Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billingens långlopp 2012


starview

Recommended Posts

Fäste:

Tokos gröna invärmd som grund 2 lager.

Swix V30 2lager (ena värmt)

Swix VR40 2 lager

 

Kanonfäste, inga problem att diagonala Volvobacken.

 

Glid:

Grafitgrund

Nån blå 2 lager

HF 8 2 lager.

Borstat till förbannelse.

Bra glid. Svårt att jämföra med andra på den knixiga banan dock.

 

Riktigt nöjd med tanke på att det var första gången jag "tävlingsvallade".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Fäste: Skigo Base invämt. 3 lager Skigo Blå HF

Glid: Skigo grafit grund. 3 lager Skigo Violett HF.

 

Kanon skidor! Kanske en kombination med att jag var i bra form, men skidorna var fantastiska, både fäste och glid.

 

Nu var det väl inget valla-före precis...

Link to comment
Share on other sites

Fäste:

Swix KR30 klister i botten plus ett tunt lager

Swix V40 blå extra ett antal lager

Sist ett par tunna paniklager Swix V20 grön 10 min innan start.

 

Glid:

Stålsicklat med vanliga Kuzminsickeln, ingen rillning

 

Jag var mycket nöjd med fäste och glid de tre-fyra första varven. Kändes som att jag gled något bättre än de i min fartklass. Men mot slutet gick glidet över till dåligt även om fästet fortsatt var bra. Misstänker att efter att V20-lagret försvann och klistret kom fram så tog det på mitt glid.

 

Ändå nöjd med min insats men jag fick slita för den:)

Link to comment
Share on other sites

Hade gammal grön swix i botten. 4 lager swix blå extra uppe på det. Glidet blev swix LF6 toppat med pölders HFkloss.

 

Resultatet blev bra fäste och glid.

 

Tendens att hålla höger vid låg fart var sämre långt bak i ledet. Lyckades lägga ner mina skidor lite sent på start. Efter div. vurpor och andra incidenter framför mig i spåret tror jag att jag var femte sist utifrån start rakan. Tog tid att avancera de första tre km. Men troligen tappade jag inte så mycket tid sett över hela loppet, mest en känsla av frustration.

Link to comment
Share on other sites

Du som är lite mer erfarna, hur skulle ni säga att genomsnittsfarten på detta lopp håller sig mot den fart ni klarar av att hålla på Vasaloppet?

Funderar på om jag skall revidera mitt mål och sikta hårdare än medaljtid.

(Jag höll 3:23min/km på Billingen, knixig bana och mängder av omkörningar passar mig dåligt pga begränsad skidvana)

Link to comment
Share on other sites

Du som är lite mer erfarna, hur skulle ni säga att genomsnittsfarten på detta lopp håller sig mot den fart ni klarar av att hålla på Vasaloppet?

Funderar på om jag skall revidera mitt mål och sikta hårdare än medaljtid.

(Jag höll 3:23min/km på Billingen, knixig bana och mängder av omkörningar passar mig dåligt pga begränsad skidvana)

För egen del så är det den långa sträckan som stjälper sluttiden på vasaloppet. 9 mil tar hårt på en, gäller att koppla från hjärnan å bara köra. Men du hade en bra tid på Billingen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...