Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

Ser ju onekligen ut att bli tufft i år igen. Hur mycket tror ni att nattvasan spelar in ang spårens kvalitet inför Vasaloppet i och med att de måste spåra om inför söndagen? Hade det inte varit bättre om nattvasan kördes på kvällen efter Kortvasan/Vasaloppet 30 istället?

Ingenting, de spårade om när nattvasan inte fanns, det var stenhårda perfekta spår på lördagen och väldigt få minusgrader i prognosen natten lördag söndag. Flera år i rad...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror att nysnö påverkar mycket mer om det faller innan lopet startar om det faller under loppet så körs det bort av alla åkare. Med nysnö i spåren blir det bara ett par spår uppkörda och det blir köer.

Såklart det blir trögare med nysnö, vallningen blir också knepigare eftersom klister inte är lika roligt i nysnö...

 

Motvinden är aldrig rolig heller men man ligger ju ändå rygg i rygg från start till mål...

 

För åkare i andra halvan av fältet är nysnö nära noll under själva loppet riktigt kass. Själva snön som faller kanske inte hinner bli så tjock. Men efter femtusen stavar som slängt upp kokor i spåren + diverse spårbyten blir "spåren" mer som en halvdåligt trampad trottoar än som räls. 

Link to comment
Share on other sites

Om man ska försöka hitta något positivt med vädret så är det väl att det bör bli enklare att ta prestationsmedalj? Vilken tid behövdes förra året? 

 

Förra året krävdes en tid på 6:58:53 för medalj vilket var relativt gott om tid men trots det var det bara 1926 personer som tog medalj. Genomsnittet brukar vara knappt 3000 medaljer. Anledningen var nog att snöfallet var konstant hela dagen vilket gjorde det tungt för alla som var ute längre.

 

Men generellt sett brukar det vara lättare med medalj när det går långsamt.

Link to comment
Share on other sites

Havde planlagt at skulle stage mig igennem vasa for første gang med blanke ski, er i god form og har staget i alle løb i år heriblandt La Diagonela, men bæver enormt for det faktum at det pludselig kan blive sneblandet regn fra kl. 10-12 allerede på søndag... jeg har et par Fischer DP sprint og et par atomic redster med, atomic er med relativt korte glidezoner en varmski. Mine Fischer har gået super godt hele vinteren men har ikke prøvet dem under “bløtsnø” ... så frågan er hvad kan være den bedste ski, længere eller kort glidezone samt hvilken struktur? Jeg stålsikler med skimateria og har lagt en 0.01 samt 1mm til på DP skien, skal den kompletteres med 1.8mm eller er det gambling med nysne?! Skal Atomicen preppes ligesådan, altså den med kortere glidzoner og højere span...?
Link to comment
Share on other sites

RS-Riller prel. tips: https://www.facebook.com/rsskitools/?__tn__=%2Cd%2CP-R&eid=ARDkT-jT2LC3ypUTOVZsKbjSnYuSsCnj6YfChoZeC2Br1gNGvYHMJOTGBRCodtEJBHyjCkNNZPGeBWwa
 

intressant fästegrund? Har knapp erfarenhet av rode. 

ELIT - GLID

1-2 lager SWIX Vit marathon
2 lager SWIX HF8
PULVER
2 lager SWIX FC8X (alt, Skigo N21 eller Briko Maplus FP4 HOT eller för er som har kvar gamla FC7 - FC7 mix med FC10)
Efter rillning så korka med lätt hand på lite SWIX FC8X (eller annat pulver ni lagt) på topp. Sedan polerar ni noggrant.

GLID - RILLNING
Rak 0,3 fr styrspårets början
Rak 0,75 fr styrspårets början
Rak 2,0 fr bakre delen av skidan
(Rak 1,0 kan vara ett alt på bakre delen också)

FÄSTVALLNING
Lägg ett tunt lager Rode Gul
Lägg i detta ett lager Blå Extra
Värm ihop dessa 2 lager som grund
2-6 tunna lager Rode Multigrade Violett 0/-2
Testa på morgonen och har ni för bra fäste korka på 2 tunna eller fler lager med Blå Extra. Har ni så använder ni STAR Violett TOP 0/-8. Och är det kallare vid start så kanske tom STAR Racing Blue Top -2/-10
Ta med Rode Gialla i ficka

Med snöfall som blir ymnigt under dagen kommer spåren försvinna för de flesta. Förbered er på att få ett jobbigt lopp. Tänk på att inte lägga för mycket och för aggressiv fästvallning. Det kommer suga glid. Välj gärna skidor med inte alltför låga spann, Skidan skall inte heller ha för långa glidzoner och framför allt skall skidan ha en mjuk följsam topp och trycket på främre glidzon får inte heller vara för stort. Fästvallningen vi rekommenderar här är en klassisk fästvallning för Vasaloppet. Vi tror att det faktiskt vunnits Vasalopp med denna vallning, så stort Lycka Till alla!

Link to comment
Share on other sites

Är ingen vallaexpert men ska man inte lägga en hårdare valla än Rode gul blandat med blåextra i botten? Sitter den grunden i 9 mil? Är dom rädda att en grön valla i botten skulle suga för mycket?

 

Generellt har man ju en hård i botten. Kanske tänker de en blå-gul blandning för att få lite mer klisteraktig grund med mer "bett"? Sett vissa tidigare som blandar in en röd exv. i grundvaxet. 

Link to comment
Share on other sites

Även om det kommer lite snö så kommer spåren vara stenhårda. Det ligger ren is under. Blankis. Nån cm snö på det kommer inte förändra ngt.

Ni kan köra med små trugor och korta tryckzoner.

Undantagsvis är det mjukt så trugan sjunker men annars ren is.

 

Tvek på stenhårda spår med några centimeter snö, omdragning under natt/morgon och fortsatt snöande?

Men visserligen stenhård i botten..

Link to comment
Share on other sites

Med hårt underlag under (även efter omfräsning/omdragning) och låt säga att det kommer begränsat med snö (typ 2-5 cm) till start, vad tror ni om en tunn violett klistergrund som man täcker ordentligt med violett/blå burk (3-4 lager)? Tänker att detta kan vara det som funkar senare under dagen när det blir 0-gradigt och glatta spår. Erfarenheter här av detta?

Link to comment
Share on other sites

Låter märkligt med inte alltför långa glidzoner men samtidigt lågt tryck på främre glidzon?

Lågt tryck kommer väl av STÖRRE yta eller ska man banta?

 

Låter verkligen konstigt med Rode Gul i botten, min Rode Yellow (tro jag den heter) är mjuk som klisterburk...

 

Men Rode Viola Multigrade är i mitt tycke hårdare än vad temp anger, tycker absolut den fungerar i kallare väder än -2 till nollan.

Dessutom har jag svårt att se att det skulle vara för bra fäste i början... 3 km uppför? För min del är fästet viktigt i år om det bara finns spår att fästa det i. Det tipset att täcka om fästet är alltför bra verkar rikta sig mot startled före mitt (jag menar det jag förtjänar).

 

Jag hade VR45 förra året och tempen ser just nu ut att likna förra årets, men med hård grund.

Rode Viola Multigrade hade nog fungerat förra året också.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte helt fel med gult klister i botten. Ett år med liknande förutsättning rekommenderade lokala vallare just det, men har glömt hur det fungerade för mig. Utan att vara på plats är det svårt att ge några vallaråd, men glöm inte att packa ner skidskrapan i midjeväskan, ifall det blir underfrysning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...