Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Inför tävling; Tips & Trix?


Jamfoot

Recommended Posts

Hej!

Har precis börjat åka denna säsong och lagt ca 30 mil till handlingarna än så länge och jag har för avsikt att ställa upp i ett 40km lopp i mitten på februari.

 

Har kört några 20 - 25km träningspass men aldrig kört helt 40km i en smäll än så länge, är det ett "måste" att ha provat på distansen innan?

 

Några tips på förberedelser innan? tex. uppladdning? mängd vila innan? några tips på hur man överlever en masstart på bästa sätt?

 

Känner att det börjar närma sig nu och jag siktar på en tid på ca 3 timmar. Troligen ett lite får hårt mål i dagsläget men ska man sikta lågt kan man lika gärna langa vatten ;)

 

 

 

Kanska finns fler än jag som kan dra nytta av en tråd som denna.

Nu kanske inte ni gammla rävar känner för att dela med er av de innersta och bäst bevarade hemligheterna men lite av de fundamentala som man inte kanske kan lista ut av sig själv i elljusspåret kanske? :)

 

 

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Vill du köra kolhydratladdning på vasan, inget man måste göra, så kan det vara ett bra läge att testa det när du i alla fall kör ett lopp. Men skippa tömningen, sliter mer än det ger.

 

Jag vilar inte extra inför ett seedningslopp mer än att jag inte kör alltför långt 1-2 dagar innan om jag i alla fall hade tänkt kör då.

 

Se till att lägga ut skidorna och "boka startplats" direkt du kommer till starten (alla gör det så det kommer ligga massor med skidor utlagda) så att du slipper extra köande.

 

Om du inte använt loppets sportdryck innan så test det på en träning så att du vet att magen klarar det, eller ta med ett eget drickabälte med vätska du är van vid. Mat (bars osv) ska inte behövas vid bara 3 timmars åkning men gel kan vara bra på slutet om man gillar det, inget måste dock.

Link to comment
Share on other sites

Om du redan hunnit 30 mil så borde du hinna med ett längre (eller flera) träningspass också.

 

Jag tycker att långa och lugna pass (pulszoner kan diskuteras hit och dit men för mig så är det lugnt om jag orkar långt) ger väldigt mycket.

Långt och lugnt är också bra när man ökar distansen, det sliter mindre.

 

Jag lyckas inte alltid men ett försök på en fem-mil ett par veckor innan tävling känns bra.

 

Inget är måste men den mentala spärren släpper för mig när jag kör längre på träning än tävling (fast jag kör ju inga 10-milspass förstås).

 

Skaffa ett par lägge-skidor, ett bra tips. Lägg dessa så fort du kommer till tävlingen och testa sedan fästvallningen på tävlingsskidorna. Detta ger dig många startplatser bättre placering än annars, tro mig jag har testat :(

 

Jag tjänade en del på att hoppa över sista vätskekontrollen när jag körde sist, ca 5 km innan mål. För mig tar det tid att dricka och jag tog nog 4-5 placeringar på detta förra året, men känn efter först... om du är väldigt trött så behöver du kanske ett stopp och vätska.

Link to comment
Share on other sites

Vill du köra kolhydratladdning på vasan, inget man måste göra, så kan det vara ett bra läge att testa det när du i alla fall kör ett lopp. Men skippa tömningen, sliter mer än det ger....

 

...Se till att lägga ut skidorna och "boka startplats" direkt du kommer till starten (alla gör det så det kommer ligga massor med skidor utlagda) så att du slipper extra köande.

Fina tips där med att lägga ut skidorna, kan komma bli värdefullt, tackar!

Men skulle du kunna förklara exakt hur en "Kolhydratladdning" skulle gå till? när äta vad och varför? :)

 

 

 

Tejp där trugan fäster mot staven. On någon lyckas trampa loss din truga ökar du chansen att få den kvar med lite tejp, då kan du trycka fast den igen. Inte kul att åka skidor utan trugor.

Kan tanka mig att dom lätt flyger av om någon kliver på dom i en mass start, tusen tack för tipset!

 

 

Jag tjänade en del på att hoppa över sista vätskekontrollen när jag körde sist, ca 5 km innan mål. För mig tar det tid att dricka och jag tog nog 4-5 placeringar på detta förra året, men känn efter först... om du är väldigt trött så behöver du kanske ett stopp och vätska.

Denna skulle kunna komma till andvänding, gäller bara att få reptilhjärnan att tänka på det när det är bara några kilometer kvar och inte slå av på tackten för lite vatten, tackar :)

Link to comment
Share on other sites

Ang. att lägga ut skidorna så har ju de rutinerade ofta två par skidor. Man lägger ut fulskidorna, och provåker och fixar med tävlingsskidorna sen. För mig som hittills bara har ägt ett par skidor har det funkat att lägga ut skidfodralet istället.
Link to comment
Share on other sites

Det är många som lägger ut skidorna och även jag gör det. Tänk dock på att ju längre fram du står desto högre tempo är det. Särskilt de första km då alla vill ta positioner.

 

Ska man åka lite längre seedningslopp såsom engelbrektsloppet eller bessemoloppet så kommer man garanterat åka på glykos brist med fettet som enda energi källa. Det kommer kännas tungt om tempot var för högt i början :)

 

För mig hjälper en kolhydrat laddning då jag kan hålla på ca 1 timme längre utan att gå på endast fettet som energi källa.

Link to comment
Share on other sites

Vill du köra kolhydratladdning på vasan, inget man måste göra, så kan det vara ett bra läge att testa det när du i alla fall kör ett lopp..

självklart "måste" man ju egentligen ingenting, överhuvudtaget, men det lät nästan som om du menade att det inte spelar någon större roll..!? i så fall varför inte?

Link to comment
Share on other sites

Thorrez vet ju bäst varför han skrev som han gjorde men är nog mest avsedd att ses som att det kan vara bra att testa hur magen beter sig vid kolhydratladdning.

Vitargo som exempel, min mage har aldrig protesterat men jag har nog inte märkt så stor skillnad heller.

 

Själv kör jag så många "förberedelsetips" som möjligt... jag vill ju inte missa något om jag kan påverka ;)

 

Jag kom på ett tips till... jag kör oftast lite lugnare första varvet för att sedan öka.

Av någon märklig anledning så kan jag nästan alltid köra fortare när jag vet hur banan går... t ex så kan man dosera orken bättre inför utförskörningar där man kan vila, dubbelstakning kan sluta tidigare om man inte orkar över krönet o s v.

Jag använder denna taktik när jag springer också faktiskt.

 

Så om du har möjlighet att testköra tävlingsbanan innan så är det en fördel, eller så kör du med lite mer koncentration första varvet för att sedan dosera enligt banprofilen de andra varven (jag är van vid många varv vid tidigare seedningslopp i södern, men i år är kanske banorna längre?).

Link to comment
Share on other sites

Thorrez vet ju bäst varför han skrev som han gjorde men är nog mest avsedd att ses som att det kan vara bra att testa hur magen beter sig vid kolhydratladdning.

Vitargo som exempel, min mage har aldrig protesterat men jag har nog inte märkt så stor skillnad heller.

Precis min poäng, testa den laddning du tänka köra innan så du vet hur du reagerar.

 

Bisatsen "inget man måste göra" la jag till för att jag inte tycker man ska säga "du måste kolhydratladda inför ett vasalopp" utan det är bättre att folk kollar upp hur det funkar, vad alternativen är och sen väljer själva.

Link to comment
Share on other sites

Personligen ogillar jag tippset till en nybörjare att lägga ut ett par "fulskidor" för att hamna så långt fram som möjligt. Vitsen måste väl vara att placera sig rätt i fältet. Tror man att man kommer bland dom 10-20 första i mål så är det där man ska stå. Om man å andra sidan tror att man kanske kommer i mitten eller bland dom sista i mål så är det där man ska stå i starten.

 

Finns inget mer irriterande med nybörjare och glada motionärer som ställer sig längst fram och blockerar vägen för alla snabbare åkare. Dessutom ökar risken för incidenter i starten (ex fall och skadad utrustning) för både "elit" och motionär, när snabbare åkare snabbt ska positionera sig gentemot varandra samtidigt som felplacerade bromsklossar ska passeras. Tror inte att någon tjänar på det. En långsam åkare förlorar ju inget på att starta bakom en snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Personligen ogillar jag tippset till en nybörjare att lägga ut ett par "fulskidor" för att hamna så långt fram som möjligt. Vitsen måste väl vara att placera sig rätt i fältet. Tror man att man kommer bland dom 10-20 första i mål så är det där man ska stå. Om man å andra sidan tror att man kanske kommer i mitten eller bland dom sista i mål så är det där man ska stå i starten.

 

Finns inget mer irriterande med nybörjare och glada motionärer som ställer sig längst fram och blockerar vägen för alla snabbare åkare. Dessutom ökar risken för incidenter i starten (ex fall och skadad utrustning) för både "elit" och motionär, när snabbare åkare snabbt ska positionera sig gentemot varandra samtidigt som felplacerade bromsklossar ska passeras. Tror inte att någon tjänar på det. En långsam åkare förlorar ju inget på att starta bakom en snabbare.

håller med om detta till fullo, tycker det är dåligt av de flesta seedningslopp att inte ha olika led. det är väldigt enkelt, man gör 5 fållor där man anger ungefärlig kapacitet på Vasaloppet, sedan får man ställa sig där man hör hemma. Vissa kommer att ställa sig något led för långt fram men till största delen funkar det och det är inget jobb för arrangören. Vi har kört detta några år på våra arrangemang och det funkar mycket bättre än att den som kommer först ställer sig längst fram, det blir inte den fullständigt kaosartade blandningen av åkare som kan vara på vissa seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...