Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grotfallsrundan Grängesberg 2011


Berra

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Är det någon som har hört något från arrangörerna gällande prepareringen inför loppet nästa helg? har också försökt få svar via mail utan att lyckas.

 

Man kanske skall satsa på Norrbärke helgen därpå istället?

 

Är det någon som har åkt båda och kan ge någon rekommendation på vilket lopp man skall välja.

Jag körde Grotfallsrundan förra året och tyckte bansträckningen var bra men som sagt stavfästet var under all kritik.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har hört något från arrangörerna gällande prepareringen inför loppet nästa helg? har också försökt få svar via mail utan att lyckas.

 

Man kanske skall satsa på Norrbärke helgen därpå istället?

 

Är det någon som har åkt båda och kan ge någon rekommendation på vilket lopp man skall välja.

Jag körde Grotfallsrundan förra året och tyckte bansträckningen var bra men som sagt stavfästet var under all kritik.

Vet inte hjur Norrbärke är. Det är nog bara att chansa o köra i Gränges. Är det dåligt får vi begära pengarna tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Var idag och åkte på Grotfallet, kan meddela att 7,5 km är spårad dvs. 5 km på golfbanan såg inte ens att det var tryckt med skoter på de andra slingorna på golfbanan.

 

Så räkna med dåligt stavfäste,

 

Jag åkte Norrbärke förra året och kan för egen del säga att det var riktigt bra spår och ett roligt lopp. Vet att det är mer uppskattat än Grotfallsrundan. det var bra stavfäste.

 

Men jag kommer nog att åka båda :)

Link to comment
Share on other sites

För ett par år sen sen blev loppet framflyttat och ihopslaget med Norrbärke. Då var problemet att det blev plusgrader ett par dagar och sen minus vilket gjorde att det frös på och man inte kunde göra spår. Vet inte om det varit plus i Grängesberg precis som Stockholm senaste dagarna så att samma problem kan uppstå?
Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Var idag och åkte på Grotfallet, kan meddela att 7,5 km är spårad dvs. 5 km på golfbanan såg inte ens att det var tryckt med skoter på de andra slingorna på golfbanan.

 

Så räkna med dåligt stavfäste,

 

Jag åkte Norrbärke förra året och kan för egen del säga att det var riktigt bra spår och ett roligt lopp. Vet att det är mer uppskattat än Grotfallsrundan. det var bra stavfäste.

 

Men jag kommer nog att åka båda :)

Njae...uppe på höjden på Norrbärke sjönk ju stavarna rakt ned i snön. Obefintligt stavfäste skulle jag säga. Man hade inte tryckt där uppe, sa man , för då kommer alla skoterraggare och kör sönder "bädden". Tråkigt att man aldrig kan få ha sina skidspår ifred!

Men jag kommer att åka Norrbärke i år igen!

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger i alla fall startlistan ute på deras hemsida. Gissar att jag inte är ensam om att ha tänkt efteranmäla mig.

 

En fråga dock: Hur 17 ska man (fäst)valla. Enligt yr.no just nu ska det vara precis under noll och snöfall vid starten för att sedan krypa upp till strax över noll och sluta snöa, detta efter att ha varit betydligt kallare idag. Min erfarenhet är inte jättestor men jag tror att klister behövs vid sådan temp. Problemet är väl bara att snön riskerar att frysa fast. Täcka klistret med någon mjuk burk? Något förslag?

Link to comment
Share on other sites

Ja hur ska man valla???? Är sjuk själv men har vallat åt en kompis som ska åka... Fästvallan ska hon lägga själv i morgon... Har lagt på ett lager grundvax på fästzonen. Nysnö, stigande temperatur och dimma utlovas ju, rena mardrömmen!!! Riskerar att bli våt nysnö med rejält kall snö under. Vad ska jag råda henne till???
Link to comment
Share on other sites

Jag lägger mjuk burkvalla först sen rode rossa och troligen rode silverklister om prognosen håller sig. Silverklistret läggar jag på vid start.

Risken är att det är under noll vid start och plus senare i loppet... hehe

Är det inte risk att nysnön fryser in i klistret direkt? Jag funderar nu på att skippa klister och gå på antingen VR55 eller VR60. VR55 har jag aldrig använt men har en burk, någon som tror den kan funka? VR60 däremot har jag nästan slut på...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...