Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grotfallsrundan Grängesberg 2011


Berra

Recommended Posts

Hej skidåkare. Nu är det inte många veckor kvar till årets första seedningslopp inför Vasan som går av stapeln i Grängesberg. Så nu tycker jag det är dags att vi börjar ladda upp inför detta med att skriva om detta lopp. Hur brukar banan vara, hur är det i starten - trångt eller behagligt, är det tuffa banor, hur många kommer till start, vad blir segrartiden, vallningstips etc. Vi hörs!
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply
Hej skidåkare. Nu är det inte många veckor kvar till årets första seedningslopp inför Vasan som går av stapeln i Grängesberg. Så nu tycker jag det är dags att vi börjar ladda upp inför detta med att skriva om detta lopp. Hur brukar banan vara, hur är det i starten - trångt eller behagligt, är det tuffa banor, hur många kommer till start, vad blir segrartiden, vallningstips etc. Vi hörs!

Självklart dags att starta uppladdningen. Men är väldigt petig och måste påpeka att detta är faktiskt inte årets första seedningslopp inför Vasan. Har hittat åtminstone ett som går tidigare. Det är dock inte det som jag tänker köra nämligen Landvetter Långlopp som startar samma dag men 1,5 timme senare.

Link to comment
Share on other sites

Hej skidåkare. Nu är det inte många veckor kvar till årets första seedningslopp inför Vasan som går av stapeln i Grängesberg. Så nu tycker jag det är dags att vi börjar ladda upp inför detta med att skriva om detta lopp. Hur brukar banan vara, hur är det i starten - trångt eller behagligt, är det tuffa banor, hur många kommer till start, vad blir segrartiden, vallningstips etc. Vi hörs!

Har kört de två senaste åren. Banan har varit lite olika men pricipen den samma, dvs huvuddelen av banan nere på en platt golfbana och mål och varvning uppe på skidstadion. Vilket innebär uppför i kanske 1,5 km inför varvning och nerförsbacke lika långt direkt efter varvning.

 

2009 - 0 gradigt och snöfall. Noll fäste. Startade långt bak med start nere på golfbanan, gick inte att köra om eftersom alla låg i samma spår och spåret bredvid var supertrögt av all snö.

 

2010 - Start uppe på skidstadion. Bra spår lagom trängsel men fruktansvärt dåligt stavfäste då man verkar ha plattat till stora delar av spåret dagen innan loppet. Kändes omöjligt att staka ordentligt. Men Daniel Tynell lyckades vinna så helt omöjligt var det kanske inte ändå.

Link to comment
Share on other sites

Lördag 16/1 enligt Vasaloppets länk. Skulle precis in o verifiera att det verkligen är lördag (och inte söndag) på IFK Grängesbergs hemsida men kom inte in just nu.

 

www3.idrottonline.se/default.aspx?id=46320

 

Jag tycker faktiskt att det låter lite med 225 deltagare enbart. Det är ju nära till Grängesberg från hela mellansverige, det borde komma några hundra till. Åkare framförallt från Dalarna, Värmland, Västmanland och Närke har ju inte alls långt. Själv kommer jag åka upp från Östergötland.

Link to comment
Share on other sites

225 i grängesberg, finns det så många som vill ut och åka i deras spår som alltid har noll stavfäste?

Var samma visa för två dagar sen på grängesbärgsloppet, och de borde ju haft möjlighet att få till vettiga banor med tanke på de vädret som vart på slutet, men verkar inte som de klarar av att göra skidspår.

Link to comment
Share on other sites

225 i grängesberg, finns det så många som vill ut och åka i deras spår som alltid har noll stavfäste?

Var samma visa för två dagar sen på grängesbärgsloppet, och de borde ju haft möjlighet att få till vettiga banor med tanke på de vädret som vart på slutet, men verkar inte som de klarar av att göra skidspår.

va me där o körde o fattar inte att de kunde va så löst med ingen snö senaste dygnet och bra med minusgrader...

Och de jag pratat me säger att det är så varje år...

Link to comment
Share on other sites

225 i grängesberg' date=' finns det så många som vill ut och åka i deras spår som alltid har noll stavfäste?

Var samma visa för två dagar sen på grängesbärgsloppet, och de borde ju haft möjlighet att få till vettiga banor med tanke på de vädret som vart på slutet, men verkar inte som de klarar av att göra skidspår.[/quote']

va me där o körde o fattar inte att de kunde va så löst med ingen snö senaste dygnet och bra med minusgrader...

Och de jag pratat me säger att det är så varje år...

Ja förra året på Grängesbergsloppet var det katastrof, i år åkte jag inte men enligt uppgift var det betydligt sämre i år. Här hemma i Sthlm var det 10-15cm nysnö över natten (till skillnad från där) och ändå riktigt hårt och fast stavfäste, packar de med skoter en vända innan loppet eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej skidåkare. Nu är det inte många veckor kvar till årets första seedningslopp inför Vasan som går av stapeln i Grängesberg. Så nu tycker jag det är dags att vi börjar ladda upp inför detta med att skriva om detta lopp. Hur brukar banan vara, hur är det i starten - trångt eller behagligt, är det tuffa banor, hur många kommer till start, vad blir segrartiden, vallningstips etc. Vi hörs!

Katastrofalt dålig preparering ifjol, och så blev det en rejäl klungvurpa i utförskörningen efter start, och det beror ju på att nästan halva startfältet i H21 är riktigt dåliga skidåkare, framförallt tekniskt, och borde starta längst bak bland motionärerna.

Men "girigheten" tar över, och man anmäler sig i H21 för att få en bättre startposition än man är förtjänt av, och i värsta fall hindrar klart bättre åkare i H35, H40, H45 osv.

Link to comment
Share on other sites

Men "girigheten" tar över, och man anmäler sig i H21 för att få en bättre startposition än man är förtjänt av, och i värsta fall hindrar klart bättre åkare i H35, H40, H45 osv.

Fast du måste väl vara med i tävlingsklassen för att kunna seeda dig oavsett om det så är från led 10 till 9.

Link to comment
Share on other sites

Men "girigheten" tar över' date=' och man anmäler sig i H21 för att få en bättre startposition än man är förtjänt av, och i värsta fall hindrar klart bättre åkare i H35, H40, H45 osv.[/quote']

Fast du måste väl vara med i tävlingsklassen för att kunna seeda dig oavsett om det så är från led 10 till 9.

Det går att seeda sig även från en motionsklass på samma bana även om det finns tävlingsklasser så länge det finns tidtagning förstås:). En del seedningslopp har bara motionsklasser. Sen tycker jag det är upp till arrangören att seeda rätt och inte deltagarna som oftast kommer att optimera sin startposition efter de givna förutsättningarna. Det är väl i så fall arrangören som är "girig" och inte lägger resurser på att ordna med seedning själv fast man marknadsför sig som ett seedningslopp till VL och därför hoppas få fler startande och högre intäkter.

Link to comment
Share on other sites

Hmm jag som tänkte åka loppet men får nu kalla kårar när man hör om hur dåligt preppat det brukar vara. Har inte arrangören nån skyldighet och hålla spåret i en viss kondition eller. Givetvis finns det spec.förhållanden men det ska ju vara bra packat iallfall tycker man. Man vill ju inte diagonala hela loppet.
Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen här på forumet med kontakter i arrangörsklubben IFK Grängesberg som kan besvara vår oro inför loppet? Kanske har de en plan för preparering fram till tävlingsdagen. Det är ju fortfarande två veckor kvar liksom. Det borde ju om inte annat gå att komma i kontakt med dom via hemsidan o inbjudan till loppet. Vi kan ju inte bara sitta här på forumet o gnälla liksom, det hjälper ju föga. :). Jag kommer dra ett mail till kansli@ifkgrangesberg.w.se. Föreslår att ni andra gör detsamma, jag tänker inte betala 300 kr för att åka i lössnö.
Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen här på forumet med kontakter i arrangörsklubben IFK Grängesberg som kan besvara vår oro inför loppet? Kanske har de en plan för preparering fram till tävlingsdagen. Det är ju fortfarande två veckor kvar liksom. Det borde ju om inte annat gå att komma i kontakt med dom via hemsidan o inbjudan till loppet. Vi kan ju inte bara sitta här på forumet o gnälla liksom, det hjälper ju föga. :). Jag kommer dra ett mail till kansli@ifkgrangesberg.w.se. Föreslår att ni andra gör detsamma, jag tänker inte betala 300 kr för att åka i lössnö.

Bra!! Instämmer.. Jag ska också dra iväg ett mail tänkte jag..

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen här på forumet med kontakter i arrangörsklubben IFK Grängesberg som kan besvara vår oro inför loppet? Kanske har de en plan för preparering fram till tävlingsdagen. Det är ju fortfarande två veckor kvar liksom. Det borde ju om inte annat gå att komma i kontakt med dom via hemsidan o inbjudan till loppet. Vi kan ju inte bara sitta här på forumet o gnälla liksom' date=' det hjälper ju föga. :). Jag kommer dra ett mail till kansli@ifkgrangesberg.w.se. Föreslår att ni andra gör detsamma, jag tänker inte betala 300 kr för att åka i lössnö.[/quote']

Bra!! Instämmer.. Jag ska också dra iväg ett mail tänkte jag..

Hört nåt från Grängesbergsarrangörerna? Jag har skrivit men inget svar. Kanske bäst att ringa tävlingsledarn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...