Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Landvetter långlopp 16/1


Citius

Recommended Posts

Vilka ska köra i landvetter på Söndag?

Ngn som kört tidigare? Kör de på gamla och nya 2,5orna?

Prognosen säger runt nollan och ev snö/blask på söndag. Vad tror ni om fästvallningen? Klister? (isigt/blött just nu).

 

Mitt första inlägg på detta forum, skuggläst under en tid... Tack för alla tips! ;-)

Siktar på en plac topp 500 på vasan iår, hamnade runt 1200 i fjolårets vasa premiär.

Link to comment
Share on other sites

Pratade i slutet av förra veckan med en som varit i kontakt med arrangörerna som sagt att de planerade att köra loppet på Chalmers golfbana i Landvetter, vilket skulle innebära en 5km slinga.

 

Tyvärr har ju mycket av snön försvunnit de senaste dagarna. Nu vet inte jag hur denna golfbana har förberetts fram till nu, men jag skulle inte bli förvånad om dom blir tvungna att flytta till 2,5km-spåret där dom har haft möjlighet att bunkra upp med konstsnö. Väderprognosen från yr.no (http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4stra_G%C3%B6taland/Landvetter/detaljert_langtidsvarsel.html) säger 0 grader och snö, det kommer förmodligen ändras både en och två gånger, men en temperatur runt nollan är nog att vänta.

 

Vet någon hur det fungerar med "varvräkningen" under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Hur är banprofilen på Chalmers golfbana? Platt antar jag, då är ju fästvallan mindre viktig.

O hur är banprofilen på 2,5 km-slingan i Landvetter? En rätt brant backe upp till stadion va?

 

Varvräkningen får du själv hålla reda på, skulle jag tro. Åkte 12 varv (tror jag det var...) på en ca 2,5 km-slinga på Billingens LL för några år sen. Du fick själv hålla koll på antal varv.

Link to comment
Share on other sites

Det står på hemsidan att tävlingen kommer att gå vid Landehofsstugan och beroende på snötillgång antingen bara på en kortare bana (elljuspåret) eller på något som låter som samma kombination som förra året. Alltså rätt kuperat även om extraslingan är mer mänsklig.
Link to comment
Share on other sites

Hur vallar man vid regn? :)

Det här skulle bli mitt första långlopp i år, siktar på led 3 men jag anar att det inte görs några bra topptider, vilket även drar ner oss lite sämre...

Men men - ett bra träningspass skadar ju inte.

Jag har kört det röda spåret tidigare (se länk) Hur är det blåa spåret i jämförelse?

 

http://www3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_366575/cf_69211/Landehof%20spårkarta%20vinter%20-%202011.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klister eller VR60-70 lär gälla för fästet och fäste behövs. Jag åkte de 9 varven förra året och med tanke på hur uppåkt det var mot slutet då så tror jag fästvallningen kommer att bli klurig. Kommer det dessutom nysnö så blir det riktigt tufft och jag tror dessvärre inte att vasaloppskommittén kommer att ta hänsyn till det. Det lutar åt att ytterligare seedningslopp kommer att bli nödvändiga.
Link to comment
Share on other sites

Klister eller VR60-70 lär gälla för fästet och fäste behövs. Jag åkte de 9 varven förra året och med tanke på hur uppåkt det var mot slutet då så tror jag fästvallningen kommer att bli klurig. Kommer det dessutom nysnö så blir det riktigt tufft och jag tror dessvärre inte att vasaloppskommittén kommer att ta hänsyn till det. Det lutar åt att ytterligare seedningslopp kommer att bli nödvändiga.

De seedar inte efter väder, tider, valla och före utan efter relativa resultat. Bit ihop, kör hårt och seeda upp dig.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med snödjup och hur är snön (skitig?). Vet du hur många spår det kommer vara i bredd?

 

Hur ser terrängen ut? Några branta uppförsbackar? Luriga utförskörningar? Stak-partier?

2 längre backar per 5km + ett flertal mindre. Ganska lätta utförkörningar. Skulle tippa ca 2,5-3 km stakparti per 5km. mao: tuff bana.

Link to comment
Share on other sites

Inga långa stakpartier, det som finns är enklare stigningar som passar bra för stak med frånskjut. Mycket varierande terräng. Finns knappt ett helt platt parti över hela banan

 

Startområdet används som en extra slinga under loppet också, så jag osäker på hur många startspår det blir. Sen kommer det vara dubbla spår längs hela banan skulle jag tro.

 

Snön var fin idag

Link to comment
Share on other sites

Det var ett spännade lopp.. lätt duggregn och +4-5 grader. Ett mentalt krig, kanske man skulle valt vattenskidorna :-)

Imponerande att se hur fort täten körde, tror Marcus Jönssson vann på ca 2,03. Inte illa i det föret på den kuperade banan.

 

Hur var ert lopp?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett helt ok lopp men blev ordentligt trött på sista varvet. Tycker spåren höll förvånandsvärt bra efter förutsättningarna och hade förväntat mig värre omständigheter. Jag vallade med ett tunt lager Swix lila fleiklister (KR 50) toppat med Rode Rossa. Fästet höll bra hela loppet. Glidet var inte bäst utan ganska normalt i jämförelse med de åkare jag åkte mot. Några gled om i mycket högre fart, men tror främst att jag då hade behövt en grövre struktur. Kul med en riktig genomkörare så här i början på långloppsäsongen.
Link to comment
Share on other sites

Mitt första skidlopp någonsin! Är mycket nöjd med allt, som O-B H sa så tyckte jag spåren höll jättebra med tanke på de usla väderförhållandena som rådde sett ur skidspårsperspektiv. Helt OK spår även på sista varvet!

 

Jag körde på Swix Universalklister för fäste, och en lila Skigo XC för glid (är nybörjare och vallar inte specifikt för glid utan kör alltid samma). Fästet var jättebra och höll under hela loppet, det påverkade kanske glidet en aning, men jag ville ha bra fäste på den kuperade banan. Glidet var som jag förväntat mig, så klart att vissa gled om i en väldig fart, men jag tyckte jag hade jämnbra glid med de flesta och kunde "springa" upp för backarna utan att saxa jättebrett.

 

Jag är främst nöjd med att jag klarade av att hålla en jämn varvtid under hela loppet och att jag inte kände att jag kunde åkt bättre med mina förutsättningar efteråt.

 

Nu ser jag fram mot minst ett till seedningslopp, och hoppas att jag hoppar fram några startled i Sälen. Någon som har några spekulationer om vilka tider som kommer krävas för de olika startleden? Vore kul att höra lite!

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni seedningkommitén till vasan hittar på denna gång?

 

Vinnare Marcus Jönsson 2,02,57, 2a: Marcus Johansson 2,02,57, 3: Dan Morberg 2,07,39

Elit - 2,09

Led 1 - 2,15

Led 2 - 2,25

Led 3 - 2,35

osv. + 10 min led

 

resultat finns på:http://www.a-reinhold.se/Document/Resultat/resultatTidordning.pdf

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni seedningkommitén till vasan hittar på denna gång?

 

Vinnare Marcus Jönsson 2,02,57, 2a: Marcus Johansson 2,02,57, 3: Dan Morberg 2,07,39

Elit - 2,09

Led 1 - 2,15

Led 2 - 2,25

Led 3 - 2,35

osv. + 10 min led

 

resultat finns på:http://www.a-reinhold.se/Document/Resultat/resultatTidordning.pdf

Körde tyvärr inte själv pga sjukdom, men det låter rimligt om man tittar på resultatlistan. Sen kanske de lägger på 15 min för de sista leden.

Link to comment
Share on other sites

"Det tuffade seedningsloppet i norra Europa" sa speakern vid en varvning. När jag gick i mål (2:45, inte helt nöjd med det, siktar på led 3 som förra året) sa han "universums tuffade seedningsloppet"

 

Speakern var en go gubbe "åk inte snabbare än att ni hinner räkna era varv" och visst var loppet tufft! Hade varit intressant att veta hur många höjdmeter vi plockade, nån som hade GPS:en på? Dessutom, har speakern rätt i att detta är/var det tuffaste i seedningsloppet vi har? (I Sverige alltså, inte i universum:))

 

Till sist, tack till arrangörena. Spåren höll bra hela vägen. Tyckte startleden var bra. Annars är det elit + motionsled i alla möjliga former. Nu var det enkelt att jämföra med VL-leden.

Link to comment
Share on other sites

"Det tuffade seedningsloppet i norra Europa" sa speakern vid en varvning. När jag gick i mål (2:45, inte helt nöjd med det, siktar på led 3 som förra året) sa han "universums tuffade seedningsloppet"

 

Speakern var en go gubbe "åk inte snabbare än att ni hinner räkna era varv" och visst var loppet tufft! Hade varit intressant att veta hur många höjdmeter vi plockade, nån som hade GPS:en på? Dessutom, har speakern rätt i att detta är/var det tuffaste i seedningsloppet vi har? (I Sverige alltså, inte i universum:))

 

Till sist, tack till arrangörena. Spåren höll bra hela vägen. Tyckte startleden var bra. Annars är det elit + motionsled i alla möjliga former. Nu var det enkelt att jämföra med VL-leden.

Håller med, mycket bra arrangemang!

Fick 738 höjdmeter på garminklockan, puuuuh! 41,6km

Link to comment
Share on other sites

En snabb jämförelse med VL visar att LL hade mer höjdmeter per km, men inte så mycket mer än jag trodde...

 

LL: 738 höjdmeter / 40 km = 18.45 hm / km.

VL: 1380 / 90 km = 15.33 hm / km

 

"Total längd 90086m

Starten 350möh

Målet 167möh

Sammanlagd stigning +1380m 42.2km

Sammanlagd fallhöjd -1563m 46.2km"

 

Kanske är Vasaloppet tuffare än vad som sägs. Syftar på antalet backar och höjdmeter alltså. Eller, tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...