Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter av Staffanstaven


Färskingen

Recommended Posts

Då är min "Staffanstaven" monterad på nyinköpta Madshus stavar. Allt är också testat på dagens runda :)

 

Eftersom jag är nyfiken (somliga kallar det "dum i huvve", typ min fru) så vägde jag självfallet alltihop. Jag kör på 160 cm stavar men eftersom de Madshus jag köpte var 150 fick jag väga den kapade delen och räkna om vad den skulle vägt om den var 10cm längre. Kom då fram till att en Madshus UHM100 i 160cm väger 163gr med rullskidspets monterad. När allt var färdigt så väger staven 201 gram, alltså 38 gram som adderats. Dock inget jag märkte när jag sedan åkte.

 

Själva känslan var bra, fjädringen märks inte mer än att det helt märkbart blev skönare att attackera i stakåkningen. Vet inte om jag omedvetet hållit tillbaka lite precis vid isättningen för nu kändes det som att jag fick ett bättre tryck direkt. Kanske en "synvilla", vad vet jag?

Ett litet glapp noterar även jag och glappet är inte mellan stavrör och Staffanstaven utan mellan det tunnare röret som handtaget är monterat på och det grövre röret som sedan sitter på stavröret. Blir det inte mer än nu är det inget problem men jag är lite orolig för att det kommer glappa mer efter slitage. Jag kan inte se någon bussning eller så, kanske finns en längre in i mekanismen. Helt klart kommer mina armbågar må betydligt bättre och bara det är värt varenda krona!

 

En annan positiv sak var Madshus stavremmar, grymt sköna och satt som en smäck omgående. Satt strl M monterat och kanske jag skulle gå ner till S för den ultimata remmen. Jämfört med Oneway Rabbit är det stoooor skillnad och även mot Swix står Madshus som segrare för mina händer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Jag var och inhandlade ett par idag och ska ut och testa dem imorgon. Tror verkligen på konceptet men kan tänka mig att det kan börja glappa en del efter en tids användande. Det jag kom att tänka på är att det kanske går att smörja skiten och på så sätt förlänga livslängden. Frågan är bara vad man ska smörja med? Fett? Siliconspray? WD40? Måste ju hålla längre om det glider bättre.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

FJÄDERBYTE

Jag köpte Staffanstaven ifjol och hittills har den hållit och fungerat bra. Nackdelen är att den väger bly.

Tänkte i varje fall köpa fjädrar att ha på lager. På min version finns ingen genomgående bult, går det att byta själv ändå?

 

REDLIGHT

Sedan, är det någon som provat Redlight-versionen?

Ser att Staffanstaven säljer den direkt och Wickström har provat. Men den verkar inte finnas som artikel på de vanliga ställena som säljer.

Link to comment
Share on other sites

FJÄDERBYTE

Jag köpte Staffanstaven ifjol och hittills har den hållit och fungerat bra. Nackdelen är att den väger bly.

Tänkte i varje fall köpa fjädrar att ha på lager. På min version finns ingen genomgående bult, går det att byta själv ändå?

 

REDLIGHT

Sedan, är det någon som provat Redlight-versionen?

Ser att Staffanstaven säljer den direkt och Wickström har provat. Men den verkar inte finnas som artikel på de vanliga ställena som säljer.

 

 

 

Om det inte finns bult då är dem den äldre modellen där du inte bör/ska/kan byta fjädern själv, fast allt som går att sätta ihop i fabrik borde gå att ta loss och fast själv oxå. Jag har slitit ut en del fjädrar och fått hjälp av Gunnar med byten. Jag har nu Redlight och den känns bra, lätt och smidig. Dessutom ännu lättare och enklare att byta fjäder så att jag nu funderar på att byta fjäder mellan långpassen och intervallerna. 

Link to comment
Share on other sites

FJÄDERBYTE

Jag köpte Staffanstaven ifjol och hittills har den hållit och fungerat bra. Nackdelen är att den väger bly.

Tänkte i varje fall köpa fjädrar att ha på lager. På min version finns ingen genomgående bult, går det att byta själv ändå?.

Jag tror att alla versioner har haft någon typ av genomgående sprint eller bult. Jag plockade isär mina äldsta hantag av aluminium från 2011. Man fick ta loss klistermärken och tejp från röret, och då hittade man en liten genomgående metallsprint som man fick knacka ut. Därefter var det bara att dra isär.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er nu när rullskidsäsongen står för dörren så har jag börjat fundera på vad jag kan göra för att förhindra slitage på armbågar och handleder.

Läste lite om Staffanstaven.

Är det någon som testat den?

Som jag förtsår så måste man skicka iväg sina stavvar för montering av dämpningen.

Hur gör man om man råkar bryta en stav kan man montera om dämpningen på nya stavar själv eller måste de skickas iväg?

 

Det finns ju också exel rullholk fungerar den bra?

 

Har ni några fler förslag på åtgärder

Jag har staffanstaven, men fick den monterad på Alewalds, tog en dag typ. Jag är väldigt nöjd, de problem jag hade innan med armbåge och axlar försvann i stort sett, dvs betydligt skonsammare. Jag har inte haft något glapp alls och jag har kört ca 30-40 mil med mina. 

Link to comment
Share on other sites

Nu i dessa stavlängsprövotider är det ju dessutom perfekt med Staffanstaven då man på bara någon minut kan byta mellan stavrör som ligger och skrotar.

Där har väl Elpex en nackdel att man inte kan byta eller ta ett nytt rör och sätta dit om man bryter staven? Man blir mer instängd i användandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På tal om Elpex irs, jag köpte ett par irs comfort för några veckor sedan och lyckades knäcka den översta plastbiten på handtaget. Jag har fått ett nytt handtag och tagit bort det gamla men jag kan för mitt liv inte få ner det nya handtaget så att jag kan skruva fast det. Är det någon som har haft samma problem? 

 

Dämpningen sitter ju i toppen så jag antar att jag måste se till att trycka ner dämpningen för att kunna skruva fast handtaget. Jag kanske är för klen helt enkelt men det går inte. Tips och tricks?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skruvat av det andra handtaget och det gick super att ta av och sätta på! Jag upptäckte dock att det nya handtaget hade små plast "skenor" inuti handtaget vilket gjorde det omöjligt att sätta på det. Det befintligt handtaget var helt slät inuti, så det var det nya handtaget som var problemet. Får se till att få ett nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

 

En reflektion angående staffanstaven jag får är, varför skaffade jag inte den tidigare?

Fördelarna är ju väldigt många.

-Mer "snölik" känsla i åkningen

-Även slöa rullskidsholkar går att använda, inget slintande i stavtaget.

-Axlar och armbågar skonas

-Mindre/inga blåsor i händerna.

 

Enda nackdelen är att staven blir lite tyngre, men på rätt ställe, pendeln påverkas minimalt.

Priset kan jag inte heller ta som en nackdel utan det känns helt skäligt!

 

En av de bättre prylar jag köpt faktiskt. För er som gillar att träna på rullskidor eller kanske ännu mer för ni som inte gillar rullskidor så är det köp som gör nytta!

 

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skruvat av det andra handtaget och det gick super att ta av och sätta på! Jag upptäckte dock att det nya handtaget hade små plast "skenor" inuti handtaget vilket gjorde det omöjligt att sätta på det. Det befintligt handtaget var helt slät inuti, så det var det nya handtaget som var problemet. Får se till att få ett nytt.

Dum fråga kanske, men jag antar att du fick ett nytt Elpexhandtag? Ska bara vara att skruva av det gamla och på med det nya. Se till så att man prickar gängorna på dämparen med hålen i handtaget och skruva dit. Låter konstigt att det var plastremsor i det nya. Måste ha blivit helt fel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har kört några pass med vanliga stavar och det börjar domna i armar och händer. :D

 

Så nu är det dags att serva stavarna då de börjat glappa en del efter inte så många mil.

Har ni några förslag för att minska glappet?

Det är nog främst delen som är limmad i handtaget som minskat i diameter.

 

http://forumbilder.se/FA58E/20160617-085211-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...