Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Defftips


Mackan

Recommended Posts

Skulle behöva lite tips för att gå deffa ner mig lite. (gå ner i vikt utan att förlora muskler) Jag har lagt på mig lite väl mycket nu under sommaren och skulle vilja bli lite lättare i kroppen till skidsäsongen börjar. Dela med er av era bästa tips.. morgonpromenader, minska på fett/kolhydrater mm.
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar vara i samma situation ibland. Om jag tränar bra så brukar det räcka med att sluta äta mackor. Det blir ju oftast mycket fett på mackor. Istället äter jag endast gröt, musli och vanlig mat. Det är dock får i dig tillräckligt med energi, så mycket som du gör av med under en dag. Alla långa pass i lungt tempo ökar ju andelen fett som förbränns under passet. Att träna varje dag är också bra. Då håller du igång förbränningen kontinuerligt. Då behöver inte passen vara så långa. En i övrigt aktiv fritid alt. arbete er ju också kanon. Går alltid ner i vikt under semästern när jag inte sitter stilla på jobbet.
Link to comment
Share on other sites

vad jag har hört så är A1 träning (ex stavgång) mer eller mindre oslagbart vad gäller fettförbränning, men jag är ingen expert på området

Sant. Det ska vara lågintensiv aktivitet så att man bränner mest fett, inte glykogen. Särskilt effektivt är det på morgonen, före frukost, när blodsockerhalten redan är låg. Ställ klockan 1 timme tidigare och stick ut och traska!

Link to comment
Share on other sites

Kost:

Se till att äta ordentlig frukost och lunch + 2 st mellanmål (frukt) mellan frukost/lunch och lunch/middag. Drick vatten till maten. Ät lite mindre till middagen och ta en frukt (äpple el päron odyl (ingen banan) till kvällsmål. Strunta i mackor till alla huvudmål. Ät mycket frukt och grönsaker, dra ner på potatis, pasta och ris. Det gäller att hålla en jämn blodsockernivå och det gör du genom att äta lite mindre fast oftare.

 

träning:

Fokus ska ligga på lågintensiv träning.

Kör mycket varadagsmotion, skippa bilen om du kan, gå i alla trappor, raska promenader, stavgång, joggning m.m. Lungt tempo och ju längre desto bättre. Ju mer större muskelgrupper som används samtidigt, desto bättre. Ta gärna en långpromenad på morgonen innan frukosten om du pallar.

Bor du i hus är det kanon att ta hand om städningen, klippa gräs, gräva land, klippa äppelträd m.m. Bra också för husfriden.....:-) Långa, avancerad sexlekar är också kanon. Här gäller det att att ha så mycket fett på sylen som möjligt...:-)

Link to comment
Share on other sites

Kost:

Se till att äta ordentlig frukost och lunch + 2 st mellanmål (frukt) mellan frukost/lunch och lunch/middag. Drick vatten till maten. Ät lite mindre till middagen och ta en frukt (äpple el päron odyl (ingen banan) till kvällsmål. Strunta i mackor till alla huvudmål. Ät mycket frukt och grönsaker, dra ner på potatis, pasta och ris. Det gäller att hålla en jämn blodsockernivå och det gör du genom att äta lite mindre fast oftare.

 

träning:

Fokus ska ligga på lågintensiv träning.

Kör mycket varadagsmotion, skippa bilen om du kan, gå i alla trappor, raska promenader, stavgång, joggning m.m. Lungt tempo och ju längre desto bättre. Ju mer större muskelgrupper som används samtidigt, desto bättre. Ta gärna en långpromenad på morgonen innan frukosten om du pallar.

Bor du i hus är det kanon att ta hand om städningen, klippa gräs, gräva land, klippa äppelträd m.m. Bra också för husfriden.....:-) Långa, avancerad sexlekar är också kanon. Här gäller det att att ha så mycket fett på sylen som möjligt...:-)

Glömde styrketräning som ökar ämnesomsättningen, klockrent.

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar att morgonträning skulle vara effektivare än samma träning senare på dagen!

 

För att bränna fett måste glykogen (kolhydrater) också brännas. När glykogenenet är slut minskar fettförbränningen och kroppen bröjar bränna proteiner (muskler). Det är då du börjar lukta aceton/illa. Studier visar att bergsbestigare som ätit upp sig för en tuff klättring gått ner i vikt efter expeditionen. Men det var muskelvolymen som minskat och inte kroppsfettet. Tänkvärt tycker jag.

 

Så allt dravel om "Atkinsmetoder", morgonträning, ren fettförbränning ger jag inte mycket för. Allt fjantande med minskade intag av det ena och ökade intag av annat är lika illa det. Kroppen är jävligt enkel: Öser du in mer än du förbrukar blir du tjock!

 

väl sammansatt kost (= ingår både kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer) som intas regelbundet (4-6ggr/dag) kombinerat med fysisk ansträngning och du håller dig i trim.

Tror stenhårt på att unna sig god mat. Äter du god mat så är hjärnan nöjd. När hjärnan är nöjd så frossar man inte!

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar att morgonträning skulle vara effektivare än samma träning senare på dagen!

Fredrik Paulún rekommenderar det i alla fall. Och jag tror att kroppsbyggare brukar tillämpa det när de deffar.

Jo, Fredrik är en kille som säger och skriver mycket. Garanterat en mycket duktig kille, både som dietist och journalist. Men han är inte helt oemotsagd.

 

Kroppsbyggare gör och äter mycket konstigt (och då talar jag inte bara om det som är olagligt) och frågan är hur sunt det är.

 

För att bränna fett måste kroppen samtidigt bränna glykogen. När glykogenent är slut går kroppen in för att omvandla protein till energi. Du pretserar långt ifrån bra och du mår inte heller toppen. "Väggen" brukar man kalla det. Det som händer att du bryter ned din muskelmassa och det är ju direkt olämpligt när man vill vara en duktig skidåkare.

 

Vissa säger att man i lågintesiv träning bränner mer fett än glykogen. Tanken är då att man med en låg glykogendepå på morgonen snabbare skall komma in i fettförbränningen genom lågintensiv träning. Jag tror att det är "hårklyveri" och att skillnaden mot att träna samma typ av träning senare under dagen är mycket liten.

Andra hävdar att man med högintesiv träning har en "efterförbränning" långt efter passet vilket du inte har med lågintesiv på samma sätt. Och pratar vi 1 timme lågintesiv mot 1 timme högintesiv så ger det senare definitivt mer förbränning.

 

Som Gunde Svan sa: "Det finns ingen genväg till framgång" tycker jag beskriver det rätt bra. Det finns ingen genväg till den vältrimmade kroppen utan det handlar om bra kost och mycket träning.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Sand tror jag inte mycket på träning utan energi i kroppen (kolhydrater). Möjligt att det bränner fett på ett bra sätt men vilken träning får du. Kanske går du ned överviktskilona snabbare men nån bra konditionsträning blir det ju inte. Som Sand skriver så ska man inte sikte på Väggen under träningspass. Syftet med träningen ska vara att öka sin fysiska kapacitet, fettförbränningen får man på köpet om man tränar hyfsat mycket.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...