Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Det finns inga bevis, forskning, indikationer på att luftrörsvidgande medicin fungerar förebyggande. Luftrörsvidgande  medicin vidgar luftrör. Luftrörsvidgande påverkar inte en inflammationen i luftrören eller  förhindrar att den uppstår. Luftrörsvidgande botar inte astma eller förhindrar uppkomsten av luftrörsproblem. Idrottande astmatiker använder luftrörsvidgande före tävling för att slippa trånga luftrör och därmed prestera bättre. Retorisk fråga: Varför tror ni att idrottande Individer utan astma använder medicinen?  

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns inga bevis, forskning, indikationer på att luftrörsvidgande medicin fungerar förebyggande. Luftrörsvidgande  medicin vidgar luftrör. Luftrörsvidgande påverkar inte en inflammationen i luftrören eller  förhindrar att den uppstår. Luftrörsvidgande botar inte astma eller förhindrar uppkomsten av luftrörsproblem. Idrottande astmatiker använder luftrörsvidgande före tävling för att slippa trånga luftrör och därmed prestera bättre. Retorisk fråga: Varför tror ni att idrottande Individer utan astma använder medicinen?

 

Exakt!!
Link to comment
Share on other sites

Det finns inga bevis, forskning, indikationer på att luftrörsvidgande medicin fungerar förebyggande. Luftrörsvidgande  medicin vidgar luftrör. Luftrörsvidgande påverkar inte en inflammationen i luftrören eller  förhindrar att den uppstår. Luftrörsvidgande botar inte astma eller förhindrar uppkomsten av luftrörsproblem. Idrottande astmatiker använder luftrörsvidgande före tävling för att slippa trånga luftrör och därmed prestera bättre. Retorisk fråga: Varför tror ni att idrottande Individer utan astma använder medicinen?  

Jo precis.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga bevis, forskning, indikationer på att luftrörsvidgande medicin fungerar förebyggande. Luftrörsvidgande  medicin vidgar luftrör. Luftrörsvidgande påverkar inte en inflammationen i luftrören eller  förhindrar att den uppstår. Luftrörsvidgande botar inte astma eller förhindrar uppkomsten av luftrörsproblem. Idrottande astmatiker använder luftrörsvidgande före tävling för att slippa trånga luftrör och därmed prestera bättre. Retorisk fråga: Varför tror ni att idrottande Individer utan astma använder medicinen?

 

Amen!
Link to comment
Share on other sites

Verkar som att dopingdebatten har påverkat de värsta syndarna mest. Martin Puffmeister Sundby verkar plötsligt ha klivit tillbaka från en annan dimension och blivit mänsklig.

 

Sedan på damsidan verkar Heidi Weng ha tagit över läppbalsamtuben efter Johaug när hon utbrister i ett spontant testosteronvrål efter målgång som skulle fått en kvinnlig 100 meterslöpare som just vunnit guldmedalj i OS att bli avundsjuk

Edited by vasajohan
Link to comment
Share on other sites

Nja det var väl inte Sundbys paradgren att fisåka i början med Northug mfl i spurt sen, så det ska vi inte dra slutsatser av. Snarare är väl det intressanta från dagens sprint hur sjukt bra Calle blivit!! Men han har väl inte sprayat så mkt under året får vi tro... Och det var nån kortisonbaserad historia o ingen Salbutamol där så ska väl inte ha någon anabol effekt iaf den medicinen va? Ruskigt vad säker han var! Som Lind i sina bästa dagar!
Link to comment
Share on other sites

Det ser klart glest ut av norrmän på dagens prispall. Kan det bero på att de blivit lite örsiktigare att hyperventilera Astmamedicin detta år? Trots att ledarna klart deklarerat at de inte skall ändra på detta. Vad tror ni ?

Kopplingen är uppenbar. Norrmännen tagna med byxorna nere och nu ser vi äntligen en intressant och rättvis tävling. Robotarna Sundby och Johaug är ett minne blott.

Link to comment
Share on other sites

Det ser klart glest ut av norrmän på dagens prispall. Kan det bero på att de blivit lite örsiktigare att hyperventilera Astmamedicin detta år? Trots att ledarna klart deklarerat at de inte skall ändra på detta. Vad tror ni ?

Det beror väl på att Calle nu också hör till de sjuka. Så att han vinner är ingen överraskning

Link to comment
Share on other sites

Kortison är uppiggande säger de som käkar... Sen finns nån avhandling som menar att kortison förbättrar återhämtningen, (muskler och nervtrådar) ... Men jag vet inte om det är konsensus på det precis....

I Fredrik Kessiakoffs självbiografi skriver han att kortison tydligen används inom cykel (inte av honom men han antyder att Thomas Voeckler använde det) för att gå ner i vikt på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

I ett tidigare inlägg varnade jag för många svenskars kritik av norskarnas astmamedicinering att det är risk att det slår tillbaka mot de svenska åkarna. Det är precis vad som skett nu när Calle Halvarsson har krossat allt motstånd har inte norrmännen varit sena att påpeka att det måste bero på astmamedicinen.

Synd att den tidigare kritiken av norrmännen inte varit lite mer nyanserad och mindre högljudd, så hade Calle Halvarsson kunnat få det beröm han förtjänar.

Det som pågår nu svärtar ner hela skidsporten och vi riskerar att hamna i samma fack som cykelsporten.

Link to comment
Share on other sites

I ett tidigare inlägg varnade jag för många svenskars kritik av norskarnas astmamedicinering att det är risk att det slår tillbaka mot de svenska åkarna. Det är precis vad som skett nu när Calle Halvarsson har krossat allt motstånd har inte norrmännen varit sena att påpeka att det måste bero på astmamedicinen.

Synd att den tidigare kritiken av norrmännen inte varit lite mer nyanserad och mindre högljudd, så hade Calle Halvarsson kunnat få det beröm han förtjänar.

Det som pågår nu svärtar ner hela skidsporten och vi riskerar att hamna i samma fack som cykelsporten.

Svärtar ner o svärtar ner... Beror på hur du menar... Jag menar: Var har du varit under 90-talet o fram till nu? Listor från 95-2006 (ja eg ända från 80-talet) typ, ja tom vissa resultat ända t 2014, har många många OS o VM-resultat man kan fundera över när man hängt med lite. Har säkert inte varit så rent på länge som nu
Link to comment
Share on other sites

Svärtar ner o svärtar ner... Beror på hur du menar... Jag menar: Var har du varit under 90-talet o fram till nu? Listor från 95-2006 typ, ja tom vissa resultat ända t 2014, har många många OS o VM-resultat man kan fundera över när man hängt med lite. Har säkert inte varit så rent på länge som nu

Om vi håller oss till nutid och astmadebatten, så har vissa personer gått ut och tom undrat om inte Sundby skulle tävla i Paralympics.

I så fall skulle det nog bli trångt i spåren där och även ett antal svenskar. Sen dras det slutsatser utan att ha fakta som grund tex har jag hört folk döma Sundby utan att ens veta vilket år han överskred gränsvärdet osv Osaklig kritik riskerar att slå tillbaka som det nu gjort och då skadas även svensk skidsport.

Link to comment
Share on other sites

Om vi håller oss till nutid och astmadebatten, så har vissa personer gått ut och tom undrat om inte Sundby skulle tävla i Paralympics.

I så fall skulle det nog bli trångt i spåren där och även ett antal svenskar. Sen dras det slutsatser utan att ha fakta som grund tex har jag hört folk döma Sundby utan att ens veta vilket år han överskred gränsvärdet osv Osaklig kritik riskerar att slå tillbaka som det nu gjort och då skadas även svensk skidsport.

Du är otrolig Volevodin. Det ser ut som att du helt missat att Sundby DÖMTS FÖR DOPING. Vad tycker du är osakligt i att kritisera detta ?  Vilken av svenskarna har dopat sig och dömts menar du ? Det är givetvis lockande att även för  åkare från andra länder tar till sig av den  lagliga norska dopingen i gråzonen för att tävla på lika villkor. Jag anser att det är norska ledningen och deras läkare som mycket aktivt medverkat i denna utveckling vilket tydligt framkommit i diskussionerna i vinterstudion. Mycket träkigt för oss som älskar slidåkning oberoende av vilka länders åkare som manipulerar i denna gråzon.

Link to comment
Share on other sites

I ett tidigare inlägg varnade jag för många svenskars kritik av norskarnas astmamedicinering att det är risk att det slår tillbaka mot de svenska åkarna. Det är precis vad som skett nu när Calle Halvarsson har krossat allt motstånd har inte norrmännen varit sena att påpeka att det måste bero på astmamedicinen.

Synd att den tidigare kritiken av norrmännen inte varit lite mer nyanserad och mindre högljudd, så hade Calle Halvarsson kunnat få det beröm han förtjänar.

Det som pågår nu svärtar ner hela skidsporten och vi riskerar att hamna i samma fack som cykelsporten.

Jag njuter i fulla drag av Calles framgångar, men Calle själv säger att diagnosen och medicineringen har del i framgången då han kunnat hålla sig frisk och träna för fullt.

 

För övrigt är Sundby dömd för dopingbrott och det sättet han intog sin medicin på är förbjudet efter 1/1 2017 som en direkt följd av Sundbymålet.

 

Du vill hellre mörklägga och inte belysa vad som faktiskt pågår låter det som. Jag tycker det är bra om allt kommer fram i ljuset och redovisas, se till att hitta rätt nivåer till de som behöver men det är också viktigt att sätta gränser så att inte det blir en orättvis fördel. Granska användandet av medicin på friska som norrmännen bedriver.

 

Jag har inga misstankar om att de svenska åkarna överdoserar men samtidigt tycker jag man ska vara öppen med att många tar astmamedicin. Sen tror jag att detta forum har ytrerst lite påverkan på norsk media

 

Det krävs också ytterst stora skygglappar om man inte inser skidsporten sedan länge varit härjad av doping om än inte av cykelklass men av betydande omfattning. Det är nog bättre nu men bloddoping och epo var ju i princip riskfritt att ta under 90-talet.

Link to comment
Share on other sites

Befriande att se en ren sundby bli överkörd på sprinten idag. Inte hans paradgren men visst såg han mer mänsklig ut nu än tidigare år. Vem vet, vi kanske kan få ärliga race i år. Nu ska vi se vad heidi har för sjukdom bara.

 

Sundby ble tatt i 14/15-sesongen. Han var like ren i fjor som i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...