Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lövhultsloppet 10/2


Offa

Recommended Posts

Inget vidare lopp från min sida, hade sämst glid av alla tror jag, åkte inte förbi en enda åkare utför. Knäckte staven på 3:e varvet efter att ha halkat i "hålet" som fanns i kurvan efter backen, fick dock en ny efter typ 2 min av en vänlig själ men det hjälpte föga. Toksist(inte så oväntat förstås ;) ) i H21 50 km. Helvete vad jag ångrade att jag inte tog 40, hade kommit 12-15 i H21 motion isåfall.

 

Blev nog varvad minst 1 gång av alla forumiter, varvad 2 av de flesta ;) Såg Offa precis i starten tror jag, Lazer också men han verkar ha brutit?

 

"Slakmotan" ja, jösses.

Link to comment
Share on other sites

Inget vidare lopp från min sida, hade sämst glid av alla tror jag, åkte inte förbi en enda åkare utför. Knäckte staven på 3:e varvet efter att ha halkat i "hålet" som fanns i kurvan efter backen, fick dock en ny efter typ 2 min av en vänlig själ men det hjälpte föga. Toksist(inte så oväntat förstås ;) ) i H21 50 km. Helvete vad jag ångrade att jag inte tog 40, hade kommit 12-15 i H21 motion isåfall.

 

Blev nog varvad minst 1 gång av alla forumiter, varvad 2 av de flesta ;) Såg Offa precis i starten tror jag, Lazer också men han verkar ha brutit?

 

"Slakmotan" ja, jösses.

Surt med dåliga skidor. Såg den hålan och väntade på att någon skulle fylla igen den men inget med det. Tråkigt. Jag hade kanon skidor faktiskt, Glid: Base, blå, violett och Swix maraton överst. Fäste 8 tunna lager swix blå.

 

Såg du mig? Var, när? Under loppet också? Vem var du?

 

Jag startade längst fram till vänster i led 1, 3 åkare framför mig. Hängde med täten i typ 6 km. Sen rasade jag och fick nog sota för den snabba start för mig och taskig dags form.

Link to comment
Share on other sites

Inget vidare lopp från min sida, hade sämst glid av alla tror jag, åkte inte förbi en enda åkare utför. Knäckte staven på 3:e varvet efter att ha halkat i "hålet" som fanns i kurvan efter backen, fick dock en ny efter typ 2 min av en vänlig själ men det hjälpte föga. Toksist(inte så oväntat förstås ;) ) i H21 50 km. Helvete vad jag ångrade att jag inte tog 40, hade kommit 12-15 i H21 motion isåfall.

 

Blev nog varvad minst 1 gång av alla forumiter, varvad 2 av de flesta ;) Såg Offa precis i starten tror jag, Lazer också men han verkar ha brutit?

 

"Slakmotan" ja, jösses.

Jo jag bröt:( Mitt första lopp jag inte fullföljer:( Haft de tufft denna säsong med en fraktur i axeln i höstas som inte vill bli bra:( och denna dag var det katastrof:( Men de är väl bara ta nya tag:) För övrigt var det ju ett kalas arrangemang. Och spåren höll väl ändå bra för att vara så många åkare som åkte 8 varv... tog massa kort som jag kommer lägga ut på min hemsida så småningom...

Link to comment
Share on other sites

Då var det du' date=' såg dig nog när du varvade mig också! Nummer 61, röd mössa och ett par Casco spirit på huvudet. Stod näst längst till höger längst bak i startled 1.[/quote']

Då såg jag nog dig när du gick i mål! Starkt jobbat!

Tack! Mjo, tog mig runt iaf, känns som att dom flesta som körde 5 mil var ganska duktiga åkare, hade inte räknat med att hänga med någon. Men måste medge att det kändes extremt konstigt att gå i mål med bara 3 stycken åkare kvar på banan, haha :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag bröt:( Mitt första lopp jag inte fullföljer:( Haft de tufft denna säsong med en fraktur i axeln i höstas som inte vill bli bra:( och denna dag var det katastrof:( Men de är väl bara ta nya tag:) För övrigt var det ju ett kalas arrangemang. Och spåren höll väl ändå bra för att vara så många åkare som åkte 8 varv... tog massa kort som jag kommer lägga ut på min hemsida så småningom...

Fan vad tråkigt. Hade räknat med att du skulle susa förbi några gånger efter att ha sett dig jaga Åleheim på träning i Nybro ;) Någon fara för vasan med axeln?

Link to comment
Share on other sites

Jahaja. Det blev ju en genomkörare.

 

Man kan väl säga att jag tog ett litet felbeslut i sista stund. Violett Multigrade kändes väl slipprig i konstsnön, så av någon anledning får jag för mig att förstärka fästet "en aning" sisådär 8 min före start. Korkade i lite SkiGo HF Röd och .. sätt er ner, nu kommer det.. lite HF Gul. Ridå.

 

Öppnade friskt ut från stadion och det kändes rätt bra. Tills det planade ut för stakåkning. Herrejävlar vad det högg och sög. Försökte hålla skenet uppe ett tag, men varje liten koll bortåt pulsklockan var direkt oroande. De två första varven blev vidriga med total syratorsk vid varje försök att hänga på åkare som fyllde på bakifrån. Den där känslan av att folk går på total tomgång förbi en är inte direkt stärkande rent mentalt...

 

Sista fyra varven var ändå ok med tanke på starten. Spåren blev ju lite glattare och det lossnade något.

 

Kröp imål på 3.15, med passering 2.22 vid "40km". Knappt jag vågar säga det förifan.

Link to comment
Share on other sites

Funderade ett tag på att anmäla mig till 5-milen, men avstod då jag läste att banan går 8 ggr nedför den stora backen bakom stadion. Det är för riskfyllt med tanke på att bland drygt 300 åkare finns det säkert ett antal som åker omkull nere i backen

Det var helt lugnt i den backen. Efter några varv var det väl lite smidigare att ta yttern i kurvan längst ner, men aldrig någon trängsel eller liknande vad jag såg.

 

I princip räls i ytterspåret hela vägen ner även på varv 8. Behövdes inget tramp eller skidlyft så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag bröt:( Mitt första lopp jag inte fullföljer:( Haft de tufft denna säsong med en fraktur i axeln i höstas som inte vill bli bra:( och denna dag var det katastrof:( Men de är väl bara ta nya tag:) För övrigt var det ju ett kalas arrangemang. Och spåren höll väl ändå bra för att vara så många åkare som åkte 8 varv... tog massa kort som jag kommer lägga ut på min hemsida så småningom...

Fan vad tråkigt. Hade räknat med att du skulle susa förbi några gånger efter att ha sett dig jaga Åleheim på träning i Nybro ;) Någon fara för vasan med axeln?

Hihi. Åleheim ska få de tufft nästa år:)

 

Vet ej. Just nu är det ganska tungt... Fast de brukar gå bra att åka skidor. Så hoppas få tillbaka gnistan och susa mig igenom de 9milen:). Men vi får se...

Link to comment
Share on other sites

Engagemanget bland funktionärerna var på topp, ingen tvekan om det. Men arrangemanget lämnade en del att önska. När jag kör ett seedningslopp och hamnar i en motionsklass H 21 känns ganska så märkligt. Seedningsprocessen skapade en viss irritation, hur kan man motivera att en herre i 60-årsklassen som är led 2-åkare i Vasan ska starta längst bak?

 

Hur som helst var jag ändå nöjd med loppet i dess helhet.. Jag hade en tuff dag på jobbet men lyckades ändå stämpla ut med högt huvud, mja förutom vid själva målgången då... :-)

 

Tiden stannade på 2.21.00

Link to comment
Share on other sites

Engagemanget bland funktionärerna var på topp, ingen tvekan om det. Men arrangemanget lämnade en del att önska. När jag kör ett seedningslopp och hamnar i en motionsklass H 21 känns ganska så märkligt. Seedningsprocessen skapade en viss irritation, hur kan man motivera att en herre i 60-årsklassen som är led 2-åkare i Vasan ska starta längst bak?

 

Hur som helst var jag ändå nöjd med loppet i dess helhet.. Jag hade en tuff dag på jobbet men lyckades ändå stämpla ut med högt huvud, mja förutom vid själva målgången då... :-)

 

Tiden stannade på 2.21.00

Om du åkte motionsklass så kunde du seeda upp dig i din startgrupp som du skall åka i:)

Såg dock inge om detta på deras hemsida, dock hörde jag dem säga de i högtalarna en gång så 20min innan start hann min flickvän seeda upp sig

Link to comment
Share on other sites

Fint lopp men det är en viss skillnad på 50km och 40km. Sista 10 var väldigt sega... Tänkte ta det lite lugnt och möjligen öka på slutet, istället blev det tvärtom...

Skoj att ligga i tätklungan första varvet iaf, det måste varit mycket nysnö i spåret då, för gick det inte väldigt långsamt?

Men endast ljummet vatten i mål, varken bulle eller banan... Det var lite snålt...

Link to comment
Share on other sites

Starten var stökig med tokig seedning efter ålder istället för förmåga. Varför ens kalla det seedning? Tuff bana mentalt med rejäla backar före och efter varvning. Nådde målet nöjd och trött kl. 13,47,50. Tippar led 2.

Det du refererar till var väl mer att anse som startordning. Som Lazer var inne på var det bara att tydligt fråga om seedning och uppge Vasaloppstid för att få kliva fram.

 

Problemet var ju snarare att inte bara starka åkare, utan alla som råkade vara anmälda i H21 50km blev tillsagda att stå längst fram oavsett kapacitet. H21 50 blev så att säga automatiskt seedade. I mitt fall kändes det tydligt att jag stod för långt fram.

 

@Jakko: Jo, det gick riktigt lugnt i början (iaf efter några hundra meter).

Link to comment
Share on other sites

Starten var stökig med tokig seedning efter ålder istället för förmåga. Varför ens kalla det seedning? Tuff bana mentalt med rejäla backar före och efter varvning. Nådde målet nöjd och trött kl. 13' date='47,50. Tippar led 2.[/quote']

Det du refererar till var väl mer att anse som startordning. Som Lazer var inne på var det bara att tydligt fråga om seedning och uppge Vasaloppstid för att få kliva fram.

 

Problemet var ju snarare att inte bara starka åkare, utan alla som råkade vara anmälda i H21 50km blev tillsagda att stå längst fram oavsett kapacitet. H21 50 blev så att säga automatiskt seedade. I mitt fall kändes det tydligt att jag stod för långt fram.

 

@Jakko: Jo, det gick riktigt lugnt i början (iaf efter några hundra meter).

De som körde motionsklass 40 km kunde seeda sig, inte de som åkte tävling 50 km. Där var det enbart efter ålder. Nu gick det hyfsat ändå eftersom det var uppför den första biten.

Link to comment
Share on other sites

De som körde motionsklass 40 km kunde seeda sig, inte de som åkte tävling 50 km. Där var det enbart efter ålder. Nu gick det hyfsat ändå eftersom det var uppför den första biten.

Ofan. Så pass. Det var ju lite underligt (läs: korkat).

Link to comment
Share on other sites

Hrm, vetifan hur jag hörde egentligen. Var helsäker på att speakern sa "I mål nu på plats 12-13(eller nåt) H21 motion" när jag var klar med "4 mil". Fattar nu när jag är klarare i huvudet att det inte var motionsklassen det gällde utan H21 50km ;) Haha, jag hade iaf klarat topp 130 på 40 km med samma tid ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...