Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ski Classics ger straff till Sandra Hansson


rible12

Recommended Posts

Om vi lämnar Sandra och hennes incident för en stund så har jag börjat fundera över Vegard Ulvang och hans uttalanden. Inte första gången han spelar "stormpamp" och ska visa vem som bestämmer.

Helt öppenbart har FIS skickat en planta till loppet. Istället för att som brukligt är svara något i stil med "vi får internt titta var det eventuellt gått snett och hur och vem som skulle agerat"

så vräker han ur sig uttalande om att det är FIS (indirekt han) som bestämmer över allt och alla och fan den som sätter sig emot. Detta i ett läge där det finns så tydliga bilder att något inte gått rätt till, så tydliga att FIS representanten bort göra någonting. En "pudel" hade varit mer på sin plats.

 

Är han en pajas eller vad säger ni?

Jo, han verkar "inte oroa sig just över annat än sitt egenintresse". Men ser man det lite från andra hållet så är det inte önskvärt att skidsporten spricker isär i flera olika organisationer heller - hur många poxningsvärldsmästare finns det per viktklass? Och vem orkar hålla ordning på alla dom, eller ens bry sig?

 

I det här faller hade det väl varit bra om han brytt sig om att titta på TV-bilderna så han vetat vad han uttalat sig om - hade FIS-juryn kommit fram till ett riktigt beslut hade knappast Sandra Hansson uttalat sig så ursäktande...

 

...kanske inte en pudel - men ett ordentligt rakryggat ansvarstagande, inget skyffla-undan-problemen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

vad som, främst, är önskvärt är inte att skidorganisationerna spricker upp i en massa olika konkurrerande förbund som boxningen, utan att det inte finns anledning till att starta konkurrerande förbund.

 

Ulvangs och liknande hejdukar som alltför ofta blir sådana av att sitta i ett förbund, nationellt eller internationellt, alltför länge där organisationen blivit alltför stor och "mäktig", är en trist företeelse.

 

Tyvärr blir det alltsom oftast så. Det är en stor anledning till att jag inte är så sugen på att tävla varken i cykel eller längdskidor (och tidigare motocross och enduro); jag vill inte göda förbund som jag upplever mer motarbetar sporten är arbetar för den och mest tror de aktiva är till för dem.

 

Om jag skulle handla på Konsum får jag väl fortsatt handla på Ica om jag vill det.

 

Om jag deltar i en tävling som inte är "sanktionerad" (vilket trams) av ngt förbund, tex cykel eller skid, så får jag sedan delta i tävling som är "sanktionerade" (återigen, vilket trams) av resp förbund..., eller (?)

 

- att "sanktionera" en tävling innebär oftast endast att förbundet ska ha större delen eller iaf stor del av, alltför stor, av anmälningsavgiften.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall vidareutveckla detta sidospår, som inget har med trådrubriken (borde ha en egen tråd) att göra.

Som bekant har vi haft många dåliga vintrar, som resulterat i nedlagda tävlingar och få nya tävlingar.Låt oss säga att en skidklubb inte vill skicka in och få tävlingen sanktionerad utan vill avvakta och se hur vintern utvecklar sig. Med kort varsel (14 dagar) bestämmer man sig för att ta upp en gammal tävling eller starta en ny. Går det att köra den osanktionerad eller finns det något som heter "kvicksanktion"?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...