Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Oskrivna regler"


Stefan Sand

Recommended Posts

Innanför är ju självklart!

+1 på den.

Annars blir man barmagad när man stakat en stund. :)

Även med silikonlist nedertill...

Smaken är väl som baken då... ;) (Betydligt snyggare utanpå! Ev. mer praktiskt innanför om man har en kort överdel???)

Jag röstar också för att stoppa in tröjan, känns konstigt att ha den utanpå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Johaaan skrev:

 

Njae. Klart man får ha sådana intressen, att optimera sin prestation, trots att man inte är elit? Om det var det du tänkte.

 

...ja, för att börja träna, det är väl inte att tänka på? big_smile

 

Jag skulle bara vilja påpeka att även en 7-timmarsåkare faktiskt tränar en del. Själv körde jag öppet spår på 7.15 och är grymt nöjd med den tiden. Tränar kanske 5-6 timmar per vecka, det är max vad jag hinner med med jobb och familj att ta hänsyn till. Känns lite trist att bli mer eller mindre förlöjligad om man på den nivån ändå är intresserad av att maximera sin prestation...

 

Kör HF men inte pulver (det erkännes är över min nivå).

 

Men men, ska försöka hinna träna mer till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Johaaan skrev:

 

Njae. Klart man får ha sådana intressen, att optimera sin prestation, trots att man inte är elit? Om det var det du tänkte.

 

...ja, för att börja träna, det är väl inte att tänka på? big_smile

 

Jag skulle bara vilja påpeka att även en 7-timmarsåkare faktiskt tränar en del. Själv körde jag öppet spår på 7.15 och är grymt nöjd med den tiden. Tränar kanske 5-6 timmar per vecka, det är max vad jag hinner med med jobb och familj att ta hänsyn till. Känns lite trist att bli mer eller mindre förlöjligad om man på den nivån ändå är intresserad av att maximera sin prestation...

 

Kör HF men inte pulver (det erkännes är över min nivå).

 

Men men, ska försöka hinna träna mer till nästa år.

Intervallträning? Grenspecifik styrketräning? Borde ge ett bättre resultat än HF och pulver,

Jag tror det var vad signaturen lg syftade på. Läsning mellan raderna. ;)

Link to comment
Share on other sites

När 7 -timmarsåkarna i bussen snackar HF och pulver... då byter man diskret plats..

Och hur snabbt måste man klara Vasan för att få prata sådant?

 

Jag lägger enormt mycket energi på att lära mig skrivna och oskrivna regler i denna sport. Dels för att jag har ett enormt skidintresse som jag inte fått utlopp för de senaste 20 åren och dels för att min son tränar skidåkning. De två tristaste oskrivna reglerna följer här:

 

 

Oskriven regel nummer 1: Blåbärsåkare får inte ha ordentliga grejor.

 

När jag köpte mina första skidor och pjäxor sedan tonåren för ett par år sedan, så följde jag alla råd och talade om i butiken vad jag skulle ha dem till och hur bra (=dålig) jag var. Urtrista grejor har det visat sig nu. För i år köpte jag ett par pjäxor åt min son i samma storlek. Denna gång sa jag i butiken att han tränar och tävlar! Jag provade hans pjäxor - vilka underbara pjäxor han fick! De slutade med att jag köpte ett par till åt mig. Sedan tänkte jag att samma sak gäller säkert skidor, så jag köpte mig ett par dyrare skidor.

 

Plötsligt upptäcker jag hur urtrista sakerna jag köpte för ett par år sedan var! Nu har jag helt underbar utrustning och är arg att jag harvat runt på dålig utrustning i ett par år. Plötsligt börjar jag tom åka om folk i spåret!

 

Oskriven regel nummer 2: Blåbärsåkare skall nöja sig med enkel vallning och kan inget om vallning.

 

Min son som i "relativt" hög ålder börjat träna skidor är ohjälpligt efter alla jämnåriga på tävling.

 

Jag märker att de andra föräldrarna i klubben ägnar flera timmar åt att valla sina barns skidor inför tävling med HF och pulver m.m. På tävlingsdagarna kommer vallaborden upp och det borstas och borstas och borstas. Jag har ägnat oändlig tid det senaste året med att läsa på om vallning och att provvalla skidor och åka på dem för att kunna hjälpa min son inför tävlingar. Jag gör ständigt bort mig inför klubbens ledare med mina frågor kring vallning - ändå vågar jag bara ställa 10% av alla de frågor jag har. De skulle bli helt nedlusade med mail från mig annars. Min sons tillkortakommanden i skidspåren beror fortfarande på bristande teknik, så jag får känslan av att många tycker att för honom räcker det med "lite fäste" eftersom han ändå inte har chans att vinna. Trots att han inte kan kämpa om segern, så vill jag ändå ge honom känslan att "vara med" och ha "bra grejor". Sålunda för oss blåbär rör det sig ibland om psykologi och placeboeffekt!!! Inför ungdomsvasan kostade jag tom på honom en proffsvallning (och det är den bästa tävling han gjort!).

 

Jag skulle aldrig åka vasaloppet på 7 timmar, men jag blev rätt stolt när jag i skidbutiken i Dalarna hörde en konversation kring valla mellan några yngre män som sannolikt åker Vasan på 7 timmar, men där mina kunskaper om vallning låg skyhögt högre!

 

Tro mig att det finns en mängd oskrivna regler som drabbar oss "wannabees" i onödan och på mig lyser "wannabe" stämpeln som Rudolfs röda nos.

 

Jag tycker dock att vi "wannabees" förtjänar respekt då det ligger mycket hårt arbete bakom våra tillkortakommanden! Jag kan tom gråta över hur jag skall kunna tillägna mig all den kunskap andra får med modersmjölken och känslan av att andra skrattar bakom ryggen på mig!

 

Tack för en intressant tråd - den hjälper mig i vägen från wannabe till hangaround!

Link to comment
Share on other sites

M i Mälardalen - Håller med dig precis! Båda de oskrivna reglerna du tar upp drabbar verkligen oss som älskar skidsporten och vill, försöker och kämpar hårt för att bli så bra vi kan efter våra egna förutsättningar.

 

Och GreatSki - jag kör intervaller större delen av året, styrketränar efter bästa förmåga och försöker hänga med så gott jag kan om vad som ger bra effekt. Och det gäller både val av utrustning och valla men självklart i första hand träning! Men som heltidsarbetande småbarnsförälder med långt till både gym och skidspår så är väl inte förutsättningarna de bästa tyvärr. Kan bara önska att jag kommit på hur kul det är med skidåkning och tävlingar innan jag fyllde 30...

 

Kul är det ändå även om man aldrig lär nå eliten eller ens de som klassas som "riktiga skidåkare". Hoppas att ni duktigare åkare inte har alltför mycket emot att några blåbär som jag försöker hänga med.

 

Lycka till i Vasaloppet alla ni som ska åka imorgon!

Link to comment
Share on other sites

När 7 -timmarsåkarna i bussen snackar HF och pulver... då byter man diskret plats..

 

Njae. Klart man får ha sådana intressen' date=' att optimera sin prestation, trots att man inte är elit? Om det var det du tänkte.[/quote']

...ja, för att börja träna, det är väl inte att tänka på? :D

Finns det egentligen nån motsättning mellan mer träning och att tex på en buss diskutera vallning eller utrustning?

Bussresan tar väl samma tid vad man än pratar om?

Inköp av utrustning tar väl ungefär samma tid oavsett kvalitet på grejorna?

Link to comment
Share on other sites

M i Mälardalen - här har du en till som håller med, grabben är 9 år och håller till i den nedre delen av resultatlistan och det kanske inte gör så stor skillnad hur jag preparerar skidorna bara han vet att jag gör vad jag kan.

Han kan komma sist i en tävling men ända komma med ett leende på läpparna och säga f-n vad bra skidorna gick...

Link to comment
Share on other sites

Var det någon fler vasaloppsåkare än jag som var helt livrädd att Stefan Sand skulle stå vid skidinlämingen och dokumentera vilka som hade kvar lapparna på skidorna?

Jag slet bort mina i samband med att jag lämnade tillbaka chippet. Kändes tryggast så :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...