Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför Fischer?


Sunlake

Recommended Posts

Skulle förresten vara roligt att vara med och rota lite i vallabodar, detaljgranska utrustning och se om det finns några andra stavar & belag än vad tv-kamerorna får oss att tro.

 

På alpinsidan har det ju från och till florerat rykten om omlackade skidor etc

Belag finns de en hel del annat än de som är i butik.

Link to comment
Share on other sites

Skulle förresten vara roligt att vara med och rota lite i vallabodar' date=' detaljgranska utrustning och se om det finns några andra stavar & belag än vad tv-kamerorna får oss att tro.

 

På alpinsidan har det ju från och till florerat rykten om omlackade skidor etc[/quote']

Belag finns de en hel del annat än de som är i butik.

jag tänkte mer på fischer-lackade atomic och sånt där skojsigt dom höll på med på slalomsidan, på stenmarks tid.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att Gunde ibland körde på Kneissl-lackade Fischer. Kneissl saknade tydligen skidor för något visst före.

 

Kan någon mer om ovanstående?

 

Nu ser man ju vid enstaka tillfällen att, som t.ex Hjelmeseth förra året, de åker på Rossignol och sen håller upp ett par Peltonen i målfållan. Tror inte att det lackas numera.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Inom tennisen är det otroligt vanligt att man lackar sitt racket till att se ut som en annan modell och tom andra märken. Är nog ingen skillnad inom skidsporten! :-)

Skulle märkas ganska snart med tanke på att många skidor har olika former, skulle jag stå i publiken på en tävling så skulle jag nog reagera på om nån kommer med ett par rosignol som är lackade som fischer.

Skulle vara många som skulle se på belaget i toppen på någon skida om den är dålig.

Link to comment
Share on other sites

Inom tennisen är det otroligt vanligt att man lackar sitt racket till att se ut som en annan modell och tom andra märken. Är nog ingen skillnad inom skidsporten! :-)

Skulle märkas ganska snart med tanke på att många skidor har olika former' date=' skulle jag stå i publiken på en tävling så skulle jag nog reagera på om nån kommer med ett par rosignol som är lackade som fischer.

Skulle vara många som skulle se på belaget i toppen på någon skida om den är dålig.[/quote']

Iofs ännu större skillnad mellan de olika märkenas tennisracketar...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror personligen att alla elit längdåkare har testat alla "topp" märkens skidor för att använda de som passar deras åkstil bäst. Tror inte att någon skulle välja Fischer för att de får mera pengar och att de skulle veta att om jag körde på tex Atomic så skulle jag köra snabbare...tror att tex OS-guld och ära står före pengar. I alla fall för de som nått toppen. De har ju sponsorer från annat än skid märket.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror personligen att alla elit längdåkare har testat alla "topp" märkens skidor för att använda de som passar deras åkstil bäst. Tror inte att någon skulle välja Fischer för att de får mera pengar och att de skulle veta att om jag körde på tex Atomic så skulle jag köra snabbare...tror att tex OS-guld och ära står före pengar. I alla fall för de som nått toppen. De har ju sponsorer från annat än skid märket.

Så stor skillnad är det inte mellan de olika märkena. Inte mellan Fischer, Atomic, Ross och Madshus.

 

Tror inte Hellner byta stav mäke för att han tror att han kommer vinna mer med Swix än Exel...

Björn Lind bytte ju från Fischer till Ross efter OS-gulden...där rörde det sig väl om miljon belopp...

Link to comment
Share on other sites

Så stor skillnad är det inte mellan de olika märkena. Inte mellan Fischer, Atomic, Ross och Madshus..

Då måste det alltså vara så att vi "motionärer" ställer betydligt högre krav än världseliten, efter som man ganska ofta, inte minst här inne, kan läsa att det är hyfsat markanta skillnader :)

Link to comment
Share on other sites

De stora skillnaderna kan man nog hitta inom ett märke och modell också...

Det är väl där vissa sportbutiker hävdar att de kan tillföra sin kompetens (något jag faktiskt tror på... att de kan hitta bättre exemplar än jag).

 

En stor fråga här på forumet är ju hur man hittar rätt spann och belag i respektive fabrikat inte bara vilket fabrikat som är bäst.

 

Olika fabrikat kan säkert passa olika åkstilar, men ett rent glidtest (enbart glidvalllade/sicklade) skulle säkert sprida mer inom fabrikaten än mellan de bästa av respektive fabrikat, en gissning från diskussioner här på forumet och en kik på Vasaloppet i nedförsbackarna :)

 

I sista hand kan nog vi "amatörer" enbart lita på tur och möjligtvis det goda omdömet från vår skidbutik för att hitta ett bra exemplar av det märke vi faller för.

Fabriksplockade skidor erbjuds ju också men är ju bara en variant av detta...

Att testa bland 100 leveranser fungerar ju inte för oss, om nu tävlingsåkarna kan det?

 

Nästa gång jag investerar hade jag gärna köpt begagnat tävlingspar... känns som om turfaktorn är mest reducerad där... bara svårt att hitta rätt par i rätt tid :(

Link to comment
Share on other sites

Det er väl inte heller så många åkare som faktiskt bytter skidmärke under karriären? För ett par år sen var det en norsk kvinna som bytte skidmärke och då var det en del folk som sa att det antagligen skulle ta ett par år för henne för att få tag i en bra skidpark med det nya märket.
Link to comment
Share on other sites

Det er väl inte heller så många åkare som faktiskt bytter skidmärke under karriären? För ett par år sen var det en norsk kvinna som bytte skidmärke och då var det en del folk som sa att det antagligen skulle ta ett par år för henne för att få tag i en bra skidpark med det nya märket.

Nja så ovanligt är det väl inte.

Bytte inte Hellner från Atomic härom året till Fischer

Haag bytte i år till Atomic

ACO bytte i år till Salomon

 

Och nog har dom åkte bra sen skidbytet.

Finns säkert flera exempel.

Link to comment
Share on other sites

Det er väl inte heller så många åkare som faktiskt bytter skidmärke under karriären? För ett par år sen var det en norsk kvinna som bytte skidmärke och då var det en del folk som sa att det antagligen skulle ta ett par år för henne för att få tag i en bra skidpark med det nya märket.

Nog är det en del som bytt. Brukar följa med när åkare byter skidmärke...

 

Det var norskan Marthe Kristoffersen som bytte till Atomic efter Liberec VM för att hon var missnöjd med sina Madshus.

 

Anna-Karin Zidek har bytt från Madshus till Salomon i år, ingen aning om varför hon bytte. Hon verkar ha haft lite strul med de nya skidorna i säsongsupptakten.

 

Justyna Kowalzcyk och Pirjo Muranen bytte från Madshus till Fischer. Muranen fick snabbt en bra skidpark (tror Magnar Dalen var ner till fabriken och plockade nya skidor åt henne). Kowalzcyk slet till en början lite med fästet på sina nya Fischer, tror det var kombinationen skruvade salomonbindningar på NIS plattan som gjorde skidorna styvare är man tänk. Men hon fick ordning på parken ganska snabbt.

 

Mats Larsson klagade en del på sina Salomon och bytte till Fischer, det bytet gick också bra.

 

Kaisa Mäkäräinen tröttnade på att Atomic inte kunde leverera våtföresskidor som höll måttet så hon bytte till Fischer denna säsong. Verkar ha gått bra, hon leder ju världscupen nu...

 

Odd-Björn Hjelmeset bytte från Rossignol till Peltonen. Det var mest en ekonomisk fråga. Tror Peltonen ville ta marknadsandelar i Norge och satsade ganska mycket i Hjelmeset. Det bytet gick inte jättebra. Hjelmeset åkte en gång på Rossignol på VC efter bytet. På OS stafetten blev det ju också "is i rubben" i peltonenskidorna.

 

Evi Sachenbacher-Stehle har bytt från Madshus till Salomon iår.

Riikka Sarasoja har bytt från Peltonen till Salomon i år.

Jörgen Aukland har bytt från Rossignol till Atomic.

 

Ja, finns massor som byter. Få verkar dock byta från Fischer...

Link to comment
Share on other sites

Det är förmodlingen större skillnad mellan olika par av samma märke än mellan de olika tillverkarnas toppskidor. Tror knappast att Oskar Svärd och Auklands skulle köra på Atomic om det nu var så att andra märken var så mycket bättre. Tror inte heller att Ahrlin eller Brink skulle köra Madshus om de visste att de skulle ha bättre skidor om de bytte märke. Och så länge Brink kan vissa Vasan på Madshus och Ahrlin ta hem Marcialonga, då vet jag att jag också kan nöja mig med mina Madshus och inte måste byta bara för att Fischer råkar vara det största/mest sålda märket.
Link to comment
Share on other sites

Känns väl som att även om Fischer inte är bättre än andra just nu så borde de kunna bli det på sikt då mer sålda skidor borde kunna ge mer pengar till forskning och så bättre skidor. Men å andra sidan finns det mycket pengar i Adidas/salomon/atomic-koncernen så de kan nog konkurera om de vill.

 

Minns jag rätt att alla tillverkar köper sina belagsämnen av samma företag? I så fall borde det definitivt minska skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...