Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 - Hur var glidet?


HW

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Lämnade in skidorna till skistart för vallning. Kuzmin fick sköta glidet och bättre glid än vad jag hade första 2,5 milen har jag aldrig upplevt(å andra sidan har jag nog aldrig varit i bättre stakform heller). Låg nästan hela tiden emellan spåren och bara flög förbi folk på myrarna. Utför fick jag nästan alltid stå upp, för trots 10-15 meter fram till nästa gubbe i backarna så gled jag ikapp på ett kick så fort jag gick ner i fartställning. Glidet under resten av loppet var fortsatt bra, dock inte lika fantastiskt som i början men jag kände inte att jag tappade. Fästet var däremot fullständigt värdelöst, vallade om i smågan, risberg och evertsberg. Sen tog det några kilometer sen var det kasst igen.

 

Förbättrade mig med cirka 1100 placeringar(7.36.17) mot ifjol iaf!

Link to comment
Share on other sites

La en grund med Swix spraygrund KB020 och sedan fyra lager Rode Blå super extra på det. ... Skidorna gick bra fram till Risberg men sedan började fästet på att försvinna. Med facit i hand skulle jag nog haft en invärmd grund istället för sprayen som inte riktigt levde upp till mina förväntningar ...

Hur behandlade du skidorna efter du sprayat? Hur lät du den härda? Man brukar ju låta KB20 härda kallt minst över natten. Då brukar den ju sitta som berget. Jag valladeupp ett par skidor med KB20 som klistergrund. Där satt fästet hela vägen i alla fall. Jag tror klubbkompisen var nöjd. (Men vi hann inte heller låta det härda som det ska egentligen' date=' men så länge vi kunde...)[/quote']

Lät det härda kanske 10-15 min innan jag la på burkvallan. Sedan stod skidorna över natten.

Jag lät KB20 härda 15 min innan nästa lager, och som sagt var, det höll helt perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Hade fint fäste men blev ifrångliden av precis alla. Försökte att ladda på ordentligt i stakningen innan utförsbackarna, och la mig i slipstream men ändå ifrångliden så det stod härliga till! Körde kuzminsicklat (universal) + stålborstat, inget mer på glidet. Fäste Rode Chola tunn grund, ett tjockare lager Rode Multigrade och sen 3 lager burk Blå Extra. Funderar på vad som var felet. Är lite inne på att ja la för tjockt klister, dessutom inga klisterskidor, är ganska mjuka tror jag då jag haft väldigt lätt att få fäste tidigare i vinter. Kändes nästan som det sög i precis under fötterna så det talar väl för att det var klistret/spannet som var felet..vad tror ni? Behöver tips inför framtiden ;)

När det gäller fästvallan lade jag precis som du. Med exakt samma upplevelse av glid och fäste. Skidorna har hårt spann för kallföre men är inga klisterskidor. Personligen har jag varit inne på att spannet var för mjukt och att jag vallat för långt. Även om jag kortat ner längden på vallan. Jag startade i led 4. Klubbkompisen som vallade på samma sätt sade sig haft bra fäste och glid. Han startade i led 10 men åkte upp sig till gisningsvis till led 5-6 i mål.

 

Jag testade att valla ett par klisterskidor som är lite för hårda för mig. Lika dåligt glid. Jag drog då slutsaten att jag vallat för långt på skidan.

När jag läser om dina upplevelser så ändrar jag min slutsats lite och tror istället att multigrade var för mjuk och antagligen för tjockt pålagt i kombination med för mjuka skidor.

 

Någon som kan ge någon klok kommentar om användningen av multigrades påverkan på glidet?

Link to comment
Share on other sites

Lät det härda kanske 10-15 min innan jag la på burkvallan. Sedan stod skidorna över natten.

Du måste låta sprayen härda mycket längre!

 

Kompisen Anders E´s skidor som vi vallade upp lät vi härda ett antal timmar - egentligen så länge vi kunde. Mange (bäste klubbkille i år med plac. 214)' date=' tyckte vi skulle vallat fästet vidare på morgonen. Men Anders och jag enades om att stressen på morgonen ändå är tillräcklig. Så vi vallade vidare på KB20 sent lördag kväll.

 

Vi la sedan guruvax´s grund för grovkornig snö (burk) i 2 lager. Sedan en guruvax (burk) 5 tunna lager. Fästet verkar hållit hela vägen.[/quote']

Ok, hade ingen aning om det. Var första gången jag provade sprayen. Man ska aldrig köra med oprövade grejor på tävling... Tack för tipset.

Och enligt vad jag hört idag så helst natten innan dagen innan för att kunna härda även den vanliga täckande fästvallan över natten och lägga ett lager på morgonen som täckning på täckningen.

Link to comment
Share on other sites

Har någon haft bra glid, bra fäste hela vägen förutom startled elit-led1? Fästvalla,skidspann och struktur vore intressant att ta del av

Allt är relativt. Kompisen Mange var missnöjd med glidet trots att han körde utan fäste. KOm som sagt in som 214. Kompisen Anders som jag hjälpte lite, var nöjd med både fäste och glid, men blev slagen med 450 placeringar. (Startade i och för sig ett led bakom...) Så hur jämför man??? (Anders Erikssons skidor vet jag hur vi vallade, men det är ju som sagt en relativ kunskap. Så när folk skriver att de hade bra glid - skriv gärna vilken placering ni kom in på...)

Link to comment
Share on other sites

Men jag kan ju fortsätta... Vi täckte som sagt kb20 med guruvax-burk grund för grovkornig snö. (En klart len grundvalla för att vara för grovkornig snö!) Men denna gång var första gången jag hörde massa tips om att täcka klister med grund-burk i flera lager. Vi diskuterade 3 lager, men nöjde oss med 2. Ett lager grundburk har jag lagt på klistergrund förut, men aldrig hört att man som i söndags diskuterar tre! Innan man sedan går vidare med kallburk!

 

Jag hjälpte även Myhren med glid. Han dog lite på slutet och blev 257-a. Inte bra glid! Men berodde det på skidorna, eller berodde det på strukturen eller berodde det på vallningen? Jag är ganska mycket inne på att de två första parametrarna kan vara viktigare än det tredje!

Link to comment
Share on other sites

Kroppen var kass, men skidorna riktigt bra. Bättre glid en nästa alla runt mig (kom i mål på 1094) och bergfäste hela vägen in. hf80, på det fc78, sedan rillade Brasan hårt med julgran och 1mm och 2mm eller bara 2, har inte riktigt koll. Leasade också ut grunden till Brasan, kr20 med invärmt vauhti super base. Start Wide klister la jag på det, täckte med ett gäng lager VR40, blev väll ingen fin teckning, snarare en smet. La fästet i nollzoonen bara, på skidor med hårda höga spann (1,7mm).
Link to comment
Share on other sites

Jag hade oxå värdelöst glid fram till konstsnön kom. Lf 6 och lite hf 7. Grafitgrund.

Misstänker att fästet va boven. Hade för mjuka skidor för klister. Gled inte om någon utför' date=' alla dundrade förbi...

Men jag är glad att jag kom i mål överhuvudtaget, en vurpa framför mig efter två mil. Min skida knäcktes 50 cm nedanför spetsen. Trodde aldrig att den skulle hålla i 7 mil. Men jag klarade målet att åka under 7 h, 6.39[/quote']

Var det dig jag snackade med någonstans runt Eldris? Jag började prata för att det var den första 5000-nummerlappen jag sett på ett tag.

Om det va du som frågade om jag oxå hade tränat dåligt med skidor denna vintern så va det jag ;)

Hade blå Ifk Skövde-dräkt. Hade jag haft bra glid så hade jag kommit tidigare till Mora, men nu blev det som det blev...

Åkte du om mig sen? Hade dålig koll det sista, slet mig in i mål.

Då var det du :)

 

Nej, du drog ifrån för mycket efter att vi snackat verkar det som. Jag fick upp farten lite sista milen men du var en minut för i mål.

Link to comment
Share on other sites

med min gedigna vasaloppserfarenhet (två lopp 2007 i blöt/fuktig nysnö och 2012) och efter att ha smält årets lopp en dag till tänkte jag göra en kraftig generalisering:

 

När det är minusgrader är det alltid säkrast med burkvalla. Eftersom spåren fräses om så blir det aldrig rent klisterföre i minusgrader. Även om många har fått det att fungera bra riskerade man nog mer än man kunde tjäna på klistervallning i år och jag har svårt att tro att det ska kunna bli mer klisterföre i kyla än det var i år, med så många dagar med dagsmeja före tävlingen.

 

Om det är fuktig snö eller grov snö nära noll: alltid klister i vallningen (men kanske täckt med burk ibland) om man står några led bak. Spåren kommer att bli blanka.

Link to comment
Share on other sites

Har någon haft bra glid, bra fäste hela vägen förutom startled elit-led1? Fästvalla,skidspann och struktur vore intressant att ta del av

Hela vägen lär väl knappast någon haft bra glid och bra fäste. Men jag hade väldigt bra skidor i 65 av 90 km. Kolla första sidan i denna tråd så står det hur jag vallade och vilken struktur. Led 5, 6:07

Link to comment
Share on other sites

Jag hade LF6, följt av HF6 och sedan skigo c44 pulver ovanpå. Efter det julgransrill.

 

Som fäste ett supertunnt lager swix baseklister och ovanpå det ett tunt lager blått skarklister.

 

La klisterlagren ca 2cm kortare både bak och fram än vad jag brukar ha.

 

Vågar påstå att jag konsekvent hade det utan konkurrens bästa glidet runt omkring mig under hela loppet. (Startade i led7) Gled ikapp runt 50m på de framför mig allt som oftast och fick byta spår till det med minst folk i så fort det gick utför för att slippa ploga. Ruskigt roligt!

 

Hade kanonfäste hela loppet och upplevde aldrig att klistret inverkade på glidet.

 

På det stora hela tror jag inte att jag någonsin haft så bra skidor. Nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Rode Chola i botten, Start universal ovanpå och 5-6 lager Blå Extra på toppen. Kuzmin universal till glidet. Funkade ok i början, men efter 2 mil fastnade fan skidorna... Laddade in i utförsbackarna, låg fartställning och blev omgliden 20-30 meter av folk som stod upp och pillade med mössan eller stavarna...Skidorna sög fast totalt, särskilt när jag inte orkade lyfta tårna tillräckligt.

Stakade som ett djur Risberg-Evertsberg men blev frånåkt av folk som såg ut som om de var på söndagstur. Kortade fästet i Evertsberg, hjälpte knappt nåt på glidet, försämrade bara det ypperliga fästet...OK glid igen en bit efter Eldris, skuggigt o lite kallare där (?!), plockade 300 pers där.

 

Analys? 90+ åkare ska nog se till att rilla ordentligt när det närmar sig 0. Borde väl vara så att man behöver mer dränering av vattenfilmen ju tyngre man är, eller? Borde frågat killen som rillade sina skidor i båset bredvid på St Mikael om jag kunde fått låna...

 

Fråga: Har RS-riller sommarrea?

 

Nästa år, då jävlar...

Link to comment
Share on other sites

Sämre glid än genomsnittet första halvan och bättre än snittet på andra halvan. Jag vet inte om det beror på att min kuzming var bättre lämpad för varmare väder eller om konkurrenternas glidpreparering började nötas bort, men jag tror nog på det förstnämnda eftersom jag gled bättre i solspåren till vänster.

 

Glid: Kuzmun U + borste

Fäste: Grön powergrip i botten + 1,5 lager röd powergrip

 

Fästet var fantastiskt och höll hela vägen utan att slitas.

 

5:57 från startled 5

Link to comment
Share on other sites

Rode Chola i botten, Start universal ovanpå och 5-6 lager Blå Extra på toppen. Kuzmin universal till glidet. Funkade ok i början, men efter 2 mil fastnade fan skidorna... Laddade in i utförsbackarna, låg fartställning och blev omgliden 20-30 meter av folk som stod upp och pillade med mössan eller stavarna...Skidorna sög fast totalt, särskilt när jag inte orkade lyfta tårna tillräckligt.

Stakade som ett djur Risberg-Evertsberg men blev frånåkt av folk som såg ut som om de var på söndagstur. Kortade fästet i Evertsberg, hjälpte knappt nåt på glidet, försämrade bara det ypperliga fästet...OK glid igen en bit efter Eldris, skuggigt o lite kallare där (?!), plockade 300 pers där.

 

Analys? 90+ åkare ska nog se till att rilla ordentligt när det närmar sig 0. Borde väl vara så att man behöver mer dränering av vattenfilmen ju tyngre man är, eller? Borde frågat killen som rillade sina skidor i båset bredvid på St Mikael om jag kunde fått låna...

 

Fråga: Har RS-riller sommarrea?

 

Nästa år, då jävlar...

Väldigt intressant!

Vi har samma fästvallning men upplevde glidet helt tvärtom. Där du hade uselt, hade jag kanon och viseversa. Känner mig helt övertygad om att skidans spann och tryckfördelning var den enskilt största skillnaden i söndags när det gäller glid. Inte fästvallning eller glidpreparering.

Link to comment
Share on other sites

Många här verkar haft dåligt glid vilket förvånar mig lite. Från led 2 där jag startade noterade jag inte många som hade märkbart sämre glid än övriga. Flera klubbkamrater klagade dock också på glidet.

 

Jag körde på

Glid: BWLF, Blå rex, Swix Marathon, Swix FC8X.

 

Fäste: Ett mycket tunt lager Start grundklister invärmt och härdat ute i ca 20min, ett tunt lager Rode blåklister invärmt och härdat ute 2h och på det 4 lager Blåextra (V40).

 

Upplevde lågfartsglidet som bättre än genomsnitt och högfartsglidet som klart bättre än genomsnitt. Märkte ingen större skillnad jämfört övriga på de olika snötyperna, möjligtvis funkade glidet något bättre där det var som hårdast spår. Fästet var tillräckligt bra hela loppet. Körde imål på 4h 39min.

Link to comment
Share on other sites

Rode Chola i botten' date=' Start universal ovanpå och 5-6 lager Blå Extra på toppen. Kuzmin universal till glidet. Funkade ok i början, men efter 2 mil fastnade fan skidorna... Laddade in i utförsbackarna, låg fartställning och blev omgliden 20-30 meter av folk som stod upp och pillade med mössan eller stavarna...Skidorna sög fast totalt, särskilt när jag inte orkade lyfta tårna tillräckligt.

Stakade som ett djur Risberg-Evertsberg men blev frånåkt av folk som såg ut som om de var på söndagstur. Kortade fästet i Evertsberg, hjälpte knappt nåt på glidet, försämrade bara det ypperliga fästet...OK glid igen en bit efter Eldris, skuggigt o lite kallare där (?!), plockade 300 pers där.

 

Analys? 90+ åkare ska nog se till att rilla ordentligt när det närmar sig 0. Borde väl vara så att man behöver mer dränering av vattenfilmen ju tyngre man är, eller? Borde frågat killen som rillade sina skidor i båset bredvid på St Mikael om jag kunde fått låna...

 

Fråga: Har RS-riller sommarrea?

 

Nästa år, då jävlar...[/quote']

Väldigt intressant!

Vi har samma fästvallning men upplevde glidet helt tvärtom. Där du hade uselt, hade jag kanon och viseversa. Känner mig helt övertygad om att skidans spann och tryckfördelning var den enskilt största skillnaden i söndags när det gäller glid. Inte fästvallning eller glidpreparering.

Liknar även min fästvallning, med skillnaden att jag hade något lager med violett burk innan jag avslutade med blå (Rode Super Extra). Även jag hade dåligt glid, blev omgliden av alla och kände att det tog för mycket kraft att hålla jämn takt med övriga led 4-åkare i de plana partierna på myrarna. Min analys av mitt dåliga glid är att den var en en kombination av tre fästrelaterade faktorer: för tjocka klisterlager, för lång vallazon (jag kände skidparet för dåligt innan och tog därför till i överkant) samt onödigt mjuka vallor, vad gäller universalklistret och den violetta burken. Sista 20km, när det började bli varmare och med sladdrigt (kom i mål 13:49) hade jag dock bra glid, från Eldris och in upplevde jag till och med att det gled något bättre än genomsnittet.

 

Jag körde på klisterskidor med våtföresstruktur, glid Start BWLF som grund, Briko violett hf-paraffin på det. Tror som sagt dock att detta hade underordnad betydelse i mitt fall, istället var det min dåliga fästvallning som ställde till det.

Link to comment
Share on other sites

Chola i botten, rätt så tunnt med Multigrade över inte så tunnt men något tunnare än ren klistervallning. Täckt med Super Gialla enligt Rodes rekommendation.

Första gången på burk över klister och tyckte nog att det såg hyfsat ut.

Klistret enligt klistermarkeing och burken 2 cm längre d v s framför hälen och bakom kletig burkvallazon. 1,56 i spannhöjd på halvvikt och 0,45 i fullvikt gjorde att det var både fäste och hyfsat glid.

Märkligt slitage på ruggad fästzon utan fästvalla... nästan blankat av den hårda snön...

så om fästvallan slits är ju inte så underligt om t o m ruggning slits...

 

I mål kan jag notera hyfsat glid jämnbördigt med de flesta varken sämre eller bättre och bra fäste men jag såg inte många halka i backarna heller.

 

Kom in på 6 timmar knappt och lär aldrig få uppleva dessa förhållanden igen... jag lär få träna en hel del för att kompensera det guldglid som erbjöds i söndags :)

Link to comment
Share on other sites

Vallade flera par som gick bra för alla de åkte under 5 tim. en 66 åring på 4.51. Glid LF 4 2xHF6 och XC8 pulver. Fäste Start grundvax som värmdes 5 lag. VR 40 och 5 lag. VR45. fästet kortades 10 cm. bak ingenting fram perfekt.
Link to comment
Share on other sites

Känner mig helt övertygad om att skidans spann och tryckfördelning var den enskilt största skillnaden i söndags när det gäller glid. Inte fästvallning eller glidpreparering.

Jag tror egentligen mer på hur folk har vallat i förhold till sitt spann som det viktigaste. Jag gissar att det var en del för tjocka och för långa klisterlager.

 

5-6 lager blå extra över två lager klister tycker jag låter mycket.

Link to comment
Share on other sites

Känner mig helt övertygad om att skidans spann och tryckfördelning var den enskilt största skillnaden i söndags när det gäller glid. Inte fästvallning eller glidpreparering.

Jag tror egentligen mer på hur folk har vallat i förhold till sitt spann som det viktigaste. Jag gissar att det var en del för tjocka och för långa klisterlager.

 

5-6 lager blå extra över två lager klister tycker jag låter mycket.

Ja, jo, lägger man klister och har 0,5 mm spann lär man få problem.

En stugkamrat la ett ganska rejält lager med Start Universial. Täckt med säkert 6 lager burk. Jag var helt övertygad att han hade usla skidor första 3 milen men han var supernöjd imål och hade aldrig haft så bra skidor. Tjockleken på klisterlagret var alltså i princip åktjockt.

Har förstås inte åkt på hans skidor så det är kanske så att det tog glid fast han inte tänkte på det eller så är hans skidor riktigt, riktigt hårda.

Själv täckte jag med 10 lager burkvalla vilket kanske var ett par lager för mycket för de första 15km men seadn var det lugnt. Men då var mina två lager klister lika tjockt som ett halvt åklager klister.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag kan ha haft bäst skidor i hela Vasaloppet...

Tack Allsport, Torsby!

När jag jämförde med mina lagkamrater hade jag ett avsevärt tunnare lager med fäste. De flesta i tältet på lördagen (Skigo m.fl.) rekommenderade ju tjockt med klister som skulle täckas med burk i flera lager. Det tycker jag verkar lite märkligt att gå ut med en sådan rekommendation, speciellt eftersom ordet "tjockt" inte direkt är väldefinerat och många av dem som går i tältet kanske inte heller vet hur tjockt de kan lägga på just sina skidor och med just det spannet. Resultatet av en sådan vallning måste ju skilja avsevärt mellan olika åkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag kan ha haft bäst skidor i hela Vasaloppet...

Tack Allsport, Torsby!

När jag jämförde med mina lagkamrater hade jag ett avsevärt tunnare lager med fäste. De flesta i tältet på lördagen (Skigo m.fl.) rekommenderade ju tjockt med klister som skulle täckas med burk i flera lager. Det tycker jag verkar lite märkligt att gå ut med en sådan rekommendation, speciellt eftersom ordet "tjockt" inte direkt är väldefinerat och många av dem som går i tältet kanske inte heller vet hur tjockt de kan lägga på just sina skidor och med just det spannet. Resultatet av en sådan vallning måste ju skilja avsevärt mellan olika åkare.

Rode rekommenderade supertunt med klister i botten, det såg ut som ren burkvallning när man kollade på hur de lagt. Följde det och la två tunna lager klister i botten Rode Super Gialla burk ovanpå funkade bra med både fäste och glid.

 

Hörde också att andra rekommenderade tjockare klisterlager men det funkade nog inte så bra. Ski-Go har väl vart ute och cyklat ett par-tre ggr i rad nu?

 

Mitt råd är att valla själv och testa dagen innan så att man lite koll och känsla på hur det funkar och åt vilket håll eventuella justeringar behöver göras. Att lämna in och hämta ut skidorna på lördag kväll ut att kunna testa skulle jag aldrig våga mig på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...