Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet


Torwald

Recommended Posts

Hej! Det var inte menat som gnäll, mer kanske en frustration ;) jo det jobbas nog med marknadsföring men på ideell basis vilket är ett bekymmer förstås. Kritiken är nog att man bör vara bättre påläst då man går ut i media och inte påstå att man är ensam på banan. Det är inte sanningen och det borde man ha koll på.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply
Någon som kan säga hur mycket mer kuperad birken är i jämförelse?

Årefjällsloppet lopp är mer krävande än birken. Detta beror framförallt på längden, GPS visade 76,4 km, birken är bara 54km, men också pga att det är fler saxbackar, mer knixar och därmed något mer tekniskt. Birken består i princip av tre jättelånga uppförsbackar med ganska jämn lutning, typ slakmota. Årefjällsloppet har en jättebacke och många kortare backar med mer variation på lutningen.

 

Jag har åkt birken tre gånger och detta var klart jobbigare. Bra fäste och fin diagonalteknik är det viktigaste i detta lopp. Börjar fästet tryta skall man stanna och valla om. Det gjorde inte jag och det kostade.

 

Lite andra reflektioner:

För övrigt var det mycket välarrangerat och spårkvaliteten riktigt, riktigt bra. Det som kan förbättras till nästa år är ett tredje spår i början av loppet, det blev två spår lite för tidigt=trångt och att drickalangarna kan putsa på tekniken=stå vid sidan av spåret, inte i spåret, under en längre sträcka vid stationerna. Dessutom skulle två extra drickastationer göra gott.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Det var inte menat som gnäll, mer kanske en frustration ;) jo det jobbas nog med marknadsföring men på ideell basis vilket är ett bekymmer förstås. Kritiken är nog att man bör vara bättre påläst då man går ut i media och inte påstå att man är ensam på banan. Det är inte sanningen och det borde man ha koll på.

Det finns sällan en form av sanning. Sett ur marknadsföringsperspektiv och det faktum att Årefjällsloppet ingår i Swix ski classics så har han rätt. Sedan finns nog fler arrangörer, tex skinnarloppet, som tycker precis som ni. Men det känns som att lägga energi på fel saker. Satsa istället på att utveckla 7-mila till det lopp ni vill att det ska vara. Det är nog så att motinsloppen i slutändan kommer att vara betjänt av Årefjällsloppets marknadsföring då det skapar större intresse!

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Racewax. Hade turen att åka med en kille som hade rätt valla på sig innan backen i Ottsjö och fick låna lite och bättra på mitt fäste. Tycker också att det blev för långt med 11 km utan vätskekontroll innan målgång. Det var en monoton sträcka och den tuffa dagen började ta ut sin rätt. En vätskekontroll en bit innan sjön hade verkligen muntrat upp mig lite.
Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Racewax. Hade turen att åka med en kille som hade rätt valla på sig innan backen i Ottsjö och fick låna lite och bättra på mitt fäste. Tycker också att det blev för långt med 11 km utan vätskekontroll innan målgång. Det var en monoton sträcka och den tuffa dagen började ta ut sin rätt. En vätskekontroll en bit innan sjön hade verkligen muntrat upp mig lite.

Och jag tillhör dom som inte vågar ta gel utan att dricka så det blev ingen boost på slutet. Sumpade medhavda flaskan någonstans vid Vålådalen utan att tagit en enda sipp :)

Link to comment
Share on other sites

Ni borde jobba lite mer med marknadsföring! Där har nog Årefjällsloppet gjort många saker bra.

Gjorde de verkligen det? Det fanns väl tex inte ens spesiellt mycket information om loppet.

 

Det de gjorde bra var att de var med i skiclassics och det berodde väl på att arrangören sitter på många stolar i samband med skiclassics.

 

Verkar vara ett fint lopp och roligt om ett svenskt lopp på vår kanten kan bli stort så att inte allt handlar om vasaloppet (eller seedningslopp till vasaloppet).

 

Tycker ändå att det är intressant att det klarade av att få ett sådan status redan första året utan spesiellt mycket marknadsföring (som jag har märkt iallafall).

 

Lite som cykelvasan. Det var antagligen namnet som gjorde att det på en gång blev Sveriges största terrängritt.

Link to comment
Share on other sites

Rikard Bergengren, du måste ha gjort ditt livs lopp. Har du bra backträning i Skåne? :)

Stämmer bra det Racewax, jag gjorde mitt livslopp på en fantastiskt fin bana som egentligen inte borde passa mig med tanke på den mäktiga kuperingen (Vasloppet är platt jmf med detta) men med fina lagg, grym form och bra sälsskap av Lejonet2 i 4 av de 7 milen. Hade en fin resa och kunde driva på fantastiskt i backarna och hålla grym fart på platten, fattar fortfarande inte riktigt att det gik som de gick men jag är så sjukt nöjd!

 

Att få lyckas så bra i ett riktigt skidlopp med backar och väldigt omväxlande åkning är fantastiskt inspirerande och ger hopp om framtiden... :) Ska anmäla mig imorgon till nästa års upplaga!! Kan bara bli bättre!

Link to comment
Share on other sites

Rikard Bergengren' date=' du måste ha gjort ditt livs lopp. Har du bra backträning i Skåne? :)[/quote']

Stämmer bra det Racewax, jag gjorde mitt livslopp på en fantastiskt fin bana som egentligen inte borde passa mig med tanke på den mäktiga kuperingen (Vasloppet är platt jmf med detta) men med fina lagg, grym form och bra sälsskap av Lejonet2 i 4 av de 7 milen. Hade en fin resa och kunde driva på fantastiskt i backarna och hålla grym fart på platten, fattar fortfarande inte riktigt att det gik som de gick men jag är så sjukt nöjd!

 

Att få lyckas så bra i ett riktigt skidlopp med backar och väldigt omväxlande åkning är fantastiskt inspirerande och ger hopp om framtiden... :) Ska anmäla mig imorgon till nästa års upplaga!! Kan bara bli bättre!

Jo, det var kul att du fick ett lyft så här sent på säsongen och att du fick åka med (en trött) mig måste ju vara stort. Väldigt bra inställning i arbetet i klungorna vilket hjälpte oss frammåt. Bara en sak, du tappade nog 5 sekunder i varje skarp sväng i hög fart på mig, där har du något att jobba på.

 

Varför åkte du på Fischer förresten? Trodde både du och jag var salomonåkare (jag åkte iofs på Madshus, som förmodligen hade tävlingens bästa glid).

Link to comment
Share on other sites

Rikard Bergengren' date=' du måste ha gjort ditt livs lopp. Har du bra backträning i Skåne? :)[/quote']

Stämmer bra det Racewax, jag gjorde mitt livslopp på en fantastiskt fin bana som egentligen inte borde passa mig med tanke på den mäktiga kuperingen (Vasloppet är platt jmf med detta) men med fina lagg, grym form och bra sälsskap av Lejonet2 i 4 av de 7 milen. Hade en fin resa och kunde driva på fantastiskt i backarna och hålla grym fart på platten, fattar fortfarande inte riktigt att det gik som de gick men jag är så sjukt nöjd!

 

Att få lyckas så bra i ett riktigt skidlopp med backar och väldigt omväxlande åkning är fantastiskt inspirerande och ger hopp om framtiden... :) Ska anmäla mig imorgon till nästa års upplaga!! Kan bara bli bättre!

Jo, det var kul att du fick ett lyft så här sent på säsongen och att du fick åka med (en trött) mig måste ju vara stort. Väldigt bra inställning i arbetet i klungorna vilket hjälpte oss frammåt. Bara en sak, du tappade nog 5 sekunder i varje skarp sväng i hög fart på mig, där har du något att jobba på.

 

Varför åkte du på Fischer förresten? Trodde både du och jag var salomonåkare (jag åkte iofs på Madshus, som förmodligen hade tävlingens bästa glid).

Ja det var riktigt kul att få åka med dig och att känna att jag tagit mig vidare i utvecklingen. Ja det var bra disicplin på arbetet i vår klunga, kul att vi åkte i kapp folk och sprängde klungor o hade oss. Ja min utförskörning var bedrövlig och efter 4km utförslöpan trodde jag att du skulle fara iväg men det var gött att kunna ställa ikapp...

Åkte på mina Fischer för att de slog ut allt annat, klockrena blå/grön burk skidor med extremt fina tryckzoner, systerparet ska finnas hos en riktig finåkare i USA eliten... Gick upp för mig nu i slutet av säsongen att det är väldigt viktigt att man har rätt skidor efter rätt före annars får man inte fart på skidorna och jag har inte Salomon skidor som går i burkföre utan de är blötföres/kisterskidor... Kommer bli spännande till nästa år... Hade du Rode Super under? Du gled styggt snabbt utför... :)

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra det Racewax' date=' jag gjorde mitt livslopp på en fantastiskt fin bana som egentligen inte borde passa mig med tanke på den mäktiga kuperingen (Vasloppet är platt jmf med detta) men med fina lagg, grym form och bra sälsskap av Lejonet2 i 4 av de 7 milen. Hade en fin resa och kunde driva på fantastiskt i backarna och hålla grym fart på platten, fattar fortfarande inte riktigt att det gik som de gick men jag är så sjukt nöjd!

 

Att få lyckas så bra i ett riktigt skidlopp med backar och väldigt omväxlande åkning är fantastiskt inspirerande och ger hopp om framtiden... :) Ska anmäla mig imorgon till nästa års upplaga!! Kan bara bli bättre![/quote']

Jo, det var kul att du fick ett lyft så här sent på säsongen och att du fick åka med (en trött) mig måste ju vara stort. Väldigt bra inställning i arbetet i klungorna vilket hjälpte oss frammåt. Bara en sak, du tappade nog 5 sekunder i varje skarp sväng i hög fart på mig, där har du något att jobba på.

 

Varför åkte du på Fischer förresten? Trodde både du och jag var salomonåkare (jag åkte iofs på Madshus, som förmodligen hade tävlingens bästa glid).

Ja det var riktigt kul att få åka med dig och att känna att jag tagit mig vidare i utvecklingen. Ja det var bra disicplin på arbetet i vår klunga, kul att vi åkte i kapp folk och sprängde klungor o hade oss. Ja min utförskörning var bedrövlig och efter 4km utförslöpan trodde jag att du skulle fara iväg men det var gött att kunna ställa ikapp...

Åkte på mina Fischer för att de slog ut allt annat, klockrena blå/grön burk skidor med extremt fina tryckzoner, systerparet ska finnas hos en riktig finåkare i USA eliten... Gick upp för mig nu i slutet av säsongen att det är väldigt viktigt att man har rätt skidor efter rätt före annars får man inte fart på skidorna och jag har inte Salomon skidor som går i burkföre utan de är blötföres/kisterskidor... Kommer bli spännande till nästa år... Hade du Rode Super under? Du gled styggt snabbt utför... :)

Bra skidor (ett par klister från 2006 som glider bra i kallföre med ett spann som är lätt att få fäste på) och bra slip. Fäste var: Skigo Blå Extra invärmt + lite Rode blå + Vauhti Flour Grön burk (Blå super var för mjuk bedömde jag, hade bra fäste hela vägen men andra behövde mjukare när det blev lite varmare) samt Start HF80 på glidet. Man skulle ha varit i bra form också.

Link to comment
Share on other sites

Var kuperingen verkiligen så stor och svår som alla säger? Jörgen Aukland hängde lätt med i täten utan fäste, även Thynell som inte brukar hänga med när det blir alltför kuperat hängde lätt med, Thynell är väll en kvart efter på en SM-femmil när det går upp och ner. Sedan gjorde Rible sitt livs lopp, märklligt...:) Tycker resultatlistan är Vasaloppsliknande. Fast Lejonet åkte med fäste, tyder på i förhand respektingivande kupering i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Var kuperingen verkiligen så stor och svår som alla säger? Jörgen Aukland hängde lätt med i täten utan fäste, även Thynell som inte brukar hänga med när det blir alltför kuperat hängde lätt med, Thynell är väll en kvart efter på en SM-femmil när det går upp och ner. Sedan gjorde Rible sitt livs lopp, märklligt...:) Tycker resultatlistan är Vasaloppsliknande. Fast Lejonet åkte med fäste, tyder på i förhand respektingivande kupering i alla fall.

1337 höjdmeter på min Suunto Ambit... Det var typ aldrig platt förutom på sjöarna... Detta är något för dig nästa år! :)

Link to comment
Share on other sites

Var kuperingen verkiligen så stor och svår som alla säger? Jörgen Aukland hängde lätt med i täten utan fäste' date=' även Thynell som inte brukar hänga med när det blir alltför kuperat hängde lätt med, Thynell är väll en kvart efter på en SM-femmil när det går upp och ner. Sedan gjorde Rible sitt livs lopp, märklligt...:) Tycker resultatlistan är Vasaloppsliknande. Fast Lejonet åkte med fäste, tyder på i förhand respektingivande kupering i alla fall.[/quote']

1337 höjdmeter på min Suunto Ambit... Det var typ aldrig platt förutom på sjöarna... Detta är något för dig nästa år! :)

Delar man höjdmeter/total längd inbillar jag mig stt man kan få ett index..

Vasaloppet ca 13

Åre ca 17

Birken ca 18

Sm falun ca 40

 

Så visst är åre bra mycket tufffare än vasan.. Typ som birken.

Dock lååååångt ifrån en traditionell bana

Link to comment
Share on other sites

Visst var det platt på sjöarna, fast då var det motvind... Förutom sista kilometrarna till mål då man äntligen hade vind i ryggen. Kanske det sträva föret gjorde sitt till att det var så jobbigt. Man fick ju inte direkt så mycket gratis under loppet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...