Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var det värt satsningen?


skid_åkare

Recommended Posts

Mycket tid, pengar, energi, ångest och oro som man kan läsa att många lagt ner enkom just för att ta sig till Sälen och därefter skida till Mora.

 

Var det värt det? Alltså var glädjen och lyckan efter målgången större än de extra uppoffringar och priset ni betalade för att genomföra just vasan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Jag förstår den inledande frågeställningen mycket väl efter årets Vasalopp. För mig blir svaret nej denna gång.

 

3,5 timme i buss för att ta sig från Mora till Sälen. Springa sista kilometern till starten. Tappa 2000 platser för att man ställt sig på fel sida av startfältet. 1 timme för att komma upp för första backen. Spår som ser ut som lustiga huset. Bli omåkt av skatare.

 

Allt detta har fått mig att tappa lusten för skidträning och det skall väldigt mycket till för att jag skall stå på startlinjen nästa år. Jag behöver helt enkelt samla på mig ny inspiration och motivation för att utsätta mig för detta en gång till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog haft mitt roligaste år som "skidåkare" hittills trots brist på snö och varmväder. Lyckades efter många försök till slut seeda upp mig till led 5. Vasan gick bra mycket bättre än vad jag räknat med och knep både medaljen och en plats till led 4 nästa år. Nästan så att man måste köpa rullskidor och tävlingsdräkt inför kommande säsong :-)
Link to comment
Share on other sites

Att lägga mycket pengar på idrott och tävling verkar ibland vara lite tabu. Men att gå på krogen och bränna stålarna det är mer okej. Ja årets vasa va värt va enda spänn. Tyvärr missade jag min lilla dotters födelsedag och det har inte hon någon förståelse för.
Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara ja direkt. Nästan 20 tusen pengar satsade (exklusive bilkostnader till alla snöfläckar), försummad familj och 150 timmar träning på pulsklockan och sedan blev resultatet ändå inte bättre. På köpet kanske mer vältränad än någonsin(?) och en erfarenhet rikare (att ha stått i Sälen mitt bland 10 tusen skidåkare som hjälplöst stapplar fram på bakhala skidor uppför en ändlös uppförsbacke).

 

Jag behöver m y c k e t inspiration för att anmäla mig igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde premiären i vasaloppet i år och det gick inge vidare. Men jag tycker ändå det är värt varenda krona. Skulle det inte va för vasan så skulle jag nog inte börjat träna alls. Kommer definitivt stå på starten nästa år igen men då i ett bättre startled!

PS Hej på er alla på detta eminenta forum!

Link to comment
Share on other sites

Detta var mitt fjärde vasalopp , och efter dom tre första så har det varit ett glasklart JA på den frågan .

I år är det ett lika glasklart , NEJ .

 

Fruktansvärt besviken på att inte klara mina prestationsmål p.g.a. att man ställer sej på fel ställe i startfållan .

Och sen inte kunna avancera för att alla spår är blockerade !

 

Hoppas att vasaloppet släpper den heliga kon , och inför vågstart .

 

Men samtidigt tycker jag det är roligt att träna och åka skidor .

Så man kanske står där på startlinjen nästa år ändå ....

Link to comment
Share on other sites

Mycket tid, pengar, energi, ångest och oro som man kan läsa att många lagt ner enkom just för att ta sig till Sälen och därefter skida till Mora.

 

Var det värt det? Alltså var glädjen och lyckan efter målgången större än de extra uppoffringar och priset ni betalade för att genomföra just vasan?

glädjen och lyckan efter målgången är ju MYCKET MYCKET STÖRRE en dag som denna när du fått åka under de sämsta förhållanden jag åkt under mina år från träskidornas tid. Känn enbart glädje och nästan segerrus ni som fick den stora triumfen att klara av att genomföra Vasaloppet 2014 och varmt välkomna till oss i den exklusiva klubben "Vi som klarat Vasaloppet tom det ytterst krävande Vasaloppet 2014"

Link to comment
Share on other sites

Men samtidigt tycker jag det är roligt att träna och åka skidor .

Hur konstigt det än låter så kan man åka skidor det utan att åka Vasaloppet' date=' det finns dessutom massor av andra roliga lopp om man vill tävla..[/quote']

Håller med helt! Inte ett vasalopp till för min del! Möjligen om startsystemet ändras till vågstart. Annars blir det helt klart satsning till andra tävlingar, som är betydligt trevligare än att stångas eller fösas i flock!

Frågan om det var värt satsningen? NEJ!

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt när man har upplevelser som The-Tor, särskilt om det är första året.

 

Annars är väl skillnaden lite om man ser VL som avslutning/efterrätt på en vinter av skön och meningsfull skidåkning, eller om man ser VL som enda anledningen till en massa jobbig träning i kyla, regn och snö.

Link to comment
Share on other sites

Missade mitt mål med 14 minuter. Svor mellan Risberg och Mora att det var absolut den första och sista gången jag körde Vasaloppet men med tanke på förhållandet som var samt att skidorna gick allt annat än bra så är jag ganska nöjd.

 

Till nästa år blir det doping och skejt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hell yeah! Detta var utan tvekan värt det!

 

Jag har ingen detaljkoll på hur mycket kosing jag har bränt i år, men det är bl.a. inköp av ny Chariot-pulka med tillbehör till min son, ett par nya skidor, massa resekostnader, vallningskostnader etc. Troligen över 25.000 spänn. Men jag har haft mitt livs säsong och varit i kanonform hela vintern! Vasaloppet 2014 blev kronan på verket, jag var så himla nöjd när jag gick i mål. Jämfört med förra årets halvfiasko var detta lopp enormt skönt. Utöver själva tävlandet har det varit så kul att att åka runt i snösörjan i Ågesta med min grabb i släp, minnen för livet!

 

Häng i ni som är besvikna, nästa år kommer en ny säsong och då kommer ni att stå på startlinjen bättre än någonsin.

Link to comment
Share on other sites

Mycket tid' date=' pengar, energi, ångest och oro som man kan läsa att många lagt ner enkom just för att ta sig till Sälen och därefter skida till Mora.

 

Var det värt det? Alltså var glädjen och lyckan efter målgången större än de extra uppoffringar och priset ni betalade för att genomföra just vasan?[/quote']

glädjen och lyckan efter målgången är ju MYCKET MYCKET STÖRRE en dag som denna när du fått åka under de sämsta förhållanden jag åkt under mina år från träskidornas tid. Känn enbart glädje och nästan segerrus ni som fick den stora triumfen att klara av att genomföra Vasaloppet 2014 och varmt välkomna till oss i den exklusiva klubben "Vi som klarat Vasaloppet tom det ytterst krävande Vasaloppet 2014"

Håller med dig Lars-Erik att man med lite perspektiv kan vara stolt över insatsen. Det är just så jag refererar till kolleger och bekanta som frågar hur det gick i år: "Jag tog mig i mål."

 

Sen har jag bestämt mig för att inte hänga på låset 16 mars 9.00. Det är som en del skriver att hänger man upp hela säsongen på VL så är risken större för besvikelser. Jag har upptäckt Marcialonga, Holmenkollmarsjen och snart ska jag uppleva Birken och det är minst lika häftiga upplevelser, även de med baksidor men med övervägande mersmak. Som vi många här har reflekterat under åren så håller Vasaloppet på att kväva sig själv i en del av leden och det blir extra tydligt ett problematiskt år som i år. Charmen ligger däri också med olika fören, olika flyt i starten och olika form från år till år.

 

Jag kommer med stor säkerhet att stå på startlinjen nästa år med en bättre hälsoperiod och träningsmängd i bagaget än i år, men den biljetten löser jag inte 16 mars. Det får bli spontant utifrån hur formen och ambitionerna känns närmare inpå. De flesta som vill åka får det. Det finns nästan alltid nån biljett till övers. Om inte annars här på forumet ;)

 

Till sist utmanar jag Vasaloppet att göra sin största förnyelse; våga släpp den gemensamma starten och då tror jag att Vasaloppet blir större än Birkebeinerrennet. Sen måste vi tacka för insatsen att det blev av i år och hoppas att det finns utökade resurser för spårning tätt inpå starten till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

En intressant men högst subjektiv fråga. Men bakgrunden tycker jag är mera intressant. Jag tränar av 3 skäl. Det är bra för mig rent hälsomässigt, för jobbet (en person med god fysisk kondition presterar betydligt bättre) och slutligen för att jag har en liten tävlingsdjävul i mig.

 

VL är bara examensprovet. Om man enbart tränar för det så tror jag inte motivationen håller speciellt långt. Så frågan om VL var värt alla pengar är underordnad eftersom det bara är en del av frågan varför.

Link to comment
Share on other sites

VL för mig är efterrätten på en 3 rättersmiddag, men där jag nästan uppskattar förrätten och varmrätten mer. Man får inte haka upp hela sitt liv på ett lopp. Sjukdom, skador eller liknande kan alltid sätta stopp för ett lopp och då är det skönt om man ätit sig någorlunda mätt innan man kommer till efterrätten :)

 

Så trots ett dåligt resultat på VL var det värt allt slit och alla pengar ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...