Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmins avhandling...igen!


One73

Recommended Posts

Hade du vågat skriva att den stålsicklade gick bättre, om den hade gjort det? Misstänker att du är lika "objektiv" som jag har blivit.

 

Jag erkänner jag har nästan helt köpt teorin och praktiken kring ovallat och kuzminmetoden. Självklart finns det säkert flera alternativa bättre sätt i vissa specifika fören, men inget som jag tycker är så enkelt och billigt i längden (är till viss del snål:) samt som ger ett säkert glid i skogen. Jag slipper nu för alltid: stenslipning - paraffin - vallajärn - plastsicklar - och mängder av andra produker som jag slösat min tid och pengar på genom åren. Sprinttävlingar är bra, men inte min grej, varför jag helt övergått till Kuzmin.

 

Allt jag nu har är en Kuzminsickel, som dom lovat ska hålla i en hel säsong, en red creek fin fin borste samt en swix 2mm riller. Även om jag som medelgod motionär rent teoretiskt kan bli relativt ngn meter efter i starten, så tar jag igen det på slutet och framför allt genom att jag får med tid i spåren än i boden.

 

Har du begränsade resurser i form av tid och pengar - join the Kuzmin fan club - det vinner vi alla på som inte är yppersta elit som backas upp av vallateam.

 

Men jag ser samtidigt fram mot de tester/resultat som jag hoppas kommer presenteras här på forumet, ang. Kuzminmetoden vs andra metoder i vinter. Hoppas även någon testar Kuzminmetoden vs andra stålsicklar och rillers för att lyfta ovallat som genre och debattplattform till nya höjder.

 

Kan vi åka skidor enklare, billigare och oftare med ett på felmarginalen lika bra/eller bättre glid som glidvallat - så borde vi åtminstone försöka föra fram Kuzminalternativet till alla som idag tycker att skidvärlden verkar alltför komplex med 400st olika instuktioner som ingen hittills bygger på självutlämnande forskning öppen för saklig och vetenskaplig kritik.

Link to comment
Share on other sites

Har inte alls upplevt det så. Tycker det är relativt mycket enklelt. Vet iofs inte vad du har för sickel eller hur du handskas med den.

Jag håller med. Jag tror t.ex. att det kan vara större risk att en "nybörjare" skadar sitt belag med ett för varmt vallajärn (t.ex. så att "blåsor" i belaget uppstår).

Link to comment
Share on other sites

Den som har så svårt att stålsikla att skidan skulle skadas klarar inte heller av att sikla med plastsikel eller ännu mindre varma vallajärn.

 

Sedan ler jag över Finn2 uppfattning om snåla skidåkare och jämförelsen med cyklister. Efter att ha jobbat 10år i cykelbranschen och stått och sålt produkter i samband med Vätternrunt kan jag bara le. Och det jäkligt stort!

 

Ingen är snål utan plånboken öppnas när behovet finns. Elementär försäljningspsykologi. Sedan kan en person se ett behov och en annan ett helt annat. Men för medelvasaloppsåkaren finns knappast behovet att spendera 2500-3000:-/säsong i vallaprodukter, eller så är det så att vallaindustrin inte lyckats få dessa åkare att inse att de har ett behov...........och vems är det felet?

 

Apropå Kuzmin som profiterar på längdåkaren...........jag har sagt det förut och säger det igen: Gör en jämföresle mellan konsumnetprisindex och prisutvecklingen på längdskidor.........den haltar så in i h...te att man blir mörkrädd. Varför då denna prisutveckling!?!?!?!!........månne det vara så att man spenderar allt för mycket på sponsoring?......kan det vara så att produkten inte utvecklas så enda chansen att få sälja nya är att den nya designen skall exponeras så mycket som möjligt?......eller är det så att det är allt för enkelt att få sponsorkontrakt så Vasaloppsåkaren får betala för alla de "fjuniga" B-sponsoråkarna som finns?

 

Nej, vi skidåkare är så glada att spendera pengar. Vi betalar och är glada ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har inte jag jämfört KPI med prisutvecklingen på längdskidor men rek butikspris tenderar att vara något högt, om man som motionär vill skaffa sig en helt ny riktigt bra utrustning (menar alltså allt nytt) så är man ju uppe i vad en bre cykel kostar direkt. Inte konstigt att Atomic och Madshus säljer så många "fjolårsskidor" eller att butiker (ex Pölder) kan få bra rabbatt på skidorna.

 

Det är dock ingen som behöver betala för B-kontrakten det gör åkarna själva så bra.

Link to comment
Share on other sites

Den som har så svårt att stålsikla att skidan skulle skadas klarar inte heller av att sikla med plastsikel eller ännu mindre varma vallajärn.

 

Sedan ler jag över Finn2 uppfattning om snåla skidåkare och jämförelsen med cyklister. Efter att ha jobbat 10år i cykelbranschen och stått och sålt produkter i samband med Vätternrunt kan jag bara le. Och det jäkligt stort!

 

Ingen är snål utan plånboken öppnas när behovet finns. Elementär försäljningspsykologi. Sedan kan en person se ett behov och en annan ett helt annat. Men för medelvasaloppsåkaren finns knappast behovet att spendera 2500-3000:-/säsong i vallaprodukter, eller så är det så att vallaindustrin inte lyckats få dessa åkare att inse att de har ett behov...........och vems är det felet?

 

Apropå Kuzmin som profiterar på längdåkaren...........jag har sagt det förut och säger det igen: Gör en jämföresle mellan konsumnetprisindex och prisutvecklingen på längdskidor.........den haltar så in i h...te att man blir mörkrädd. Varför då denna prisutveckling!?!?!?!!........månne det vara så att man spenderar allt för mycket på sponsoring?......kan det vara så att produkten inte utvecklas så enda chansen att få sälja nya är att den nya designen skall exponeras så mycket som möjligt?......eller är det så att det är allt för enkelt att få sponsorkontrakt så Vasaloppsåkaren får betala för alla de "fjuniga" B-sponsoråkarna som finns?

 

Nej, vi skidåkare är så glada att spendera pengar. Vi betalar och är glada ändå :)

ja tyvärr är allt så innehelvette dyrt i skidbranchen men der är ju för få som köper skidorna, Bkontraktsåkarna behhöver du inte va orolig för på fischer betalar dom runt 2300kr + bindning har ja för mig så de e ett jäkla skämt eg. alldeles för dyrt för å kalla för spons.-.

Link to comment
Share on other sites

Har svårt att tro att det handlar om små volymer som skulle driva priset. Det enda jag eventuellt kan tänka mig är att produktionen sker i europa och därmed är lönenivåerna för höga. Nu tror jag ju ändå att det är rätt automatiserat annars hade produktionen flyttats för länge sedan.

 

Om nu volymerna var så små att det gör att priset stiger som det gjort kan man ju fundera varför man fortsätter med grossister. Då skulle det kunna skötas med agenter och vi slipper ett led som ska ha marginaler för lager mm. I dagens EU är det inget problem och det praktiseras i många branscher. Du kan få en leverans från Italien till Sverige på 2-3 dagar utan att det kostar skjortan. Ett centrallager som butiken köper ifrån, en agent som sköter införsäljningen. Gissar att det skulle kunna betyda ca 20% lägre priser.

 

Nej, det handlar nog mest om att konkurrensen varit för dålig och därmed har man kunnat både höja priset samt ta det lungt på utvecklingssidan.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om nån har lager i Sverige längre i alla fall inge större lager (kanske sportmarket). Mina skidor har kommit direkt från Norge sedan flera år.

alla har lager i sverige förutom även madshus(hade iaf med abroad). men vissa skickas väl från norge direkt VIP:P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...