Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var det värt satsningen?


skid_åkare

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Mitt sabbatsår har ingenting med Vasaloppets arbete eller organisation att göra. Jag förstår att dom gjort så gott dom kan med spåren.

 

Men för att komma ut på sommarens alla rullskidpass, höstens alla intervaller med stavar och prioritera bort vinterns alla sovmorgnar för att åka 10 mil för att hitta snö så behöver jag motivation. Motivation som jag inte fick i årets Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara ja direkt. Nästan 20 tusen pengar satsade (exklusive bilkostnader till alla snöfläckar)' date=' försummad familj och 150 timmar träning på pulsklockan och sedan blev resultatet ändå inte bättre. På köpet kanske mer vältränad än någonsin(?) och en erfarenhet rikare (att ha stått i Sälen mitt bland 10 tusen skidåkare som hjälplöst stapplar fram på bakhala skidor uppför en ändlös uppförsbacke).

 

Jag behöver m y c k e t inspiration för att anmäla mig igen.[/quote']

På spiken! Nästan inte ett träningspass med bra förhållanden och tre seedningslopp i grisförhållanden. Att magen pajar på VL gör ju att skidsäsongen blev fullbordad :). Stressad hela vintern för att få ihop jobb, familj och träning tog också bort glädjen. Bor man i sthml så försvinner sjukt mycket tid till transport från och till skidspåret. Riktigt skönt att lägga ned tävlande på skidor för överskådlig framtid. Inga mer golfbanor på rimfrost eller slask!

Känner igen detta jag med. Har aldrig åkt så mycket bil och bott så många nätter på hotell för att kunna träna under någorlunda hyggliga förhållanden som i år. Ändå är det få pass som varit riktigt bra skidåkning. Det är snöat, regnat och blåst i stort sett varenda pass utom då jag åkt i betongröret i Torsby. Detta i kombination med lite småskador tog såpass hårt på motivationen att jag inte ens startade i Vasan trots 160 mil på snö. Skidor är (eller ska vara) ett nöje för mig och det har det inte varit i år. Fortsätter det med den här typen av vintrar så blir det att hitta på någon annan fritidssyssla.

Link to comment
Share on other sites

Resurser för spårdragning närmare inpå starten...? Är inte problemet redan nu att spåren dras FÖR SENT? De hinner ju inte frysa ihop utan det är bara de första leden som får fina spår.

 

Visst' date=' ett år som detta med nysnö på natten är ju problematisk men generellt förstår jag inte varför spåren skulle må bättre av att dras senare (närmare starten).

Jag är säker på att alla skidnördar där ute kan förklara det för mig :-)

 

Ha det fint![/quote']

Flera år tidigare har lösningen på den gordiska knuten varit att de skulle lagt spåren tidigare. Och i vissa fall skickat ut spårpatruller innan eller nån form av borstmaskin eller tilltryckarmaskin som kunde ordnat lite tryck på nysnön i fasta hårda spår. Nu i år hade de gärna fått hoppa sista fräsningen skulle jag tro, men FRAMFÖRALLT var ju de två vänstra spåren skoterkörda på söndag morgon som jag förstod det o de var ju SJUKT mycket bättre. Så mycket bättre att 75 procent åkte där. Att då inte ha en enda person i organisationen som kan fatta att det skulle bli så, så att man kunde kört alla spåren med skoter på morgonen, då minusgraderna inte infann sig o det kom nysnö, DET tycker jag verkligen är dåligt!!!!! Lägga några få dräneringsrör o skotta några spadtag tycker jag inte är så stort i mina ögon!!! De måste ha mer koll på hur de ska göra med spåren dagarna innan OCH på morgonen på söndag!!! Det var säkert rätt att inte fräsa ihop allt med pistmaskin, men också helt rätt att skoterköra vänsterspåren på söndag morgon!!! Men de skulle kört alla med skoter på söndag! Det är iaf vad jag tror....

Kan meddela herrarna att Vasaloppet gjorde precis allt de kunde så rätt som möjligt, var på lagledarmötet för eliten kvällen innan, där ville elitledarna har spårning nära starten med tanke på snöfallet men Vasaloppet vill ha bra spår till den stora massan, därför gör man en viss kompromiss i år med att spåra om första milen exklusive startgärdet på morgonen. Jag servade sedan elitåkare från start till mål på 7 ställen. Spåren till Evertsberg pistades med början tidigast kl. 21.00 på lördagen, från Oxberg med början tidigast kl. 22.00, sedan kom snön. Då pistades alla spår till Smågan tidigt söndag morgon, men inte längre då de antagligen inte hunnit fram till Mångsbodarna innan täten. Sedan snöade det till och från hela dagen framför täten, men då finns inte en chans att gå ut med pistmaskiner i pågående lopp. Jag åkte själv skidor från första backen till mångsbodarna för att langa dricka med start kl. 7,30. Kl. 7,45 körde förpatrullen (som går före varje år, ibland bara med skotrar som har skidor fram som trycker spåren) om mig med skotrar och tolkande skidåkare i de 4 spåren i mitten, märktes dock en stor skillnad på trögare spår efter Smågan. När jag servade tätklungan låg dessa för det mesta i 4 spår till bredd eftersom det gick väldigt långsamt mellan spurtpriserna efter Smågan. De 4 spår tätklungan (ca 70 man från början i slutet ca 50 man) var för det mesta de längst till höger när det fanns flera än 4, många åkte också efter tvskoterns igenkörda spår, där nysnön packades bättre. Så sent som på min sista post ca 6 km före mål åkte tätklungan i alla 4 spåren, skotrar med tolkare kom även då ca 15 minuter före täten. Att det bara spårats i vänster sida är ingen sanning alls. Visst gick vissa spår lättare än andra men det beror mycket mer på hur vädret varit med vindar och drivsnö veckorna före, även hur frekvent snön har pistats tidigare under vintern. När temperaturen ligger mellan -1-+ 1 grad och det kommer nederbörd samtidigt som luftfuktigheten är konstant över 95 % så finns det inte en spårmaskin i världen som får ett ensamt spår att hålla till mer än 70-100 passager, så med åtta spår i bredd, så blir det max 800 åkare utspridda i alla spår som får något som liknar vettiga skidspår. Vasaloppet är oerhört duktiga på spårpreparering, men vädret rår de som bekant inte på. Förhållandena var liknande både 2007 och 2008 fast då med den skillnaden att det varit kallt veckorna före så det fanns en stabil grund att jobba med även fast det var nysnö. De åren höll väl spåren kanske till något tusental åkare. Det är en utomhussport med olika förutsättningar varje gång, Vasaloppets bekymmer ett sånt här år är för många deltagare, vissa år kanske spåren håller till 20 000 åkare. Som någon sagt här tidigare, det finns så många andra roliga och fina skidlopp att åka under vintern så varför dör skidintresset helt i södra Sverige 1:a måndagen i mars?

Oki. Så du menar att orsaken till att de två vänstra spåren var så sjukt mycket stabilare (inte bara snabbare) var att man hade kört resten av spårbädden senare med pistmaskin men lämnat de två vänstra spåren orörda från lördag kväll eller ännu tidigare då möjligen????? Måste det inte vara så????????!!

Link to comment
Share on other sites

Flera år tidigare har lösningen på den gordiska knuten varit att de skulle lagt spåren tidigare. Och i vissa fall skickat ut spårpatruller innan eller nån form av borstmaskin eller tilltryckarmaskin som kunde ordnat lite tryck på nysnön i fasta hårda spår. Nu i år hade de gärna fått hoppa sista fräsningen skulle jag tro' date=' men FRAMFÖRALLT var ju de två vänstra spåren skoterkörda på söndag morgon som jag förstod det o de var ju SJUKT mycket bättre. Så mycket bättre att 75 procent åkte där. Att då inte ha en enda person i organisationen som kan fatta att det skulle bli så, så att man kunde kört alla spåren med skoter på morgonen, då minusgraderna inte infann sig o det kom nysnö, DET tycker jag verkligen är dåligt!!!!! Lägga några få dräneringsrör o skotta några spadtag tycker jag inte är så stort i mina ögon!!! De måste ha mer koll på hur de ska göra med spåren dagarna innan OCH på morgonen på söndag!!! Det var säkert rätt att inte fräsa ihop allt med pistmaskin, men också helt rätt att skoterköra vänsterspåren på söndag morgon!!! Men de skulle kört alla med skoter på söndag! Det är iaf vad jag tror....[/quote']

Kan meddela herrarna att Vasaloppet gjorde precis allt de kunde så rätt som möjligt, var på lagledarmötet för eliten kvällen innan, där ville elitledarna har spårning nära starten med tanke på snöfallet men Vasaloppet vill ha bra spår till den stora massan, därför gör man en viss kompromiss i år med att spåra om första milen exklusive startgärdet på morgonen. Jag servade sedan elitåkare från start till mål på 7 ställen. Spåren till Evertsberg pistades med början tidigast kl. 21.00 på lördagen, från Oxberg med början tidigast kl. 22.00, sedan kom snön. Då pistades alla spår till Smågan tidigt söndag morgon, men inte längre då de antagligen inte hunnit fram till Mångsbodarna innan täten. Sedan snöade det till och från hela dagen framför täten, men då finns inte en chans att gå ut med pistmaskiner i pågående lopp. Jag åkte själv skidor från första backen till mångsbodarna för att langa dricka med start kl. 7,30. Kl. 7,45 körde förpatrullen (som går före varje år, ibland bara med skotrar som har skidor fram som trycker spåren) om mig med skotrar och tolkande skidåkare i de 4 spåren i mitten, märktes dock en stor skillnad på trögare spår efter Smågan. När jag servade tätklungan låg dessa för det mesta i 4 spår till bredd eftersom det gick väldigt långsamt mellan spurtpriserna efter Smågan. De 4 spår tätklungan (ca 70 man från början i slutet ca 50 man) var för det mesta de längst till höger när det fanns flera än 4, många åkte också efter tvskoterns igenkörda spår, där nysnön packades bättre. Så sent som på min sista post ca 6 km före mål åkte tätklungan i alla 4 spåren, skotrar med tolkare kom även då ca 15 minuter före täten. Att det bara spårats i vänster sida är ingen sanning alls. Visst gick vissa spår lättare än andra men det beror mycket mer på hur vädret varit med vindar och drivsnö veckorna före, även hur frekvent snön har pistats tidigare under vintern. När temperaturen ligger mellan -1-+ 1 grad och det kommer nederbörd samtidigt som luftfuktigheten är konstant över 95 % så finns det inte en spårmaskin i världen som får ett ensamt spår att hålla till mer än 70-100 passager, så med åtta spår i bredd, så blir det max 800 åkare utspridda i alla spår som får något som liknar vettiga skidspår. Vasaloppet är oerhört duktiga på spårpreparering, men vädret rår de som bekant inte på. Förhållandena var liknande både 2007 och 2008 fast då med den skillnaden att det varit kallt veckorna före så det fanns en stabil grund att jobba med även fast det var nysnö. De åren höll väl spåren kanske till något tusental åkare. Det är en utomhussport med olika förutsättningar varje gång, Vasaloppets bekymmer ett sånt här år är för många deltagare, vissa år kanske spåren håller till 20 000 åkare. Som någon sagt här tidigare, det finns så många andra roliga och fina skidlopp att åka under vintern så varför dör skidintresset helt i södra Sverige 1:a måndagen i mars?

Oki. Så du menar att orsaken till att de två vänstra spåren var så sjukt mycket stabilare (inte bara snabbare) var att man hade kört resten av spårbädden senare med pistmaskin men lämnat de två vänstra spåren orörda från lördag kväll eller ännu tidigare då möjligen????? Måste det inte vara så????????!!

Det menar jag inte alls, alla spår kördes ungefär samtidigt kan skilja någon timma som påverkar ytterst lite, det som påverkar är att tvskotern och många långt fram körde till höger i början och åkte sönder dessa, då blev de till vänster mindre slitna och höll ihop till de första som valde dem, när det sedan började snöa mer igen runt kl. 9,30-10,00 och alla åker i samma spår då spåras detta av skidåkare medan de tidigt åkta som kanske var i sämre skick fylls med snö och blir grundare och instabilare om de nu fanns kvar överhuvud taget. Sedan har vindar och preparering veckorna före Vasaloppet också påverkan på hur glatt underlaget blir. Fallande snö har en oerhört stor uppluckrande effekt på fruset underlag även vid kallare väder.

Link to comment
Share on other sites

att fallande snö har en fascinerande stor effekt på fruset underlag kan jag bekräfta, när jag tänker tillbaks på min karriär som puderjagande skibum. Kunde vara ganska fruset/kornigt/omvandlad tråkig, hård snö och underlag i offpisten. Sedan kom det kanske bara ngn decimeter nysnö, men det kunde innebära att det blev mer eller mindre nästan knädjupt med mjuk fin snö att åka i. - denna omvandling skedde under en natt.
Link to comment
Share on other sites

Kan meddela herrarna att Vasaloppet gjorde precis allt de kunde så rätt som möjligt' date=' var på lagledarmötet för eliten kvällen innan, där ville elitledarna har spårning nära starten med tanke på snöfallet men Vasaloppet vill ha bra spår till den stora massan, därför gör man en viss kompromiss i år med att spåra om första milen exklusive startgärdet på morgonen. Jag servade sedan elitåkare från start till mål på 7 ställen. Spåren till Evertsberg pistades med början tidigast kl. 21.00 på lördagen, från Oxberg med början tidigast kl. 22.00, sedan kom snön. Då pistades alla spår till Smågan tidigt söndag morgon, men inte längre då de antagligen inte hunnit fram till Mångsbodarna innan täten. Sedan snöade det till och från hela dagen framför täten, men då finns inte en chans att gå ut med pistmaskiner i pågående lopp. Jag åkte själv skidor från första backen till mångsbodarna för att langa dricka med start kl. 7,30. Kl. 7,45 körde förpatrullen (som går före varje år, ibland bara med skotrar som har skidor fram som trycker spåren) om mig med skotrar och tolkande skidåkare i de 4 spåren i mitten, märktes dock en stor skillnad på trögare spår efter Smågan. När jag servade tätklungan låg dessa för det mesta i 4 spår till bredd eftersom det gick väldigt långsamt mellan spurtpriserna efter Smågan. De 4 spår tätklungan (ca 70 man från början i slutet ca 50 man) var för det mesta de längst till höger när det fanns flera än 4, många åkte också efter tvskoterns igenkörda spår, där nysnön packades bättre. Så sent som på min sista post ca 6 km före mål åkte tätklungan i alla 4 spåren, skotrar med tolkare kom även då ca 15 minuter före täten. Att det bara spårats i vänster sida är ingen sanning alls. Visst gick vissa spår lättare än andra men det beror mycket mer på hur vädret varit med vindar och drivsnö veckorna före, även hur frekvent snön har pistats tidigare under vintern. När temperaturen ligger mellan -1-+ 1 grad och det kommer nederbörd samtidigt som luftfuktigheten är konstant över 95 % så finns det inte en spårmaskin i världen som får ett ensamt spår att hålla till mer än 70-100 passager, så med åtta spår i bredd, så blir det max 800 åkare utspridda i alla spår som får något som liknar vettiga skidspår. Vasaloppet är oerhört duktiga på spårpreparering, men vädret rår de som bekant inte på. Förhållandena var liknande både 2007 och 2008 fast då med den skillnaden att det varit kallt veckorna före så det fanns en stabil grund att jobba med även fast det var nysnö. De åren höll väl spåren kanske till något tusental åkare. Det är en utomhussport med olika förutsättningar varje gång, Vasaloppets bekymmer ett sånt här år är för många deltagare, vissa år kanske spåren håller till 20 000 åkare. Som någon sagt här tidigare, det finns så många andra roliga och fina skidlopp att åka under vintern så varför dör skidintresset helt i södra Sverige 1:a måndagen i mars?[/quote']

Oki. Så du menar att orsaken till att de två vänstra spåren var så sjukt mycket stabilare (inte bara snabbare) var att man hade kört resten av spårbädden senare med pistmaskin men lämnat de två vänstra spåren orörda från lördag kväll eller ännu tidigare då möjligen????? Måste det inte vara så????????!!

Det menar jag inte alls, alla spår kördes ungefär samtidigt kan skilja någon timma som påverkar ytterst lite, det som påverkar är att tvskotern och många långt fram körde till höger i början och åkte sönder dessa, då blev de till vänster mindre slitna och höll ihop till de första som valde dem, när det sedan började snöa mer igen runt kl. 9,30-10,00 och alla åker i samma spår då spåras detta av skidåkare medan de tidigt åkta som kanske var i sämre skick fylls med snö och blir grundare och instabilare om de nu fanns kvar överhuvud taget. Sedan har vindar och preparering veckorna före Vasaloppet också påverkan på hur glatt underlaget blir. Fallande snö har en oerhört stor uppluckrande effekt på fruset underlag även vid kallare väder.

Så då hade det alltså räckt om de hade kört upp spåren någon timma tidigare o skickat ut föråkare i dem? Då hade de hållit ihop? för så sjuk skillnad kan det ju inte vara bara pga att det drivit i mer just i de två vänstra spåren... Enligt pölders blog på lördagkvällen sent, ville arrangören inte spåra om efter snöfallet på lördag kväll, för att ge bra spår t fler o kanske skicka ut föråkare/ trycka till spåren på någont vis, men Swix o Toko tvingade arrangörerna köra upp en gång extra från mångsbodarna. Enligt Pölder alltså och det verkar ju inte riktigt så som du beskriver det kanske? Snöfallet söndag vid 9.30-10.00 var väl dock inte mycket att tala om??? Märktes väl knappt?

Link to comment
Share on other sites

Även jag tilhör de som tackar Chrille O för mycket intressanta upplysningar.Tusen tack Chrille O. Fantastiskt forum vi har att då och då få nästan insiderupplysningar av de som faktiskt vet något vi inte kan ha en aning om. JAG är dessutom mycket tacksam mot den fantastiska Vasaloppsledningen som trots usla förutsättningar både vågade och gjorde all rätt (som jag ser det) och fick med sig allmänheten på ett beundransvärt sätt så att loppet kunde genomföras så tillfredställande som var möjligt med dessa förutsättningar. JAG är mycket stolt att få tillhöra den tappra skara som fick förmånen att genomföra Vasaloppet 2014. JAG tillhör desstom den delmängd av denna skara som gjorde det med ett leende på läpparna och en inre tillfredställese det var länge sedan jag upplevde.
Link to comment
Share on other sites

Det sociala runt omkring vasaloppet, vad säger du om det, Lars-Erik. Inte sitter väl du och kurar på ditt rum mellan loppen utan är väl ute och träffar folk både på och vid sidan om spåren. Och under loppet, jag brukar prata eller växla några ord med skidåkare bredvid tills tröttheten satt in och lusten att prata och svara försvunnit.

De första åren är man hundra procent fokuserad på loppet men allt eftersom blir det sociala runt omkring viktigare. (skulle kunna vara en anledning till en dubbel nästa år)

Link to comment
Share on other sites

Även jag tilhör de som tackar Chrille O för mycket intressanta upplysningar.Tusen tack Chrille O. Fantastiskt forum vi har att då och då få nästan insiderupplysningar av de som faktiskt vet något vi inte kan ha en aning om. JAG är dessutom mycket tacksam mot den fantastiska Vasaloppsledningen som trots usla förutsättningar både vågade och gjorde all rätt (som jag ser det) och fick med sig allmänheten på ett beundransvärt sätt så att loppet kunde genomföras så tillfredställande som var möjligt med dessa förutsättningar. JAG är mycket stolt att få tillhöra den tappra skara som fick förmånen att genomföra Vasaloppet 2014. JAG tillhör desstom den delmängd av denna skara som gjorde det med ett leende på läpparna och en inre tillfredställese det var länge sedan jag upplevde.

Japp! Tack ChrilleO!!!!!! Gött!

Link to comment
Share on other sites

Nu åkte jag inte VL utan ÖSS i år, men det var väl som vanligt. Första 2-3 milen var jag ett stakmonster som åkte och spånade på ett upplägg inför 2015 som innehöll dubbla träningsmängden och flera träningsläger på glaciär. Kanske till och med ett par rullskidor.

 

Nånstans kring sex mil hade jag knåpat ihop en Blocketannons med paketpris på skidor, pjäxor, cykel och löparskor. Billigt som fan. Jag förbannade traditionsenligt slalombacken i Gopshus eftersom den är en symbol för hur kuperad en terräng för skidåkande inte ska vara.

 

I mål var jag extremt nöjd med prestationen, men lovade orubbligt "aldrig mer".

 

På vägen hem i bilen började vi prata om att "om man rent hypotetiskt skulle åka igen så vore det gott med nåt annat än kardemummabullar vid kontrollerna".

 

Och på måndag anmäler jag mig igen...

Link to comment
Share on other sites

Nu åkte jag inte VL utan ÖSS i år, men det var väl som vanligt. Första 2-3 milen var jag ett stakmonster som åkte och spånade på ett upplägg inför 2015 som innehöll dubbla träningsmängden och flera träningsläger på glaciär. Kanske till och med ett par rullskidor.

 

Nånstans kring sex mil hade jag knåpat ihop en Blocketannons med paketpris på skidor, pjäxor, cykel och löparskor. Billigt som fan. Jag förbannade traditionsenligt slalombacken i Gopshus eftersom den är en symbol för hur kuperad en terräng för skidåkande inte ska vara.

 

I mål var jag extremt nöjd med prestationen, men lovade orubbligt "aldrig mer".

 

På vägen hem i bilen började vi prata om att "om man rent hypotetiskt skulle åka igen så vore det gott med nåt annat än kardemummabullar vid kontrollerna".

 

Och på måndag anmäler jag mig igen...

Jo de där tankarna känner man igen speciellt när man närmar sig Gopshus.

 

Beträffande anmälan får du nog dock vänta till söndag den 16 kl 9.00, då anmälan öppnar först då.

Link to comment
Share on other sites

Magic några plus på den

Läste du mina tankar som var väldigt lika under ÖSM?

Skulle vara spännande om Alecta scannade hjärnvågorna och presenterade skidlöparnas tankar under loppet på de stora bildskärmarna istället för hälsningarna från anhöriga. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jo de där tankarna känner man igen speciellt när man närmar sig Gopshus.

Allvarligt talat, hur f-n kan man lägga en slalombacke där det går ett Vasaloppsspår?

Beträffande anmälan får du nog dock vänta till söndag den 16 kl 9.00, då anmälan öppnar först då.

Aha, tills dess har jag väl hunnit komma till nästa fas, dvs den då jag inte kan bärga mig innan anmälan öppnar :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt 6 gånger, och aldrig ens sett slalombacken. Blev lite paff när dom nämnde den i tv....såna skygglappar har jag i slutet...

Om man orkar lyfta blicken när man åker "tvättbrädan" längs kraftledningen innan så syns den rakt fram. Vid själva passeringen, som Stadium numera bemannar (goda energikakor i år, tack!), så noterade jag faktiskt t.o.m. liften i år. Var väl inte tillräckligt trött...

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt 6 gånger' date=' och aldrig ens sett slalombacken. Blev lite paff när dom nämnde den i tv....såna skygglappar har jag i slutet...[/quote']

Om man orkar lyfta blicken när man åker "tvättbrädan" längs kraftledningen innan så syns den rakt fram. Vid själva passeringen, som Stadium numera bemannar (goda energikakor i år, tack!), så noterade jag faktiskt t.o.m. liften i år. Var väl inte tillräckligt trött...

Minns varken slalombacke eller kraftledning.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en fråga om hur jag upplevde omdragningen av spåret vid Evertsber mm. själv har jag ingen aning om vart det va omdraget. km skyltarna stod i rätt ordning och snön va vit som vanligt. Skidbacken har jag iaf sett alla år jag åkt.
Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt 6 gånger' date=' och aldrig ens sett slalombacken. Blev lite paff när dom nämnde den i tv....såna skygglappar har jag i slutet...[/quote']

Om man orkar lyfta blicken när man åker "tvättbrädan" längs kraftledningen innan så syns den rakt fram. Vid själva passeringen, som Stadium numera bemannar (goda energikakor i år, tack!), så noterade jag faktiskt t.o.m. liften i år. Var väl inte tillräckligt trött...

Minns varken slalombacke eller kraftledning.

Kraftledningen är ju enklassiker, hur kan man missa den? Bra år är det en jättekul bit där man tokpressar uppför varje brant och sedan kastar sig utför och lätt återhämtar sig från puls och syra i några sekunders fartställning innan nästa lilla backe efteråt. Så kändes det INTE iår för mig ...

Link to comment
Share on other sites

För att svara på orginalfrågan: Knappt.

 

Gäller hela säsongen. Har nog inte sett solen under ett skidpass. Däremot regn, slask, blåst, mörker.

 

Sedan kröntes det med ett otroligt tungt vasalopp med ett sämre resultat än i fjol.

 

Denna vinter har varit en prövning. Men siktar nog på att anmäla mig till nästa år igen för att hoppas på en vinter med snö, sol, kallgrader och hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

Åkte första gången ÖSS och blev lite ängslig när jag såg den där backen...blev lättad när jag insåg att den inte ingick i prövningen :)

Tycker absolut att det varit värt sastningen, min snart 50 åriga kropp som för 18 månader sedan var tvungen att stanna för att hämta andan efter att jag sprungit 1 km tog mig runt 9 mil på skidor nu...nästa år blir det VL :)

Link to comment
Share on other sites

Värt och värt, har alldrig varit nån skidåkare alldrig tränat konditionidrott, dock gjort ett vasalopp förut 2008.

Bestämde mig i fjol att nu var det dags att prova igen har ju varit fina vintrar och hyfsade förhållanden sen 2008, Hadde ju all utrustning sen förra gången så det skulle bli billigt också samt en 40 pårs kris.

Nåja 128 träningsmil på snö i vinter har jag fått ihop, milkostnad för vasaloppet blev ca 300kr/mil exklusive bilkostnader. 15 kg lättare har jag blivit av träningen.

Panikkänsla när jag insåg att förhållanden skulle blli likartade som förra gången, blöt nysnö.

Fick en tokkämpig resa på bakhala skidor med dåligt glid, (förra gången hadde jag i och för sig bakhalare skidor men bättre glid) Nådde inte min målsättning kom in på 8,06, , hadde väl ingen hög målsättning när jag började träna men målet blev så småningom att i alla fall ta mig upp till led 5, startade i 6 men ramlade ner ett steg.

Summa av det hela. dyrt javist men värt varenda krona, har haft en kul träningsvinter och utan vasaloppet skulle jag fortfarande väga 100+. Får göra ett försök nästa år igen och göra en anständigare tid samt minska 10kg till. För det kan ju inte snöa varenda jävla gång som jag skall åka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...