Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Du skriver först (indirekt) att det påverkar prestationen iom sämre syresättning. Sedan menar du att det inte påverkar prestationen utan är mera psykiskt?

Det var väl lite ironiskt skrivet - klart att det påverkar prestationen, om man inte kan tömma lungorna ordentligt och tappar koncentrationen pga paniken och hostar hela tiden.

Jag har en annan astmaform- SHR- som inte sätter ner prestationen lika mycket, men kan ändå känna igen mig i hostan och tryck över bröstet samt psykiskt sämre efteråt. Jag har aldrig tävlat i akutstadiet, men har tex upplevt andningsbesvär i VL, vid inandning av avgaser från snöscootrarna, men sänker jag tempot så släpper det efter ett tag. Jag kan träna i medelfart efter, men inte ge järnet.

Glädjande nog håller man på att ta fram en medicin för min astmaform, den är baserad på capsaisin och intas i kapselform och framställs ur chilipeppar. En form av  "supersensilibering" skall ske med medicinen, så att man reagerar mindre eller inte alls på ämnen som irriterar luftvägarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såg ni det långa inslaget idag på vinterstudion om de norska dopingfallen ? Vad tycker ni ? För egen del tycker jag inte det framkom något egentligt nytt som vi inte ventilerat på vårt forum. Helt klart visar ju intervjuerna att det är en klar skillnad på hur svenska och norska landslagsläkare resonerar. Och kampen i klassen vem som kan anses "värst dopade åkare" syntes även här liksom på vårt forum. Dessutom har trådarna om de dopade åkarna nästan lika många visningar var-Förmodligen avgör väl Jouhagtråden snart när hon får sitt straff, oberoende vad det blir, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Så ni det långa inslaget idag på vinterstudion om de norska dopingfallen ? Vad tycker ni ? För egen del tycker jag inte det framkom något egentligt nytt som vi inte ventilerat på vårt forum. Helt klart visar ju intervjuerna att det är en klar skillnad på hur svenska och norska landslagsläkare resonerar. Och kampen i klassen vem som kan anses "värst dopade äkare" syntes även här liksom på vårt forum. Dessutom har trådarna om de dopade åkarna nästan lika många visningar var-Förmodligen avgör väl Jouhagtråden snart när hon får sit straff, oberoende vad det blir, eller ?

Läste en intervju med björgen i VG idag och "hon fruktar det värsta" för johaugs avstängning, och med det menar hon hela säsongen. När man tycker ett halvår är riktigt illa när brottet, steroider i kroppen, egentligen ger fyra år säger det en hel del om hur man ser på dopning.

Link to comment
Share on other sites

Såg ni det långa inslaget idag på vinterstudion om de norska dopingfallen ? Vad tycker ni ? För egen del tycker jag inte det framkom något egentligt nytt som vi inte ventilerat på vårt forum. Helt klart visar ju intervjuerna att det är en klar skillnad på hur svenska och norska landslagsläkare resonerar. Och kampen i klassen vem som kan anses "värst dopade åkare" syntes även här liksom på vårt forum. Dessutom har trådarna om de dopade åkarna nästan lika många visningar var-Förmodligen avgör väl Jouhagtråden snart när hon får sitt straff, oberoende vad det blir, eller ?

Väldig skillnad på norska Ledarna i intervjun o Pliggen o de andra i studion. Ungefär sa ju norrmännen att de hållt på m detta i många år nu (25 års erfaring) o tänkte fortsätta med astmabehandlingen av åkare med astmaliknande symptom. Även sa de att de tänkte fortsätta m nebulisatorer o att de kunde behöva ge tex Sundby stora (större än under off season iaf) doser i vinter vid behov... VÄLDIGT långt från svenska ledarnas resonemang...

Link to comment
Share on other sites

Det var väl inget nytt i Vinterstudion, men en hygglig sammanfattning av dom norska dopningsfallen och astmautredningen.

 

Mycket snack om nebulisatorer, men det känns lite som ett villospår, för min del spelar apparaturen ingen avgörande roll, desto viktigare hur mycket medicin dom får i sig. 

 

Det som stör mig mest av allt och som norrmännen återigen fick påstå okommenterat, är mantrat om att astmamedicin absolut inte är prestationsfrämjande. Så kan man ju inte säga när det finns studier som visar just detta. Det är inget annat än lögn och jag fattar inte hur man har mage att säga detta offentligt. 

 

Det norska läkarna och skidlandslaget egentligen menar är: "vi väljer att gå på de studier som inte visat någon prestationshöjning och vi bortser från de studier som bevisar dopningseffekter".

Link to comment
Share on other sites

Det var väl inget nytt i Vinterstudion, men en hygglig sammanfattning av dom norska dopningsfallen och astmautredningen.

 

Mycket snack om nebulisatorer, men det känns lite som ett villospår, för min del spelar apparaturen ingen avgörande roll, desto viktigare hur mycket medicin dom får i sig. 

 

Det som stör mig mest av allt och som norrmännen återigen fick påstå okommenterat, är mantrat om att astmamedicin absolut inte är prestationsfrämjande. Så kan man ju inte säga när det finns studier som visar just detta. Det är inget annat än lögn och jag fattar inte hur man har mage att säga detta offentligt. 

 

Det norska läkarna och skidlandslaget egentligen menar är: "vi väljer att gå på de studier som inte visat någon prestationshöjning och vi bortser från de studier som bevisar dopningseffekter".

Men så länge wada inte anser att astmamedicin har en långsiktig anabola effekt (eftersom de tillåter med dispens) kan man väl inte klandra norrmännen för samma inställning?

Link to comment
Share on other sites

Norrmænnen anvænder nebulisator men svenskarna gør det inte pga av ev påverkan hos barn och ungdomar?

Kan vi inte førklara saken bættre før barn och unga?

 

Det r ju elitidrott med helt galna førvæntningar på mænniskokroppen. Klart då att det behøvs andra metoder før att ta hand om den. Obs! På lagligt sætt!

 

Sverige, slæpp sargen.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl inget nytt i Vinterstudion, men en hygglig sammanfattning av dom norska dopningsfallen och astmautredningen.

 

Mycket snack om nebulisatorer, men det känns lite som ett villospår, för min del spelar apparaturen ingen avgörande roll, desto viktigare hur mycket medicin dom får i sig. 

 

Det som stör mig mest av allt och som norrmännen återigen fick påstå okommenterat, är mantrat om att astmamedicin absolut inte är prestationsfrämjande. Så kan man ju inte säga när det finns studier som visar just detta. Det är inget annat än lögn och jag fattar inte hur man har mage att säga detta offentligt. 

 

Det norska läkarna och skidlandslaget egentligen menar är: "vi väljer att gå på de studier som inte visat någon prestationshöjning och vi bortser från de studier som bevisar dopningseffekter".

Precis! Märkligt villospår blev det i studion det med nebulisatorer. Möjligen kan man prata om att det är osäkrare hur mycket de får i sig m nebulisatorer... Men det intressanta måste ju vara om medicinen har prestationshöjande och till och med anabola effekter!!!

 

Exakt, märkligt resonemang hos Aune o de andra norska ledarna!

Link to comment
Share on other sites

Det irriterande är att för vissa finns ingen gråzon. Norska ledarna upprepar ständigt att de inte bryter mot regler när de preppar friska åkare med medicin.

 

Sundby hävdade också att han blev avstängd inte för att han tagit för mycket (nähä??) medicin utan för att han glömt söka dispens. En dispens han aldrig hade fått beviljad by the way.

 

Johaug hävdade att hon var utan skuld till att ha steroider i kroppen trots att det ÄR åkarens eget ansvar för vad man får in i kroppen.

 

 

Fortfarande ingen självkritik från norks sida, det är därför jag med skadeglädje gärna ser Johaug blir avstängd 2 år eller mer.

 

De säger att "I Norge joksar vi inte" nähä självklart behöver man inte det då man istället lagt stora resurser (statsfinansierat) på "forskning" och "medicinsk utveckling" för att kunna utnyttja kryphål i regler.

Link to comment
Share on other sites

Men så länge wada inte anser att astmamedicin har en långsiktig anabola effekt (eftersom de tillåter med dispens) kan man väl inte klandra norrmännen för samma inställning?

 

WADA vet att det kan ge anabola och andra dopningseffekter men har väl klantat sig med gränsvärden och dispenser. Tycker inte heller att man kan klandra norrmännen alltför mycket för att dom håller sig i en gråzon, det är mer en signalfråga som "Piggen" uttryckte det.

 

Däremot tycker jag att norska skidlandslaget är idioter som ljuger om att det inte är prestationsfrämjande, det är obehagligt med den typen av lögner, och ingen direkt bra signal till sina skidungdomar.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel så blev det ett väldigt ståhej för några årsen i tiokamp, när det visade sig att några utövare tog glukos intravenöst. Glukos är inte dopning men sättet man tar det på.

Tycker Mattias Fredriksson är inne på rätt spår, man skall inte ha med sig "sjukhusmaskiner" ut till arenan. Sjukvårdare undantagna.

Link to comment
Share on other sites

En sak är förvånande med kommentarerna här forumet; astmamedicin är prestationshöjande på norrmän och norskor, men inte på svenskar och svenskor ! :o

Vi fick idag veta att Johan Ohlsson haft astma sen barnsben och följdaktligen måst medicinera mot sjukdomen. Tur att han inte är norrman för då hade hans medicinering varit prestationshöjande........

OBS ! jag talar om åkare med diagnosen astma.

Link to comment
Share on other sites

En sak är förvånande med kommentarerna här forumet; astmamedicin är prestationshöjande på norrmän och norskor, men inte på svenskar och svenskor ! :o

Vi fick idag veta att Johan Ohlsson haft astma sen barnsben och följdaktligen måst medicinera mot sjukdomen. Tur att han inte är norrman för då hade hans medicinering varit prestationshöjande........

OBS ! jag talar om åkare med diagnosen astma.

 

Tror dom flesta här är ganska nyfikna på hur mycket astmamedicin svenskar och andra tar också men nu är det Sundby som åkt dit med hästdoser och norska läkare som dirigerat dopningen samt fortsätter med tveksam medicinering trots massiv kritik så det är inte så jätteförvånande tycker jag. 

 

Ev dopningseffekter av beta-2-blockerare är nog ungefär lika på dom flesta nationaliteter hehe. Å andra sidan fungerar t ex vissa antidepressiva mediciner inte likadant på alla världens genetiska grupper, så man vet aldrig, kanske norrmännen är unika där:)

Link to comment
Share on other sites

En sak är förvånande med kommentarerna här forumet; astmamedicin är prestationshöjande på norrmän och norskor, men inte på svenskar och svenskor ! :o

Vi fick idag veta att Johan Ohlsson haft astma sen barnsben och följdaktligen måst medicinera mot sjukdomen. Tur att han inte är norrman för då hade hans medicinering varit prestationshöjande........

OBS ! jag talar om åkare med diagnosen astma.

Volevodin. VEM har påstått att astmamedicin INTE är prestationshöjande  på svenskar och svenskor ? JAG har inte uppfattat att någon har sådan åsikt. Däremot verkar det vara helt klart att

a) de två bästa norska åkarna i dam resp. herrklass  DÖMTS för doping medan ingen svensk har det, i varje fall inte ännu så vitt jag vet

b) de norska ledarna och läkarna har mycket olika åsikter än sina svenska motsvarigheter beträffande den "gråsonsdoping" som så flitigt diskuteras på detta forum (astmamedicinering av friska åkare, nebulisatorer,  läppglid, etc.)

Link to comment
Share on other sites

Volevodin. VEM har påstått att astmamedicin INTE är prestationshöjande  på svenskar och svenskor ? JAG har inte uppfattat att någon har sådan åsikt. Däremot verkar det vara helt klart att

a) de två bästa norska åkarna i dam resp. herrklass  DÖMTS för doping medan ingen svensk har det, i varje fall inte ännu så vitt jag vet

B) de norska ledarna och läkarna har mycket olika åsikter än sina svenska motsvarigheter beträffande den "gråsonsdoping" som så flitigt diskuteras på detta forum (astmamedicinering av friska åkare, nebulisatorer,  läppglid, etc.)

Precis så.

Jag håller med.

(men Johaug är väl inte dömd riktigt ännu?) ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att jag inte följt tråden, så ursäkta om upprepning av något tidigare. Jag tycker dock det är intressant att tänka sig att om man fortsätter som förut med astmamedicinen (som de uppenbart tänkt) men att det om några år blir bevisat att det verkligen har en prestationshöjande effekt. Så kommer man, även om de inte blir formellt dömda, alla att minnas; jaja norrmännen på var ju ändå dopade så dom ju ointressanta resultatmässigt. De måste vara otroligt trist som skidåkare att få gå resten av livet med att ingen riktigt uppskattar resultaten pga att prestationshöjande medel använts.  Undrar om man tänkt så långt.....

Link to comment
Share on other sites

Volevodin. VEM har påstått att astmamedicin INTE är prestationshöjande  på svenskar och svenskor ? JAG har inte uppfattat att någon har sådan åsikt. Däremot verkar det vara helt klart att

a) de två bästa norska åkarna i dam resp. herrklass  DÖMTS för doping medan ingen svensk har det, i varje fall inte ännu så vitt jag vet

B) de norska ledarna och läkarna har mycket olika åsikter än sina svenska motsvarigheter beträffande den "gråsonsdoping" som så flitigt diskuteras på detta forum (astmamedicinering av friska åkare, nebulisatorer,  läppglid, etc.)

Jag håller också med. Om t ex Björgen och Sundby får samma standardmedicinering som t ex Halvarsson och Olsson för sina astmabesvär så är det samma förutsättningar för alla och inget att orda om. Vill man inte ha astmatiker i sporten över huvud taget så får man vvä framföra det till FIS eller Wada. Men när norska förbundet medicinerar friska åkare och försöker släta över det med att det inte är prestationshöjande, det bara tillåter dem att pressa sig hårdare utan att luftrören säger ifrån (=självklart prestationshöjande), då är det ju oundvikligt att debatten går igång.  Vill vi att längdskidor skall vara en sport där det krävs medicinering för att tävla på lika villkor mot de bästa, eller vill vi ha fram regler och överenskommelser för att begränsa t ex astmamedicinering till de åkare som verkligen har problem med astma?

Link to comment
Share on other sites

Volevodin. VEM har påstått att astmamedicin INTE är prestationshöjande  på svenskar och svenskor ? JAG har inte uppfattat att någon har sådan åsikt. Däremot verkar det vara helt klart att

a) de två bästa norska åkarna i dam resp. herrklass  DÖMTS för doping medan ingen svensk har det, i varje fall inte ännu så vitt jag vet

B) de norska ledarna och läkarna har mycket olika åsikter än sina svenska motsvarigheter beträffande den "gråsonsdoping" som så flitigt diskuteras på detta forum (astmamedicinering av friska åkare, nebulisatorer,  läppglid, etc.)

Om du skummar igenom tråden bakåt, så kommer du att hitta många tvärsäkra uttalande om dopade norrmän och norskor vare sig det gäller astmamedicin eller anabola steroider. Till slut blev jag lite less på den ensidiga utdömningen av norsk skidåkning och skrev ett något provocerande inlägg. :o

Link to comment
Share on other sites

 Volevodin

Varför blir du less på tvärsäkra uttalande om dopade norrmän och norskor. Den bästa norska herråkaren och den bästa norska damåkaren har båda åkt fast för förbjudna substanser i urinen. Det är ett faktum som är svårt att gå runt. Vi i Sverige har varit överlag mycket försiktiga och snälla. Utanför den svenska och norska gränsen är läget annorlunda.  

När det gäller bruket av apparater som normalt bara används för att pumpa ner stora mängder medicin i svårt sjuka lungor, så är det nog ingen som vet något om astmamedicinering som tror på Norges saltvattenförklaring. Det är som den svenska landslagsläkaren säger, det finns ingen forskning som visar att saltvattenlösning ensam har någon verkan överhuvudtaget. I Rumänien använde Norge sina apparater precis som vanligt trots att det var stekhett, man skyllde på luftföroreningar, ingen annan märkte några luftföroreningar, bara Norge.

Trots att jag har i grunden en välvillig inställning till Norge och norsk vintersport så har jag mycket svårt att tro på något som norrmännen säger.

Den forne vinterstudiomannen  Jonas Karlsson tycker att all astmamedicinering skall förbjudas. Det vore i så fall mycket tråkigt men kanske nödvändigt.

 

Jonas Karlsson "Förbjud astmamediciner inom idrotten. Låt genetiken sätta gränsen. Har man problem - åk långsammare. Någon vinner ändå."

https://twitter.com/_jonaskarlsson

 

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/rivalen-tror-inte-pa-johaugs-historia/

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23970392.ab

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norges-arrogans-har-inga-granser--frackt/

 

Det är bara Sverige och USA som visar någon som helst förståelse för norsk medicinering.

 

http://fasterskier.com/fsarticle/norwegian-inhaler-use-at-world-junior-championships-stuns-north-american-competitors/

 

Några undantag finns det (säger kanske vad många tycker men inte vågar säga?).

 

http://www.na.se/skidsport/langdskidor/bill-impola-om-astmaskandalen-norge-ar-ett-ruttet-land.

Link to comment
Share on other sites

Om du skummar igenom tråden bakåt, så kommer du att hitta många tvärsäkra uttalande om dopade norrmän och norskor vare sig det gäller astmamedicin eller anabola steroider. Till slut blev jag lite less på den ensidiga utdömningen av norsk skidåkning och skrev ett något provocerande inlägg. :o

Just nu har det handlat om Norge och norskor/norrmän just beroende av det är de som visat sig ha en praktik i ämnet som lämnar en del att önska.

Det innebär inte att några andra nationers åkare skulle vara undantagna för kritik om det visar sig att de jobbar på samma sätt. Jag kan räkna upp massor av länder förutom Sverige då som inte är kritiserade i tråden, men nu handlar det som sagt om Norge och norsk skidåkning, det blir en rätt konstig argumentation annars.

 

Däremot måste FIS för framtiden bestämma sig vad som är tillåtet och inte, antingen så är det tillåtet eller så måste reglerna stramas åt ytterligare. Det norrmännen gör idag är juridiskt tillåtet men moraliskt/etiskt tveksamt och jag har svårt att tänka mig att det var så här de som skrev reglerna menade att de skulle användas. De skrevs givetvis för att de som har astma skulle kunna vara med att konkurrera inte för att astma eller intag av astmamedicin närmast blir en förutsättning för att konkurrera.

 

En sport som tillåter astmamedicinering av friska men inte låter de aktiva åka med vilka stavar de vill har stora problem.

Vilka oinvigda föräldrar vill släppa ungarna till en sådan verksamhet?

Vad signalerar det till potentiella sponsorer?

 

Man kan ju inte heller låta bli att fundera över vad Johan Olsson kunde åstadkommit om han vart norrman..det är ju inte bara ryggen som krånglat där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...