte springa alls i skidspåret, för om man gör de i kanten kan det störa skidåkaren på visa partier, men den största anledningen till att man ska hålla sig borta är för att få oförstående folk att inse att man inte ska vara där utan skidor

Link to comment
Share on other sites

Motionsslingor brukar sällan vara något problem om det inte frusit i töade spår' date=' men då gäller kanten igen.[/quote']

Duger inte, man ska inte springa alls i skidspåret, för om man gör de i kanten kan det störa skidåkaren på visa partier, men den största anledningen till att man ska hålla sig borta är för att få oförstående folk att inse att man inte ska vara där utan skidor

Självfallet ska man inte springa intill skidspår, eller i dem!

Jag hoppas innerligt att inte fler missförstod mitt inlägg :(

 

När jag sa motionsspår menade jag givetvis löpspår, sådana finns också och tyvärr snöar det i dem på vintern och de blir lite svårsprungna men ej omöjliga.

Och det var hur man springer i ett löpspår när det är moddigt och sedan fruset som jag försökte beskriva.

 

Det finns massor av ställen att springa på därman inte åker skidor eller kommer ut i vägbanan, visserligen mindre än på sommaren men fullt tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Löpspåren blir skidspår på vintern, glöm inte det.

Har han inte väldigt tydligt påpekat att han INTE springer där det finns spår?

 

Jag vet att det är annorluda norrut där mycket drar upp mycket/det mesta men som exempel är bara 2,2 av ca 20 km motionsspår i Skrylle utanför Lund spårade.

Link to comment
Share on other sites

Löpspåren blir skidspår på vintern' date=' glöm inte det.[/quote']

Har han inte väldigt tydligt påpekat att han INTE springer där det finns spår?

 

Jag vet att det är annorluda norrut där mycket drar upp mycket/det mesta men som exempel är bara 2,2 av ca 20 km motionsspår i Skrylle utanför Lund spårade.

Helt rätt Thorrez :)

 

Mer löpmöjligheter än skidmöjligheter i södern, antagligen norrut också.

Så jag har inga problem att hålla löpskorna borta från allt vad skidspår heter.

 

Jag har dessutom koll på vilka löpspår som övergår till skidspår i min hemkommun så där aktar jag mig till och med innan spårdragarn kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...