Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvalla


klofver

Recommended Posts

Enklast är väl att köra på fabriksslipen utan glidvalla, och ev. stålborsta den.

Klart !!

Ja ska man bara träna så. Och att belagen förstörs av att inte vallas verkar ju vara helt avfärdat. Och då har man en hyfsad struktur också, behöver ingen dyr rill :)

 

Men det är säkert inte helt fel att borsta dom, och då menar jag borsta som tusan. Får dom samma behandling som då man vallar, borstar, vallar borstar så försvinner den håriga yta som annars finns på nyslipade/obehandlade skidor. Även stålsickling behöver borstning för att bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Enklast är väl att köra på fabriksslipen utan glidvalla' date=' och ev. stålborsta den.

Klart !![/quote']

Ja ska man bara träna så. Och att belagen förstörs av att inte vallas verkar ju vara helt avfärdat. Och då har man en hyfsad struktur också, behöver ingen dyr rill :)

 

Men det är säkert inte helt fel att borsta dom, och då menar jag borsta som tusan. Får dom samma behandling som då man vallar, borstar, vallar borstar så försvinner den håriga yta som annars finns på nyslipade/obehandlade skidor. Även stålsickling behöver borstning för att bli bra.

Det är så jag gör för att få fart på killarnas slalomskidor, Primateria Rotorborste, tar en minut och sedan slipper man dra dom den sista platta biten in till liften, självklart även deras längdskidor. Även mina träningsskidor, mammas skidor osv. kör jag bara med rotorborsten så att det blir blankt, ser skidorna för djävliga ut så får man väll bearbeta dom lite, med stålsickel eller stenslip (för slalomskidor är det inget val) även kört rotorborsten på snowborden och pulkorna...:)

Link to comment
Share on other sites

Enklast är väl att köra på fabriksslipen utan glidvalla' date=' och ev. stålborsta den.

Klart !![/quote']

Ja ska man bara träna så. Och att belagen förstörs av att inte vallas verkar ju vara helt avfärdat. Och då har man en hyfsad struktur också, behöver ingen dyr rill :)

 

Men det är säkert inte helt fel att borsta dom, och då menar jag borsta som tusan. Får dom samma behandling som då man vallar, borstar, vallar borstar så försvinner den håriga yta som annars finns på nyslipade/obehandlade skidor. Även stålsickling behöver borstning för att bli bra.

Det är så jag gör för att få fart på killarnas slalomskidor, Primateria Rotorborste, tar en minut och sedan slipper man dra dom den sista platta biten in till liften, självklart även deras längdskidor. Även mina träningsskidor, mammas skidor osv. kör jag bara med rotorborsten så att det blir blankt, ser skidorna för djävliga ut så får man väll bearbeta dom lite, med stålsickel eller stenslip (för slalomskidor är det inget val) även kört rotorborsten på snowborden och pulkorna...:)

Så talar en klok man :)

 

Förstår inte varför motionärer ska hålla på och "grisa" med glidvallning, bättre lägga ner tid och pengar på fästet för det om något påverkar glidet särskilt på mjuka skidor som en motionär oftast har.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren. Någon som har nån bra rekommendation på hur många lager glidvalla jag ska värma in?

Behöver varje lager glidvalla svalna innan jag sicklar av det? Eller är det bara det första lagret glidvalla som ska svalna?

Nu tillhör jag i och för sig de som numera föredrar stålsickling, även om jag inte helt slutat med den traditionella vallningen, men jag ska ändå försöka ge dig ett svar.

Varje lager ska svalna innan du sicklar, undantaget är om du ska sickla bort smuts från belaget, men det gör du innan själva glidvallningen. Antal lager beror på underlag och temperatur, men det rör sig om mellan 2 och 6 lager.

Gå in på Swix (eller liknande) så får du mer detaljerad info.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren. Någon som har nån bra rekommendation på hur många lager glidvalla jag ska värma in?

Behöver varje lager glidvalla svalna innan jag sicklar av det? Eller är det bara det första lagret glidvalla som ska svalna?

Nu tillhör jag i och för sig de som numera föredrar stålsickling' date=' även om jag inte helt slutat med den traditionella vallningen, men jag ska ändå försöka ge dig ett svar.

Varje lager ska svalna innan du sicklar, undantaget är om du ska sickla bort smuts från belaget, men det gör du innan själva glidvallningen. Antal lager beror på underlag och temperatur, men det rör sig om mellan 2 och 6 lager.

Gå in på Swix (eller liknande) så får du mer detaljerad info.[/quote']

Vallan läggs inte i lager.

 

Underliggande smälts ihop/blandas vid nästa invärmningstillfälle, så säger även Swix.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...