Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var det värt satsningen?


skid_åkare

Recommended Posts

Loppet, ÖSM för min del, var ett riktigt antiklimax. För min prestation och skidupplevelse var det ju knappast värt det. Dock kul att uppleva allt runtomkring igen. Men för all träning och välbefinnande det fört med sig så var det absolut värt det! Minskat 15kg i vikt, slutat med hjärtmedicin och alla roliga minnen från långpass på underbara skidorter. Jag kommer att anmäla mig till nästa år igen. Om jag sedan åker är skrivet i stjärnorna men det värt anmälningsavgiften bara som sporre att träna mer än jag skulle gjort annars.

Och nu börjar ju först skidloppssäsongen i norr!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Jag är avundsjuk på dig, Lappen, efter detta vasalopp kan du glömma allt elände och få många fina skidupplevelser ännu, både i tävlingar och som utflykter.:)

 

Här nere i Småland är det grönt sedan länge tom konstsnöspåren börjar ge upp, körde mitt sista skidpass vasaloppsöndagen på en 150 m lång remsa konstsnö för att komma upp i 35 mil, nästan exakt 100 mil mindre än förra året.

 

Men för många här nere blev vasaloppet samt ev ett seedningslopp det enda som fanns att tillgå på tävlingsfronten; själv körde jag två tävlingar varav den ena var DM, resten var inställt, inställt, inställt.

 

Det blir att ta nya tag till nästa vinter och hoppas på bättre förutsättningar bara kroppen står bi - sen får man i efterhand utvärdera om det var värt allt slit och pengar.

Link to comment
Share on other sites

Loppet, ÖSM för min del, var ett riktigt antiklimax. För min prestation och skidupplevelse var det ju knappast värt det. Dock kul att uppleva allt runtomkring igen. Men för all träning och välbefinnande det fört med sig så var det absolut värt det! Minskat 15kg i vikt, slutat med hjärtmedicin och alla roliga minnen från långpass på underbara skidorter. Jag kommer att anmäla mig till nästa år igen. Om jag sedan åker är skrivet i stjärnorna men det värt anmälningsavgiften bara som sporre att träna mer än jag skulle gjort annars.

Och nu börjar ju först skidloppssäsongen i norr!

Kul att du ser det som en sporre ;). Om jag själv anmäler mig till VL så är det på sätt och vis av samma anledning, dvs enbart träningen innan som är det egentliga syftet. Men själva anmälan ser jag absolut inte som någon morot eller "sporre". Jag ser det enbart som en piska! ;) Eftersom jag vet hur tråkigt ett VL är från längre bak i leden. Jag behöver nog en rejäl piska för att inte bli allt för förslappad ;).

Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara ja direkt. Nästan 20 tusen pengar satsade (exklusive bilkostnader till alla snöfläckar)' date=' försummad familj och 150 timmar träning på pulsklockan och sedan blev resultatet ändå inte bättre. På köpet kanske mer vältränad än någonsin(?) och en erfarenhet rikare (att ha stått i Sälen mitt bland 10 tusen skidåkare som hjälplöst stapplar fram på bakhala skidor uppför en ändlös uppförsbacke).

 

Jag behöver m y c k e t inspiration för att anmäla mig igen.[/quote']

På spiken! Nästan inte ett träningspass med bra förhållanden och tre seedningslopp i grisförhållanden. Att magen pajar på VL gör ju att skidsäsongen blev fullbordad :). Stressad hela vintern för att få ihop jobb, familj och träning tog också bort glädjen. Bor man i sthml så försvinner sjukt mycket tid till transport från och till skidspåret. Riktigt skönt att lägga ned tävlande på skidor för överskådlig framtid. Inga mer golfbanor på rimfrost eller slask!

Men Peter - du får väl träna och tävla för att det är roligt! ;). Träningen i sig är väl inget straff???

Sedan vet jag att du lagt ner mycket tid, och du kanske tycker du offrat för mycket från familj mm. Sedan kanske inte VL blev så bra för din del. Men du hankade dig ju i alla fall kvar i led 2. Så du kan väl ta nästa säsong med en klackspark - träna rullskidor runt knuten medan ungarna sover och åka nästa VL utan stress. Då kanske det går hur bra som helst!!! ;)

 

Vi får ta ett snack utanför forumet vid tillfälle, så jag får höra vad som strulade på VL… ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var värt det. Hade mitt bästa VL hitills med plats ca 1735 med gott om energi att tjöta med publik och skämta hela vägen i mål. Ett av mina huvudmål var just att kunna njuta av loppet, efter ett skitlopp 2013. Jakten på placering och tid var sekundärt.

 

Det man kan påverka är sina mål, sin inställning och sina förberedeler. Man måste vara beredd att justera målen mtp vilka förberedelser man haft och hur livssituationen ser ut

 

Jag är försiktig med alltför ambitiösa mål, men jag gnetar på år efter år och blir lite bättre men framförallt är jag noga med att ha kul på träningen. Nästa år kanske man kan ta ytterligare några placeringar om livet i stort med renoveringar, jobb och familj funkar. Det vitigaste för mig är dock kontinuiteten, glädjen i träningen och att pusslet funkar utan för stora avkall på annat håll. Förövrigt är det stora målet ett 40-tal VL till, så i det perspektivet är inte resultatet ett enskilt år så viktigt :)

Link to comment
Share on other sites

Såklart att det var värt det!

Jag anmäler mig igen.

Vasaloppet var först ett lopp där jag ville avsluta min skidsäsong med formtoppning och bästa resultatet, helst förbättring vart år.

Men när jag insåg att spåren bara finns för de första och att resten rider på kultstatusen utan möjlighet att åka klassiska skidor som man lär ut det (två parallella spår) så har jag omvärderat.

 

Nu är det en träningsmorot plus en rolig resa med så många trevliga människor att möta på resan, i spåren, i omklädningsrummen, i matsalen efteråt eller var som helst. Vi blir ju alla så mycket mer öppna på stora idrottstävlingar.

Fortfarande en säsongsavslutning för mig (gör mig nog mer till motionär än tävlingsåkare?) men numera utan resultathetsen även om jag alltid försöker göra mitt bästa...

Link to comment
Share on other sites

Ja det var värt det. Hade mitt bästa VL hitills med plats ca 1735 med gott om energi att tjöta med publik och skämta hela vägen i mål. Ett av mina huvudmål var just att kunna njuta av loppet, efter ett skitlopp 2013. Jakten på placering och tid var sekundärt.

 

Det man kan påverka är sina mål, sin inställning och sina förberedeler. Man måste vara beredd att justera målen mtp vilka förberedelser man haft och hur livssituationen ser ut

 

Jag är försiktig med alltför ambitiösa mål, men jag gnetar på år efter år och blir lite bättre men framförallt är jag noga med att ha kul på träningen. Nästa år kanske man kan ta ytterligare några placeringar om livet i stort med renoveringar, jobb och familj funkar. Det vitigaste för mig är dock kontinuiteten, glädjen i träningen och att pusslet funkar utan för stora avkall på annat håll. Förövrigt är det stora målet ett 40-tal VL till, så i det perspektivet är inte resultatet ett enskilt år så viktigt :)

+1 på det! Bra skrivet!

 

Lätt att fokusera på resultat och prestation och då mista glädjen i träningen. Om träningen blir ett stressmoment, som till vilket pris som helst, ska pressas in bland allt annat som ska göras i livspusslet, så blir det inget bra. Inte för mig i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...