Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet


Fritzon

Recommended Posts

Svår gräns det där. Om man måste ta skidor som man inte är rädd för att förstöra är det ju egentligen för lite snö och borde ställas in, om förhållandena är sådana att det inte går att ordna en bana där det finns spår som håller.

Då vet jag flera gånger jag tycker de skulle ställt in både Vasaloppet och Engelbektsloppet! ;)

 

Om jag inte vore skadad och därför otränad, skulle jag inte ha några problem att själv ta ett par skidor ur samlingen att åka på! Men vill man riskera ett par nya "redline", så är det ju ett eget val tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Dystrare prognos från tävlingsledningen. Saxat från deras FB-sida:

 

"

Värmdöloppet

8 tim ·

Inspektion av spåren har skett nu på morgonen. Snötäcket har påverkats väsentligt av måndagens regn och tisdagens plusgrader. Kylan i natt har inte varit tillräcklig för att gå ned på djupet. Det går idag att åka i de spår som dragits i helgen även om skate passar bäst, men vi kan inte för närvarande dra nya spår. Nu hoppas vi åter igen att väderprognosen är fel och att den förväntade nederbörden kommer som snö och inte som regn. Besked om vi kan genomföra tävlingar till helgen lämnas i morgon torsdag senast 11:00. Ingen nummerlappsutdelning på Alewalds på torsdag. Reservdatum är 14-15/2."

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Just nu vräker snön ner ca 5 kilometer från spåren, men vad hjälper det... den lägger sig inte utan töar bort direkt.

Jag åkte i spåren igår men det var nätt och jämnt. Sen dess har det regnat och blåst med plusgrader så i princip all snö är borta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag börjar också bli lite nyfiken. Vanliga frågorna, "kan man ta finaste skidorna?", och "hur är stavfästet?"

 

Hämtade nummerlapp på Alewalds igår och försökte fråga runt - ingen hade en aaaaaning om hur spåret såg ut. Och helt tyst på hemsidan. "No news is bad news" eller vad ska man tro.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man är sugen på att höra hur spårstatusen är vad gäller genomslag etc... Däremot lär det ju inte bli särskilt svårvallat, är ju så rent klisterföre det kan bli i hela Stockholmsområdet. Enda nojjan är väl om man ska kladda på något klister över huvudtaget eller bara staka.

Link to comment
Share on other sites

Jag är som sagt skadad och för tillfället dessutom sjuk. Så jag har ingen aning. Men jag kan under dagen höra mig för via telefon. 

Min gissning skulle nog ändå vara att ta ett par skidor som man inte är superrädd om. Har man nya redline, och ett par schysta rcs i byrålådan, skulle jag ta de senare. 

 

Vallatips är nog inte så svårt. Enligt vädret (smhi) ska det ju bli runt 0-an men ingen nederbörd. Själv skulle jag nog gått på klisterskidor samt klister. Kanske starts universal tillsammans med rode rossa. Det brukar ju funka för det mesta. Allternsativt nå´t lila, men det beror ju på märket på klistret...

 

http://4.bp.blogspot.com/-qquQD_jlXxs/VN23WyEL6GI/AAAAAAAAA6g/pMeAWiga4uM/s1600/IMG_1138.jpg

 

Några klister vid någon +-grad till 0-an.
Något grundklister, t.ex. Rode Chola eller Swix-spray.
En blandning av Start Universal och Rode Rossa brukar vara en klassiker.
Alternativt någon lila, men det kan skilja lite mellan olika märken.
 

http://www.smhi.se/vadret/ortsprognoser#ort=2709628,Gustavsberg,Värmdö,Sverige,59.316666/18.383333;flik=0

Link to comment
Share on other sites

Ja, man är sugen på att höra hur spårstatusen är vad gäller genomslag etc... Däremot lär det ju inte bli särskilt svårvallat, är ju så rent klisterföre det kan bli i hela Stockholmsområdet. Enda nojjan är väl om man ska kladda på något klister över huvudtaget eller bara staka.

Klister, absolut! Men frågan är hur blöt snön kommer bli. Senaste veckan har det på flera ställen varit ganska isig snö trots att det varit plusgrader.

 

För övrigt håller jag med om att tystnaden är lite oroväckande. Om spåren är bra/håller borde det väl signaleras till alla anmälda som går och undrar om det blir något lopp imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Klister, absolut! Men frågan är hur blöt snön kommer bli. Senaste veckan har det på flera ställen varit ganska isig snö trots att det varit plusgrader.

 

För övrigt håller jag med om att tystnaden är lite oroväckande. Om spåren är bra/håller borde det väl signaleras till alla anmälda som går och undrar om det blir något lopp imorgon.

Håller med. På bilderna från https://www.facebook.com/varmdoloppetså ser det ju bra ut. Men bilderna är ju bara från de öppna partierna. Det finns ju en del skogsgenomfarter. Både på grusväg och stig. Jag hinner tyvärr inte ut, då jag fortfarande är sjuk. Men jag ska ringa någon under dagen.

 

Jag gillar min kompis Johans inlägg på 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204936931895071&set=gm.1037350932947042&type=1&theater

 

Vill man så går det. Jag hoppas dock på bättre förhållanden i morgon!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med de som efterlyser rapporter om underlaget.

Är det som i Rudan igår kväll så är det knallhårda isspår men är det som ibland i värmen att det är slaskigt och löst så är ju skillnaden enorm. Sånt är alltid trevligt att känna till innan start. Både för att valla/rilla någorlunda rätt och för att välja bra trugor samt kanske även för den mentala uppladdningen.

 

All relevant info mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Klister, absolut! Men frågan är hur blöt snön kommer bli. Senaste veckan har det på flera ställen varit ganska isig snö trots att det varit plusgrader.

 

För övrigt håller jag med om att tystnaden är lite oroväckande. Om spåren är bra/håller borde det väl signaleras till alla anmälda som går och undrar om det blir något lopp imorgon.

Ja, sant. Med tanke på de 2-3 minusgraderna i natt lutar det väl åt det isiga hållet, men blir det varmt i natt kanske det hinner luckras upp mer. På Gärdet är det just nu stenhårt isföre, men det går kanske inte riktigt att jämföra (konstsnö).

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med de som efterlyser rapporter om underlaget.

Är det som i Rudan igår kväll så är det knallhårda isspår men är det som ibland i värmen att det är slaskigt och löst så är ju skillnaden enorm. Sånt är alltid trevligt att känna till innan start. Både för att valla/rilla någorlunda rätt och för att välja bra trugor samt kanske även för den mentala uppladdningen.

 

All relevant info mottages tacksamt!

 

De lär ju dra om spåren ikväll. Sedan är det ju bra ifall det ändå blir någon minusgrad i natt, så spåren hinner "frysa ihop". Så du får nog valla efter blanka hårda spår. Jag tror inte de blir blöta. Men det kan nog ingen veta förän i morgon på plats! Är du osäker och inte tror Universal/Rossa fungerar, så får du väl valla det sista på plats. 

Link to comment
Share on other sites

Ska åka för första gången. Finns det någon information om banprofilen. Hur många backar är det? Låter som att det borde vara ganska platt, eftersom det går på en golfbana, men jag antar att det kan vara vissa backar när man åker mellan gräspartierna. Klarar man sig med lite fäste? 

Link to comment
Share on other sites

Ska åka för första gången. Finns det någon information om banprofilen. Hur många backar är det? Låter som att det borde vara ganska platt, eftersom det går på en golfbana, men jag antar att det kan vara vissa backar när man åker mellan gräspartierna. Klarar man sig med lite fäste? 

 

Allting är relativt. Jämfört med VC-banor är den platt. Jämfört med många andra golfbanor är den det inte. Själv vill jag ha fäste på banan. Man ska vara en duktig stakåkare om man väljer att gå utan fäste. De jag känner som stakar runt, stakar många gånger även hela Vasaloppet. Och vad du menar med lite fäste är ju inte så lätt för en annan att veta vad du menar med. Det är ju stora delar som är platt och ren stakning, så du bör ju inte lägga fäste som suger jättemycket glid.

 

Banan och banprofilen hittar du på...

 

http://www.varmdoloppet.se/banan

 

Det står att total stigning är 83 m. Men då är ju det ett varv av fyra. Så en total stigning på 332 m. Sen är det din bedömning om du tycker det är platt!

Link to comment
Share on other sites

Allting är relativt. Jämfört med VC-banor är den platt. Jämfört med många andra golfbanor är den det inte. Själv vill jag ha fäste på banan. Man ska vara en duktig stakåkare om man väljer att gå utan fäste. De jag känner som stakar runt, stakar många gånger även hela Vasaloppet. Och vad du menar med lite fäste är ju inte så lätt för en annan att veta vad du menar med. Det är ju stora delar som är platt och ren stakning, så du bör ju inte lägga fäste som suger jättemycket glid.

 

Banan och banprofilen hittar du på...

 

http://www.varmdoloppet.se/banan

 

Det står att total stigning är 83 m. Men då är ju det ett varv av fyra. Så en total stigning på 332 m. Sen är det din bedömning om du tycker det är platt!

 

Tack! Hade missat infon på hemsidan. Funderade om jag vågade gå på burkvalla för fäste, men nu kör jag nog med klister. 

Link to comment
Share on other sites

Enligt hörsägen kan det finnas risk för genomslag. Själv skulle jag inte tagit "redline-skidorna" utan snarare ett par OK "RCS-skidor"… Men det är väl bara att titta ut på snömängden i Stockholm, för att den informationen är en gnutta överflödig. 

 

Lycka till alla åkare i morgon!

Tack för uppdateringarna! Vore dock bra med ngt besked från arrangörerna om banans status efter dagens skottning. Man vill ju ha bästa skidorna när det är tävling men samtidigt inte förstöra skidorna.

 

Läste att det snöade men det måste väl ha varit blöt snö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...