Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frågor om Vasaloppet.


champion

Recommended Posts

Hur brukar spåren vara på Vasaloppet? Lägger dom nya spår dagen innan så dom ej är isiga?

Tänkte om man behöver ta med en tub klister eller burkvalla. Ta med båda(Alltså i spåret)?

 

Hur långt är det mellan varje vätskestation?

 

Finns det nån karta där man kan se hur mycket uppför och nedför det är på spåret?

 

 

Tack för mig.

Link to comment
Share on other sites

Hur brukar spåren vara på Vasaloppet? Lägger dom nya spår dagen innan så dom ej är isiga?

Tänkte om man behöver ta med en tub klister eller burkvalla. Ta med båda(Alltså i spåret)?

 

Hur långt är det mellan varje vätskestation?

 

Finns det nån karta där man kan se hur mycket uppför och nedför det är på spåret?

 

 

Tack för mig.

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/loppen/vintervecka/vasaloppet/karta/

Spåren brukar vara bra men man har en förkärlek för att dra om redan bra spår så risken finns alltid att de inte håller för alla motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Hur brukar spåren vara på Vasaloppet? Lägger dom nya spår dagen innan så dom ej är isiga?

Tänkte om man behöver ta med en tub klister eller burkvalla. Ta med båda(Alltså i spåret)?

 

Hur långt är det mellan varje vätskestation?

 

Finns det nån karta där man kan se hur mycket uppför och nedför det är på spåret?

 

 

Tack för mig.

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/loppen/vintervecka/vasaloppet/karta/

Spåren brukar vara bra men man har en förkärlek för att dra om redan bra spår så risken finns alltid att de inte håller för alla motionärer.

Precis, de dra alltid om dem. Det är viktigare med snygga tv-bilder än att det håller för åkarna som finanser alltihop.

 

Fast jag är mest bitter för att jag hade mycket bättre glid under testerna på lördagen än på söndagen med min på gränsen till för mjuka skidor förra året...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte om man behöver ta med en tub klister eller burkvalla. Ta med båda(Alltså i spåret)?

varje märke brukar ha sitt vallatips dagen före och då brukar dom även föreslå vad man skall ha med för extravalla i bagaget

 

släpa inte med för mycket bara

 

Minns att jag släpade på en överfull magväska första året

det var allt från extravallor

extra mössa vantar och strumpor runekakor mobil extrapengar liten flaska dryck förstahjälp multiverktyg

Använde jag nått då nej bara runekakorna gick åt

klistervallan gick ändå inte att få ut hur tuben hade frusit till sig ordentligt så jag vallade om i hökberg ändå

året efter var magväskan borta och det gick ju bra att åka med en extraburk i fickan

Link to comment
Share on other sites

Ang. vätskestationer:

Som du vet är det 7 st officiella och så har alltid Stadium en i Gopshus mellan oxberg och hökberg.

 

De etapper där man främst har behov av extra vätska är mellan Risberg och Evertsberg samt efter Vasslan (innan Lundbäcksbackarna mot Oxberg). Så när man åker med en organiserad klubb-resa så brukar klubben vanligen ha extra langning där.

 

Det innebär alltså 10 påfyllningar. Det klarar man sig mycket bra på om man dricker rejält på varje ställe.

Tycker man det är jobbigt att klunka i sig 4 muggar i ett svep så kanske man behöver ytterligare tätare dricka, men för mej känns 10 stationer helt OK, så jag släpar aldring på nån flaska, utom en slurk som jag tömmer precis innan start.

Link to comment
Share on other sites

De första drickakontrollerna ger en ordentlig kick (3-4 muggar utom Smågan), men på slutet är drickaintaget ett nödvändigt ont, som inte ger någon större uppiggning men ett måste för att kunna ta sig i mål. På mig verkar det som om hela kroppen inkl magen blir trött framåt dagen.

 

Jag tål inte kaffe under skidlopp, så i Eldris brukar jag få the i stället (brukar ta några minuter innan de får fram det), men förra året gick jag miste om det efterlängtade teét, hoppas det kommit tillbaka tills i år.

 

Jag har en minimidjeväska med en klistertub, en kallvalla, en halv kloss, isskrapan och klisterspaden, das ist alles. Ett alternativ är en skidjacka med bröstficka (R90, Daehli) där man kan stoppa ner det nödvändigaste. Synd att inte fler klädfabrikanter satsar på jackor med kort dragkedja och bröstficka - praktiskt och sen slipper man "bulan" av den långa dragkedjan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...