Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ovallat (igen)


Rogerhär

Recommended Posts

[quote name=Mauritz]Det som får mig att undra lite över Leonids resultat, det är att OM hans resultat stämmer så att skidor med glidvalla efter viss sträcka samlar så mycket smuts att skidan de facto glider t.o.m. sämre än en ovallad skida - då betyder det

1. att skidåkare på elitnivå i t.ex. VL som glidvallar skulle få än sämre tid än de som inte glidvallar

2. alla på elitnivå vet detta och INGEN vallar för glid men man "döljer" dett för menigheten

eller

3. alla vallar för glid för att få sponsorpengar, men egentligen spelar det ingen roll - det är arbetet med struktur som är det viktiga, glidvallningen som görs är så professionell att glidet inte blir sämre (bara amatörer som sedan försöker glidvalla själva får sämre glid)
(så man döljer ju ingenting för amatörerna) jmf sportdryck - eliten dricker kanske sportdryck, men egentligen spelar det ingen roll (vad vet jag) - samma sak här - man glidvallar och är så skicklig att glidet inte blir sämre

Detta får mig att grubbla lite - även om jag har mycket stor respekt för de tester som gjort av Leonid och andra kunniga bl.a. på denna site - kan det verkligen vara så att elitskidååkare väljer att valla för glid fast de vet att de får en sämre tid och/eller om de vallar men vet att det inte ger dem en bättre tid kan de då hålla "tyst" om detta så länge och för så många?

Som jag tolkar Leonid, även om han lägger in en brasklapp att han vill forska vidare i kallare före, så säger ha ju på flertalet ställen att resultatet är allmängiltigt, gäller oavsett snötyp och gradtal,

DESSUTOM skulle inte glidvallan fungera undrar jag om inte t.ex. något skidmärke som inte har ägarband till någon vallaleverantör skulle ha framhållit detta för att ta marknadsandelar - "köp vår skida med xxx-belaget och skippa vallan" Skulle intte detta vara en "försäljningshit" ja då vet jag inte vad som skulle vara det....

Hmm.......är det någon hund begraven? Kejsarens "nya" kläder?[/quote]
alt 4. Ingen har tidigare tänkt i banorna att det funkar utan valla utan gjort som man alltid gjort och utvecklat det konceptet som det enda möjliga utan att ens fundera på om ovallat är ett alternativ.

alt 5. Vidare tester kommer att visa att vallning är bättre i alla eller vissa fören.

Jag tror på 4 el 5
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 249
  • Created
  • Last Reply
[quote name=kustlöparen][quote=Mauritz]Det som får mig att undra lite över Leonids resultat, det är att OM hans resultat stämmer så att skidor med glidvalla efter viss sträcka samlar så mycket smuts att skidan de facto glider t.o.m. sämre än en ovallad skida - då betyder det

1. att skidåkare på elitnivå i t.ex. VL som glidvallar skulle få än sämre tid än de som inte glidvallar

2. alla på elitnivå vet detta och INGEN vallar för glid men man "döljer" dett för menigheten

eller

3. alla vallar för glid för att få sponsorpengar, men egentligen spelar det ingen roll - det är arbetet med struktur som är det viktiga, glidvallningen som görs är så professionell att glidet inte blir sämre (bara amatörer som sedan försöker glidvalla själva får sämre glid)
(så man döljer ju ingenting för amatörerna) jmf sportdryck - eliten dricker kanske sportdryck, men egentligen spelar det ingen roll (vad vet jag) - samma sak här - man glidvallar och är så skicklig att glidet inte blir sämre

Detta får mig att grubbla lite - även om jag har mycket stor respekt för de tester som gjort av Leonid och andra kunniga bl.a. på denna site - kan det verkligen vara så att elitskidååkare väljer att valla för glid fast de vet att de får en sämre tid och/eller om de vallar men vet att det inte ger dem en bättre tid kan de då hålla "tyst" om detta så länge och för så många?

Som jag tolkar Leonid, även om han lägger in en brasklapp att han vill forska vidare i kallare före, så säger ha ju på flertalet ställen att resultatet är allmängiltigt, gäller oavsett snötyp och gradtal,

DESSUTOM skulle inte glidvallan fungera undrar jag om inte t.ex. något skidmärke som inte har ägarband till någon vallaleverantör skulle ha framhållit detta för att ta marknadsandelar - "köp vår skida med xxx-belaget och skippa vallan" Skulle intte detta vara en "försäljningshit" ja då vet jag inte vad som skulle vara det....

Hmm.......är det någon hund begraven? Kejsarens "nya" kläder?[/quote]
alt 4. Ingen har tidigare tänkt i banorna att det funkar utan valla utan gjort som man alltid gjort och utvecklat det konceptet som det enda möjliga utan att ens fundera på om ovallat är ett alternativ.

alt 5. Vidare tester kommer att visa att vallning är bättre i alla eller vissa fören.

Jag tror på 4 el 5[/quote]
Om man tänker på hur många heltidsanställda skidtekniker åt landslag som har som jobb att få skidorna att gå så fort som möjligt lägger ned en jälva massa timmar på att testa strukturer vallor. appliseringsmetoder. Så skulle stålsiklat vara bäst så skulle dom åka på det. Så nog har det testats meninget som används.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Om man tänker på hur många heltidsanställda skidtekniker åt landslag som har som jobb att få skidorna att gå så fort som möjligt lägger ned en jälva massa timmar på att testa strukturer vallor. appliseringsmetoder. Så skulle stålsiklat vara bäst så skulle dom åka på det. Så nog har det testats meninget som används.[/quote]
Men HUR testar de? Det verkar ju vara skillnad på vad som funkar bäst direkt efter vallning och efter 3 km åkning. Skidteknikerna testar väl i huvudsak nyvallade skidor?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan][quote=finn2]Om man tänker på hur många heltidsanställda skidtekniker åt landslag som har som jobb att få skidorna att gå så fort som möjligt lägger ned en jälva massa timmar på att testa strukturer vallor. appliseringsmetoder. Så skulle stålsiklat vara bäst så skulle dom åka på det. Så nog har det testats meninget som används.[/quote]
Men HUR testar de? Det verkar ju vara skillnad på vad som funkar bäst direkt efter vallning och efter 3 km åkning. Skidteknikerna testar väl i huvudsak nyvallade skidor?[/quote]
dom är inte dumma! så klart dom testar slitstyrka å längre tester.
Link to comment
Share on other sites

Någon mer än jag som reagerat över vilka förhållanden som testerna ägt runt under.
Bl.a. +7.2c och torra 59% luftfuktighet. Det låter som tidigt en klar, torr och solig majdag i mellersta Norrland. Förmodligen med väldigt smutsig och sliten snö tillgänglig. Lite underligt att inte fler tester under andra snötyper (främst nysnö) samt vid kallare väderlek genomförts. Man har ju normalt ett till två år på sig med en lic.

Kanske fler tester gjorts, men utan att erhålla stöd för hypotesen varpå de strukits. Sånt har man ju (själv) varit med om... =)

Rapporten håller kvalité i linje med en C/D-uppsats, men aningen vek för en lic. avhandling. Ryssen ska dock ha eloge för att den är tillämpad.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=Boljohan]Men HUR testar de? Det verkar ju vara skillnad på vad som funkar bäst direkt efter vallning och efter 3 km åkning. Skidteknikerna testar väl i huvudsak nyvallade skidor?[/quote]
dom är inte dumma! så klart dom testar slitstyrka å längre tester.[/quote]
OK, men då borde det väl vara lätt för vallatillverkarna att presentera data som visar att ryssen har fel. Varför är de så tysta?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]Någon mer än jag som reagerat över vilka förhållanden som testerna ägt runt under.
Bl.a. +7.2c och torra 59% luftfuktighet. Det låter som tidigt en klar, torr och solig majdag i mellersta Norrland. Förmodligen med väldigt smutsig och sliten snö tillgänglig. Lite underligt att inte fler tester under andra snötyper (främst nysnö) samt vid kallare väderlek genomförts. Man har ju normalt ett till två år på sig med en lic.

Kanske fler tester gjorts, men utan att erhålla stöd för hypotesen varpå de strukits. Sånt har man ju (själv) varit med om... =)

Rapporten håller kvalité i linje med en C/D-uppsats, men aningen vek för en lic. avhandling. Ryssen ska dock ha eloge för att den är tillämpad.

/O.[/quote]
Östersund är kännt för att va skjukt skitigt på våren. T.ex. militär VM två år sen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan][quote=finn2][quote=Boljohan]Men HUR testar de? Det verkar ju vara skillnad på vad som funkar bäst direkt efter vallning och efter 3 km åkning. Skidteknikerna testar väl i huvudsak nyvallade skidor?[/quote]
dom är inte dumma! så klart dom testar slitstyrka å längre tester.[/quote]
OK, men då borde det väl vara lätt för vallatillverkarna att presentera data som visar att ryssen har fel. Varför är de så tysta?[/quote]
Det här är också ett ämne som är lika intressant som den här tråden.

HUR TESTAR DOM?

Vilka testmodeller använder de?
Testar de låg-, medel- eller högfart
Testar de med skidor som har exakt samma egenskaper?
Var testar de
När och var nollar de skidorna
Vid vilken tidpunkt har de testat
Är det samma snötyp över allt
Testar de på alla snötyper
Testar de på alla positioner efter tävlingsbanorna
Korstestar de
osv osv

Oavset hur de testar så är testning av skidfart och vallor, strukturer svårt att hitta bra modeller för.
Det är lättare att testa strukturer än vallor. För strukturer kan testas på samma skidpar som man just åkt. Lägger man på strukturer alldeles bredvid skidspåret så kan man också utföra denna test nästan vid samma tidpunkt och under väldigt likvärdiga förhållanden.
Skidvallor är svårare att testa - Skidorna måste ju vallas och vallas och vallas. Så tidpunkten för sådana tester sker inte vid ungefär samma tidpunkt. Testar man över flera dagar under likvärdiga förhållanden med bra testmodeller så kommer naturligtvis testresultaten att bli säkrare och säkrare.

Som regel på stora mästerskap har Vallatesterna ett speciellt område där de gör farttester. Och det är ju bra för att testa vallor på "Testområdet". Men om det är signifikativt för hur det ser ut på tävlingsspåret behöver inte vara säkert.

Frågan med hur man skall testa är mycket befogad. Varje skida är ju en individ och varje individ har ju sin karraktär och egenskaper.
Har du i ditt testkit med skidor ett skidpar som är ett riktigt "super-skidpar" - så kommer den valla du lägger på detta skidpar alltid ge bästa fart. Sedan kommer du att ha en faktor som du skall multiplecera med (om du har nollat) skidorna med. men hur riktigt blir det egentligen.

Det skulle med lätthet kunna doktoreras på ämnet skid-, struktur- och vallatestning.

NÅGON SOM TAR PÅ SIG DETTA DELIKATA UPPDRAG?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kustlöparen]På tal om skitiga förhållanden, minns ni Thunder Bay VM där ryssen säger att han upptäckte detta med ovallade skidor. Det var väl över +10 vid tävlingarna och ledarna lade ut trasor med rengörinsmedel i spåren som åkarna fick köra över för att det var så skitigt.[/quote]
jo men va man ha hört innan de börja bli snack om kuzmin va just de att han inte fick till några skidor han vallade alltid själv åt ordina utanför svenska vallateamet. men då gick han till magnar å skidorna som hon åkte båda tävlingarna på var vallade av svenska vallateamet..
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]jo men va man ha hört innan de börja bli snack om kuzmin va just de att han inte fick till några skidor han vallade alltid själv åt ordina utanför svenska vallateamet. men då gick han till magnar å skidorna som hon åkte båda tävlingarna på var vallade av svenska vallateamet..[/quote]
Det där stämmer väl inte med vad Kuzmin säger. Han påstår ju att du, eller iallafall någon annan som kallar sig "finn2", ljuger om detta på Pölders forum, se [url]http://www.polder.se/forums/showthread.php?t=99&page=2[/url]
Var har du fått dina uppgifter ifrån? Den länk som hänvisas till på Pölders forum är död.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Om man tänker på hur många heltidsanställda skidtekniker åt landslag som har som jobb att få skidorna att gå så fort som möjligt lägger ned en jälva massa timmar på att testa strukturer vallor. appliseringsmetoder. Så skulle stålsiklat vara bäst så skulle dom åka på det. Så nog har det testats meninget som används.[/quote]
Inget ont om landslagens skidtekniker, men vad har dom för utbildning i mätteknik och experimentell design?

Rent allmänt är det rackarns knepigt att göra tester som ger tillförlitliga data. Har man inte en gedigen forskningserfarenhet är det väldigt lätt att det smyger sig in systematiska fel och att man drar förhastade eller subjektiva slutsatser. Jag menar inte att Kuzmins data är vattentäta, men jag kan i alla fall granska hur han gjort och se att han har en bra testdesign.
Link to comment
Share on other sites

VALLAT - OVALLAT
Om man bortser från testmetoder för och landslagets vallningar så verkar det som man för träning och även för vissa tävlingar har lika bra glid på ovallade skidor.
Det här gäller kanske inte för de som vill ta OS-Guld. Där kanske fördelar på glid kan vara skillnaden på en medalj eller inte.
Men för motionärer, träning samt många tävlingstillfällen skulle kanske ovallat kunna vara ett bra alternativ.

Om man vallar så skapar man ju en risk att försämra belagets glidegenskaper.
Kuzmin säger ju själv att ett belag med väldigt hög fluorhalt går fortare (ända tills det blivit för skitigt för att ge bra glid)

Det jag skulle vilja se var tester med Graftibelag och vid minusgrader. Dvs de vanligaste fören då man åker skidor.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Allan Vallan][quote=finn2]Om man tänker på hur många heltidsanställda skidtekniker åt landslag som har som jobb att få skidorna att gå så fort som möjligt lägger ned en jälva massa timmar på att testa strukturer vallor. appliseringsmetoder. Så skulle stålsiklat vara bäst så skulle dom åka på det. Så nog har det testats meninget som används.[/quote]
Inget ont om landslagens skidtekniker, men vad har dom för utbildning i mätteknik och experimentell design?

Rent allmänt är det rackarns knepigt att göra tester som ger tillförlitliga data. Har man inte en gedigen forskningserfarenhet är det väldigt lätt att det smyger sig in systematiska fel och att man drar förhastade eller subjektiva slutsatser. Jag menar inte att Kuzmins data är vattentäta, men jag kan i alla fall granska hur han gjort och se att han har en bra testdesign.[/quote]
Ja, jag lyssnade på ett vallaseminarium i höstas med Robert Bergman på Ski-go. Han ägnade sig en hel del åt vallatesning, som verkade riktigt seriös. De började alltid med att nolla de 5 (?) skidpar som användes till vallatestningen. Och av vad han hade sett, så var det inga av de andra vallafabrikanterna som testade med nollade skidor (underförstått, rätt värdelös testning). En vallatest-omgång på Ski-Go tog enligt honom 4-5 h. Skulle de lära sig lite om statistiska metoder, så skulle de troligen kunna korta ned testtiden en del och därmed minska variationerna pga väderförändringar.

Generellt tror jag precis som Allan Vallan att varken landslagsvallare eller vallafabrikanter i allmänhet är några större mästare på mätteknik eller försöksplanering.

Apropå nollning av skidor, så kan jag inte se i Kuzmins avhandling att han har gjort någon sådan innan han gjorde sina glidtester. Någon annan som hittat det? Dessutom var det lite väl magert att bara ha ett par skidor per ytbehandlingmetod. Pga det generellt magra underlaget i hans tester så ska man nog ta de kvantitativa resultaten med en nypa salt, men även om man bara ser på dem kvalitativt, så är det intressant! Hans experiment verkar generellt ok, men en del av slutsatserna känns lite väl självsäkra relativt resultaten och underlaget.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andreas T]Ja, jag lyssnade på ett vallaseminarium i höstas med Robert Bergman på Ski-go. Han ägnade sig en hel del åt vallatesning, som verkade riktigt seriös. De började alltid med att nolla de 5 (?) skidpar som användes till vallatestningen. Och av vad han hade sett, så var det inga av de andra vallafabrikanterna som testade med nollade skidor (underförstått, rätt värdelös testning). En vallatest-omgång på Ski-Go tog enligt honom 4-5 h. Skulle de lära sig lite om statistiska metoder, så skulle de troligen kunna korta ned testtiden en del och därmed minska variationerna pga väderförändringar.

Generellt tror jag precis som Allan Vallan att varken landslagsvallare eller vallafabrikanter i allmänhet är några större mästare på mätteknik eller försöksplanering.

Apropå nollning av skidor, så kan jag inte se i Kuzmins avhandling att han har gjort någon sådan innan han gjorde sina glidtester. Någon annan som hittat det? Dessutom var det lite väl magert att bara ha ett par skidor per ytbehandlingmetod. Pga det generellt magra underlaget i hans tester så ska man nog ta de kvantitativa resultaten med en nypa salt, men även om man bara ser på dem kvalitativt, så är det intressant! Hans experiment verkar generellt ok, men en del av slutsatserna känns lite väl självsäkra relativt resultaten och underlaget.[/quote]
Tror jag måste ta våra landslagsvallare och även andra lite grann i försvar.
Jag tror att på både alla nivåer nämnda, landslagsvallare, vallafabrikanter och även de större skidklubbarna i Sverige (och världen runt) bedrivs vallatestning på ett mycket proffesionellt sätt. Klart att den säkert kan utvecklas med bättre testmodeller och bättre mer vetenskaplig teknik.
MEN - en utveckling kommer inte per automatik att säkerställa bättre och snabbare skidor.

Jag tror att de testmetoder som finns idag (ofta används just den beskrivna metoden med nollning och vallning av testskidor) uppfyller krav på hur man på det mest effektiva sättet kan få de snabbaste skidorna, med tillgängliga resurser och tillgänglig tid.

Man måste ha allra största respekt för hur bra valla-teamen lyckas.

Jag tror de flesta av oss - om vi fick möjlighet att åka på ett par proffspreparerade skidor skulle bli överraskade över farten på dessa skidor.

Så snälla visa lite ödmjukhet och ge gärna en eloge till "proffsvallarna". Vilket otroligt jobb de gör. De gör dessutom tester mellan alla stora tävlingar för olika nya vallor, tekniker, strukturer, produkter, material och andra idéer.

De har säkert testa de flesta av alla förslag som finns här och som vi kan komma på + en del som vi själva inte tänkt tanken på att testa.

Säkert finns det saker som de inte testat och som är bättre än det som finns idag. Men många gånger så skapar de säkert idag de snabbaste skidor som man kan med dagens reglemente, kunskap, material och teknik!

HEJA PÅ SVERIGES LANDSLAGSVALLARE!
ps kolla bara vilka skidor t ex sprintåkarna brukar ha! ds
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andreas T]...De började alltid med att nolla de 5 (?) skidpar som användes till vallatestningen... ...Apropå nollning av skidor, så kan jag inte se i Kuzmins avhandling att han har gjort någon sådan innan han gjorde sina glidtester. Någon annan som hittat det?....[/quote]
Vad menar du med nollning?

Om du med nollning menar att lägga på mjukt parafin och sickla varmt, så gjode ju Kuzmin bättre jobb i och med att han även stenslippade alla paren med samma struktur och borstade med fibertex innan test (allt beskrivet i hans lic. avhandling).
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=Andreas T]...De började alltid med att nolla de 5 (?) skidpar som användes till vallatestningen... ...Apropå nollning av skidor, så kan jag inte se i Kuzmins avhandling att han har gjort någon sådan innan han gjorde sina glidtester. Någon annan som hittat det?....[/quote]
Vad menar du med nollning?

Om du med nollning menar att lägga på mjukt parafin och sickla varmt, så gjode ju Kuzmin bättre jobb i och med att han även stenslippade alla paren med samma struktur och borstade med fibertex innan test (allt beskrivet i hans lic. avhandling).[/quote]
med nollning innnebär att man har samma valla och struktur och mäter skillnaden mellan paren.. därefter går man vidare med att testa olika valla kombinationer. med riktigt jämna par så skiljer det bara nån 1000del imellan . det är speciella skidor man får från skidfabrikerna som är specialbygda för att vara så jämna som möjligt. går inte att köpa 5 skate på nån affär å köra med.
Link to comment
Share on other sites

Canyon snuddar med sitt ps vid en intressant aspekt som jag inte tycker har kommit fram riktigt i den här tråden.
Mycket av utvecklingen vad det gäller vallning syftar till att uppnå så bra glid som möjligt under relativt kort tid. Det körs inte speciellt många 50km lopp i Världscupen längre medans sprinten har kommit in med många lopp. Dessutom testas glidet på, vanligtvis, ännu kortare sträckor (antar att både vallafabrikanter och olika landslag gör långtester ibland också), dvs vallning av ett antal par och sedan test på lämplig glidsträcka under max några hundra meter.
Många av oss som hänger på detta forum är dock mer intresserade av vilken skidpreparering som i genomsnitt är bäst för 90km åkning, i varierande temperatur, över litervis med blåbärssoppa och oändligt antal muggar och detta i spår där något tusental åkare redan har passerat med klistriga skidor. För att ytterligare försvåra jämförelsen så åker många i halva hastigheten eller långsammare jämfört med eliten.

Vem vet eller tar reda på vilken vallning, alternativt utan vallning, som är bäst med dessa förutsättningar? Min gissning är att ingen gör det.

Vad vill jag då få fram med detta inlägg i debatten? Jo, att innan ni "köper" alla metoder, hf klossar, lf klossar, fluider, rotorborstar grafitparafiner eller stålsicklar baserat på att det enligt någon fungerar bra under vissa förutsättningar bör ni fundera på över sannolikheten att det upplevda resultatet också kommer att infinna sig för er på Vasaloppet.

Lever jag då som jag lär? Nja, skulle jag vilja svara på det. Jag har startat i Berga by med bara syntetparafin, dessutom för kallt sådant, under skidorna och det fungerade riktigt bra relativt de som åkte i samma tempo, från typ Evertsberg till Mora, fram till Evertsberg upplevde jag att jag hade dåligt glid jämfört med samma folk. Om det var deras megasuper fluorvallningar som dog eller min felvallning som höll väldigt bra vet jag såklart inte.

Långt blev det och inte så tydligt heller, men kanske läsvärt ändå.
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant inlägg Omega.

Vi testar mycket och jag har en del kompisar som också testar mycket!

När vi testar så försöker vi använda testmetoder så vi får så säkra resultat som möjligt.

Många av vära tester är tester som är minst 2,5 km långa och ofta längre. Vissa tester är dessutom över längre sträckor = mer än 5 mil.

Vi har dessutom en indelning där vi pratar om:

Lågfart
Medelfart
Högfart

KUZMIN-NYTT
9 Februari försvarar Kuzmin sin avhandling på Luleå Tekniska Universitet.

Här lite spännande artiklar från NSD idag.

Lite om Kuzmins forskning
[url]http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=8632&arkiv=False[/url]

Kommentar från Lars-Gunnar Pettersson - välkomnar nya rön och forskning - kommer att testa på Skidgymnasiet uppe i Gällivare - bara det blir lite varmare ---
[url]http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=8639&cat=2&pageIndex=0&arkiv=False[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mauritz]Det som får mig att undra lite över Leonids resultat, det är att OM hans resultat stämmer så att skidor med glidvalla efter viss sträcka samlar så mycket smuts att skidan de facto glider t.o.m. sämre än en ovallad skida - då betyder det

1. att skidåkare på elitnivå i t.ex. VL som glidvallar skulle få än sämre tid än de som inte glidvallar

2. alla på elitnivå vet detta och INGEN vallar för glid men man "döljer" dett för menigheten

eller

3. alla vallar för glid för att få sponsorpengar, men egentligen spelar det ingen roll - det är arbetet med struktur som är det viktiga, glidvallningen som görs är så professionell att glidet inte blir sämre (bara amatörer som sedan försöker glidvalla själva får sämre glid)
(så man döljer ju ingenting för amatörerna) jmf sportdryck - eliten dricker kanske sportdryck, men egentligen spelar det ingen roll (vad vet jag) - samma sak här - man glidvallar och är så skicklig att glidet inte blir sämre

Detta får mig att grubbla lite - även om jag har mycket stor respekt för de tester som gjort av Leonid och andra kunniga bl.a. på denna site - kan det verkligen vara så att elitskidååkare väljer att valla för glid fast de vet att de får en sämre tid och/eller om de vallar men vet att det inte ger dem en bättre tid kan de då hålla "tyst" om detta så länge och för så många?

Som jag tolkar Leonid, även om han lägger in en brasklapp att han vill forska vidare i kallare före, så säger ha ju på flertalet ställen att resultatet är allmängiltigt, gäller oavsett snötyp och gradtal,

DESSUTOM skulle inte glidvallan fungera undrar jag om inte t.ex. något skidmärke som inte har ägarband till någon vallaleverantör skulle ha framhållit detta för att ta marknadsandelar - "köp vår skida med xxx-belaget och skippa vallan" Skulle intte detta vara en "försäljningshit" ja då vet jag inte vad som skulle vara det....

Hmm.......är det någon hund begraven? Kejsarens "nya" kläder?[/quote]
Om, jag säger om, ovallat är bäst, då skulle jag vara djävligt snabb med att ta fram produkter för det om jag var vallafabrikant, då skulle man få enormt mycket creed, och kunna sälja burkvalla, stålsicklar och rillverktyg. Att låsas som om det regnar är ju djävligt korkat, har Kuzmin rätt så kommer det att komma fram förr eller senare.

Säg att Ski-go kommer fram till att Kuzmin har rätt, och berättar hur man ska göra i detalj, ja, då kommer i alla fall jag att gå över till deras fästprylar och övriga skidpreppgrejer för glid.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]Mycket intressant inlägg Omega.

Vi testar mycket och jag har en del kompisar som också testar mycket!

När vi testar så försöker vi använda testmetoder så vi får så säkra resultat som möjligt.

Många av vära tester är tester som är minst 2,5 km långa och ofta längre. Vissa tester är dessutom över längre sträckor = mer än 5 mil.

Vi har dessutom en indelning där vi pratar om:

Lågfart
Medelfart
Högfart

KUZMIN-NYTT
9 Februari försvarar Kuzmin sin avhandling på Luleå Tekniska Universitet.

Här lite spännande artiklar från NSD idag.

Lite om Kuzmins forskning
[url]http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=8632&arkiv=False[/url]

Kommentar från Lars-Gunnar Pettersson - välkomnar nya rön och forskning - kommer att testa på Skidgymnasiet uppe i Gällivare - bara det blir lite varmare ---
[url]http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=8639&cat=2&pageIndex=0&arkiv=False[/url][/quote]
passande för kuzmin att alla i valla branchen är i torino när han har sin opponering:O)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Rotebrostakaren]Om, jag säger om, ovallat är bäst, då skulle jag vara djävligt snabb med att ta fram produkter för det om jag var vallafabrikant, då skulle man få enormt mycket creed, och kunna sälja burkvalla, stålsicklar och rillverktyg. Att låsas som om det regnar är ju djävligt korkat, har Kuzmin rätt så kommer det att komma fram förr eller senare.

Säg att Ski-go kommer fram till att Kuzmin har rätt, och berättar hur man ska göra i detalj, ja, då kommer i alla fall jag att gå över till deras fästprylar och övriga skidpreppgrejer för glid.[/quote]
Fast då erkänner man ju i princip att man tidigare lurat sina kunder att köpa dyra parafiner! Jag skulle säga att det som mest talar för att Kuzmin har rätt är den kompakta tystnaden från vallatillverkarna. Med så mycket erfarenhet som de har borde det vara hur lätt som helst att redovisa data som visar att han har fel. Varför kör de då med strategin att tiga ihjäl hans påståenden?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]passande för kuzmin att alla i valla branchen är i torino när han har sin opponering:O)[/quote]
HeHeHeHe - inte riktigt alla. Jag är nog ute i skidspår nära jobb och hemmet någonstans och testar just ovallat.

Vad vi kan se idag är att ovallade grafirbelag verkar funka. Är väldigt nära enligt våra tester att vara TÄVLINGSVALLNING. Och det märkliga med detta är att det verkar funka i de flesta fören.

Nu har vi testat i de flesta typer av fören på minussidan. Med den nya snön som kommit har vi dessutom lite repeterbarhet + verifiering av tidigare tester. Vi har också testat i kallare fören.

Det vi konstaterar är att ett nysicklat fräscht belag har en fantastiskt fin yta. Det krävs dock (tyvärr) ett visst handlag o lite vana för att få till belaget så det blir riktigt bra.

Skillnaden från Kuzmins tester är att vi använder RS RILLER XC i princip nästan jämnt. Vi kör för det mesta ganska nära den rekommendation som finns i RS RILLER Guide. Skillnaden är att vi i de lite kallare förena lägger lite kallare struktur än rekommenderad. Troligen kanske beroende på att vi vid träning och där vi åker strukturerar skidorna för låg- och mellanfart.

[url]http://www.rs-riller.com/PDF/RS%20RILLER%20XC%20GUIDE.pdf[/url]

ps skall fundera - vem vet - kanske man skulle åka ner till Turin och testa lite ds
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=finn2]passande för kuzmin att alla i valla branchen är i torino när han har sin opponering:O)[/quote]
HeHeHeHe - inte riktigt alla. Jag är nog ute i skidspår nära jobb och hemmet någonstans och testar just ovallat.

Vad vi kan se idag är att ovallade grafirbelag verkar funka. Är väldigt nära enligt våra tester att vara TÄVLINGSVALLNING. Och det märkliga med detta är att det verkar funka i de flesta fören.

Nu har vi testat i de flesta typer av fören på minussidan. Med den nya snön som kommit har vi dessutom lite repeterbarhet + verifiering av tidigare tester. Vi har också testat i kallare fören.

Det vi konstaterar är att ett nysicklat fräscht belag har en fantastiskt fin yta. Det krävs dock (tyvärr) ett visst handlag o lite vana för att få till belaget så det blir riktigt bra.

Skillnaden från Kuzmins tester är att vi använder RS RILLER XC i princip nästan jämnt. Vi kör för det mesta ganska nära den rekommendation som finns i RS RILLER Guide. Skillnaden är att vi i de lite kallare förena lägger lite kallare struktur än rekommenderad. Troligen kanske beroende på att vi vid träning och där vi åker strukturerar skidorna för låg- och mellanfart.

[url]http://www.rs-riller.com/PDF/RS%20RILLER%20XC%20GUIDE.pdf[/url]

ps skall fundera - vem vet - kanske man skulle åka ner till Turin och testa lite ds[/quote]
kul att ni testar! sen kan man ju frågasätta hur bra ni är på att valla:P närå..

vad anväder ni för glidtestare? lr bara känsla?

de farliga me motionärer, ungdomsföräldarar m.m är att placebo effekten är så hög.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...