Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Effektmätare" i stavarna för skidtest


Carl A

Recommended Posts

Visst, exakta glidtester i nedförslut utan stakning i all ära, men det som iaf i långlopp, främst väl är intressant borde väl vara hur skidan glider under stakning. Borde väl många ggr kunna vara stor skillnad i två olika skidpar vad gäller "stakglid", men som glider jämnt i enbart glidning.

 

Varför sätter ingen ihop stavar med ngn form av trycksensor i handtaget, som har koll på frekvens i stakningen, längd på trycket och hur högt trycket är, sedan programmerar på ngn snajdigt vis, så man får ngn form av "effektangivelse". Detta att då jfra med puls och tid på en viss stakad sträcka, så får man hur bra skidan glider unjder stakning / relativt andra testade skidor.

 

Borde inte detta vara av stort intresse för långloppsåkare, som ägnar mkt tid åt testning.

 

Tekniken lär ju redan finnas för dylik tingest, och är inte överdrivet dyr. - Visst finns det många felkällor i dylika testmetoder (liksom i de befintliga), men borde ändå vara ett stort steg frammåt.

 

Bjorn12, bygg nu en sådan!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tror jag det mappar för dåligt mellan kraft i handtaget och förväntad fart på skidorna för att det ska bli relevanta värden att mäta tappet i friktion från. För många felkällor.

Framförallt så får man ju kraft från benen också såvida man inte enbart dubbelstakar.

Link to comment
Share on other sites

asså enbart dubbelstakning, ingen diagonalning (såklart) (dock att fäste/fästvallningen på skidorna är ju intressant hur det i sin tur påverkar glidet under dubbelstakning..., men borde gå att få hyffsat "likvärdigt". Dock att denna "felkälla" avseende glidet har man ju även vid ren glidning.

 

Nolens volens menar jag att det borde kunna tillföra ganska mkt som (relativt) testresultat. Valla upp en 10 par skidor. Köra en 2 km stakning med varje par och sedan snabbt byta osv. Dra ett 3 timmars pass på detta vis ger ju ganska mkt indata att analysera och dra slutsatser från.

Link to comment
Share on other sites

Om du trycker rakt ner i marken 100 gånger utan att flytta dig en meter då?

Kanske går att, med ett par skidor, leta efter så låg effekt för en viss fart som möjligt?

 

Det är ju en ganska smal sak ändå. Fixa en liten vågkomponent som pallar lasten, med utsignal. Sen logga utsignalen över tid via ett gränssnitt och integrera resultatet. Huruvida det finns färdiga prylar till detta är ju mer oklart.

Link to comment
Share on other sites

Varför krångla till det så mycket?

 

Det du säger, Carl, är att du tror att det skiljer mellan olika skidpar vid stakning men att denna skillnad inte märks i ett glidtest. Jag menar då att visst, om glidtestet görs i 30 km/h och du stakar i 18 km/h så kan det kanske vara så, men om du glidtestar i 18 km/h så har jag svårt att se vad som skulle kunna gör att det paret som vinner glidtestet inte skulle vara det snabbaste "stakparet". Skulle möjligen vara det första "släppet" precis vid stakrörelsens början men frågan är om inte en enkel testrunda ger den känslan för åkaren.

Att göra glidtester genom att glida ut ner till 0 km/h säger dock inte speciellt mycket om hur bra skidan går, men det har vi väl konstaterat sedan tidigare.

 

För att få jämförbara resultat måste man "skala" bort så många parametrar som möjligt i kombination med ett relativt stor repeterbarhet. Att då addera mer parametrar som frekvens och tryck i en stakrörelse tror jag bara ger förvirrande testresultat.

 

Det jag skulle anse vara en ultimat glidtest är att ha en utförslöpa som glider ut mot en plan yta. Man har då en mätare som mäter ingångshastigheten vid pkt 1 som då sitter i utförslöpan på ett ställe där du passerar i en lämplig hastighet (=tänkt åkhastighet för loppet), vid pkt 2, som då står precis där backen slutar och den plana ytan börjar, mäts återigen hastigheten samt snitthastigheten mellan pkt 1 och 2. Slutligen har du en 3:e pkt en bit ut i den plana ytan där du återigen mäter hastighet och snitt mellan pkt 2 och 3. Du skulle då få en bra bild på både högfartsglid men även lågfartsglid. Möjligen kompletterar men med en startsensor som börjar mäta tiden från stillastående start till passering av pkt 1 och därmed få du även en bild av accelerationen på skidan.

Utrustning för detta finns men kostar en del pengar (25,000-30,000:-) så jag väntar på löneförhöjning innan jag köper mig ett kit :)

Link to comment
Share on other sites

asså enbart dubbelstakning, ingen diagonalning (såklart) (dock att fäste/fästvallningen på skidorna är ju intressant hur det i sin tur påverkar glidet under dubbelstakning..., men borde gå att få hyffsat "likvärdigt". Dock att denna "felkälla" avseende glidet har man ju även vid ren glidning.

 

Nolens volens menar jag att det borde kunna tillföra ganska mkt som (relativt) testresultat. Valla upp en 10 par skidor. Köra en 2 km stakning med varje par och sedan snabbt byta osv. Dra ett 3 timmars pass på detta vis ger ju ganska mkt indata att analysera och dra slutsatser från.

Ja, om man genomför ett test där man försöker köra med samma ansträngning och sen bedömer glidet efter hur lång tid sträckan tog, skulle detta kunna vara ett instrument att dubbelkolla att ansträngningen är någorlunda lika. Särskilt extremer borde gå att såga bort på detta sätt.

 

Om man tar med pulsen också så borde man ha metoder för att säga vilka mätningar som är relevanta och vilka som inte är det.

 

(Tyvärr tror jag fortfarande någon slags 2% mindre tryck så vi förväntar oss 1% mer tid har för många felkällor för att fungera).

Link to comment
Share on other sites

Varför krångla till det så mycket?

 

Det du säger, Carl, är att du tror att det skiljer mellan olika skidpar vid stakning men att denna skillnad inte märks i ett glidtest. Jag menar då att visst, om glidtestet görs i 30 km/h och du stakar i 18 km/h så kan det kanske vara så, men om du glidtestar i 18 km/h så har jag svårt att se vad som skulle kunna gör att det paret som vinner glidtestet inte skulle vara det snabbaste "stakparet". Skulle möjligen vara det första "släppet" precis vid stakrörelsens början men frågan är om inte en enkel testrunda ger den känslan för åkaren.

Att göra glidtester genom att glida ut ner till 0 km/h säger dock inte speciellt mycket om hur bra skidan går, men det har vi väl konstaterat sedan tidigare.

 

För att få jämförbara resultat måste man "skala" bort så många parametrar som möjligt i kombination med ett relativt stor repeterbarhet. Att då addera mer parametrar som frekvens och tryck i en stakrörelse tror jag bara ger förvirrande testresultat.

 

Det jag skulle anse vara en ultimat glidtest är att ha en utförslöpa som glider ut mot en plan yta. Man har då en mätare som mäter ingångshastigheten vid pkt 1 som då sitter i utförslöpan på ett ställe där du passerar i en lämplig hastighet (=tänkt åkhastighet för loppet), vid pkt 2, som då står precis där backen slutar och den plana ytan börjar, mäts återigen hastigheten samt snitthastigheten mellan pkt 1 och 2. Slutligen har du en 3:e pkt en bit ut i den plana ytan där du återigen mäter hastighet och snitt mellan pkt 2 och 3. Du skulle då få en bra bild på både högfartsglid men även lågfartsglid. Möjligen kompletterar men med en startsensor som börjar mäta tiden från stillastående start till passering av pkt 1 och därmed få du även en bild av accelerationen på skidan.

Utrustning för detta finns men kostar en del pengar (25,000-30,000:-) så jag väntar på löneförhöjning innan jag köper mig ett kit :)

Jag har en metod som jag funderar på att sälja (dyrt) till landslaget. Men som utvecklare som stödjer open source skickar jag ut den helt gratis:

 

Tolka efter skoter!

 

Mät antingen draget/kraften i tolkningslinan eller hur hårt skotern måste jobba extra för att hålla stakhastighet med en skidåkare på släp.

 

Dra av kraften som försvinner i vindmotstånd (det går att räkna ut från åkarens area, hastighet och aktuell vind, alla kända data).

 

Viola: Friktionskraften är framräknad.

 

Stora frågan: Kan det verkligen vara såhär lätt (när ingen verkar använda metoden)?

 

När jag tänker efter borde det gå att använda en (transport-)släplift också på motsvarande sätt (man får såklart använda en liftpinnen som kan mäta draget/kraften).

Link to comment
Share on other sites

Borde inte stakrörelsen, alltså att man gungar skidan upp och ner kunna innebära att olika skidpars glid RELATIVT VARANDRA förändras/försämras i olika hög utsträckning?

 

Om alla skidpar förändras, sannolikt försämras, likadant är det ju ingen ide med "min stakeffektmätare". Då man kan ju såklat lika gärna - eller bättre - fortsätta med rena glidtester.

 

och som sagt - vet ej om du Thorrez missförstår mig - jag är endast ute efter att kunna få jämförelsedata mellan OLIKA skidpar vid dubbelstakning, inte att kunna tex se vad ökning i staktryck ger för fartökning på SAMMA skidpar. Och i detta testande kunna minska felmarginalen i olika "tryck i stakningen" genom denna effektmätare.

 

tryck, och på det parametrarna hur länge/hur frekvent trycket appliceras är ju inte felmarginaler, utan snarare väl de 2(3) parametrar som tillsammans ger just effekten.

 

20 - 30 tkr, undrar om inte det iaf nästan räcker för en effektmätare, med reservation på krav för lite storlek på serien.... - Till cykel kostar en effektmätare i vevpartiet, som håller koll på kadens, var i trampet man är osv - mellan 13-35 tkr.

Link to comment
Share on other sites

Visst, exakta glidtester i nedförslut utan stakning i all ära, men det som iaf i långlopp, främst väl är intressant borde väl vara hur skidan glider under stakning. Borde väl många ggr kunna vara stor skillnad i två olika skidpar vad gäller "stakglid", men som glider jämnt i enbart glidning.

 

Varför sätter ingen ihop stavar med ngn form av trycksensor i handtaget, som har koll på frekvens i stakningen, längd på trycket och hur högt trycket är, sedan programmerar på ngn snajdigt vis, så man får ngn form av "effektangivelse". Detta att då jfra med puls och tid på en viss stakad sträcka, så får man hur bra skidan glider unjder stakning / relativt andra testade skidor.

 

Borde inte detta vara av stort intresse för långloppsåkare, som ägnar mkt tid åt testning.

 

Tekniken lär ju redan finnas för dylik tingest, och är inte överdrivet dyr. - Visst finns det många felkällor i dylika testmetoder (liksom i de befintliga), men borde ändå vara ett stort steg frammåt.

 

Bjorn12, bygg nu en sådan!

Jag tror att apparaten blir svårsåld, för är det inte så att syftet med glidtest är att ta reda på vilken valla/struktur som går bäst (inte vilket par som går bäst-för det känner man ju när man åker på dem) för att sedan applicera den på några av de aktuella tävlingsskidorna och det slutliga paret kommer åkaren välja enbart utifrån bästa känslan.

Link to comment
Share on other sites

skillnaden mellan glid och stakglid kommer nog inte från stavarna utan från den upp och nergående rörelsen i stakningen. Om du har två par vallade skidor som glider lika bra kan det en paret ha mycket bättre stakglid p.g.a. det andra paret slår i botten vilket gör att fästvallan effektivt bromsar. Ii tex sprint märks ovallat vs vallat i vissa fall mycket lite utför men vid hård stakning på slutrakan har du ingen chans med dina vallade skidor.

 

Så för att hitta bra stakskidor är nog bästa och enklaste konsten att först kolla glidet utför och sedan köra tex 1 km på plattmark stakande med konstant puls. För en vältränad skidåkare räcker det med vilan mellan skidbytena för att kunna testa 3-4 par utan att tröttheten spelar in. Låt sedan klockan och känslan avgöra.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte stakrörelsen, alltså att man gungar skidan upp och ner kunna innebära att olika skidpars glid RELATIVT VARANDRA förändras/försämras i olika hög utsträckning?

 

Om alla skidpar förändras, sannolikt försämras, likadant är det ju ingen ide med "min stakeffektmätare". Då man kan ju såklat lika gärna - eller bättre - fortsätta med rena glidtester.

 

och som sagt - vet ej om du Thorrez missförstår mig - jag är endast ute efter att kunna få jämförelsedata mellan OLIKA skidpar vid dubbelstakning, inte att kunna tex se vad ökning i staktryck ger för fartökning på SAMMA skidpar. Och i detta testande kunna minska felmarginalen i olika "tryck i stakningen" genom denna effektmätare.

 

tryck, och på det parametrarna hur länge/hur frekvent trycket appliceras är ju inte felmarginaler, utan snarare väl de 2(3) parametrar som tillsammans ger just effekten.

 

20 - 30 tkr, undrar om inte det iaf nästan räcker för en effektmätare, med reservation på krav för lite storlek på serien.... - Till cykel kostar en effektmätare i vevpartiet, som håller koll på kadens, var i trampet man är osv - mellan 13-35 tkr.

Trycket ner i staven kommer inte ge ett tillräckligt bra värde på förväntad fart. Är du piggare och kör med bättre teknik kan mycket väl lägre effekt ner i staven ge högre fart. Dessutom kommer felkällor som att om du har jobbat upp en viss fart så kan exakt samma effekt på exakt samma stavisättningen eexakt samma sträcka ge olika fart över den sträckan. Hårt som fan första delen och löst andra kan ge samma totaleffekt som konstant ansträningning men är det en relevant jämförelse?

 

Jag ser helt enkelt för många felkällor för att använda det till annat än att rensa bort körningar där man legat mycket annorlunda är normen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

sådär, jag visste det, att det någonstans därute finns ngn som är iaf nästan lika klok som jag;

 

proskida.com

 

hmm; blev det rätt länk; från wickstroms blogg hade han ngn länk till effektmätare i staven

 

skall studera och se om de byggt den på ett klokt vis, men det har de säkert; för särskilt komplicerat borde det inte vara. - ngn av forumets ingenjörer kan nog dissekera konstruktionen åt oss andra.

Link to comment
Share on other sites

När jag såg rubriken tänkte jag "Hmm, kan ju vara lite smart för att kunna se hur trycktet i staven fördelar sig under själva stavtaget, och därmer kunna effektivisera staktekniken". Nu ser jag att det inte var så ni tänkte, men undrar ändå om det inte kan finnas en viss poäng i att kunna analysera kraften i staven? 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...