Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter av Staffanstaven


Färskingen

Recommended Posts

Jag har meckat en del med den äldsta modellen på SS, den där en metallhylsa rörde sig utanpå stavröret. Efter mycket slitage på stavröret plockade jag isär hela rasket och byggde på med epoxy. Efter många påläggningar och slipningar blev det riktigt bra, ett extra lager utanpå som skydd mot slitage. Tyvärr kan jag inte uttala mig om hållbarheten, för jag bytte upp mig till längre stavar strax efter det och de gamla har inte blivit mycket anväda sedan dess.

 

På din modell med två kolfiberrör tror jag att toleranserna är mindre. Vet inte om det skulle fungera att bygga på med epoxy. Kolla med Gunnar om ev rabatt vid köp av nya när det har blivit "onormalt mycket glapp" i de gamla.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Jag har meckat en del med den äldsta modellen på SS, den där en metallhylsa rörde sig utanpå stavröret. Efter mycket slitage på stavröret plockade jag isär hela rasket och byggde på med epoxy. Efter många påläggningar och slipningar blev det riktigt bra, ett extra lager utanpå som skydd mot slitage. Tyvärr kan jag inte uttala mig om hållbarheten, för jag bytte upp mig till längre stavar strax efter det och de gamla har inte blivit mycket anväda sedan dess.

 

På din modell med två kolfiberrör tror jag att toleranserna är mindre. Vet inte om det skulle fungera att bygga på med epoxy. Kolla med Gunnar om ev rabatt vid köp av nya när det har blivit "onormalt mycket glapp" i de gamla.

Intressant. Har också ett par äldre "SS". Supernöjd. Har dock också fått slitage på stavröret så de börjat glappa. Skall testa med epoxy. Hur demonterar men dem?

Link to comment
Share on other sites

Ok, det gick tre pass, första i lördags, med de nya Redlightarna.  :lol:  

 

Small rakt av i en uppförsbacke, behöver ingen tatuering på låret om man säger så.  :ph34r:

 

Lim hade jag på ända upp. Jag brukar ha lite extra runt toppen som kan flyta med när man trycker på röret. Men ingen passbit då det verkade ganska tajt utan lim. Och det hade jag inte på de gamla SS-stavarna heller där det var mindre diameter på stavröret och de har hållit.

 

http://forumbilder.se/FA5L6/20160621-180354-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen SS, fick glapp efter att kört i knappt ett år ganska många mil, mailade och fick nya efter att Gunnar sa att de inte ska slitas så, fjädrarna är förbrukningsvara, men övriga delar ej, men nu blir jag lite orolig när Vasa knäcker redlighten, för de är sådan jag fick, och jag vill gärna tro att jag är minst lika stark som Vasa:). Men innan SS, så köpte jag Elpex, problemet då var att det inte gick att få till 161 eller 162 cm långa som jag ville ha, man kunde max såga 2,5 cm och de kom i 5 cm längder, förstår inte varför diametern är så oerhört stor på Elpexarna där nere, så att det inte går att såga mer.

 

En annan kul sak med SS, är att man kan förlänga stavarna med typ 21cm om man ej sågar något, så jag har testat att köra på drygt 180cm nu med redlighten några veckor, och har nu konstaterat att det är för långt:). Kul att testa och man kan se det som typ alternativträning.

Link to comment
Share on other sites

Nja, tror inte du besitter samma kraft Rotebrostakaren. ;) Ett gammalt citat från dig som man kanske borde rama in ovanför sängen: Vasa utvecklar en kraft vid stakning som jag inte är i närheten av.  :rolleyes: 

 

Men i varje fall...

 

På de gamla Staffanstavarna så är nog materialet lite tjockare och därmed inte så nog att stoppa i kolfiberkilarna som medföljer och kanske slarva.

Så det är UPPMANINGEN att vara supernoga vid monteringen och ha i kilar så att det inte finns kvar något glapp Och rikligt med lim så att det flyter ut väl.

Sedan fick jag med förstärkningsrör som man smetar på lim och trycker ner i stavröret innan man monterar på dämparen. Dock kanske inte det påverkat i detta fallet eftersom det gick av precis i överkant stavrör?

 

Tack Gunnar för suverän service och hjälpvillighet! :)

Jag fick välja mellan att skicka upp hela stavarna för montering eller få nya delar, så det kom en packe med delar nu.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har provat både IRS och staffanstaven, vilka skulle ni rekommendera?

 

Jag har båda sedan några månader tillbaka: IRS Extreme och CT1 med SS blå och normalfjäder. De väger lika mycket, och båda har bra styvhet. CT1 känns lite styvare när man försöker böja dem, det beror förmodligen till stor del på att det stavröret är nästan 20 cm kortare (resten är hylsan på SS, och den är betydligt styvare än ett stavrör).

 

SS har längre fjädringsväg än IRS. Att döma av slitmärkena vid handtagen fjädrar mina SS in ca 10 mm som mest, medan IRS bara fjädrar in 5 mm. Det är väl förmodligen viktigast att det ger efter precis i början när man sätter i stavarna, men jag tycker att SS har en skönare känsla i fjädringen. Fjädringsmekanismen är olika konstruerad på de två: SS har en stålfjäder medan IRS har någon sorts gummiliknande material som trycks ihop.

 

SS har en mer invecklad konstruktion, fler saker som kan gå sönder. De slits också som du kan se i inläggen ovan. Nu har jag inte haft IRS så länge, men ännu har de inte slitits nämnvärt.

 

Med SS kan du välja stav fritt, jag gillar t ex TBS som finns på Swix men som man inte kan få på Elpex-stavarna. Men på det hela taget blir nog SS lite dyrare för samma stavkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...