Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Regn?


Nybörjaren

Recommended Posts

Håller med om att vitt och svart på asfalten kan vara rätt halt. Däremot finns ingen risk för vattenplaning i normala rullskidsfarter och Vägverket tycks ha rätt bra koll på att asfalten i sig inte blir hal av regn. Däremot så sliter ju regnet på lite mer på hjullager och delvis på skorna som blir blöta antingen utifrån eller inifrån i regn, så torrt väder är ju att föredra. Men skall du träna hyfsade mängder så blir det förr eller senare regn, åtminstone en bit in på passet. Kör en del på grusvägar och de blir inte hala men väldigt tröga i regn, men det ger ju bara extra träning;-)
Link to comment
Share on other sites

Hm... Hundbajspåsar runt fötterna ingen dum ide. Jag brukar trä in hela foten med pjäxa i en stor plastpåse och använda några gummisnoddar för att klämma fast påsen ovanför pjäxan. Gummisnoddarna har jag trätt på benen innan jag satte på mig pjäxorna. Sedan låter jag brallorna gå ner över påsen sedan är det bara att sätta på sig rullskidorna som vanligt, påsen är så tunn så man behöver inte göra något hål för bindningen. Man ser ut som värsta byfånen men det fungerar ganska bra. He He... dessutom så brukar det räcka med att man kommer på rullskidor för att bli klassad som byfåne så plastpåsarna gör nog ingen skillnad.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag körde ett regnpass idag och märkte efter typ 30 min att det börjar låta lite ur hjulen! Det låter när man lyfter skidan och när man drar den lite i sidled. Jag har sköljt dem noga nu men inte prov lyssnat om det fortfarande låter.

Har ni upplevt att era skidor ger ifrån sig ett lite skrälligt ljud i regn och vad kan detta bero på? Känns som att man förstör grejjerna! men nog ska det tåla lite blöt asfalt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ett regnpass idag och märkte efter typ 30 min att det börjar låta lite ur hjulen! Det låter när man lyfter skidan och när man drar den lite i sidled. Jag har sköljt dem noga nu men inte prov lyssnat om det fortfarande låter.

Har ni upplevt att era skidor ger ifrån sig ett lite skrälligt ljud i regn och vad kan detta bero på? Känns som att man förstör grejjerna! men nog ska det tåla lite blöt asfalt ;)

Mina lager brukar ge upp efter några månader höstkörning då det är blött, men de borde inte börja låta redan efter en regntur tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

det är Swenor carbonfibre! Ett skrälligt metalljud ger det ifrån sig! :s

Då tål dom regn bra. Men du sa att du sköjde av dom ordetligt? Man bör aldrig sköja skidorna eftersom det då tränger in vatten i lager som till sist gör dom dåliga. Bättre att bara torka av smutsen. inte sköja.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...