Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

historiska fiasko-inovationer?


salomons son

Recommended Posts

det var ju lite roligt att salomon i alla fall gjorde ett litet tappert försök, med den "nya" bindningen, att komma på nåt nytt. även om resultatet blev mindre lyckat.

 

jag vet att karhu hade lite ny-tänk med sitt vallningsfria belag, på 80 eller om det var 70-talet.

 

finns det några mer roliga uppfinningar, som aldrig blev någon succé?

Link to comment
Share on other sites

Gundes åka med en stav? ;)

Det var väl inget fiasko utan snarare en succe då det hela var en psykgrej mot konkurrenterna som ledde till att FIS omgående ändrade reglerna att man måste åka med två stavar. Det var under VM 1985 i Seefeld och Gunde plockade fram staven när journalisterna var på plats för att göra konkurrenterna osäkra, dagen efter vann han tremilen!

Link to comment
Share on other sites

Gundes åka med en stav? ;)

Det var väl inget fiasko utan snarare en succe då det hela var en psykgrej mot konkurrenterna som ledde till att FIS omgående ändrade reglerna att man måste åka med två stavar. Det var under VM 1985 i Seefeld och Gunde plockade fram staven när journalisterna var på plats för att göra konkurrenterna osäkra' date=' dagen efter vann han tremilen![/quote']

Det hade jag faktiskt ingen aning om, I stand corrected!

Link to comment
Share on other sites

Glidvalla...och vi gick på det ;)

:-D

 

 

Här är några snabba ur minnet:

 

-Fischer skidor med belag på sidorna

 

-SWIX handtaget som bara Gunde och Antonina Ordina använde, vad hette det?

 

-Excel handtag med en "läpp" mot handens utsida

 

-Majbäcks skidor med träkärna, hette de Tegsnäs?

 

-Kraftstaven, vem kör med den?

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare några:

 

- Atomics Beta-profil, den ursprungliga varianten med rundad profil som löper även under bindningen.

- Vinklat stavhandtag, fanns exempelvis en Exel-modell för något år sedan, tror den hette "Black Panther" el liknande

Link to comment
Share on other sites

Glidvalla...och vi gick på det ;)

:-D

 

 

Här är några snabba ur minnet:

 

-Fischer skidor med belag på sidorna

 

-SWIX handtaget som bara Gunde och Antonina Ordina använde' date=' vad hette det?

 

-Excel handtag med en "läpp" mot handens utsida

 

-Majbäcks skidor med träkärna, hette de Tegsnäs?

 

-Kraftstaven, vem kör med den?[/quote']

Den horisontella SWIX-handtaget kan man nog fortfarande få tag på. Var ju för skate-tekniken främst och skidskytten Sven Fischer körde med dem (och alltid utan handskar...) hela sin karriär.

 

En annan stavinnovation som var väldigt populär ett par säsonger var Tokos 232-system där handskar eller remmar satt fast i en sprint på stavhandtaget. Alsgaard och ett gäng finnar var väl de främsta anhängarna. Både Swix och Leki har ju liknande system idag som kan vara lite praktiska vid drickastationerna på Vasan.

 

Kommer även ihåg att Rossignol under senare halvan av 80-talet försökte göra skidor med inbyggt, trekantigt styrspår på ovansidan, förmonterade bindningar och specialpjäxor. Kommer inte ihåg exakt hur principen var, men stackars Otto fick väl åka på dem en säsong och sen försvann de.

 

Andra bindningsföretag som kom och gick under samma period var Adidas (först Geze- och sen SDS-systemet) och "knirkiga" Tyrolia.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare några:

 

- Atomics Beta-profil, den ursprungliga varianten med rundad profil som löper även under bindningen.

- Vinklat stavhandtag, fanns exempelvis en Exel-modell för något år sedan, tror den hette "Black Panther" el liknande

Men sådana Atomicskidor har ju jag, vad är det för fel på dem :)?

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare några:

 

- Atomics Beta-profil' date=' den ursprungliga varianten med rundad profil som löper även under bindningen.

- Vinklat stavhandtag, fanns exempelvis en Exel-modell för något år sedan, tror den hette "Black Panther" el liknande[/quote']

Men sådana Atomicskidor har ju jag, vad är det för fel på dem :)?

Inget fel på dom!

Jag har 5 par av beta modellen.

Fiaskot skulle väl vara monteringen av bindningen som blev lite svår...

 

Men tror dom har kvar beta profilen men den är inte lika markant. Tror den blev lite ändrad på dom sista RC/RS modellerna!

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare några:

 

- Atomics Beta-profil' date=' den ursprungliga varianten med rundad profil som löper även under bindningen.

- Vinklat stavhandtag, fanns exempelvis en Exel-modell för något år sedan, tror den hette "Black Panther" el liknande[/quote']

Men sådana Atomicskidor har ju jag, vad är det för fel på dem :)?

Inget fel på dom!

Jag har 5 par av beta modellen.

Fiaskot skulle väl vara monteringen av bindningen som blev lite svår...

 

Men tror dom har kvar beta profilen men den är inte lika markant. Tror den blev lite ändrad på dom sista RC/RS modellerna!

Instämmer till fullo, faktum är att mina favoritskidor av de jag har är ett par RC11 med just denna profil!

 

Jag tolkar det snarare så att konstruktionen inte ansågs lyckad eftersom Atomic övergav designen efter bara några år, på de nuvarande modellerna är ju Beta-profilen helt annorlunda och obefintlig under bindningen (där den ju ursprungligen sades vara bra för energiöverföringen vid frånskjut. Min (okvalificerade!) gissning är att den mer utpräglade profilen övergavs för att det begränsade möjligheten att göra skidorna lättare, samt att de påstådda fördelarna kanske inte var riktigt så stora som först sagts. Atomic använde ju ursprungligen lösningen på utförsskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Men sådana Atomicskidor har ju jag' date=' vad är det för fel på dem :)?[/quote']

Inget fel på dom!

Jag har 5 par av beta modellen.

Fiaskot skulle väl vara monteringen av bindningen som blev lite svår...

 

Men tror dom har kvar beta profilen men den är inte lika markant. Tror den blev lite ändrad på dom sista RC/RS modellerna!

Instämmer till fullo, faktum är att mina favoritskidor av de jag har är ett par RC11 med just denna profil!

 

Jag tolkar det snarare så att konstruktionen inte ansågs lyckad eftersom Atomic övergav designen efter bara några år, på de nuvarande modellerna är ju Beta-profilen helt annorlunda och obefintlig under bindningen (där den ju ursprungligen sades vara bra för energiöverföringen vid frånskjut. Min (okvalificerade!) gissning är att den mer utpräglade profilen övergavs för att det begränsade möjligheten att göra skidorna lättare, samt att de påstådda fördelarna kanske inte var riktigt så stora som först sagts. Atomic använde ju ursprungligen lösningen på utförsskidorna.

vad tycker ni om skate skidan då? beta race? med 50-45-50 har den ju ganska rejäl midja och är ganska bred.. nån som kör den?

Link to comment
Share on other sites

Alla kontrollremmar - lever inte upp till namnet.

 

Jag har ett par skateskidor med belag på sidorna, jättebra att kunna valla insidorna som till stor del ligger an mot snön - egentligen en mycket bra idé.

Men även om sidan är i snön så är det väl aldrig något tryck i den riktningen? Se det borde inte spela någon roll så länge som det är plant?

 

Jag kan inte skate så det kan vara fel men det känns så i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

det var ju lite roligt att salomon i alla fall gjorde ett litet tappert försök, med den "nya" bindningen, att komma på nåt nytt. även om resultatet blev mindre lyckat.

 

jag vet att karhu hade lite ny-tänk med sitt vallningsfria belag, på 80 eller om det var 70-talet.

 

finns det några mer roliga uppfinningar, som aldrig blev någon succé?

Karhus Multigrade belag tillverkades av Nokia men det var väl inte så lukrativt så de började satsa på mobiltelefoner....

Link to comment
Share on other sites

Alla kontrollremmar - lever inte upp till namnet.

Vad är det egentligen du vill att en kontrollrem ska klara av? Jag tycker de fungerar väldigt bra då den störste fördelen som jag ser är att man kan släppa stavan och generellt hålla veldig löst i staven.

 

Körde 2 gånger i jula med stavar utan kontrollrem och fick en massa blåsor och dårlig känsla.

Link to comment
Share on other sites

Alla kontrollremmar - lever inte upp till namnet.

Vad är det egentligen du vill att en kontrollrem ska klara av? Jag tycker de fungerar väldigt bra då den störste fördelen som jag ser är att man kan släppa stavan och generellt hålla veldig löst i staven.

 

Körde 2 gånger i jula med stavar utan kontrollrem och fick en massa blåsor och dårlig känsla.

Alla Swix kontrollremmar jag använt ger mig skavsår i handen under lillfingret. Känner man närmare på den (märks framförallt när den blir slilten) så är remmarna ihopskarvade precis där jag får skavsår. Måste ju gå att göra den bättre.

Link to comment
Share on other sites

Alla kontrollremmar - lever inte upp till namnet.

Vad är det egentligen du vill att en kontrollrem ska klara av? Jag tycker de fungerar väldigt bra då den störste fördelen som jag ser är att man kan släppa stavan och generellt hålla veldig löst i staven.

 

Körde 2 gånger i jula med stavar utan kontrollrem och fick en massa blåsor och dårlig känsla.

Alla Swix kontrollremmar jag använt ger mig skavsår i handen under lillfingret. Känner man närmare på den (märks framförallt när den blir slilten) så är remmarna ihopskarvade precis där jag får skavsår. Måste ju gå att göra den bättre.

Det där med remmar är nog en personlig grej, vilken som är bäst osv. Jag älskar Swixremmen!

Link to comment
Share on other sites

Alla Swix kontrollremmar jag använt ger mig skavsår i handen under lillfingret. Känner man närmare på den (märks framförallt när den blir slilten) så är remmarna ihopskarvade precis där jag får skavsår. Måste ju gå att göra den bättre.

Ja har du problem med swix remen så är de nog du som har problem med dina händer och inte swix som har problem med sin rem, testa andra skidhandskar, annars så vet jag nog inte vad du ska göra för att kunna använda marknadens absolute bästa rem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...