Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grotfallsrundan 2013! Bana och fästvalla?


hoai_nam

Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
Vad sjutton, hade du ingen glidvalla. Tror knappast ingen hade bättre glid än mig. LF4 + C105 + Vauhti Blå Foxgel, riktigt fin struktur på ett par 5 år gamla Karhu. Givetvis ingen fästvalla.

Nix, har inte vallat glid sedan 2006 :) Men det är klart, kapar jag 21min med dina skidor så kanske det är dags ;)

Tror du att du tappat glid om du fästvallat ditt Karhu par?

 

För er som slet bort fästvalla är det bara ringa Pölder eller annan sorterad handlare och beställa nya skidor då ni har fel spann på det par ni äger. Mina skidor såg lika nyvallade ut efter loppet som före och jag hade kanonfäste hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Lejonet2' date=' vad är det som gör att du använder LF4 istället för tex HF80?[/quote']

Fattig. Nej men det skulle ju bli torrt och med några nya skidpar att testa så var det rimligast att lägga LF4 på dom alla för att jämföra. Nu visade det sig ju att det var riktigt fuktigt och det hade väl snöat lite, lite på morgonen så då blev det pulver över. Det gör inte sån stor skillnad om man har LF/HF under när det är kallt, självklart hade HF80 varit ett bra alternativ att köra på.

Jämn fin åktid! ;) Grattis!

(å så slog du rible med 6:14...)

Link to comment
Share on other sites

Vad sjutton' date=' hade du ingen glidvalla. Tror knappast ingen hade bättre glid än mig. LF4 + C105 + Vauhti Blå Foxgel, riktigt fin struktur på ett par 5 år gamla Karhu. Givetvis ingen fästvalla.[/quote']

Nix, har inte vallat glid sedan 2006 :) Men det är klart, kapar jag 21min med dina skidor så kanske det är dags ;)

Tror du att du tappat glid om du fästvallat ditt Karhu par?

 

För er som slet bort fästvalla är det bara ringa Pölder eller annan sorterad handlare och beställa nya skidor då ni har fel spann på det par ni äger. Mina skidor såg lika nyvallade ut efter loppet som före och jag hade kanonfäste hela vägen.

Beror väl på hur många spårbyten man behöver göra för att kryssa mellan andra åkare... :) Det sliter nog mest på vallan och går man med grudwax i det slitande före som det endå var så får man räkna med att det försvinner ganska fort!

Link to comment
Share on other sites

Lejonet2' date=' vad är det som gör att du använder LF4 istället för tex HF80?[/quote']

Fattig. Nej men det skulle ju bli torrt och med några nya skidpar att testa så var det rimligast att lägga LF4 på dom alla för att jämföra. Nu visade det sig ju att det var riktigt fuktigt och det hade väl snöat lite, lite på morgonen så då blev det pulver över. Det gör inte sån stor skillnad om man har LF/HF under när det är kallt, självklart hade HF80 varit ett bra alternativ att köra på.

Jämn fin åktid! ;) Grattis!

(å så slog du rible med 6:14...)

Lejonet2 är stark! Bättre koll på vad man ska ha under skidorna är det nog få som har... Jag är dock glad att jag krympt avståndet till dig tidsmässigt sätt... fast kanske lite tidigt att dra för stora slutsatser av bara 1 tävling... :)

Link to comment
Share on other sites

Alcazar, instämmer! Något i en stilen vore mer rättvist, även om vissa inte själva är medveten om vart de hör hemma. Medvetet eller omedvetet? Vore mycket roligare för alla om man hamnar i rätt position från början! Nu lägger jag det här bakom mig och struntar fortsättningsvis i vart jag skall stå åldersmässigt :)

skidglid, 43,8 står det som högsta hastighet i loggen, tas med stor nypa salt uppåt eller nedåt. Vet inte hur exakt Garmin registrerar?

Det är ju en tävling! en tävling i olika åldersklasser, och alla ålderklasser startade tillsammans, mer rättvisst går väl inte att få det i sin ålder klass eller hur?

 

Sen blir det ju inte rättvisst i den totala tävlingen såklart, men det är ju en helt annan fråga. Vill man vara med och tävla i själva tävlingen så åker man ju H21, vill man tävla i sin ålderklass så ställer man upp i sin klass och startar jämsides med dom andra.

 

Dom gjorde helt enligt reglerna.

Sen är det kanske lite väl smalt i starten så att det kör ihop sig och sen finns det ingen möjlighet att köra om då hela banan bara har 2 spår. Men så är det ibland.

Link to comment
Share on other sites

Alcazar' date=' instämmer! Något i en stilen vore mer rättvist, även om vissa inte själva är medveten om vart de hör hemma. Medvetet eller omedvetet? Vore mycket roligare för alla om man hamnar i rätt position från början! Nu lägger jag det här bakom mig och struntar fortsättningsvis i vart jag skall stå åldersmässigt :)

skidglid, 43,8 står det som högsta hastighet i loggen, tas med stor nypa salt uppåt eller nedåt. Vet inte hur exakt Garmin registrerar?[/quote']

Det är ju en tävling! en tävling i olika åldersklasser, och alla ålderklasser startade tillsammans, mer rättvisst går väl inte att få det i sin ålder klass eller hur?

 

Sen blir det ju inte rättvisst i den totala tävlingen såklart, men det är ju en helt annan fråga. Vill man vara med och tävla i själva tävlingen så åker man ju H21, vill man tävla i sin ålderklass så ställer man upp i sin klass och startar jämsides med dom andra.

 

Dom gjorde helt enligt reglerna.

Sen är det kanske lite väl smalt i starten så att det kör ihop sig och sen finns det ingen möjlighet att köra om då hela banan bara har 2 spår. Men så är det ibland.

Det där håller bara om folk ställer sig i rätt led, vilket många INTE gör, tyvärr. Samvetsfråga, vilket led stod du i själv?

Link to comment
Share on other sites

Dom gjorde helt enligt reglerna.

Vilken regel då??? Var i regelboken ska jag läsa om detta ???

 

På Värmdöloppet har vi alltid haft 3 led. (Även om jag även vill införa ett halvseedat led...) Ett seedat, en för tävling och en för motion. Sen får folk komma i tid och lägga ut skidorna därefter. Jag vet fler långlopp som börjar gå ifrån olika startled för olika åldersklasser.

Link to comment
Share on other sites

Fattig. Nej men det skulle ju bli torrt och med några nya skidpar att testa så var det rimligast att lägga LF4 på dom alla för att jämföra. Nu visade det sig ju att det var riktigt fuktigt och det hade väl snöat lite' date=' lite på morgonen så då blev det pulver över. Det gör inte sån stor skillnad om man har LF/HF under när det är kallt, självklart hade HF80 varit ett bra alternativ att köra på.[/quote']

Jämn fin åktid! ;) Grattis!

(å så slog du rible med 6:14...)

Lejonet2 är stark! Bättre koll på vad man ska ha under skidorna är det nog få som har... Jag är dock glad att jag krympt avståndet till dig tidsmässigt sätt... fast kanske lite tidigt att dra för stora slutsatser av bara 1 tävling... :)

Jag antar att gränsen för 0-led blir 1.59.59.

 

Bara att fortsätta träna Rible, några år till och se det långsiktigt. Kul att träningen ger resultat också.

Link to comment
Share on other sites

I norge har de gått ifrån startled för åldersklasser och kör med seedad start i stället. Tycker det borde bli bättre för alla.

 

Åldersklasserna kan ju inte vara så intressanta om de bästa i en viss ålder inte kör i åldersklassen på grund av trängsel och de som endå kör i klassen inte kan köra om långsammare åkare.

Link to comment
Share on other sites

Vad sjutton' date=' hade du ingen glidvalla. Tror knappast ingen hade bättre glid än mig. LF4 + C105 + Vauhti Blå Foxgel, riktigt fin struktur på ett par 5 år gamla Karhu. Givetvis ingen fästvalla.[/quote']

Nix, har inte vallat glid sedan 2006 :) Men det är klart, kapar jag 21min med dina skidor så kanske det är dags ;)

Tror du att du tappat glid om du fästvallat ditt Karhu par?

 

För er som slet bort fästvalla är det bara ringa Pölder eller annan sorterad handlare och beställa nya skidor då ni har fel spann på det par ni äger. Mina skidor såg lika nyvallade ut efter loppet som före och jag hade kanonfäste hela vägen.

Nej, fästvallan hade inte legat i. men, jag hade inte åkt fortare med fästvalla under skidorna. Du hade nog åkt fortare med mina skidor med då hade du bara kunnat staka. Glidvallningen var visserligen riktigt bra men fram för allt så funkar skidorna i kallföre och dom har en slip som funkar i kall, vass snö. Det är som sagt lika viktigt att testa fram i vilket före skidorna är optimala som att slipa/valla rätt.

Link to comment
Share on other sites

Vad sjutton' date=' hade du ingen glidvalla. Tror knappast ingen hade bättre glid än mig. LF4 + C105 + Vauhti Blå Foxgel, riktigt fin struktur på ett par 5 år gamla Karhu. Givetvis ingen fästvalla.[/quote']

Nix, har inte vallat glid sedan 2006 :) Men det är klart, kapar jag 21min med dina skidor så kanske det är dags ;)

Tror du att du tappat glid om du fästvallat ditt Karhu par?

 

För er som slet bort fästvalla är det bara ringa Pölder eller annan sorterad handlare och beställa nya skidor då ni har fel spann på det par ni äger. Mina skidor såg lika nyvallade ut efter loppet som före och jag hade kanonfäste hela vägen.

Nej, fästvallan hade inte legat i. men, jag hade inte åkt fortare med fästvalla under skidorna. Du hade nog åkt fortare med mina skidor med då hade du bara kunnat staka. Glidvallningen var visserligen riktigt bra men fram för allt så funkar skidorna i kallföre och dom har en slip som funkar i kall, vass snö. Det är som sagt lika viktigt att testa fram i vilket före skidorna är optimala som att slipa/valla rätt.

Som jag upplever det är det inte nån större slitstyrka på rodes blå multigrade heller,vilket jag fick uppfattningen att stebe och rible vallat med! tycker det är en len och fin valla som inte tar just nått på glidet men upplever inte den som särskillt slitstark?

Link to comment
Share on other sites

I norge har de gått ifrån startled för åldersklasser och kör med seedad start i stället. Tycker det borde bli bättre för alla.

 

Åldersklasserna kan ju inte vara så intressanta om de bästa i en viss ålder inte kör i åldersklassen på grund av trängsel och de som endå kör i klassen inte kan köra om långsammare åkare.

Det låtter vettigt tycker jag. Kan man söka Norskt medborgarskap som pensionär ;)

Golvet, jag lade Tokos nya blå blandat med lite rött och Rode multigrade på topp. Grejen var att jag vallade tunnare än vanligt. Det kändes bra när jag testade och glidet var kanon, var väl lite rädd att lägga för tjockt med risk för förlorat glid. Man lär så länge man lever!

Link to comment
Share on other sites

Det var ett trevligt lopp. Hade bra skidor och inget att gnälla på. Men besviken på mig själv. När jag gick i mål hade jag alldeles för mycket krafter kvar. Hade kunna fortsatta ett par mil till. Väldigt dåligt planerat lopp, men är ganska ny på skidor och långlopp så det blir nog bättre med tiden.

 

Får se hur långt 2.30 räcker, men det gav lite träning. Ska försöka ha lite bättre fokus till nästa lopp.

Link to comment
Share on other sites

Nej, fästvallan hade inte legat i. men, jag hade inte åkt fortare med fästvalla under skidorna. Du hade nog åkt fortare med mina skidor med då hade du bara kunnat staka. Glidvallningen var visserligen riktigt bra men fram för allt så funkar skidorna i kallföre och dom har en slip som funkar i kall, vass snö. Det är som sagt lika viktigt att testa fram i vilket före skidorna är optimala som att slipa/valla rätt.

Visst är det så, minst 80% hänger på det unika skidparet, sedan kommer struktur och sist (någon enstaka % enhet) toppning. Jag valde nu ett helt nytt par, ett par RCS Carbonlite klister S-track. Ville ha det höga spannet och chansade lite då jag aldrig kört dom tidigare. Är nog för mjuka i toppen (spretet) för att vara idealt i de förhållanden som var. Sicklade ner dem rejält och försökte få in mycket fin struktur, dels från stålsicklarna men även från handlagd struktur. Lyckades nog rätt bra och upplevde inte sämre glid än de runtomkring mig men inte heller bättre glid. Men det kan ju sett helt annorlunda om jag legat med längre fram, att jag då märkt ett sämre glid. Ska försöka ta mig förbi Nässjö och mäta upp hela skidparken i Skislector för att dels se de nya par jag köpt men också mäta upp äldre par för att se om min känsla för dem stämmer med en Skiselectorkurva.

 

Hade jag enbart stakat hade jag nog kört ännu. Varje varv nere på golfbanan var det längtan till uppförsåkningen och diagnoalåkning som höll humöret uppe :)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Kläpparännet förra helgen och då var startleden följande:

Led0-1 vasaloppet

Led2-3 vasaloppet

Led4-10 vasaloppet

Motionsklasserna

 

Det.tyckte jag fungerade bra iallafall. Men det som ställde till starten mest i igår var alla idioter som lade sina skidpar så tätt att man knappt fick plats med armbågarna. Så ja.g fick inte mycket för att vara nummer två att lägga ut skidorna. Frästa spår i starten tror jag underlättar också. Jag pratade med en efter loppet och tills nästa år skulle de ha ett annat startgärde

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' fästvallan hade inte legat i. men, jag hade inte åkt fortare med fästvalla under skidorna. Du hade nog åkt fortare med mina skidor med då hade du bara kunnat staka. Glidvallningen var visserligen riktigt bra men fram för allt så funkar skidorna i kallföre och dom har en slip som funkar i kall, vass snö. Det är som sagt lika viktigt att testa fram i vilket före skidorna är optimala som att slipa/valla rätt.[/quote']

Visst är det så, minst 80% hänger på det unika skidparet, sedan kommer struktur och sist (någon enstaka % enhet) toppning. Jag valde nu ett helt nytt par, ett par RCS Carbonlite klister S-track. Ville ha det höga spannet och chansade lite då jag aldrig kört dom tidigare. Är nog för mjuka i toppen (spretet) för att vara idealt i de förhållanden som var. Sicklade ner dem rejält och försökte få in mycket fin struktur, dels från stålsicklarna men även från handlagd struktur. Lyckades nog rätt bra och upplevde inte sämre glid än de runtomkring mig men inte heller bättre glid. Men det kan ju sett helt annorlunda om jag legat med längre fram, att jag då märkt ett sämre glid. Ska försöka ta mig förbi Nässjö och mäta upp hela skidparken i Skislector för att dels se de nya par jag köpt men också mäta upp äldre par för att se om min känsla för dem stämmer med en Skiselectorkurva.

 

Hade jag enbart stakat hade jag nog kört ännu. Varje varv nere på golfbanan var det längtan till uppförsåkningen och diagnoalåkning som höll humöret uppe :)

Jaha, då har du lite stakning att träna då! Om du kan trycka ner S-tracken och få fäste ganska lätt i kallföre så har du väl hittat ett par bra skidor. Det som skulle kunna vara negativt är om tryckzonen är för kort, inte att dom spretar. Men så behöver det ju inte vara med dina skidor. Mina nya Salomon spretar alla oavsätt om dom är kallföres eller klister, kanske blir det mera så på Fischer nu också.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har du lite stakning att träna då! Om du kan trycka ner S-tracken och få fäste ganska lätt i kallföre så har du väl hittat ett par bra skidor. Det som skulle kunna vara negativt är om tryckzonen är för kort, inte att dom spretar. Men så behöver det ju inte vara med dina skidor. Mina nya Salomon spretar alla oavsätt om dom är kallföres eller klister, kanske blir det mera så på Fischer nu också.

Jo, mer träning på stakning behövs. Framförallt att hitta en bra timing och en aktivare isättning av stavarna. Är ju bara 45 så jag har ju några år kvar till jag peakar :D

 

Tryckzonen vill jag gärna mäta upp för att få en bättre koll. Detta paret "fladdrade" rätt bra i spetsen utför så jag gissar att det är ett ännu bättre par för varmare förhållanden. Skidorna är utplockade av Ferry Grill så jag hoppas ju att det är de bästa som finns :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...