Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvalla


klofver

Recommended Posts

Började åka skidor i vintras så fort snön hade fallit. Jag lärde mig att fästvalla relativt snabbt.

 

Men att glidvalla har jag inte riktigt förstått mig på än.

Om jag lägger ett grundglid och sen en glidvalla för dagens tempratur, hur många mil kan kan jag åka på den vallan då?

 

Och om jag vill lägga om glidvallan helt och hållet Kan man då tvätta bort den gammla glidvallan med vallaväck?

Kan jag få ett helt ok glid utan att spendera en förmögenhet?

Eller är då stålsicklibg ett bättre alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jag är ej heller proffs men skulle säga så här.

 

Hur många mil man kan åka på en glidvallning beror i största allmänhet på faktorer som hur noggrannt skidorna är preparerade, kvalitet på belag, vilket före etc. 10 mil borde inte vara ngt problem. Vill man "fräscha" upp ytan lite kan man med fördel borsta belaget emellanåt. Ett tips är att skaffa ett par borstar, ex en i mässing och en i lite finare nylon.

 

Vill du valla om, exempelvis för ett annat före eller inför lopp ska du inte använda vallaväck! Vallaväck används i princip bara på fästzonerna. För att rengöra glidytorna kan man smälta in ett mjukt parafin (ex gul glidvalla) och sickla av detta innan det hunnit stelna. Borsta därefter av lite grovt med ex mässingsborste. Då får man med sig en hel del smuts och kan därefter preparera med dagens valla.

 

Man behöver inte lägga ner en förmögenhet för att få ett bra glid. Börja med de lite enklare vallorna och fokusera istället på metoden att sickla bort all överflödig valla och sen borsta och polera för att få fram struktur och fin yta.

 

Stålsickling är knappast ett bättre alternativ att börja med. Men du kanske redan har märkt att det i detta forum finns minst sagt disparata uppfattningar i just detta ämne. Antar att du "bara" har ett par skidor som du använder och då tycker jag att det är lite dumt att riskera karva sönder dessa.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer. Ett par skidor har jag.

Går det att säga hur många lager man behöver? Jag har hört allt från 3-4 8-10 20-25 lager valla. Så alla har ju sin egen uppfattning.

 

Och är det så jättestor skillnad om man använder en valla för 3-4 minusgrader om det är 10 minusgrader?

Link to comment
Share on other sites

Är det nåt speciellt med start BWLF?

Start BWLF är allmänt ansedd som bra allroundvalla, framförallt när det är minusgrader. Den används även som tävlingsvalla, men då oftast som underlags valla till högflour + pulver.

 

Jag använder den och tycker att den ger en väldigt fin yta. Men det är inte den billigaste vallan.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar även bra att åka utan valla (även om man inte stålsicklar) om det bara är träning det handlar om. Du vallar ju såklart om till nästa tävling.

Jo idag funkar det' date=' men innan stålsicklingsdebatten kom igång var det livsfarligt att köra utan glidvalla, belaget skulle förstöras.[/quote']

Likaså om man rengör glidytorna med vallaväck! Hahaha, vallafabrikanterna har tydligen lyckats hjärntvätta bra många.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att stålsickling låter som ett perfekt alternativ för dig. Köp en sickel och en stålborste för 800-1000 kr och sickla så har du alltid bra glid och du behöver inte göra några mer investeringar i glid under din karriär. Är skidorna ordentligt nedsicklade så behöver du du bara fräscha upp ned lite lätt sickling och borstning då och då. Eller köp en massa vallor och värm in en ny valla så fort vädret ändrar sig eller när du åkt några mil. Helst i många lager och med mycket plastsickling och borstning så att den mesta vallan hamnar på golvet. För mig är valet självklart om man inte vill experimentera med den absolut bästa strukturen och bästa vallan varje gång man ska ut och åka. Köper du dessutom ett par Atomic Skin Tec (som du stålsicklar) så behöver du inte tänka på fästet heller (fast fästet tar lite glid). Det är bara att sticka ut och åka i alla väder :)
Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare och motionär och utan ambitioner att lära sig tävlingsvalla och införskaffa HF parafiner, pulver fluider och klossar så finns det väl inget alternativ?

 

Åk stålsicklat! :) Utan ovan nämnda produkter så glider aldrig vallade skidor bättre än stålsicklade, kanske vid enstaka tillfällen men i det stora hela...nej!

Link to comment
Share on other sites

Eller köp en massa vallor och värm in en ny valla så fort vädret ändrar sig eller när du åkt några mil. Helst i många lager och med mycket plastsickling och borstning så att den mesta vallan hamnar på golvet. För mig är valet självklart om man inte vill experimentera med den absolut bästa strukturen och bästa vallan varje gång man ska ut och åka.

Varför överdriva vad man behöver göra om man inte välger att stålsickla skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte stålsickling är något jättebra alternativ. Nuförtiden kommer skidorna med en bra yta och struktur från fabriken (ytan är lite sämre än en stålsicklad men strukturen är bättre). Går att åka på som sådana och glider bra. Vill man ha lite bättre glid i fören där man tycker det suger (typ när det är varmt alternativt väldigt kallt) kan man köpa ett par vallor (och kanske en riller) för de förena.

 

Tyckte det var väldigt tidskrävande och svårt att stålsickla skidorna första gången. Belaget var svårt att få plant i längsled och ett par hack i belaget fick jag. Även om jag blev bättre på att sickla med tiden så tycker jag inte att resultatet av stålsickling är värt pengarna och besväret.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer. Ett par skidor har jag.

Går det att säga hur många lager man behöver? Jag har hört allt från 3-4 8-10 20-25 lager valla. Så alla har ju sin egen uppfattning.

 

Och är det så jättestor skillnad om man använder en valla för 3-4 minusgrader om det är 10 minusgrader?

Det antal lager du nämner gäller fästvalla.

Jag håller med Vasa. Pölder förespråkar en röd och en blå valla (syntet) som man blandar olika beroende på temp.

Själv har jag ett pulver som täcker område mellan +2 -20. Vallar ca. 2 gånger per vinter + en gång till Vasan. Funkar utmärkt o glider bra. Kräver dock ett bra vallajärn då vallan kräver hög temp.

Link to comment
Share on other sites

Eller köp en massa vallor och värm in en ny valla så fort vädret ändrar sig eller när du åkt några mil. Helst i många lager och med mycket plastsickling och borstning så att den mesta vallan hamnar på golvet. För mig är valet självklart om man inte vill experimentera med den absolut bästa strukturen och bästa vallan varje gång man ska ut och åka.

Varför överdriva vad man behöver göra om man inte välger att stålsickla skidorna?

Fast det ligger verkligen något i det. Ett antal parafiner har man samlat på sig genom åren och även om man förstås inte vallade om glidet inför varje pass, så hände det alltför ofta. Innan Kuzmin. Och att det mesta av glidvallan hamnade på golvet var något som var svårt att undvika. Köp - lägg på - skrapa bort - borsta bort - åk - åk - åk - lägg på - skrapa bort - borsta bort - köp nytt...

Link to comment
Share on other sites

Eller köp en massa vallor och värm in en ny valla så fort vädret ändrar sig eller när du åkt några mil. Helst i många lager och med mycket plastsickling och borstning så att den mesta vallan hamnar på golvet. För mig är valet självklart om man inte vill experimentera med den absolut bästa strukturen och bästa vallan varje gång man ska ut och åka.

Varför överdriva vad man behöver göra om man inte välger att stålsickla skidorna?

Vad av det jag skrivit är det man inte behöver göra om man vill ha bra glid för gällande före? Måste man inte ha ett antal vallor att välja mellan? Ska man inte värma in många lager? Ska man inte sickla och borsta bort det mesta?

Link to comment
Share on other sites

Eller köp en massa vallor och värm in en ny valla så fort vädret ändrar sig eller när du åkt några mil. Helst i många lager och med mycket plastsickling och borstning så att den mesta vallan hamnar på golvet. För mig är valet självklart om man inte vill experimentera med den absolut bästa strukturen och bästa vallan varje gång man ska ut och åka.

Varför överdriva vad man behöver göra om man inte välger att stålsickla skidorna?

Vad av det jag skrivit är det man inte behöver göra om man vill ha bra glid för gällande före? Måste man inte ha ett antal vallor att välja mellan? Ska man inte värma in många lager? Ska man inte sickla och borsta bort det mesta?

Man måste inte ha så många vallor. Man måste absolut inte värma in många lager. Ett räcker. För träning behöver man väldigt sällan valla glid.

Link to comment
Share on other sites

Eller köp en massa vallor och värm in en ny valla så fort vädret ändrar sig eller när du åkt några mil. Helst i många lager och med mycket plastsickling och borstning så att den mesta vallan hamnar på golvet. För mig är valet självklart om man inte vill experimentera med den absolut bästa strukturen och bästa vallan varje gång man ska ut och åka.

Varför överdriva vad man behöver göra om man inte välger att stålsickla skidorna?

Vad av det jag skrivit är det man inte behöver göra om man vill ha bra glid för gällande före? Måste man inte ha ett antal vallor att välja mellan? Ska man inte värma in många lager? Ska man inte sickla och borsta bort det mesta?

Möjligt att jag missförstod dig men det jag menar är att man inte behöver ha optimalt glid på träning och därför inte behöver valla glid hela tiden eller ha en väldigt massa vallor.

 

Som andra också skrivet så går det att åka på ovalade inte stålsicklade skidor också. Om man vill valla så behöver man inte valla så väldigt ofta.

 

Stålsickling är säkert bra men jag tycker att det är lite väl ofta att de som är för stålsickling överdriver problemen med att inte stålsickla.

 

Möjligt att det är jag som är spesiel men på de över 30 år som jag har åkt skidor i alla fall lite då och då så har jag aldrig vallat glid för träning eller vallat skidorna mer än några gånger på en sesong utan att för den skull tycka att jag har haft spesiellt dårligt glid jämfört med andra när jag åker.

Link to comment
Share on other sites

Varför överdriva vad man behöver göra om man inte välger att stålsickla skidorna?

Vad av det jag skrivit är det man inte behöver göra om man vill ha bra glid för gällande före? Måste man inte ha ett antal vallor att välja mellan? Ska man inte värma in många lager? Ska man inte sickla och borsta bort det mesta?

Möjligt att jag missförstod dig men det jag menar är att man inte behöver ha optimalt glid på träning och därför inte behöver valla glid hela tiden eller ha en väldigt massa vallor.

 

Som andra också skrivet så går det att åka på ovalade inte stålsicklade skidor också. Om man vill valla så behöver man inte valla så väldigt ofta.

 

Stålsickling är säkert bra men jag tycker att det är lite väl ofta att de som är för stålsickling överdriver problemen med att inte stålsickla.

 

Möjligt att det är jag som är spesiel men på de över 30 år som jag har åkt skidor i alla fall lite då och då så har jag aldrig vallat glid för träning eller vallat skidorna mer än några gånger på en sesong utan att för den skull tycka att jag har haft spesiellt dårligt glid jämfört med andra när jag åker.

Jag vallar inte heller speciellt ofta med mina vallaskidor så du har rätt i att det inte är så stort besvär om man inte jagar bra glid. Men de blir snabbt gråa under och då ska man ju lägga på en massa lager enligt rekommendationerna och ändrar sig förhållandena från t.ex. plus till ett antal minusgrader så vill man gärna lägga på ny valla också.

Vinsten med stålsickling är ju just att man slipper detta nästan helt och man gör också en engånginvestering i stället för att köpa nya vallor då och då - det blir helt enkelt billigare, mindre arbete, mindre skräp och mindre ångor och man får samma, eller ibland något bättre och ibland något sämre, resultat.

Även om man inte tycker att man köper så mycket valla så slinker det nog med någon ny sort ibland när man är inne hos sporthandlaren och får den rekommenderad. De flesta motionärer tror jag har en ganska försvarlig mängd vallaklossar liggande, vilka säkert har kostat en hel del om man ser det på några års sikt.

Link to comment
Share on other sites

Om vi tänker oss att en skidåkare väljer fabriksslipen och vallar med 1 glider någon gång då och då per säsong måste jag säga att stålsickling slår det glidet 7 dagar i veckan. Det finns ingenting som är enklare, snabbare eller ger ett stabilare bra glid än stålsickling. En Kuzmin sickel, en stålborste och en nylonborste och du har allt du behöver.

 

Är vi ute efter optimalt glid i olika fören är det en annan sak. Men för en motionär som vill åka är stålsickling outstanding helt enkelt. Han/hon kan sedan koncentrera sig på att få till fästet så att det blir bra, det kommer påverka glidet mer än han/hon tror.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...