Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

Med hårt underlag under (även efter omfräsning/omdragning) och låt säga att det kommer begränsat med snö (typ 2-5 cm) till start, vad tror ni om en tunn violett klistergrund som man täcker ordentligt med violett/blå burk (3-4 lager)? Tänker att detta kan vara det som funkar senare under dagen när det blir 0-gradigt och glatta spår. Erfarenheter här av detta?

 

Något i den stilen hade jag tänkt mig.. Om nu inte alla rekar bara burk  :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag startar i led 3 och är beroende av bergfäste för att diagonala bra. Jag stakar seedninglopp och Kortvasan men känner mig inte säker på att orka staka hela Vasaloppet.

 

Nu överväger jag ändå att testa att köra utan fästvalla. Vad tror ni i sånt fall om att välja ett klassiskt skidpar med lite lägre spann och längre glidzoner? Förhoppningen är i sånt fall att glida tillräckligt bra för att kunna köra lite snabbare än kön på platten och därmed kunna plocka placeringar.

 

Hur stor skillnad på glidet kan det bli av att skippa fästvallan i snöfallet? Skräckscenariet är ju att få slita i uppförsbackarna och ändå inte kunna köra om på platten...

Link to comment
Share on other sites

Det är högst oklart hur mkt snö som kommer kanske några cm kanske15cm, det är oklart när den kommer, innan, under eller efter loppet. Det är även oklart om tempen håller sig på minus eller går över nollan. Man får nog därför valla efter worst case scenario

Tänker så här, det värst scenariot är kröksnö innan och under loppet, det värsta är att få underfrysning, det är bättre att ha lite kasst fäste än att åka med styltor. Överlev första backen sen löser det sig, det är lättare addera fäste än att försöka ta bort klister. De backar som man verkligen behöver fäste i kommer inte ha några spår så då blir det stakning eller saxning ändå. Är det mkt snö i spåren får man nite valla aggressivt eftersom man trampar runt i snön hela tiden.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Hur stor skillnad på glidet kan det bli av att skippa fästvallan i snöfallet? Skräckscenariet är ju att få slita i uppförsbackarna och ändå inte kunna köra om på platten...

Titta på hur det gick för ryska herråkarna på jaktstarten i Trondheim i söndags så kan du i alla fall få en uppfattning hur illa det kan vara med fel fästvalla i nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju bli snöfall runt nollan med isig botten. Vet att det diskuterats förut men borde inte detta vara praktföre för rugg/zeroskidor?

Håller med - snöar det ordentlig borde rugg gå bra. Kommer snön sent och lite, gissar jag att man år svårt att fästa med rugg i hård gammal snö.  För några år sedan var ju ruggskidor da shit. Sen kom stakskidor, och nu är det skins - ruggskidor har alla glömt.

Annars säger jag som Kustlöparen; de backar man vill ha fäste i kommer ändå inte att ha några spår!

Link to comment
Share on other sites

TRUGOR - NOJJA!

Jag behöver välja trugor under dagen och vill nu höra hur ni andra kommer göra, eller om ni vill rådge mig.

 

Jag har Madshus redline-stavar med originaltruga på, eller stora Rex-trugor att välja på. 90 kg från led 4. stakar inte hela loppet, men så mycket som möjligt...

 

Körde Rex förra året och de fungerar ju bra i lössnö, men sjukt irriterande att de trampas fast lättare av andra åkare vid dåliga spår... Trodde armbågen skulle gå av förra året pga detta.

 

Vad körde ni förra året?

Vad väljer ni i år?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Exel skålformade trugor och igår när jag åkte på en golfbana med några vattenpassage fick jag ifrysning i trugorna. De blev som tunga klumpar, Tills idag har jag "vallat" trugorna, så att snön lättare skall släppa. Är det något som man bör göra i vasaloppet ifall det är vatten längs spåret ?

Link to comment
Share on other sites

Funderar och kollar tillbaka till 2019 och kräksnö / motvinds året...då körde jag på ett par madshus redline med fin slip, normala glid och fästzoner (typ universal skida), sedan hade jag en gurumix som blir stenhård (måste härda kallt i ca 4 timmar) som grund, väldigt slitstarkt, och på det några lager v40, vr45 och vauhti morot på toppen. La detta som ett kort fäste (typ klisterzonen) och hade bra fäste fram till Evertsberg. Även om det kanske i år är hårdare och glattare spår efter Evertsberg så lär nog detta fäste fungera bra om prognosen just nu håller i sig. 

Link to comment
Share on other sites

TRUGOR - NOJJA!

Jag behöver välja trugor under dagen och vill nu höra hur ni andra kommer göra, eller om ni vill rådge mig.

 

Jag har Madshus redline-stavar med originaltruga på, eller stora Rex-trugor att välja på. 90 kg från led 4. stakar inte hela loppet, men så mycket som möjligt...

 

Körde Rex förra året och de fungerar ju bra i lössnö, men sjukt irriterande att de trampas fast lättare av andra åkare vid dåliga spår... Trodde armbågen skulle gå av förra året pga detta.

 

Vad körde ni förra året?

Vad väljer ni i år?

Innan dom riktiga experterna kommer in och svarar så ger jag mitt svar på dina sista frågor. Jag körde dasslock förra VL och det fungerade bra, men jag hade säkert klarat mig på en mindre modell. I år kommer jag troligtvis köra Swix stora trugor(som absout inte är enorma). 

Link to comment
Share on other sites

Känns som att det som så ofta okar ner till burkskidor, nysnö, motvind, åkning i ett tåg och placering i mål = placering i smågan +- 200. Jag är ändå i fördjävligt dålig form så lika bra att lida i ett tåg men det är ju synd om er som gjort läxan. 

 

Mina burkskidor ser fördjävliga ut och är bortom räddning med slip. Nagelformade urtag i kanterna modell brödkniv. Nyslipade men låter som ett par gammaldags vallningsfria.

 

Kul att kunna bidra med positiv energi i tråden! *Handhjärtan x flera

Link to comment
Share on other sites

Känns som att det som så ofta okar ner till burkskidor, nysnö, motvind, åkning i ett tåg och placering i mål = placering i smågan +- 200. Jag är ändå i fördjävligt dålig form så lika bra att lida i ett tåg men det är ju synd om er som gjort läxan. 

 

Mina burkskidor ser fördjävliga ut och är bortom räddning med slip. Nagelformade urtag i kanterna modell brödkniv. Nyslipade men låter som ett par gammaldags vallningsfria.

 

Kul att kunna bidra med positiv energi i tråden! *Handhjärtan x flera

 

(Not so) humble brag:

 

Split                  Place

Smågan            2645

Mångsbodarna 2392

Risberg             2205

Evertsberg        1952

Oxberg              1884

Hökberg            1797

Eldris                1719

Finish               1703

 

Ut och kämpa i snöspåren så går det, Om ni orkar så finns det ingenting som slår känslan att konstant plocka placeringar.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller trugor resonerar jag som så att man kan förlora mer på små trugor än vad man kan vinna. En bra truga bör dock vara utformad med en "ås" så att den som trampar på den så att säga glider av. Swix större limbara modell 97L har så men är inte jättestora. Mina favoriter är annars LP-stavens gamla trugor från typ 1990. Nästan lika stora som Rex men med en ås på som gör dom svåra att trampa fast.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker ni runt att ha stora trugor när det är en stenhård botten o nästan noll snödjup? Nysnön som faller under loppet tänker jag själv inte påverkar trugvalet, den är väl så lös att man ändå inte fäster i den (om man inte har dassdörr istf dasslock)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...