Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2020


Snakemountain

Recommended Posts

Haha ja fifan... =) Spännande.

 

Samma visa som förra året om det slår in:). Om det nu slår in, vad är det för skidor man ska ha för bästa glid, misslyckades med det förra året så mitt självförtroende avseende material i lösa spår för bästa glid är något stukat. Misstänker långa glidzooner på typ blå struktur och ge fan i den för grova rillen...

Njaa, kortare glidzoner med lite mer spretiga ändar skulle jag säga. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är nyfiken på samma fråga. Har fyra skidor:

 

Redline Cold - kallföresskida (långa glidzoner, lågt spann)

Redline Plus Whitebase - klisterskidor (korta glidzoner, högt spann)

RCS Plus - Allroundskida (medium glidzoner, högt spann)

Nanosonic Zero - Ruggskida

 

Givet att prognosen står sig, vad ska man satsa på? Är led 2-3 åkare. Tänker att Redlines mjuka ändar är en fördel men då blir det antingen långa glidzoner eller vitbelag(som väl primärt är för blötföre). RCS är ju kanske lite mer safe, trots hårdare ändar. Ruggskidor känns mer som en bubblar, vågar man åka ett niomilslopp på rugg?

Link to comment
Share on other sites

Du får tänka på placering också och om du är stakare eller klassiker.

 

Med start en bit bak så är förhållanden annorlunda mot start bland led 0-2, tror jag... förra året var det väl löst väldigt långt fram?

 

Pga nattvasan lär det vara nya spår som dras och därmed faller det nog samman tidigt i startleden oavsett hårt i botten. Så dåligt med spår och mycket löst räknar jag oavsett snöfall.

Men med snöfall går klistervallningen bort...

 

Om det är hårda spår nedför fungerar allt om det är lössnö så borde långa glidzoner vara bättre men högt spann borde vara ett extra plus?

 

Dina RCS ser frestande ut :)

lite lagom sådär....

Link to comment
Share on other sites

Ja, prognoserna verkar ju lika stabila som jag på ett par skidor just nu. :)

Ena timmen är SMHIs prognos "säker" för att sedan bli "osäker".

YR går från 0-gradigt och 3mm nederbörd till minusgrader och 0.5mm nederbörd.

 

Jag kör på skins jag hoppas fästet blir dugligt och glidet... ptja.... startled 10-åkare - det blir en pärs detta. Men kul sådan, verhappningsweiss!

Link to comment
Share on other sites

Ni som stakar hur gör ni i startbacken.

Tänte på start/stop hela tiden. Hänger ni på stavarna eller saxar ni. Jag startar i Led 3 och vågar nog inte gå utan fäste pga. köbildningen.

Hänger på stavarna. Kolla filmen från startbacken som Kuzmin laddar upp varje år på Youtube så ser man att en del försöker saxa men det blir skejt. Sedan är nog risken större att du stöter till andras stavar om du saxar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att nysnö påverkar mycket mer om det faller innan lopet startar om det faller under loppet så körs det bort av alla åkare. Med nysnö i spåren blir det bara ett par spår uppkörda och det blir köer.

Såklart det blir trögare med nysnö, vallningen blir också knepigare eftersom klister inte är lika roligt i nysnö...

 

Motvinden är aldrig rolig heller men man ligger ju ändå rygg i rygg från start till mål...

Link to comment
Share on other sites

Ser att främst marathon Vit har rekommenderats (mellan dessa två, svart och vit) veckans tidigare lopp. Förvisso alltid med pulver på (Enl. ex. swix och RS-rekar). De har sagt förut att de rekommenderar det som går bäst vid test. Men Svart Marathon kan väl sällan bli fel på en Vasa, om den nu ska vara lite bättre för smuts. Kommer kanske nysnö, men mycket gammalt och skitigt?  

Link to comment
Share on other sites

De säljer väl mest Marathon svart... så då får man väl rekommendera den andra ;)

Pölder var inne på samma idé tidigare... att man ändrat temp intervall för svart just för att den tog för stor marknadsandel.

Själv har jag bara svart.

 

=) 

 

Har den inte alltid varit lite konstiga 0 till +20, eller vad är det på "årets modell"? 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er skin-ski på sukkersnø/grovkornet kunstsnø, som vi kan vente oss fra Oxberg? Jeg har  gått litt på skin i Trysil i vinter, men det har stort sett vært på fin natursnø og et par kuldegrader. Hører gjerne om noen har erfaringer.

 

Min erfarenhet är att det funkar bra så länge det inte är: blank-is eller jätteblöta spår.

Jag har nästan endast kört på konstsnö med mina skinsskidor och det är främst i blöta spår som jag känt att det varit träligt med fäste.

 

Glid vågar jag inte bedömma då jag är för novis på detta.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom bara 2 minus på natten så spåren lär inte frysa ihop.

 

Börjar fundera på att gå på vr40, borde ge hjälpligt fäste i första backen och om det snöar utan att suga alltför mycket glid. När regnet kommer stakar jag resten (rekommenderar ingen detta som inte tror de är på gränsen att gå blankt).

Link to comment
Share on other sites

Dessutom bara 2 minus på natten så spåren lär inte frysa ihop.

 

Börjar fundera på att gå på vr40, borde ge hjälpligt fäste i första backen och om det snöar utan att suga alltför mycket glid. När regnet kommer stakar jag resten (rekommenderar ingen detta som inte tror de är på gränsen att gå blankt).

 

Ungefär som jag tänkte mig VR40/VR45 beroende på temp och om det snöar vid start.

 

Vad är bäst om man inte behöver fästet efter startbacken eller kanske vid Risberg.

Finns det något alternativ till att skrapa bort vallan. Kan man täcka den snabbt med något som gör att det glider bättre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...