Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Om nu bara 50% väljer att vaccinera sig så ser jag ingen anledning att inte tuta och köra så länge alla har möjligheten. Att det finns idioter och/eller egoister som inte vägra skydda sig finns det 0 anledning för att andra att anpassa oss till. Men jag gissar att det som vanligt är en väldigt högljudd andel som är rädda för vaccin och att de allra flesta kommer ta när det bjuds.

 

Och nej, det blir inget lopp i nuvarande läge. Upplägget är godkänt för när FHM sätter 300 som tak i allmäna sammankomster och det har vi inte nu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Citat Lappen härovan; Lägg ner och flytta till ett annat år

 

Lars-Erik: Det skulle vara intressant att höra din åsikt i frågan, om Vasaåket skall köras eller lägga ner och flytta till 2022 ?

 

Sen kan jag passa på att fråga, hur det med hälsan och träningen, du är väl redan på snö om kroppen hänger med ?

Link to comment
Share on other sites

Det kanske blir Vasaåk på hemmaplan till slut. https://www.svt.se/sport/langdskidor/vasaaket-i-fara-kan-bli-hemmalopp

Då skulle man kunna köra Nattvasan 45 på dagen med en släckt pannlampa för syns skull. Detta är seriöst menat och jag frågar därför hur tidtagningen fungerar. Antar att man laddar ner en app för Hemmavasan. Ser man klocktid, när man startar och går i mål eller är det som vanlig tidtagning en klocka som startar och sen stoppas vid målgång ?

Link to comment
Share on other sites

Då skulle man kunna köra Nattvasan 45 på dagen med en släckt pannlampa för syns skull. Detta är seriöst menat och jag frågar därför hur tidtagningen fungerar. Antar att man laddar ner en app för Hemmavasan. Ser man klocktid, när man startar och går i mål eller är det som vanlig tidtagning en klocka som startar och sen stoppas vid målgång ?

-Ska du åka Nattvasan på dagen så måste du blunda.....-annars är det fusk!

 

Sist det var "Hemmavasa" så kostade det 275:- att anmäla sig. Blir det återbetalning av inbetald mellanskillnad för alla de som redan anmält sig till vinterns lopp? Nån som vet om detta gjordes i somras?

Link to comment
Share on other sites

Vi får avvakta och se vad som händer med smittspridningen över jul och nyår och i mitten av januari skall Vasaloppet bestämma sig om det blir Vasaåket eller Hemmavasan. Skulle de här senaste restriktionerna ge effekt, så ökar chanserna att de lättar i början av nästa år, förhoppningsvis i februari. Fast jag tror inte vaccineringen har effekt förrän framåt våren, i synnerhet som man kommer att börja med de äldsta och vårdpersonal och sen gå neråt i åldrarna.

Link to comment
Share on other sites

Vi får avvakta och se vad som händer med smittspridningen över jul och nyår och i mitten av januari skall Vasaloppet bestämma sig om det blir Vasaåket eller Hemmavasan. Skulle de här senaste restriktionerna ge effekt, så ökar chanserna att de lättar i början av nästa år, förhoppningsvis i februari. Fast jag tror inte vaccineringen har effekt förrän framåt våren, i synnerhet som man kommer att börja med de äldsta och vårdpersonal och sen gå neråt i åldrarna.

Smittspridningen kommer garanterat att öka efter jul och nyår eftersom många inte kan tänka sig att fira jul eller nyår på annat sätt än det man alltid gjort. Många unga vuxna som pluggar på andra orter åker hem till föräldrar över jul och måste ju bara träffa sina kompisar då också medan andra firar i större sällskap för de är ju ändå friska. Tyvärr verkar de flesta känna till restriktionerna men när det väl kommer till kritan så tycks många inte förstå att det gäller dem också och att de måste inskränka sina liv under en ändå relativt begränsad tid.

Tidigare smittspridning har tagit fart rejält efter sportlov resp höstlov så gissningsvis har jullovet samma effekt. Men jag hoppas verkligen att jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Bara nationella och internationella elittävlingar för seniorer får arrangeras, dvs yrkesutövande skidåkare.

På distriktsnivå får bara ungdomstävlingar 11-16 år ordnas

Men Anna Lind sa att regeringen skulle återkomma i mitten av januari om motionslopp utomhus skall tillåtas arrangeras. Skulle tro att man vill avvakta och se vart smittspridningen tar vägen över jul och nyår.

Link to comment
Share on other sites

Du menar Amanda Lind väl...?

Ja,  Amanda Lind, Det verkar dock som Skinnarloppet inte tror att det går att genomföra loppet smittsäkert och har därför ställt in, Långlopp med gemensam start på korta banor ser jag som uteslutet under pandemin, lopp med individuell start över en eller två dagar borde gå att genomför smittsäkert på samma sätt som orienteringssporten lade upp sina arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Ja,  Amanda Lind, Det verkar dock som Skinnarloppet inte tror att det går att genomföra loppet smittsäkert och har därför ställt in, Långlopp med gemensam start på korta banor ser jag som uteslutet under pandemin, lopp med individuell start över en eller två dagar borde gå att genomför smittsäkert på samma sätt som orienteringssporten lade upp sina arrangemang.

Så kan man ju tycka men det spelar ju ingen roll eftersom SSF har ju satt tävlingsförbud för alla utom ungdom och proffs och det gäller till juni eller tills annat meddelas. Vasaloppet var ganska tydliga med att de ändrat scoop för Vasaåket och trodde inte på några motionslopp före sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Så kan man ju tycka men det spelar ju ingen roll eftersom SSF har ju satt tävlingsförbud för alla utom ungdom och proffs och det gäller till juni eller tills annat meddelas. Vasaloppet var ganska tydliga med att de ändrat scoop för Vasaåket och trodde inte på några motionslopp före sommaren.

Vad är det Vasaloppet har ändrat på vasaåket? Utifrån info mail från Vasaloppet idag så ser inte jag att det skiljer något. Vasaåket var aldrig en tävling utan en åktur med nummerlapp och chip med tidsbokning. Om jag förstått det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det Vasaloppet har ändrat på vasaåket? Utifrån info mail från Vasaloppet idag så ser inte jag att det skiljer något. Vasaåket var aldrig en tävling utan en åktur med nummerlapp och chip med tidsbokning. Om jag förstått det rätt.

Om man läser VL hemsida så har du rätt, men det var inte så jag tolkade VL representanten på mötet, vi får se i januari vad de säger.

Link to comment
Share on other sites

-Det var ju generöst av Vasaloppet att låta folk åka hemma istället. Tycker de ska göra som Birken och låta inbetalda startavgifter gå över till nästa år istället ifall loppen ställs in.

Detta lär dock inte ske, dalmasarna har gjort sig för beroende av denna kassako för att kunna ställa in loppet.

Att folk som anmält sig till ett lopp ska kunna förvänta sig en viss motprestation i form av drickalangning och möjlighet till dusch kan man bortse ifrån, Vasaloppet är såpass stort att de inte behöver vårda sina kunder.....det kommer alltid nya.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...