Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ovallat (igen)


Rogerhär

Recommended Posts

  • Replies 249
  • Created
  • Last Reply
Har följt inläggen en tid och tycker mig se att det lutar kraftigt åt att Kuzmin teorier är riktiga. Som jag ser det är det några mycket viktiga indigrienser som påverkar glidet på dina skidor. Det första är det unika paret skidor. Jag är beredd att säga att det är det i särklass största skillnaden mellan bra och mindre bra glid. Den andra indigriensen är plant belag följt av struktur. Därefter kommer eventuellt valla valet.

Man kan då reflektera över hur många av oss prioriterat vårt skidliv. Hur många timmar har vi lagt på att valla och gnida på skidorna för att möjligen påverka 2-3% av resultatet? Hur mycket pengar har vi lagt på produkter som haft samma inverkan som processen att applicera? Hur blir resultatet om vi ägnar denna tid till träning och mental förberedelse istället? Vad gör det för tiden på Vasaloppet..... :-)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Stefan Sand]Man kan då reflektera över hur många av oss prioriterat vårt skidliv. Hur många timmar har vi lagt på att valla och gnida på skidorna för att möjligen påverka 2-3% av resultatet? Hur mycket pengar har vi lagt på produkter som haft samma inverkan som processen att applicera? Hur blir resultatet om vi ägnar denna tid till träning och mental förberedelse istället? Vad gör det för tiden på Vasaloppet.....[/quote]
Och hur många vallatillverkare kommer att bli arbetslösa nu ;)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Stefan Sand]Man kan då reflektera över hur många av oss prioriterat vårt skidliv. Hur många timmar har vi lagt på att valla och gnida på skidorna för att möjligen påverka 2-3% av resultatet? Hur mycket pengar har vi lagt på produkter som haft samma inverkan som processen att applicera? Hur blir resultatet om vi ägnar denna tid till träning och mental förberedelse istället? Vad gör det för tiden på Vasaloppet..... :-)[/quote]
Visst är det så. Men å andra sidan finns det en klick av oss som säkert inte skulle åkt så många vasalopp om det inte var för "vallamystiken". Det kanske låter konstigt för er som ser vallningen som ett nödvändigt ont men för mig personligen så lägger det till en dimension. Lite som att binda sina egna flugor om man flugfiskar. Om nu Kuzmins teori håller så är det tur att man fortfarande behöver fästvalla :-) och att den i sin tur påverkar glidet :-)
Link to comment
Share on other sites

Jag tror tvärtom att det skulle vara positivt för sporten om man slapp en del av hysterin kring vallningen, ffa på juniorsidan.

Swix har kommenterat försöket lite mer, men det är fortfarande bara kritik av försöksupplägget, inga konkreta motbevis.

[url]http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=630345[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Glidarn]Jaha men då behöver vi ju inte längre mätta belagen då.Eftersom belagstillverkarna säger att belagen inte är porösa. För oss som fortfarande glidvallar.
Får se hur långt det tar innan man slutar med de =)[/quote]
Nja, nu håller det på att bli lite viskleken över resonemangen här. Tidningsjournalisten har inte förstått vad han läst. På sidan 4 i denna tråd har Kuzmin bifogat svaret från Urs Geissbühler, där han bl.a skriver följande:

[quote name=Urs Geissbühler]Back to UHMWPE: As stated no "pores" are in the material.

The mechanism of waxabsorption in UHMWPE is simple: By bringing the UHMWPE base material in contact with hot wax ( Paraffin) this "low molecular PE"
goes into solution in the amorphos regions of the amorphous/crystalline PE.[as the old chemists said: "similia similibus solvuntur" ].[/quote]
Dvs, det finns inga porer i belaget, men det går att lösa paraffin i de amorfa delarna av belaget.

De som åkte Bessemerloppet i söndags fick en broschyr som heter "Vinter i Sandviken". I den finns en artikel, "Vallning på molekylnivå", där det visas en mikroskopbild på vallainträngning i en amorf zon (foto: Toko) samt några några mikroskopbilder från en studie gjord av professor Jan-Olof Nilsson på Sandvik Materials Technology. Artikeln är inte så djuplodande i sig, men ändå rätt intressant med bilderna.

En annan intressant del av Geissbühlers brev är följande:
[quote name=Urs Geissbühler]By cooling down the skibase (on snow) there is a tendency of the wax to migrate out of the PE matrix as the solubility is a function of temperature.[/quote]
Detta är det teoretiska argumentet för att borsta skidorna en extra gång utomhus. En del vallare och vallatillverkare brukar ju tipsa om att man ska åka någon km på skidorna och sedan borsta en omgång till utomhus precis före tävlingen och jag har tidigare undrat varför.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andreas T]Dvs, det finns inga porer i belaget, men det går att lösa paraffin i de amorfa delarna av belaget.

De som åkte Bessemerloppet i söndags fick en broschyr som heter "Vinter i Sandviken". I den finns en artikel, "Vallning på molekylnivå", där det visas en mikroskopbild på vallainträngning i en amorf zon (foto: Toko) samt några några mikroskopbilder från en studie gjord av professor Jan-Olof Nilsson på Sandvik Materials Technology. Artikeln är inte så djuplodande i sig, men ändå rätt intressant med bilderna.[/quote]
Det verkar som om vallatillverkarna börjar känna flåset ordentligt.
De har alltid hävdat att belaget är poröst och att man måste mätta belaget ett sanslöst antal gånger. Fy f-n, vilken dikt och förbannad lögn! Undrar just hur lång tid det tar att "mätta" den tunna amorfa delen av belaget och hur mycket (lite) paraffin som går åt till det?

Nej, inse att det finns en marknad för specialsicklar och borstar! Ju förr dess bättre! Det är nu det gäller att vara först, även om det så vore en omvändelse under galgen. Vem blir det?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario]Nej, inse att det finns en marknad för specialsicklar och borstar! Ju förr dess bättre! Det är nu det gäller att vara först, även om det så vore en omvändelse under galgen. Vem blir det?[/quote]
Håller med - gjorde bara ett litet tillägg.....
Nej, inse att det finns en marknad för specialsicklar, borstar och handstruktureringsverktyg!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andreas T]De som åkte Bessemerloppet i söndags fick en broschyr som heter "Vinter i Sandviken". I den finns en artikel, "Vallning på molekylnivå", där det visas en mikroskopbild på vallainträngning i en amorf zon (foto: Toko) samt några några mikroskopbilder från en studie gjord av professor Jan-Olof Nilsson på Sandvik Materials Technology. Artikeln är inte så djuplodande i sig, men ändå rätt intressant med bilderna.[/quote]
Broschyren i fråga finns också här:

[url]http://www.sandviken.se/download/18.1756456108c8ba6122800025130/vintermagasin05.pdf[/url]

Jag undrar dock om Sandvik gjort rätt tolkning av SEM-bilderna av ytan. Om man jämför med ToKo-bilden så borde snarare den [b]mörka[/b] fasen i den högra elektronmikroskopbilden vara amorf, paraffinrik fas. Denna utgör då storleksordningen 30% av ytan och är alltså det som kan påverkas av vallning. Till övervägande del glider man alltså på själva belagmaterialet (eller dess kristallina fas).
Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning den där broschyren. Kanske är "skuttet" som omnämns att man inte behöver valla skidorna alls .. eller så är det något annat :)

En fråga till er som provat den ovallade vägen. Hur ofta behöver man igentligen stålsickla skidorna och hur många gånger kan man stålsickla en skida innan det är dags att kassera skidan?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=HW]En fråga till er som provat den ovallade vägen. Hur ofta behöver man igentligen stålsickla skidorna och hur många gånger kan man stålsickla en skida innan det är dags att kassera skidan?[/quote]
Jag citerar Kuzmin:

"Du ser själv (visuellt), behöver skidor sicklas eller inte. Under perfekta snöförhållanden kan du åka 500-1000 km till nästa sickling. Du ska sickla till du får en fräsch yta, det tar 3-5 minuter på plana skidor. Stålsicklingen är den bästa rensningen."

Jag antar att perfekta snöförhållanden är snö utan föroreninger eller skräp som repar belaget. Jag har också läst att Kuzmin sicklat ett par skidor varannan vecka sedan 1999 och dom är fortfarande fina. Jag har själv sicklat mina skidor 3-4h totalt för att få dom plana. Jag kan lova dig, du behöver inte vara orolig för att belaget ska ta slut.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=4missioner]Red Creek har två (2) stålborstar:
1. Stål, fin 100mm = 960:-
2. Specialstål, fin/fin racing 100mm = 1600:- (varav den som Kuzmin rekomenderar).

Fråga: Ni som har testat ovallat, vilken borste har Ni använt? Är prisskillnaden motiverad?

Hälsningar
/Micke[/quote]
Du ska ha 2:an. Den kostar 1.300 på [url=http://www.skistart.com]www.skistart.com[/url].
Ja det är motiverat. 1:an är "bara" för rengöring. 2:an är fartborsten, grym!!!

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]...
Ja det är motiverat. 1:an är "bara" för rengöring. 2:an är fartborsten, grym!!!

/O.[/quote]
Hm, rackarn, kanske det var därför som JOs skidor gled bättre än mina. Jag som körde med den billigare. Men 1300 spänn,, vete rackarn om jag vill lägga det ... Den billigare borsten tyckte jag gav ett lyft i min Kuzminpreparering iallafall. Kanske skall prova med att avsluta med min väl rengjorda TOKOhandborste i mässing..

Verkar bli dyrt det här: Stålsickel 300, borste 1300, RS-riller 2000 => 4500:- i investering för kanonglid utan valla..
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]Hm, kanske det var därför som JOs skidor gled bättre än mina. Jag som körde med den billigare. Men 1300 spänn,, vete rackarn om jag vill lägga det ... Den billigare borsten tyckte jag gav ett lyft i min Kuzminpreparering iallafall. Kanske skall prova med att avsluta med min väl rengjorda TOKOhandborste i mässing..[/quote]
Lugn Lars jag kör med den billigare varianten. Har läst att Kuzmin tycker att det går lika bra med en mässingsborste men att stålborste är bättre eftersom den håller längre. Kanske är det av samma orsak som han rekomenderar den dyrare stålborsten?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P][quote=orvarino]...
Ja det är motiverat. 1:an är "bara" för rengöring. 2:an är fartborsten, grym!!!

/O.[/quote]
Hm, rackarn, kanske det var därför som JOs skidor gled bättre än mina. Jag som körde med den billigare. Men 1300 spänn,, vete rackarn om jag vill lägga det ... Den billigare borsten tyckte jag gav ett lyft i min Kuzminpreparering iallafall. Kanske skall prova med att avsluta med min väl rengjorda TOKOhandborste i mässing..

Verkar bli dyrt det här: Stålsickel 300, borste 1300, RS-riller 2000 => 4500:- i investering för kanonglid utan valla..[/quote]
Jo, fast nu kan du ju skippa 5 pulverburkar så då går det på ett ut :)
Link to comment
Share on other sites

OJ..OJ..OJ...OJ som Pölder brukar skriva. Det verkar ligga mer i detta med att åka ovallat än man först hade vågat hoppas på. Flera verkar ju ha varit modiga nog att testa på långlopp med goda resultat. Men..men...tyvärr verkar det ju inte fullt så enkelt som att bara hoppa över att valla skidorna; genast dyker det upp följdfrågor som för en utomstående ter sig lite förvirrande. Att åka ovallat verkar aningen komplicerat. Det pratas om specialslipade sicklar, RS-Rillerns som ett måste, Red Creek-borstar av stål, grundstrukturer osv, osv. Jag vore ytterst tacksam, och kanske fler med mig, om någon, t ex Orvarino eller Canyon, orkade sammanfatta det hela lite. Vad behöver man för utrustning, hur länge måste man sickla, måste man ha specialborstar?? Inser helt klart att det kanske är att be om för mycket.....men skulle verkligen sätta stort värde på en nyanserad sammanfattning. Kuzmins avhandling är aningen för tung för mig. Tackar på förhand.
Link to comment
Share on other sites

Hej Pomp - ett litet försök - vet inte om det räcker så här?

VALLAT – OVALLAT – den korta versionen

Vill man ha skidor som glider snabbt är vattentransporthastighet under skidan viktig. De belag skidorna produceras med har bra egenskaper för detta. Men vallar man skidorna (med rätt valla för dagen) så går de snabbare i ca 2- 5km. De vallade skidorna drar dock åt sig smuts som försämrar glidet.

VALLAT
Tror jag de flesta har koll på hur man skall göra – läs annars vallatillverkarnas manualer.

OVALLAT
Stålsickla skidorna
Borsta med metallborste
(polera med borste för att få en ännu finare yta)
I blöta fören så behöver man lägga en struktur

Kommentar
Stålsicklade och metallborstade skidor skall ha ett fräscht belag framme. Så när belaget ser lite fransiga/gråa ut sickla fram nytt belag. Ett par lätta drag räcker.
Skidorna är lite råa direkt de läggs på snön. Jämfört med vallade skidor så glider de långsammare i början. Dock efter ca 5 km så går de ikapp och sedan ofta snabbare än vallade skidor.
För blöta fören så blir den stålsicklade ytan för plan, så vattnet kommer att suga fast skidorna. Detta avhjälpes med att lägga struktur. Raka strukturer 1,0 eller 2,0 mm kan rekommenderas.
Man skall väl också påpeka att eftersom det är vattentransporthastigheten som är viktig för farten på skidorna så fungerar samma regler för ovallade skidor som för vallade.
Dvs skidparet påverkar farten mest. Därefter så har strukturena under skidan betydelse. Och för de vallade skidorna så har naturligtvis valet av valla stor påverkan. Väljer man rätt valla kan det vara väldigt bra (åtminstone en kortare sträcka) och väljer man fel kan det vara väldigt fel.

Vilken utrustning och verktyg man väljer för att stålsickla, borsta med har inte så stor betydelse. Gör jobbet så bra du kan och åk sedan med skidorna på snön, så fixar själva nötningen av snön till skidorna på ett bra sätt.
Link to comment
Share on other sites

Vill bara kompletera ovan nämda instruktion med följande.

Är skidorna stenslipade måste dom vallas för att glida bra. Vallan binder samman den söndertrasade ytan som uppstår när man stenslipar. Det är därför väldigt viktigt att sickal bort stenslipningen (Tar ca: 30 min med en bra sickel per skida). Man ser med blotta ögat när strukturen efter stenslipningen är borta. Sickla några minuter till för säkerhets skull. Om belaget inte är riktigt plant så är detta väldigt svårt (tar väldigt lång tid) att få bort strukturen eftersom sickeln inte tar på hela ytan.

Detta är viktigt att förstå annars är det lätt att misslyckas när man testar första gången!
Link to comment
Share on other sites

Jämfört med vallade skidor så glider de långsammare i början. Dock efter ca 5 km så går de ikapp och sedan ofta snabbare än vallade skidor.


mmm visst, tror inte det är någon som praktiserat stålsiklade skidor utan valla på under OS. har testat lite mer med stålsiklat det går bättre än dåligt skötta skidor i blöta fören men på kallt och varmt i tävlingssammanhang så går vallat å strukturerat bättre å då har ja inte ens rillat dom:P
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Jämfört med vallade skidor så glider de långsammare i början. Dock efter ca 5 km så går de ikapp och sedan ofta snabbare än vallade skidor.


mmm visst, tror inte det är någon som praktiserat stålsiklade skidor utan valla på under OS. har testat lite mer med stålsiklat det går bättre än dåligt skötta skidor i blöta fören men på kallt och varmt i tävlingssammanhang så går vallat å strukturerat bättre å då har ja inte ens rillat dom:P[/quote]
Tack Jo och Finn2 för kommentarerna och kompletteringarna.

Jag har också ungefär samma uppfattning som du att i vissa fören så verkar det som vallat går bättre (gäller distanser över 1 mil).
MEN - det verkar som om jag har fel. Är fortfarande inte säker. Vi kommer att fortsätta testa.
I blöta fören och nysnöfören samt extremt kalla, torra fören var jag tidigare helt säker på att vallat skulle gå bättre. Men jag blir mer och mer osäker.

Kommer nog inte att kunna detta år få nog mycket testresultat för att ha en säker statistisk redovisning. Återkommer med lite rapporter efter Vasaloppet. Vi kommer att ha en del åkare (kompisar) som är så tuffa att de kommer köra ovallat. Några av dessa åkare är så pass duktiga att de kan komma bland de 200 första.

OS-5-milen
Tänk om det är någon som kör ovallat på 5-milen på söndag? Där borde man få mest betalt för ovallat. Men jag håller med. Troligen kör alla med valla.
Link to comment
Share on other sites

Stort tack till Canyon. Uppskattar verkligen din inställning och hjälpsamhet! Måste bara få ställa några enklare uppföljningsfrågor. Om man lägger en maskinstruktur i belaget, måste man trots det rilla en ny struktur (med t ex RS Rillern) på det ovallade belaget (verkar ju lite konstigt)? Var köper jag bästa stålsickeln, vilken riller är bäst lämpad för detta? Tack igen!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...