Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

historiska fiasko-inovationer?


salomons son

Recommended Posts

Alla kontrollremmar - lever inte upp till namnet.

 

Jag har ett par skateskidor med belag på sidorna, jättebra att kunna valla insidorna som till stor del ligger an mot snön - egentligen en mycket bra idé.

Var just valla som var fiaskot....... ;)

 

Innovation - Ja

Fiasko - Du avgör!

Världsklass :D

Blev sittande en lååååång stund och återupplivade fina gamla minnen från tidernas Julkalender

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare några:

 

- Atomics Beta-profil, den ursprungliga varianten med rundad profil som löper även under bindningen.

- Vinklat stavhandtag, fanns exempelvis en Exel-modell för något år sedan, tror den hette "Black Panther" el liknande

Jag har ett par "Black Feather" som jag är mycket nöjd med. Handtaget är inte vinklat åt sidan med läpp som någon annan nämnde utan det är lite bakåtvinklat vilket ger ett gôtt häng i stakningen och lite mer kraft ner i staven.

http://www.deepcoveoutdoors.com/product_images/p428_thumb_black%20feather%20pole.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alla Swix kontrollremmar jag använt ger mig skavsår i handen under lillfingret. Känner man närmare på den (märks framförallt när den blir slilten) så är remmarna ihopskarvade precis där jag får skavsår. Måste ju gå att göra den bättre.

Ja har du problem med swix remen så är de nog du som har problem med dina händer och inte swix som har problem med sin rem' date=' testa andra skidhandskar, annars så vet jag nog inte vad du ska göra för att kunna använda marknadens absolute bästa rem.[/quote']

Kör med Hestrahandskar i år och de är något bättre än de Lillsport jag alltid haft tidigare. Dock så tycker jag fortfarande att de inte hade behövt placera skarven just där. Helt fel ställe för min hand. Att Swix är den bästa kontrollremmen tycker jag inte säger så mycket, finns stora möjligheter till förbättringar enligt mig. Har också prövat OneWay men den använder jag inte mer...

Link to comment
Share on other sites

Alla Swix kontrollremmar jag använt ger mig skavsår i handen under lillfingret. Känner man närmare på den (märks framförallt när den blir slilten) så är remmarna ihopskarvade precis där jag får skavsår. Måste ju gå att göra den bättre.

Ja har du problem med swix remen så är de nog du som har problem med dina händer och inte swix som har problem med sin rem' date=' testa andra skidhandskar, annars så vet jag nog inte vad du ska göra för att kunna använda marknadens absolute bästa rem.[/quote']

Kör med Hestrahandskar i år och de är något bättre än de Lillsport jag alltid haft tidigare. Dock så tycker jag fortfarande att de inte hade behövt placera skarven just där. Helt fel ställe för min hand. Att Swix är den bästa kontrollremmen tycker jag inte säger så mycket, finns stora möjligheter till förbättringar enligt mig. Har också prövat OneWay men den använder jag inte mer...

Jag gillar Swixremmen speciellt den nyare varianten. Men har också exelrem inte world cup utan modellen under det. Gillar även den remmen, kanske vore något för dig med dina skavsår...

Link to comment
Share on other sites

det var ju lite roligt att salomon i alla fall gjorde ett litet tappert försök' date=' med den "nya" bindningen, att komma på nåt nytt. även om resultatet blev mindre lyckat.

 

jag vet att karhu hade lite ny-tänk med sitt vallningsfria belag, på 80 eller om det var 70-talet.

 

finns det några mer roliga uppfinningar, som aldrig blev någon succé?[/quote']

Karhus Multigrade belag tillverkades av Nokia men det var väl inte så lukrativt så de började satsa på mobiltelefoner....

roligt när man tänker på nokia idag, att dom förr mer påminde om nån cykelverkstad med allt från gummistövlar, bildäck till skidbelag på reportuaren. onekligen var satsningen mobiltelefoni hyfsat lyckosam :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...