Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ovallat (igen)


Rogerhär

Recommended Posts

[quote name=jo]Är det någon ide att lämna in skidorna på slipning för att få helt plana belag och sedan sikla bort stenslipningen. Hur lång tid tar det att sickla bort stenslipningen??[/quote]
Stenslipning görs ofta (men inte alltid) i tre steg.
Steg 1 går ut på att göra skidorna plana och få bort repor.
Steg 2 går ut på att få till en fin yta där man sedan i...
Steg 3 sätter strukturen.

I steg 1 kan man ju köra ganska "brutalt" med slipen om man vill snabba på slipningen. I 2 och 3 så är slipningen mer viktig.

Du kan ju helt enkelt be att bara köra steg 1, så får du säkert rabatt på priset.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 249
  • Created
  • Last Reply
Jag har ett annat problem. Skidorna sicklade med en specialsickel så de är väldigt plana.
Men jag har bara handborsten från Red Creek med lite krusiga metallstrån (specialstål).
Hur mycket behöver jag borsta. Nu börjar skidorna bli lite luggiga.
Går det inte lika bra att fibertexa?

Snälla svara för jag vill testa detta seriöst. Hittils har dessa skidor inte varit i närheten av mina Racewax vallade skidor.
Link to comment
Share on other sites

Inte f-n körde Lind utan valla i dag alla fall, ruskigt glid. Vad Södergren hade under skidorna tidigare är däremot en gåta, eller är han bara en usel glidare. Samma hände ju vid Kollens 5-mil förra året, hängde med bra i uppförskörningarna och försvann i utför.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]Jag har ett annat problem. Skidorna sicklade med en specialsickel så de är väldigt plana.
Men jag har bara handborsten från Red Creek med lite krusiga metallstrån (specialstål).
Hur mycket behöver jag borsta. Nu börjar skidorna bli lite luggiga.
Går det inte lika bra att fibertexa?[/quote]
Jag kör över skidan en gång med väldigt lätt tryck med en roterande borste efter att ha sicklat. Ytan blir inte lika blank som med wax men jag antar att det beror på den fina strukruren. Jag tror att du ska borsta väldigt lätt och inte så länge. Hur länga har du sicklat skidorna? Första gången när man konverterar från stenslipning till sicklat så får man nog lägga ner någon timme för att garanterat få bort stenslipningen på ett par plana skidor.

Körde ett kvällstävling masstart 10km klassisk igår. -3 och dimmigt (fuktigt) något åldrad nysnö och hårda spår. Ställdes mot waxade skidor, flour klossade och gud vet vad! Det var ingen som gled bättre än mig! Vi testade glid lite efter loppet och så var det. Och jag undrar om jag inte kunnat fått lite bättre fart om jag rillat skidorna? Spåren känndes väldigt släta och sugande.
Link to comment
Share on other sites

Skall försöka svara på en del frågor ovan allt enl. min erfarenhet o åsikt.
Mycket intressant tester i inläggen ovan. Tror just föret med nysnö är ett av de fören där valla kan ge en fördel = bättre glid. Andra fören där jag också tror valla kan ge fördel är riktigt kallt och torrt + riktigt blöta fören. Alltså vid extremfören kan valla ge en fördel - däremot vid fören som är blandade verkar det som vallningsfritt kan ge bästa resultat sammantaget. Allt detta gällande för distanser över 5 km. Korta distanser kan vi nog alltid hitta en valla som går snabbare.

SVART BELAG
Ett riktigt bra borstat belag kommer aldrig att vara lika svart som ett bra vallat borstat belag. En kommentar här är att om man tar ett riktigt bra vallat belag och borstar det riktigt bra med en fin metallborste så tappar man lite av just den här snygga vackra sexiga elfenbensglänsande belagsytan. den blir lite mattare och gråare (men går snabbare om strukturen i skidan är rätt och gör sitt jobb)
Vill man ha svart glänsande belag så får man jobba på med lite polerborstar på slutet. Men man kommer ändå inte att få ett lika skimrande glänsande belag som med väl invallade grafit- och fluormättade skidor.

BORSTNING
Borstningen funkar också som fibertex. Du lägger fiberhåren bra med mycket borstning. En annan fördel som du får med metallborstarna är att du lägger in en mikrostruktur i skidan, som jag tror bidrar till förbättrad fart i skidan.

PLANA BELAG
Vill du ha riktigt plana belag så är det nog lättast att få det genom att sickla för hand. Om skidan är för ojämn så måste de sicklas med stålsickel för hand innan du kör dem i stenslipningsmaskin. Är de någorlunda plana, så kan det vara en bra idé att köra en maskinstenslipning för att få skidorna plana - men verkar rätt onödigt - du måste ändå gå på med stålsickeln igen för att ta bort maskinslipningen för att få det där riktigt fina stålsicklade resultatet = mindre flimmerhår upprivna på skidbelagets yta.

SWIX STRUKTUR
Använder du SWIX enkla billiga strukturjärn så drar (etsar) du upp spår. Du får ett dike med en kant på sidorna. Jag skulle då absolut rekommendera att du antingen:
drar lätt med stålsickel (rakblad) ner kanten
eller
Fibertexar ner kanten
eller
åker bort kanten på skarpt underlag
eller
borstar som en dåre tills kanten är borta

Det här är kanske petigt - men skall man vara noggrann och få bästa resultat så är detta en knutpunkt för bra fart på skidorna - att få kontroll på vad man gör med belagen. En stor fördel med att få kontroll är också att du skapar en situation där du förhoppningsvis kan repetera resultatet i framtiden. Speciellt mm man nu lyckades skapa något som var riktigt bra och gav bra skidfart.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]....måste ändå gå på med stålsickeln igen för att ta bort maskinslipningen för att få det där riktigt fina stålsicklade resultatet = mindre flimmerhår upprivna på skidbelagets yta.
.....[/quote]
Hm, men borde man då inte få ett bra resultat om man tok-borstar en fabriksstruktur? För mig glider det som sagt bättre än en stål- och glassicklad yta. Men det kanske beror på att sickeln har skurit för plant och blankt. Skall prova att sickla med en taggigare sida.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo]...Det var ingen som gled bättre än mig! Vi testade glid lite efter loppet och så var det...[/quote]
Jag (73kg) glider tex alltid bättre än min flickvän (49kg), även om vi byter skidor, så väger du 140 pannor, så...

Dessutom var det ett klassiskt lopp sa du. Då spelar fästvallat för stor roll, för att testa gliden i slutet av tävlingen.

Men... Jag vill inte förstöra din glädje. Det är alltid roligt att ha bra glid :-)
Link to comment
Share on other sites

Håller med Osqar. Bäst att testa glid på skateskidor. Har 2 jämlika som jag testar olika vallor. Naturligtvis går det också med klassiska skidor utan fästvalla. Problemet är att om alla hade stålsicklade ovallade skidor skulle de ändå glida olika. Så det är vanskligt med glidtester. Många gör också fel vid glidtester. Kollar bara lågfart. Kan skilja mycket i hög fart.
Södergren är ett lysande exempel.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P][quote=canyon]....måste ändå gå på med stålsickeln igen för att ta bort maskinslipningen för att få det där riktigt fina stålsicklade resultatet = mindre flimmerhår upprivna på skidbelagets yta.
.....[/quote]
Hm, men borde man då inte få ett bra resultat om man tok-borstar en fabriksstruktur? För mig glider det som sagt bättre än en stål- och glassicklad yta. Men det kanske beror på att sickeln har skurit för plant och blankt. Skall prova att sickla med en taggigare sida.[/quote]
Håller egentligen med - mycket tänkvärt.....
Troligen får du i vissa fören bättre glid med en maskinslipad mycket bra borstad skida (=alla fiberhår lagda) med någorlunda rätt struktur för dagens före, än en ovallad stålsicklad borstad skida.

Och vallar du den så kanske den går snabbare....
och så är vi tillbakas vid - att visst skall skidor vallas.....

Så det jag vill med detta säga är att tokborstade maskinslipade skidor = skidor med bra yta där fiberhåren ligger väl lagda och kommer att ge väldigt bra chanser att få snabba skidor. Med detta inte sagt att stålsicklade skidor är sämre. De kanske är bättre - skall bli intressant att få mer rapporter från er som testar. Våra tester visar att det kan peka på att det är så att stålsicklade ovallade skidor är i de flesta fören lika snabba som maskinslipade proffsvallade.
Link to comment
Share on other sites

Erfarenheter fr Kuzminliknande test:

Fick min ultrafin racing stål rotobrush (Red Creek) i lördags. Testade att borsta ur belagen (hade Racewax MFX 4 på). Sedan polera med fin hård vit nylon. Sist rillning 1ggr 0.5mm, 2ggr 0.3mm + en lätt 1mm överst.

Fick ett markant förbättrat glid trots att jag inte rört glidvallan.

Dock svårt att avgöra om det var Kuzmins förtjänst eller Red Creeks racing stålborste + RS Rillers.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo]Jag sicklade skidorna ca: 3 timmar för att få dom hyffsat plana. Vilket lyft för glidet!! Vi var ett gäng ute på ett 50km pass (-15 och nysnö) alla hade lite olika preparerat men helt klart hade jag bäst glid!! Men fortfarande tar inte sickeln på ca: 10-20% av belaget med risk för att jag har lite stenslipning kvar. Ska sickla någon timme till innan helgens tävling, Skinnarloppet, så får jag ett bra test på glidet.

Är det någon ide att lämna in skidorna på slipning för att få helt plana belag och sedan sikla bort stenslipningen. Hur lång tid tar det att sickla bort stenslipningen?? Om jag rillar belaget med swix järn ska jag sickla lätt och borsta efteråt för att få bort vassa ojämnheter??[/quote]
Nu är Skinnarloppet avklarat givetvis på ovallade skidor. Vilket glid. Snacka om aha-upplevelse? Jag märkte tidigt i loppet att jag hade hyffsat glid, inga problem att släppa lite uppför för att sedan genast glida ikapp utför. Åkte med en klunga upp till högsta punkten på banan. Sedan när det började gå utför så var det ingen som hängde med. Snabbt ifall nästa gäng som jag bara passerade. Kom ifall ytterligare ett gäng precis innan det blir lite mer kupperat innan varvningen. Var med dom en bit ut på andra varvet men var tvungen att släppa i motluten. Inte så konstigt efter som jag glidit ikapp starkare åkare. Körde mitt eget tempo upp till toppen och sedan började upphämtningen utför igen. 3 km innan mål var jag nästan ikapp det starkare gänget igen men dom höll undan med 30 sek i mål. Min egen tid 2.24. Förutsättningarna var -5 - -3 grader nysnö och hög luftfuktighet (90-95%), inte specielt svårvallat med andra ord. Jag körde på fyra lager Rode Blå Super inga problem.

I veckan innan fick jag skidorna slipade helt plana. Jag lämnade också in min sickel (4mm snabbstål) på en verkstad för slipning. Numera är den rena rama mordvapnet, sylvass med andra ord. Åkte hem och sicklade bort stenslipningen. En riktigt vass sickel känns mer lättarbetad men man får vara försiktig för den kan också skada belaget mer. Dagen innan loppet provade jag att rilla skidorna för första gången (swix). Gjorde glidtester innan och efter rillning (0.75+1.0 mm) men märkte ingen större skillnad så jag sicklade ner strukturen något inför loppet.

Det känns som om jag mentalt har brutit barriären som jag tror att man måste göra i många fall för att våga tävla ovallat. Jag känner mig helt trygg med mitt glid. För hur lätt är det att lyckas med alla konstiga recept på glidvallning som florerar där ute?? I forstättningen ska jag koncentrera mig på fästvallans egenskaper för glidet istället. Där finns det nog en hel del att hämta.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]Orvarino!

Intressant. Menar du att du först vallat glidparaffin på ett strukturerat belag och sedan borstat med roterande stål och nylon?[/quote]
Skidor: Fischer RCS Warm, med R20 struktur (Lorentz)

Torsdag:
Gnuggade på Racewax HFX4
Korkade in
Borstade roto tagel
Borstade roto nylon hård vit
Rill: 0.5mm, 0.3mm
Körde 30km

Lördag
Borstade roto tagel (för att göra rent)
Borstade roto ultrafin racing stål
Borstade roto nylon hård vit
Borstade roto nylon mjuk grå (polering)
Rill: 0.5mm, 0.3mm*2, 1mm*1
Körde 25km

Betydligt bättre glid lördag, relativt sett (trots att HFX:en inte borde passat den fina nollgradiga nysnön speciellt bra).

Min träningspartners skidor borstades också med roto ultrafin racing stål med samma fina resultat. Dyr men låååång avskrivningstid...

BTW. Rodes Violett +-0, vilken valla i nysnö och nollgradigt, 40:- spänn, fluorkicker släng er i väggen.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo]... Jag lämnade också in min sickel (4mm snabbstål) på en verkstad för slipning. Numera är den rena rama mordvapnet, sylvass med andra ord. Åkte hem och sicklade bort stenslipningen. En riktigt vass sickel känns mer lättarbetad men man får vara försiktig för den kan också skada belaget mer.[/quote]
Grattis Janne att du fått till Kuzmin-prepareringen på dina gamla Fischer SCS. Stark vet jag att du är. En fråga:

Skär din sickel belaget spegelblankt eller får du en lite matt struktur efter sickeln? Är sickelkanten riktigt polerad blir ju belaget blankt, och jag är då rädd att skidorna suger lite. Hur tycker du borstningen påverkar ytan?

/Lars
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P][quote=jo]... Jag lämnade också in min sickel (4mm snabbstål) på en verkstad för slipning. Numera är den rena rama mordvapnet, sylvass med andra ord. Åkte hem och sicklade bort stenslipningen. En riktigt vass sickel känns mer lättarbetad men man får vara försiktig för den kan också skada belaget mer.[/quote]
Grattis Janne att du fått till Kuzmin-prepareringen på dina gamla Fischer SCS. Stark vet jag att du är. En fråga:

Skär din sickel belaget spegelblankt eller får du en lite matt struktur efter sickeln? Är sickelkanten riktigt polerad blir ju belaget blankt, och jag är då rädd att skidorna suger lite. Hur tycker du borstningen påverkar ytan?[/quote]
Jag får en lite matt yta men väldigt slät. Kanten på sickeln är helt jämn men väldigt vass. Jag var också rädd för att det skulle suga så jag rillade något 1*(0.75+1.00) siklade lätt och borstade. Men märkte ingen större skillnad. Innan loppet sicklade jag lite till för att ta ner rillerna lite till utan att dom försvann helt.

PS. Jag kör faktiskt på RCR DS.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo]...
Jag får en lite matt yta men väldigt slät. Kanten på sickeln är helt jämn men väldigt vass.
....[/quote]
OK, anledningen att jag frågar är att jag testat med glassickel. En glassickel har två kanter, en kant som uppstår där man ritsar med glasskäraren och en "knäckkant" där glaset bryts på motstående sida. Knäckkanten är otroligt slät och ger en blank yta, och jag tyckte det sög. Jag provade då att sickla med den andra kanten och fick så en mattare yta som gick klart bättre.

Dock, borstningen verkar vara sketaviktig. Ju mer jag borstat ju bättre har det blivit. Men frågan är hur ytan skall se ut innan borstning. Jag vill nog tolka det som om din sickel inte skär spegelblankt utan lämnar lite struktur. Kan det vara så?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]Dock, borstningen verkar vara sketaviktig. Ju mer jag borstat ju bättre har det blivit. Men frågan är hur ytan skall se ut innan borstning. Jag vill nog tolka det som om din sickel inte skär spegelblankt utan lämnar lite struktur. Kan det vara så?[/quote]
Det blir inte spegelblankt utan en fin fin matt lite gråaktig yta. När jag borstar så blir ytan lite blankare och svartare men fortfarande lite matt. Ytan är nog matt p.g.a en mycket fin struktur men det är ju svårt att se med blotta ögat. Jag har aldrig borstat väldigt mycke. Roterande borste 2800v/min mycket lätt tryck och ett eller två svep över skidan.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo]Nu är Skinnarloppet avklarat givetvis på ovallade skidor. Vilket glid. Snacka om aha-upplevelse? Jag märkte tidigt i loppet att jag hade hyffsat glid, inga problem att släppa lite uppför för att sedan genast glida ikapp utför. Åkte med en klunga upp till högsta punkten på banan. Sedan när det började gå utför så var det ingen som hängde med. Snabbt ifall nästa gäng som jag bara passerade. Kom ifall ytterligare ett gäng precis innan det blir lite mer kupperat innan varvningen. Var med dom en bit ut på andra varvet men var tvungen att släppa i motluten. Inte så konstigt efter som jag glidit ikapp starkare åkare. Körde mitt eget tempo upp till toppen och sedan började upphämtningen utför igen. 3 km innan mål var jag nästan ikapp det starkare gänget igen men dom höll undan med 30 sek i mål. Min egen tid 2.24.[/quote]
Interessant! Takk for mange velskrevne og tankevekkende innlegg.

Hva ble din eksakte tid og plassering i Skinnarloppet?

TO
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Emilomega]Enligt Kuzmin är ju flourvallade skidor de snabbaste en kort sträcka, man såg ju på TV att de la på ny valla inför varje sträcka... Bara en liten reflektion :/[/quote]
jo men det är ju special vallor för sprint som inte finns på marknaden som gör att man har överdjävligt sjukt glid men de håller bara en sprint sen måste man valla om..


fast ja tror mest dom borsta å klotsa till fästet lite på vm.
Link to comment
Share on other sites

RAPPORT BESSEMERLOPPET
Stålsicklade skidor - Nysnö, lite snö flygande i luften, 85% Luftfuktighet -2 C

Ett av de fören där jag trodde vallade skidor skulle gå snabbare.
De sicklade skidorna gick lite sämre varv 1 - varv 2 och 3 lika bra och bättre än andra.
Tid ca 2 50 - Vinnartid Jerry Arlin 2 32

Rill 2 ggr Rak 0,5 halvhårt + Rak 0,3 lätt + hårt med Rak 1,0 (Rak 1,0 ovanpå höjde glidet markant)

Mycket intressanta inlägg - Blir kul att höra era rapporter efter Vasaloppet. de som vågar kör stålsicklat och ovallat.

Det man troligen kan konstatera om man utvärderar inläggen ovan.
Skidor med valla glider bättre från start och ovallade skidor glider bättre och bättre i förhållande till vallade ju längre man åker.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker]Var har ni fått tag på era sicklar? Järnaffärerna (och sport-/butikerna) jag kollat på hittills i Göteborg har bara haft vekt skräp. Skistart verkar ju ha 1-2 intressanta modeller men det torde ju vara avsevärt billigare om man kan hitta en sickel i en järnaffär...[/quote]
Om du vill prova seriöst så finns det inget billigt alternativ om du inte känner någon på en verkstad där dom arbetar med snabbstål som kan tillverka en åt dig. Själv använder jag sickeln som finns på skistart.com (den som inte är rode). Det var dålig skärpa på den när jag fick den så jag lämnade in den på en verkstad som slipar snabbstål. Nu är den grymt vass. Jag kan med lätthet snitta en tomat med den! Och det blev stor skillnad på resultatet. Jag upptäckte att jag hade en kompis som jobbar med snabbstål han ska tillverka en sickel åt mig enligt Kuzmins ritning. Det blir spännande att testa. Hemligheten med Kuzmins sickel (tror jag) är att den är inslipad i skäret. Det resulterar i att när du lutar den något frammåt när du sicklar så möter skäret belaget med 90 grader d.v.s den skär bättre. Detta är ju omöljigt att åstakomma med en sickel där skäret består av ett 90 gradigt hörn.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...