Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Två dopingfall. Två avgångna läkare. Ledarna sitter kvar med orubbat förtroende och hanterar situationen så här. Anmärkningsvärt, minst sagt.

 

http://www.tv2.no/sport/8737209/

 

"Aukland ble kontaktet av Skiforbundet samme dag som det ble kjent at Johnsrud Sundby hadde brutt dopingreglene. Også i etterkant av et intervju med Justyna Kowalcyk på TV 2, og noen Facebook-kommentarer fra den polske stjernen fikk Aukland følgende SMS av markedssjefen i Skiforbundet, Espen Bjervig:

«Hei. Trodde vi var enige om at NSF og Santander ikke skulle skyte på hverandre, dette er langt over streken, her må du rydde opp.»

Aukland reagerer på tonen i den dialogen han ha hatt med Skiforbundet.

– Jeg som sportssjef kan ikke legge noen munnkurv på Justyna. Hun har egne meninger som hun har hatt i mange år. Og det hun sier og representerer er vel det alle utenfor Norges landegrenser mener, sier han.""

 

"Flere journalister og kommentatorer har blitt aktivt kontaktet av Skiforbundet. Deriblant Sveriges mest kjente langrennsskribent, Tomas Pettersson. Han ble første gang ringt opp i forkant av pressekonferansen med Johnsrud Sundby. Men har også i ettertid fått flere telefoner.

– Jeg har vel fra høytstående personer i Skiforbundet fått oppfordringer og «tips» om å rette blikket mitt mot Sverige i stedet for å fortsette å granske det som skjer i Norge, sier Pettersson.

Han hevder at han aldri har opplevd noe lignende i sin journalistiske karriere.

– Men det er vel alltid den beste krisehåndteringen. Forsøke å finne noe annet som media skal fokusere på. Det er alltid bra når man er i trøbbel selv, sier han sarkastisk."

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Två dopingfall. Två avgångna läkare. Ledarna sitter kvar med orubbat förtroende och hanterar situationen så här. Anmärkningsvärt, minst sagt.

 

http://www.tv2.no/sport/8737209/

 

"Aukland ble kontaktet av Skiforbundet samme dag som det ble kjent at Johnsrud Sundby hadde brutt dopingreglene. Også i etterkant av et intervju med Justyna Kowalcyk på TV 2, og noen Facebook-kommentarer fra den polske stjernen fikk Aukland følgende SMS av markedssjefen i Skiforbundet, Espen Bjervig:

«Hei. Trodde vi var enige om at NSF og Santander ikke skulle skyte på hverandre, dette er langt over streken, her må du rydde opp.»

Aukland reagerer på tonen i den dialogen han ha hatt med Skiforbundet.

– Jeg som sportssjef kan ikke legge noen munnkurv på Justyna. Hun har egne meninger som hun har hatt i mange år. Og det hun sier og representerer er vel det alle utenfor Norges landegrenser mener, sier han.""

 

"Flere journalister og kommentatorer har blitt aktivt kontaktet av Skiforbundet. Deriblant Sveriges mest kjente langrennsskribent, Tomas Pettersson. Han ble første gang ringt opp i forkant av pressekonferansen med Johnsrud Sundby. Men har også i ettertid fått flere telefoner.

– Jeg har vel fra høytstående personer i Skiforbundet fått oppfordringer og «tips» om å rette blikket mitt mot Sverige i stedet for å fortsette å granske det som skjer i Norge, sier Pettersson.

Han hevder at han aldri har opplevd noe lignende i sin journalistiske karriere.

– Men det er vel alltid den beste krisehåndteringen. Forsøke å finne noe annet som media skal fokusere på. Det er alltid bra når man er i trøbbel selv, sier han sarkastisk."

Noll självkritik, det enda felet som gjorts var att fastna i kontrollerna och för det får läkarna gå, åkarna kompenseras, journalister och kritiker åthutas. Mer sunkig kultur än så blir det väl inte?

Link to comment
Share on other sites

Två dopingfall. Två avgångna läkare. Ledarna sitter kvar med orubbat förtroende och hanterar situationen så här. Anmärkningsvärt, minst sagt.

 

http://www.tv2.no/sport/8737209/

 

"Aukland ble kontaktet av Skiforbundet samme dag som det ble kjent at Johnsrud Sundby hadde brutt dopingreglene. Også i etterkant av et intervju med Justyna Kowalcyk på TV 2, og noen Facebook-kommentarer fra den polske stjernen fikk Aukland følgende SMS av markedssjefen i Skiforbundet, Espen Bjervig:

«Hei. Trodde vi var enige om at NSF og Santander ikke skulle skyte på hverandre, dette er langt over streken, her må du rydde opp.»

Aukland reagerer på tonen i den dialogen han ha hatt med Skiforbundet.

– Jeg som sportssjef kan ikke legge noen munnkurv på Justyna. Hun har egne meninger som hun har hatt i mange år. Og det hun sier og representerer er vel det alle utenfor Norges landegrenser mener, sier han.""

 

"Flere journalister og kommentatorer har blitt aktivt kontaktet av Skiforbundet. Deriblant Sveriges mest kjente langrennsskribent, Tomas Pettersson. Han ble første gang ringt opp i forkant av pressekonferansen med Johnsrud Sundby. Men har også i ettertid fått flere telefoner.

– Jeg har vel fra høytstående personer i Skiforbundet fått oppfordringer og «tips» om å rette blikket mitt mot Sverige i stedet for å fortsette å granske det som skjer i Norge, sier Pettersson.

Han hevder at han aldri har opplevd noe lignende i sin journalistiske karriere.

– Men det er vel alltid den beste krisehåndteringen. Forsøke å finne noe annet som media skal fokusere på. Det er alltid bra når man er i trøbbel selv, sier han sarkastisk."

 

Nån mer än jag som kommer att tänka på ett citat från en gammal näringsminister..? "...sista Sovjetstaten..." :D

Jag skulle gärna vilja veta om Rosengren själv lyckades mynta detta - han är ju en kul prick - eller vem i kulisserna som drog slutsatsen i alla turer kring Telia-Telenor?

Link to comment
Share on other sites

De mediciner som är dopingklassade kan man ju inte få använda, tänker jag. Nu verkar det som att, åtm en del, astmamediciner har positiva effekter på luftrören o lungorna o i högre doser kan de även ha anabola effekter... Blir ju svårt tillåta då, precis som EPO som någon varit inne på här i tråden... Så tänker jag nu. Sen hur man ska reglera så de m astma kan tävla... Jag hoppas det går, men är det prestationshöjande o kan ha anabola effekter, så går det ju inte att tillåta så klart, precis som Karlsson skriver
Link to comment
Share on other sites

 

/

Man kan ju inte heller låta bli att fundera över vad Johan Olsson kunde åstadkommit om han vart norrman..det är ju inte bara ryggen som krånglat där./

 

Då hade det hetat att det var tack vare astmamedicinen som han blivit så bra............

 

Jag tycker att man skall vara försiktig med att uttala sig tvärsäkert om vad gäller medicinering av åkare med astmadiagnos, då det riskerar att slå tillbaka mot det egna landets åkare. Johan Ohlsson var klok nog att inte kritisera Norge avs astmamedicinering, då han sitter i samma båt själv.

Efter den senaste tidens skriverier i pressen är det många utan kunskaper i astmamedicinering som gör svepande slutsatser. Jag åhörde ett samtal mellan två personer och då yttrade den ene; jaså, det är därför norrmännen varit så bra, då de dopat sig hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Någon här skrev att det inte kan vara kul att fortsätta med medel som om några år blir klassade som prestationshöjande eftersom man då har befläckat hela sin karriär. Andra kommer tycka "jaja men det var ju för att hen dopade sig som resultaten var så bra". Detta resonemang hade fungerat om vi isolerat betraktar äran som belöningen för prestation. Men PENGAR gör ju den ekvationen svårare. Om man dopat sig och tjänat tiotals miljoner på det kan man ju åtnjuta dessa pengar även efter karriären även om man blir avslöjad.

 

Sedan tycker jag det är tråkigt att allt är så polariserat på elitnivå. Nästa alla svenska åkare och ledare är neutrala och törs inte anklaga Norge för något fuskande. Från andra länder är det tvärtom där många storstjärnor och ledare uttrycker stark skepticism för de norska förklaringarna (angående astmamedicinering).

 

Det vore bra om alla kunde säga vad de tror och inte tvingas ingå i någon slags gruppåsikt. Hur kan flera länders elit vara så övertygade om att Norge fuskar och samtidigt är Sveriges elit nästan helt övertygade om motsatsen? Bara splittringen inom skidvärlden i sig borde ju ha inneburit att man gått till botten med det här och hastigt stoppat medicinering och dispenser osv.

 

T ex stavlängd, det var de väldigt snabba på att göra något åt och överrumplade alla, varför inte samma handlingskraft när det gäller t ex astmamediciner?

 

Kan det vara så svårt att SÄNKA gränsvärdena drastiskt för dessa ämnen tills vidare. Det var ju också snart 2 år sedan Martin Sundby 2 gånger var över hästgränserna. Tänk alla andra som kunnat fortsätta med höga värden precis under den gränsen sedan dess.

Link to comment
Share on other sites

/

Man kan ju inte heller låta bli att fundera över vad Johan Olsson kunde åstadkommit om han vart norrman..det är ju inte bara ryggen som krånglat där./

 

Då hade det hetat att det var tack vare astmamedicinen som han blivit så bra............

 

Jag tycker att man skall vara försiktig med att uttala sig tvärsäkert om vad gäller medicinering av åkare med astmadiagnos, då det riskerar att slå tillbaka mot det egna landets åkare. Johan Ohlsson var klok nog att inte kritisera Norge avs astmamedicinering, då han sitter i samma båt själv.

Efter den senaste tidens skriverier i pressen är det många utan kunskaper i astmamedicinering som gör svepande slutsatser. Jag åhörde ett samtal mellan två personer och då yttrade den ene; jaså, det är därför norrmännen varit så bra, då de dopat sig hela tiden.

Framförallt kanske han hållit sig friskare....det är ju det norrmännen säger iaf.

 

Johan Olsson är väl för övrigt en av de svenska som varit ganska tydlig med vad han tycker om norrmännens astamedicinerande, även om han är återhållen tycker jag hans ståndpunkt är ganska tydlig.

 

http://www.svt.se/sport/vintersport/johan-olsson-ar-man-frisk-tar-man-inte-medicin/

 

http://www.dn.se/sport/olsson-vill-prata-etik-med-norska-landslagsakare/

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Någon här skrev att det inte kan vara kul att fortsätta med medel som om några år blir klassade som prestationshöjande eftersom man då har befläckat hela sin karriär. Andra kommer tycka "jaja men det var ju för att hen dopade sig som resultaten var så bra". Detta resonemang hade fungerat om vi isolerat betraktar äran som belöningen för prestation. Men PENGAR gör ju den ekvationen svårare. Om man dopat sig och tjänat tiotals miljoner på det kan man ju åtnjuta dessa pengar även efter karriären även om man blir avslöjad.

 

Sedan tycker jag det är tråkigt att allt är så polariserat på elitnivå. Nästa alla svenska åkare och ledare är neutrala och törs inte anklaga Norge för något fuskande. Från andra länder är det tvärtom där många storstjärnor och ledare uttrycker stark skepticism för de norska förklaringarna (angående astmamedicinering).

 

Det vore bra om alla kunde säga vad de tror och inte tvingas ingå i någon slags gruppåsikt. Hur kan flera länders elit vara så övertygade om att Norge fuskar och samtidigt är Sveriges elit nästan helt övertygade om motsatsen? Bara splittringen inom skidvärlden i sig borde ju ha inneburit att man gått till botten med det här och hastigt stoppat medicinering och dispenser osv.

 

T ex stavlängd, det var de väldigt snabba på att göra något åt och överrumplade alla, varför inte samma handlingskraft när det gäller t ex astmamediciner?

 

Kan det vara så svårt att SÄNKA gränsvärdena drastiskt för dessa ämnen tills vidare. Det var ju också snart 2 år sedan Martin Sundby 2 gånger var över hästgränserna. Tänk alla andra som kunnat fortsätta med höga värden precis under den gränsen sedan dess.

När det gäller verkliga hot mot skidsporten kan FIS verkligen visa handlingskraft, norsk medicinmissbruk är nog inte ett hot riktigt av samma magnitud som fulstakande långloppsåkare.

 

 

Svenske landslagsläkaren om Sundbys doser (han är garanterat inte aktuell som norsk landslagsläkare):

Det han egentligen säger är att någon som tar de doserna är för dålig för att tävla, underförstått överdoserar vederbörande eller är ute efter andra effekter. 

 

 

Det visade sig att Martin Johnsrud Sundby överskridit gränsvärdet på 1.600 mikrogram per dygn för sin astmamedicin.

– Då menar jag att den personen har för dåliga luftrör för att tävla, säger ”Pliggen”. Över 800 mikrogram per dygn tycker jag är för hög dos för att behandla någon som ska träna eller tävla.

Link to comment
Share on other sites

/

Man kan ju inte heller låta bli att fundera över vad Johan Olsson kunde åstadkommit om han vart norrman..det är ju inte bara ryggen som krånglat där./

 

 

Hade Johan Olsson varit norrman hade hans karriär troligen varit över för länge sedan. I den mördande konkurrensen hade man inte gett honom arbetsro att få åka mästerskap utan att alls leverera på världscup. I Sverige har successionen varit så sparsam på herrsidan att de äldre åkarna som Richardsson, Hellner, Södergren och Olsson haft plats för att det inte funnits bättre.

Link to comment
Share on other sites

Tröttnade för några veckor sen på alla som gått på dopningsförnekarna i norska skidförbundets kampanj att förneka den anabola effekten hos salbutamol och andra beta2-blockerare. Så jag länkade i ett tidigare inlägg (#399) till Antidoping Norges text där det klart och tydligt stod att SALBUTAMOL OCH ANDRA BETA-2-BLOCKERARE HAR ANABOL EFFEKT I HÖGRE DOSER. 

 

Men nu ser jag att Antidoping Norge verkar ha tagit bort denna text som låg under "Astma: Spørsmål og Svar"!

 

Vad hände? Var det känsligt? Ringde norska skidförbundet och hotade? Konspirationen kring dopningsförnekarna tätnar. 

 

Tyvärr kan jag endast få upp rubriken och inte texten i min browser history. Får se om det går att lösa. Här är iallfall den samt den borttagna länken utifall någon hittar den på sidan. 

 

http://www.antidopin...orsmal-og-svar/

post-10533-0-38192100-1480087564_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Undrar varför den här regeländringen kommer nu och gäller from 1/1 2017.
Det kan väl inte ha något med Sundbys överdoserande att göra som egentligen bara var ett administrativt misstag.
Frågan är då varför WADA nu ändrat maxdosen för salbutamol per dygn inte får tas vid ett tillfälle, typ innan ett lopp.

http://www.antidoping.no/om-antidoping-norge/nyheter/angivelse-av-salbutamol-dosering-endret-i-ny-dopingliste/

Link to comment
Share on other sites

Undrar varför den här regeländringen kommer nu och gäller from 1/1 2017.

Det kan väl inte ha något med Sundbys överdoserande att göra som egentligen bara var ett administrativt misstag.

Frågan är då varför WADA nu ändrat maxdosen för salbutamol per dygn inte får tas vid ett tillfälle, typ innan ett lopp.

 

http://www.antidoping.no/om-antidoping-norge/nyheter/angivelse-av-salbutamol-dosering-endret-i-ny-dopingliste/

 

Man undrar också om alla norrmän som fått/får astmamedicin i nebulisator (utöver dömde Sundby då) har "medisinsk fritak".

 

"Ved bruk av annet utstyr enn vanlig inhalator til inhalasjon av beta2-agonister som f.eks. nebulisator/forstøverapparat, bør det søkes om medisinsk fritak. Dette skyldes at nebulisator/forstøverapparat kan gi økt mengde tilført legemiddel til lungene. Man kan da risikere overdosering i forhold til de WADA godkjente maksimale døgndosene som er angitt for salbutamol (1600 micrgr/24 timer) og formoterol (54 micrgr/24 timer)."

http://www.antidoping.no/regler/dopinglisten/dopinggruppe-s3/

Link to comment
Share on other sites

Undrar varför den här regeländringen kommer nu och gäller from 1/1 2017.

Det kan väl inte ha något med Sundbys överdoserande att göra som egentligen bara var ett administrativt misstag.

Frågan är då varför WADA nu ändrat maxdosen för salbutamol per dygn inte får tas vid ett tillfälle, typ innan ett lopp.

 

http://www.antidoping.no/om-antidoping-norge/nyheter/angivelse-av-salbutamol-dosering-endret-i-ny-dopingliste/

Det tycker jag är ett steg i rätt riktning mot att eliminera möjligheten att ta en jättedos och få anabol effekt. Ytterligare steg skulle kunna vara att man reglerar intaget ännu mer tex hur långt före en tävling dosen skall tas, om det skall vara tillåtet att ta mellan heat i sprinttävlingar osv.

Det är viktigt att klara och tydliga regler tas fram, så att de som har astma och följer reglerna, kan vara lugna och få den respekt de förtjänar. Utan ett tydligt reglemente riskerar dessa åkare (norska som från övriga länder) få sina prestationer ifrågasatta.

--------------------------------------------

Jag vill göra ett tillägg och det gäller nebulisator. Om man utvecklade apparaten skulle den mycket väl kunna användas på astmatiker inkl tävlande. Jag tänker att man utvecklade en enhet på apparaten, som mätte mängd och datum och tid, då den användes. Läkare kunde använda den för att se hur och när patienten medicinerade och ev. göra ändringar i medicinering utifrån de data, som lagrats från nebulisatorn. Dopingkontrollanterna kunde

gå in och kolla, så att mängden ej överskreds och att 12-timregeln efterföljdes samt ev tillkommande bestämmelser vad gäller astmamedicinering.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad höll Sundby egentligen på med?  Med mycket stor sannolikhet är det precis som Lars Larsson säger. Det är väl egentligen ingen som på fullt allvar tror att världens resursstarkaste längdlandslag inte förstod regler som är glasklara för alla andra. Om man av någon anledning inte förstår så går man till källan (WADA) och frågar, man hittar inte på egna regler.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23984305.ab

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad höll Sundby egentligen på med?  Med mycket stor sannolikhet är det precis som Lars Larsson säger. Det är väl egentligen ingen som på fullt allvar tror att världens resursstarkaste längdlandslag inte förstod regler som är glasklara för alla andra. Om man av någon anledning inte förstår så går man till källan (WADA) och frågar, man hittar inte på egna regler.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23984305.ab

Det märkligaste är ju att de intervjuade experterna först bedyrar att det inte finns några prestationshöjande effekter för att i slutet på rak arm räkna upp flera studier där medicinerna har just det i synnerhet om man inte följer rekommenderad dosering och överdoserar. Norrmännen är väl de som har bäst koll på hur detta fungerar inte håller de på mednormaldosering eller för placeboeffektens skull.

 

 

 

Finns det en prestationseffekt för friska åkare?

 Enligt flera experter finns det ingen prestationsförhöjande effekt av astmamedicin på friska åkare.

– Det finns flera studier som visat att det inte är prestationshöjande, säger Nikolai Stenfors.

Han påpekar dock att OM man intar luftrörsvidgande medel i mycket höga doser, 20–30 gånger så höga som rekommenderad dos, finns enstaka studier som visar att friska individer förbättrar sin prestationsförmåga:

Mellan 2005 och 2007 publicerades några studier som visade att Salbutamol-tabletter (=Ventoline) ökade kapaciteten att genomföra 30 sekunders maxtest på testcykel, med andra ord den anaeroba förmågan.

– Skulle en skidåkare teoretiskt få ökad anaerob kapacietet på kort sikt får man betala det med att man höjer mjölksyrahalterna, säger Lars Larsson, docent i lungmedicin.

 År 2000 publicerades ett par studier som visade att Ventoline tabletter ökade förmågan/uthålligheten att testcykla på 80% av max kapacitet. Utan salbutamol kunde friska frivilliga cykla mellan 23–28 minuter och efter att ha intagit Salbutamol lyckades de cykla 30–34 minuter.

– Jag kan tycka att dessa studier talar för att höga doser luftrörsvidgande astmamedicin i tablettform kan öka uthållig­heten hos friska individer, kommenterar Nikolai Stenfors.

 2014 publicerades en dansk studie som visade att inhalation av 30 doser Bricanyl förbättrade muskelstyrkan och sprintförmågan.

Link to comment
Share on other sites

Det märkligaste är ju att de intervjuade experterna först bedyrar att det inte finns några prestationshöjande effekter för att i slutet på rak arm räkna upp flera studier där medicinerna har just det i synnerhet om man inte följer rekommenderad dosering och överdoserar. Norrmännen är väl de som har bäst koll på hur detta fungerar inte håller de på mednormaldosering eller för placeboeffektens skull.

 

 

 

Finns det en prestationseffekt för friska åkare?

 Enligt flera experter finns det ingen prestationsförhöjande effekt av astmamedicin på friska åkare.

– Det finns flera studier som visat att det inte är prestationshöjande, säger Nikolai Stenfors.

Han påpekar dock att OM man intar luftrörsvidgande medel i mycket höga doser, 20–30 gånger så höga som rekommenderad dos, finns enstaka studier som visar att friska individer förbättrar sin prestationsförmåga:

Mellan 2005 och 2007 publicerades några studier som visade att Salbutamol-tabletter (=Ventoline) ökade kapaciteten att genomföra 30 sekunders maxtest på testcykel, med andra ord den anaeroba förmågan.

– Skulle en skidåkare teoretiskt få ökad anaerob kapacietet på kort sikt får man betala det med att man höjer mjölksyrahalterna, säger Lars Larsson, docent i lungmedicin.

 År 2000 publicerades ett par studier som visade att Ventoline tabletter ökade förmågan/uthålligheten att testcykla på 80% av max kapacitet. Utan salbutamol kunde friska frivilliga cykla mellan 23–28 minuter och efter att ha intagit Salbutamol lyckades de cykla 30–34 minuter.

– Jag kan tycka att dessa studier talar för att höga doser luftrörsvidgande astmamedicin i tablettform kan öka uthållig­heten hos friska individer, kommenterar Nikolai Stenfors.

 2014 publicerades en dansk studie som visade att inhalation av 30 doser Bricanyl förbättrade muskelstyrkan och sprintförmågan.

Det ser ut som att Kustlöparen hämtat sin intressanta text från:
 
Jag tycker att det nedanstående forskare kommit fram till INTE är mindre trovärdigt än det allmänna påståendet att
astmamedicin inte är prestationshöjande och därmed verkar som doping:
 

http://videnplus.nu/astma-og-fysisk-aktivitet/astmamedicin-kan-bruges-som-doping/

 

Jag tror Pers(s)onligen det är mer trovärdigt tills jag fått mer information om motsatsen.

 

Og klickar du längst ner på "tilbage til temaforside" så hittar du flera andra intressanta skrivningar.

Link to comment
Share on other sites

Jaså Hellner, Halfvarsson o Olsson har astma. MEN HUR MYCKET tar de? Hur mycket tar de norska? Cologna? Har han dispens? Svenska dispenser? Inte ett knyst från nästan nån nu när inte Saltin är med längre....

 

Nej jag undrar om inte man måste sluta med detta med astmamedicin... Åtm sånt som kan ge anabola effekter... När det debatterades om EPO redovisades blodvärden i mängd o blodpass infördes. Nu m Salbutamol etc är det väldigt mkt locket på...

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle friska åkare få astmamedicin om det inte gjorde dom bättre!!!!

 

 

Det er fordi de kan ha periodiske lungeproblem pga høy belastning i kald luft. Det er ikke slik at man enten har kronisk astma eller så er man 100% frisk. Det finnes mange tilfeller i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Ja precis! Dom kan träna mer och blir bättre med hjälp av medicin.

Får nog hålla med Johan Olsson här att det som gäller i övriga samhället även gäller i sportens värld, friska personer i den vanliga världen kan inte få tillgång till dessa mediciner på ett ok sätt om de inte är sjuka. Finns ju massor för samhället och enskilda individer att tjäna på friskare befolkning och färre sjukdagar, varför ska dessa fantastiska förebyggande effekter vara förbehållet friska topptränade atleter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fast det stämmer ju inte tex tog jag i tors influensaspruta utan att vara sjuk, man vill testa medicin mot bröstcancer på friska kvinnor i förebyggande syfte, förekommer även inom hjärt o lungmedicin osv

ja det är ju precis det jag skriver, om friska personer ska medicineras bör det vara av förebyggande karaktär och då vara tillgängligt för en bredare målgrupp. Idag är astmamedicin inte klassat som någto förebyggande för friska utan för behandling av astmatiker.

Läkarna är oeniga huruvida det har förebyggande effekter och som det ser ut idag bör det då inte användas på friska överhuvudtaget, men det kan ju förändras.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är viktigt att inte fastna i kritikerstadiet utan komma med konstruktiva förslag hur man skall kunna komma tillrätta med det här, så att vi får se alla åkare i WC dvs tydliga regler och utveckla tekniska hjälpmedel för medicinering.

 

För min del skulle det räcka med lägre gränsvärden samt hårdare straff för övertramp à la Sundby. Behöver inte vara så himla krångligt ;)

 

(Detta skulle dock behöva införas NU och ev justeras i framtiden när mer "grennära" forskning ramlar in)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...