Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet 2013


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Jaha, och led 1-gränsen lär väl bli på 1:55 då kan jag tänka. Ska vara tufft att seeda in där tycker jag så jag klagar inte, men nu bara två chanser kvar :-)

Grattis, bra kört! Samt Ekis som kom 2:a, riktigt stort och nu Stockholms långloppskung. Själv gjorde jag ett sådär lopp, 2:06, lite långt efter dig och Ekis för att vara riktigt nöjd. Men ett brons i DM H40 är ju lite plåster på såren i alla fall. Nu är det bara ladda för Bissline Ski Marathon!

Link to comment
Share on other sites

Jaha' date=' och led 1-gränsen lär väl bli på 1:55 då kan jag tänka. Ska vara tufft att seeda in där tycker jag så jag klagar inte, men nu bara två chanser kvar :-)[/quote']

Grattis, bra kört! Samt Ekis som kom 2:a, riktigt stort och nu Stockholms långloppskung. Själv gjorde jag ett sådär lopp, 2:06, lite långt efter dig och Ekis för att vara riktigt nöjd. Men ett brons i DM H40 är ju lite plåster på såren i alla fall. Nu är det bara ladda för Bissline Ski Marathon!

Tackar så mycket! Det gick fint idag för mig och kunde rycka i slutet av stigningen på sista varvet.

 

Jag skulle gissa på elit 1:50 och led1 - 1:55 som löbon skriver. Om det stämmer är iaf jag äntligen klar för led1 igen. Men man vet ju aldrig..

Link to comment
Share on other sites

Jaha, och led 1-gränsen lär väl bli på 1:55 då kan jag tänka. Ska vara tufft att seeda in där tycker jag så jag klagar inte, men nu bara två chanser kvar :-)

Tror att du kan vara väl hård kring tiden. Annika Löfström som vann damklassen på 1,59.40 har klarat led 1 de senaste fyra seedningsloppen med mellan 1-6 min. (vunnit damklassen i samtliga) o Emil Brindbergs som vann har klarat elitledet de två senaste tävlingarna, så varför inte

 

Elit 1,50

led 1 2.00 osv

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har en uppfattning om vilket startled tiden 2:17:14 skulle kunna räcka till?

Jag har missat startled 3 med 8sek i vasan och 57sek i teamsportialoppet.

Det känns som jag kanske missar 3an denna gång också.

Det sura är att jag hadde stora problem att hålla mig stående igår jag föll 6 gånger!! och är både gul och blå idag.

Link to comment
Share on other sites

Jämför man lite tider för åkare mellan Värmdöloppet och Stockholm Ski Marathon så skulle jag säga att snittet ligger kring 33-35min snabbare åktid på Värmdöloppet. Omvandlar man då seedningen för Lida till Värmdöloppet så skulle det bli:

 

Led 1 1:50

Led 2 2:00

Led 3 2:10

Led 4 2:20

osv

 

Möjligen någon enstaka minut påslag på dessa tider.

Link to comment
Share on other sites

Jämför man lite tider för åkare mellan Värmdöloppet och Stockholm Ski Marathon så skulle jag säga att snittet ligger kring 33-35min snabbare åktid på Värmdöloppet. Omvandlar man då seedningen för Lida till Värmdöloppet så skulle det bli:

 

Led 1 1:50

Led 2 2:00

Led 3 2:10

Led 4 2:20

osv

 

Möjligen någon enstaka minut påslag på dessa tider.

Det där är ju alldeles brutalt hårt!? Implicit skulle alltså vi som åkte på runt 2:20 förväntas åka VL på typ 6-6.5 timmar (normal led 4-5-tid), det vill säga 20-30% långsammare än Värmdöloppet. Det är ju totalt orimligt.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att det var en tuff seedning i Stockholm Ski Marathon måste ju inte Värmdöloppet seedas ännu hårdare! Tråkigt om man bara måste åka lopp i Dalarna för att det ska seedas rimligt. Jämför man med Dalaloppen med samma personers prestationer där så

borde led 1 tiden definitivt inte bli hårdare än 1:58, utan snarare 2.00.

Link to comment
Share on other sites

2011 kördes ju Värmdöloppet i hyfsat liknande förhållanden, dock kanske ngt förändrad bansträckning då var det ca 44.5 km.

Anders Zeffer vann på 2.07.47. Då blev seedningen följande:

 

Elit 2.08

Led1 2.16

Led2 2.24

Led 3 2.34

osv

Led 7 3.20

Led 8 3.35

Led 9 3.50

Link to comment
Share on other sites

Guest jorgmundsen
41,5 km enligt min GPS@Samsung galaxy s2, med sportstracker-appen. Men jag tro den samplar var 1,5e sekund så det blir fel när banan svänger kraftigt... Och det gjorde den;-)
Link to comment
Share on other sites

Hur lång va banan igår?

41,41km enligt min Garmin 610. Men det var med väldigt många spårbyten och kortaste vägen hela hela tiden, hade man hållit sig i samma spår så blir det säkert 42km. Det var nog alla dessa spårbyten som gjorde att jag blev så trött i början, man vill hänga rygg i lugn och ro, går inte när ryggen byter spår HELA tiden för att ta absolut närmaste vägen. Jag tappade lite lite vid varje byte, jag som trodde jag var bra på det, segt att hela tiden behöva ta ifatt det lilla. Man är helt enkelt inte lika bra på detta som de som har tävlat i skejt på högre nivå, frågade "min" rygg efteråt för att bekräfta detta...:) Blev mer vilsamt när det blev varvningar och lite färre spår att välja mellan.

Link to comment
Share on other sites

Så var det klart!

 

Värmdöloppet' date=' segertid Emil Brindbergs 1:49:42

Elit: -

Led 1: 1.55

Led 2: 2:03

Led 3: 2:13

Led 4: 2:23

Led 5: 2:33

Led 6: 2:43

Led 7: 2:58

Led 8: 3:13

Led 9: 3:28[/quote']

Hyffsat nära vad jag förutspådde. Någon minut extra på led 1 annars vad jag trodde.

Du var ju nästan ett halft startled fel i alla led, inte bara led 1...:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...