Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår Småland


Offa

Recommended Posts

Det är inte så kuperat på det konstsnöspår som finns idag. En backe som ka ge lite fart men där finns skatebädd i mitten där man kan ploga om det behövs.

 

Ca 1,3 km med dubbelspår, större delen, åt vart håll. Så 2,6 km på hela rundan.

 

Egentligen är det inte så kuperat i Nybro överhuvudtaget om man bortser från den svarta 5:an bitvis. Mest snäll åkning som passar mig åtminstone :)

Tack Knappen.

Hoppas att man kan få tid att åka lite där så man slipper att åka skidor enbart på helger..

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Landsbro i tisdags 8/1, ett par +grader, lite regn, men gick förvånansvärt bra. De hade utökat konstsnöspåret genom skogen, så att det gick att köra antingen vänster- eller högervarv. Underlaget var bra, nån en och annan sten, fick väl några smårepor i skidorna, men var helnöjd med turen (körde 10 varv)

Jag testade att köra åt båda hållen och tyckte högervarv var bäst. Då slapp man den branta nedförsbacken, i stället blev det en rejäl motbacke. I det föret som var i tisdags gick

det bra att klara backen utan problem, men frågan är om det inte går otäckt fort nu när det frusit till. Hoppas att det blir högervarv på Vetlandaloppet på söndag.

Funderar på att ta en tur dit i morgon för att testa underlaget och vilka skidor som greppar bäst i underlaget, samt se om jag vågar åka ner i backen. (det är ett problem som ni "juniorer" inte har, ni bara blåser på utan att tänka och då går det ju oftast bäst)

 

Tidigare på dagen var jag och tittade på spåren i Lövhult. Det var mycket konstsnö utlagt, men underlaget var ganska hårt trots mildvädret, sen hade de lagt in en farlig nedförbacke mot pumphuset, hörde en ganska duktig skidåkare att han hade haft problem att klara backen.

Link to comment
Share on other sites

Jag var förste man u i spåret idag... Visst var det nysnö, men inget som störde nämnvärt. Däremot sjönk snittfarten markant från i måndags. Men vad fasen - man behöver ju nöta diagonal också. Jag vill också lyfta på hatten och ge cred till alla samlade krafter i Nybro skidklubb.
Link to comment
Share on other sites

Jag ska till Hallby i morgon, ser ut som det är fina förhållanden där! :)

Stämmer det att stugan/omklädning är stängd på lördagar?

Kul att åka i ett nytt spår! :)

 

Annars har vintern här i södra Småland varit bedrövlig. Lite snö, regn och gråväder.

Just gråvädret tar knäcken på mig som norrlänning.

Å andra sidan har det inte varit lätt att åka skidor i hemtrakterna, -35 C på julafton och långa perioder med -25 och under...

 

Men men inget mera gnäll, i morgon blir det kul!!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att åka till Hallby imorgon em... Verkar var bra spår där. Någon som varit där nu? För mig som inte är så hemma på vad man ska ha för valla... E det blå burk som gäller eller? Visar mellan -4 och -6 imon em.

Är det konstsnö så det lättare att få fäste med universal klister och är det blandad snötyp kanske du kan lägga lite blå burkvalla på klistret. Se bara till att kyla ner klistret innan du lägger burkvallan. Glöm inte lägga base klister, håller bättre då.

Vill du/kan inte så köp ett paket med tejp. Fungerade bra för brorsan igår.

 

Vad hade apelsin för fäste?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att åka till Hallby imorgon em... Verkar var bra spår där. Någon som varit där nu? För mig som inte är så hemma på vad man ska ha för valla... E det blå burk som gäller eller? Visar mellan -4 och -6 imon em.

Är det konstsnö så det lättare att få fäste med universal klister och är det blandad snötyp kanske du kan lägga lite blå burkvalla på klistret. Se bara till att kyla ner klistret innan du lägger burkvallan. Glöm inte lägga base klister' date=' håller bättre då.

Vill du/kan inte så köp ett paket med tejp. Fungerade bra för brorsan igår.

 

Vad hade apelsin för fäste?[/quote']

Jag körde på tejp som vanligt.

Funkade bra!

Hallby är så fint!!! Verkligen bra jobbat av dom som fixar spåren. Jag var där lördag morgon och kunde åka på natursnö 2,4 och 5 km samt det perfekta konstsnöspåret 2 km.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...