Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Ock enligt artikeln är det c:a 100 elitåkare som skrivit under detta viktiga upprop för att stävja detta orosmoln så att de och vi åter kan få förtroende for att inte dopade åkare kan åka mot helt rena. I en speciell sidoartikel uttalar sig Sundby som

naturligtvis inte skriver på uppropet utan avvaktar. Däremot finns det andra norrmänniskor som skrivit på bl.a. Marit Björgen,, Tönseth, Röthe och Brandsdahl. Positivt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har ju Norge haft lång tid på sig att reformera men det är ju fullständigt uppenbart att deras mål hela tiden varit att sopa skiten under mattan och business as usual.

 

De pratar ju om förebyggande behandling men konkret är det ju symtombehandling. Var är resultaten av dessa många år av "forskning", hur mycket kan man bromsa/förhindra astma genom att ta mediciner i förebyggande? Eller var det så att de som fick astmamedicin kunde träna hårdare och därför på lång sikt försämrade sin astma MER än de som fick vila istället för att ta medicin?

 

Precis.

 

Jag fick akut köldinducerad astma under en tävling i kallt väder (troligtvis en bit under -17) - innan forsta kilometern så tog det helt stopp och jag fick ingen luft, det lät som om jag svalt en visselpipa. Jag bodde och tränade där det var kallt, men hade inte haft några problem vid kallt väder innan det här loppet. Så det var antigen att skaffa sig en astmamedicin eller att lägga ner, och det visade sig att det gick bra att hantera med en medicin som inte var dopingklassad - utan att ta höga doser _för_mig_.

Det här gjorde mig övertygad om att man kan dra på sig ansträngningsutlöst astma genom att dra i sig för mycket kall luft, eventuellt så ökar man känsligheten/risken genom att träna mycket i låga temperaturer. Att man skulle kunna medicinera i förebyggande syfte låter mycket konstigt i mina öron. Belastningen på cellerna i luftvägarna borde ju huvudsakligen bero på hur mycket kalluft man drar i sig, och om man klarar av att öka den mängden genom att ta astmamedisin så borde det snarare öka risken/känsligheten. Hur den norska forskningen kommit fram till det här skulle vara mycket intresant att få se (har någon sett artiklar i ämnet?).

 

...Och det var norskarna som kom på iden att säga att det var i förebyggande syfte, och det måste "väl" betyda att dom har någon typ av seriösa studier som visar att det fungerar så?

Link to comment
Share on other sites

Precis.

 

Jag fick akut köldinducerad astma under en tävling i kallt väder (troligtvis en bit under -17) - innan forsta kilometern så tog det helt stopp och jag fick ingen luft, det lät som om jag svalt en visselpipa. Jag bodde och tränade där det var kallt, men hade inte haft några problem vid kallt väder innan det här loppet. Så det var antigen att skaffa sig en astmamedicin eller att lägga ner, och det visade sig att det gick bra att hantera med en medicin som inte var dopingklassad - utan att ta höga doser _för_mig_.

Det här gjorde mig övertygad om att man kan dra på sig ansträngningsutlöst astma genom att dra i sig för mycket kall luft, eventuellt så ökar man känsligheten/risken genom att träna mycket i låga temperaturer. Att man skulle kunna medicinera i förebyggande syfte låter mycket konstigt i mina öron. Belastningen på cellerna i luftvägarna borde ju huvudsakligen bero på hur mycket kalluft man drar i sig, och om man klarar av att öka den mängden genom att ta astmamedisin så borde det snarare öka risken/känsligheten. Hur den norska forskningen kommit fram till det här skulle vara mycket intresant att få se (har någon sett artiklar i ämnet?).

 

...Och det var norskarna som kom på iden att säga att det var i förebyggande syfte, och det måste "väl" betyda att dom har någon typ av seriösa studier som visar att det fungerar så?

 

Det kan väl vara därför man inte nämner något som helst om resultatet av alla år av forskning/experimentering med astmamediciner.

 

Om sanningen är att de försämrar atleternas långsiktiga hälsa genom den medicinering de använt så skulle de ju indirekt erkänna att de numera medicinerar med målet att öka antalet vunna tävlingar.

 

Om sanningen är att de förbättrar atleternas långsiktiga hälsa hade de ju sagt det vid det här laget.

 

Inget svar är också ett svar. Som sagt, de har ju haft tid på sig nu men valt att undvika sakfrågorna.

Link to comment
Share on other sites

Vad som inte lyfts är varför de använder just ventoline, det ha ju kommit flera genarationer med nya astmapreparat efter den. Men de kanske inte har samma anabola effekt?

 

Eller så är det så att den är bäst på att bota symtomen.

Har bricanyl anabol effekt?

 

Skulle vara intressant att höra hur de funderar kring detta och hur grundmedicineringen med kortisoner ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Vad som inte lyfts är varför de använder just ventoline, det ha ju kommit flera genarationer med nya astmapreparat efter den. Men de kanske inte har samma anabola effekt?

 

Eller så är det så att den är bäst på att bota symtomen.

Har bricanyl anabol effekt?

 

Skulle vara intressant att höra hur de funderar kring detta och hur grundmedicineringen med kortisoner ser ut.

Verksamma ämnet i ventoline är salbutamol. I bricanyl är det terbutalin. 

 

Terbutalin förbättrar anaerob förmåga och muskelstyrka enligt Kreiberg et al. (2013) http://erj.ersjournals.com/content/42/Suppl_57/P3960

 

Terbutalin har dock biverkningar som påverkar uthålligheten negativt (Kreiberg et al. 2013).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.svt.se/sport/vintersport/bjorgen-slutar-utan-sin-astmamedicin/

 

Klart det inte är roligt att tävla om man inte kan vinna

 

Jag tycker att det är en fullt rimlig diskussion. Om man behöver använda sig av mediciner för att kunna prestera på elitnivå, ska man då verkligen utöva idrott på elitnivå?

Om svaret är ja, så kan man ju även diskutera vilka andra åkommor som man ska kunna medicinera eller till och med operera, ...om jag drar resonemanget till en absurd nivå; om man har ett svagare hjärta ska man da kunna ta hjärtmediciner för att kunna prestera bättre, eller rent utav operera in en kraftigare pump?

Ska även friska åkare då kunna ta samma mediciner, varför går gränsen just vid astma?

Link to comment
Share on other sites

Det enda rimliga är egentligen att bara ta det för vad det är. En lek och underhållning. Tour de france var mycket roligare förr när Lance, Ulrich, Pantani och gubbarna låg i bocken uppför Tourmalet utan öppna munnen :) skidåkningen är rolig nu när Skägget, M och ryska björnen får härja "fritt :)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 6 months later...

Johan Olsson hade ju ständigt problem med sina luftrör, och fick avstå många tävlingar, men så tog han ju bara standarddosering av sin astmamedicin också.

Tror säkert att det går att upprätthålla tuff träning med stora doser astmamedicin.

Hur vet du hur mycket astmamedicin Johan tog? Vem vet vilka mediciner han tryckte i sig under sina sjukdomsperioder. Ofta ofta sjuk, men alltid alltid frisk och i toppform till mästerskapen.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du hur mycket astmamedicin Johan tog? Vem vet vilka mediciner han tryckte i sig under sina sjukdomsperioder. Ofta ofta sjuk, men alltid alltid frisk och i toppform till mästerskapen.

Antagligen för att svenska skidåkare är helylle idrottare som aldrig skulle komma på tanken att hålla på med fulheter.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Johan Olsson gled undan lite när hans astmamedicinering kom på tal och man fick inget besked om vilken

medicin och hur mycket han tog. Hade han varit från Ryssland eller Baltikum hade han per automatik blivit misstänkt för

doping. Nu tror jag i och för sig inte att han fibblat med sin medicinering, men ger man inte klara besked är det lätt att det smyger sig in en liten misstanke.

 

Nu var ju reglerna inte åtstramade på hans tid, så om han höll sig inom det då gällande regelverket, kan man

inte säga att han dopat sig. Om han kunnat prestera lika bra med dagens regelverk får vi inte reda på, men vad gäller Sundby kan det vara orsaken till att han inte kommit upp i samma nivå som tidigare + att Kläbo finns på banan nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Spännande läsning. Det ger alltså positiva effekter på explosivitet och muskelstyrka (om man tar högre doser än som är medicinskt motiverat). Det är ju för jäkla tragiskt att höra resonemanget i slutet av artikeln, att gränsvärdena från WADA har satts långt högre än rimligt, för att det skulle vara för dyrt med B-prover och omtester på alla misstänkta fuskare. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...